Αρχική > εκπαίδευση > Ως προς το σύστημα πρόσβασης

Ως προς το σύστημα πρόσβασης

clip_image002Του Νίκου Τσούλια

Αναγκαζόμαστε και εμείς να ασχολούμαστε κάθε τόσο με το σύστημα πρόσβασης των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, λόγω της … επικείμενης επικαιρότητάς του, αν και θεωρώ ότι η διαρκής αναθεώρησή του μόνο ζημιά επιφέρει στην εκπαίδευση.

Δεν θα γίνει ενδελεχής ανάλυση του θέματος ούτε ιστορική αναφορά ούτε συζήτηση επί της ουσίας του. Έχουν γίνει παλιότερα αρκετές αναφορές. Απλώς θα εκτεθούν κάποιες παράμετροι, οι οποίες θεωρούνται κατά τη γνώμη μου ως βασικές για τη σωστή αντιμετώπισή του.

1. Είναι μάλλον διαδικαστική πλευρά, αλλά λόγω της μη έγκαιρης ανακοίνωσης του σχετικού σχεδίου από το Υπουργείο Παιδείας αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Δεν πρέπει το σύστημα πρόσβασης να συμπεριλάβει την Α΄ Τάξη του Λυκείου. Μπορεί να αφορά τους μαθητές και τις μαθήτριες της σημερινής Α΄ Λυκείου για πρώτη φορά, αλλά με δεδομένο ότι η χρονιά έχει ξεκινήσει και ήδη αξιολογούνται βαθμολογικά χωρίς να γνωρίζουν κάτι σχετικό, δεν είναι παιδαγωγικά αλλά και τυπικά – νομικά ορθό να συμπεριληφθεί και η οποιαδήποτε μορφή της βαθμολογίας της Α΄ Τάξης.

2. Η εξεταζόμενη ύλη εξ ορισμού θα αφορά το περιεχόμενο του Λυκείου και αυτονόητα σε ένα (σημαντικό) μέρος της όλης διδακτέας ύλης.

3. Δεν πρέπει να συμπεριλαμβάνεται η προφορική βαθμολογία των εκπαιδευτικών. Και αυτό όχι γιατί δεν είναι σωστό επί της ουσίας, αλλά γιατί είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα αναπτυχθεί ρεύμα αριστούχων (όπως έχει συμβεί στο παρελθόν) και το στοιχείο της αντικειμενικότητας θα υπονομευθεί. Όσα άλλα ενάντια σε αυτό το σημείο λέγονται μπορεί να ακούγονται παιδαγωγικά σωστά, αλλά όσον αφορά το αποτέλεσμα αυτού του σημείου θα είναι απολύτως αρνητικό. Σε περίπτωση που η προφορική βαθμολογία ληφθεί υπόψη, θα πρέπει να γίνεται με αντισταθμιστικούς όρους όπως συμβαίνει σήμερα.

4. Η τελική κατάταξη του υποψήφιου για τις «επαγγελματικές σπουδές» που θέλει να σπουδάσει θα πρέπει να γίνεται με τρόπο αντικειμενικό, χωρίς να παρεμβαίνουν άλλοι εξωθεσμικοί παράγοντες. Συγκεκριμένα, ο υποψήφιος θα πρέπει να εισάγεται στο Τμήμα που τον ενδιαφέρει και με βάση τη βαθμολογία του. Η εισαγωγή σε Σχολή και όχι σε Τμήμα μπορεί να γίνεται μόνο για εκείνες τις περιπτώσεις στις οποίες τα διάφορα τμήματα της συγκεκριμένης Σχολής (π.χ. Φιλοσοφική Σχολή) δεν έχουν σημαντικές αποκλίσεις α) στην επαγγελματική προοπτική και β) στην βαθμολογία εισαγωγής. Το ότι θα υπάρξει διαφοροποιημένο σύστημα πρόσβασης ως προς αυτό το σημείο δε νομίζω ότι δημιουργεί κανένα πρόβλημα.

5. Στην περίπτωση όπου η τελική κατάταξη του υποψήφιου γίνει εσωτερικά από τη Σχολή, είναι αναγκαίο να προσδιοριστεί ο τρόπος με την ευθύνη του Υπουργείου. Και μάλλον για να υπηρετηθεί η αντικειμενικότητα, θα πρέπει να γίνεται με Γενικές Εξετάσεις της Σχολής. Γιατί, αν γίνεται με τη σημερινή διαδικασία της κατά καθηγητή εξέτασης, τότε ενδεχομένως οι καταλήψεις να αποκτήσουν και θεσμικό έρεισμα και βεβαίως οι επώνυμοι των παρατάξεων θα έχουν προβάδισμα, άλλοις λόγοις θα έχουμε μια νέα ώθηση στην πανεπιστημιακή συναλλαγή.

6. Το απολυτήριο του Λυκείου θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει σύνδεση με το σύστημα πρόσβασης. Για να μην αναφέρω άλλους λόγους, αρκεί να σημειώσω ότι οι κάτοχοι του απολυτηρίου αυτού για να έχουν δικαίωμα εγγραφής σε ξένο πανεπιστήμιο (δικαίωμα κάθε νέου / νέας) εξ ορισμού πρέπει να έχουν (και) βαθμολογίες εξετάσεων εθνικού επιπέδου και επειδή δεν μπορεί να έχουμε δύο τύπων εθνικές εξετάσεις, το προκύπτον σχήμα θα είναι «έστω μερική συμπερίληψη του απολυτηρίου στο σύστημα πρόσβασης».

7. Το σύνολο των μαθημάτων που θα εξετάζονται α) δεν μπορεί να θυμίζει τις παλιές «δέσμες» για πολλούς λόγους και κυρίως γιατί θα διασπαστεί η ενότητα του Λυκείου και θα αλλοιωθεί η βάση του χαρακτήρα του ως θεσμού (του τελευταίου στη ζωή των νέων) Γενικής Παιδείας και β) δεν μπορεί να αναφέρεται στο σύνολο των μαθημάτων του Λυκείου για λόγους που έχουν αναφερθεί σε προηγούμενα άρθρα μας. Ένα σύνολο έξι – οκτώ μαθημάτων είναι μια ενδεικτική πρόταση με τα σημερινά δεδομένα.

8. Αν και δεν αφορά άμεσα το σύστημα πρόσβασης, οφείλω να αναφερθώ σε τρία συναφή ζητήματα.
α) Όσο δεν απαντάμε ουσιαστικά στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και στη Συμβουλευτική των μαθητών / μαθητριών – σε μια εποχή σύνθετη και δύσκολη – κανένα σύστημα πρόσβασης (δηλαδή η τεχνική) δεν μπορεί να εκφράσει τις πραγματικές μορφωτικές τάσεις των νέων και τις ανάγκες της κοινωνίας και το όλο σύστημα δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό.

β) Η διαρκής ενασχόληση με το σύστημα πρόσβασης απομειώνει τον ευρύτερο μορφωτικό ρόλο και την παιδαγωγική δυναμική του Λυκείου. Ως εκ τούτου, οφείλουμε να αναζητήσουμε εκείνες τις μεθόδους, όπου η όλη διαδικασία της αξιολόγησης των μαθητών / μαθητριών (και όχι μόνο το σύστημα πρόσβασης) να συναφθεί και πιο συγκεκριμένα να υπηρετεί τους εκπαιδευτικούς στόχους του Λυκείου και όχι το αντίθετο.

γ) Οφείλουμε να συστήσουμε τρόπους που θα αξιολογούν και θα προάγουν όχι μόνο ή κυρίως την απομνημονευτική ικανότητα των νέων αλλά πρωτίστως την κριτική σκέψη, την επινοητικότητα και τη δημιουργικότητα, τολμώ δε να πω την «προσωπικότητα» των νέων, το «άπαν» του νοητικού (συναισθηματικού, ψυχολογικού) τους κόσμου και της κοινωνικότητάς των, ακριβώς γιατί το «όλον» του ανθρώπου διαμορφώνει την πνευματική του εξέλιξη και τη ζωή του. Δεν είναι τυχαίο ότι τα πρώτα στην κατάταξη διεθνώς πανεπιστήμια αξιολογούν ως ένα βαθμό το «όλον»…

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: