Αρχική > εκπαίδευση, εκπαιδευτικός > ΟΛΜΕ, η αγωνιστική ομοσπονδία

ΟΛΜΕ, η αγωνιστική ομοσπονδία

aa2e1-1928paulklee281879-194029-castleandsun1928

 

Του Νίκου Τσούλια


 

     Αποτελεί διαχρονικά έναν σταθερό πόλο αγωνιστικότητας στο συνδικαλιστικό κίνημα και γενικά ευρύτερα στο μαζικό κίνημα. Εκφράζει τη συλλογική θέληση και στάση δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έχει κατακτήσει ένα κύρος στην ελληνική κοινωνία για το σταθερό της αγώνα υπέρ της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας. Έχει δώσει μεγάλους απεργιακούς και όχι μόνο αγώνες για τη γενναία χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, έχει δώσει ιστορικούς αγώνες για το 15% των δαπανών για την παιδεία, για το 5% του ΑΕΠ στην παιδεία.         Είναι γνωστή σε κάθε γωνιά της χώρας μας και σε μεγάλο βαθμό και στο διεθνή χώρο των κινημάτων των εργαζομένων.

     Μπορώ να ισχυριστώ ότι η ΟΛΜΕ δεν υπήρξε μια κλασική κλαδική ομοσπονδία, ότι δεν χαρακτηριζόταν και δεν χαρακτηρίζεται από συντεχνιακή αντίληψη και δράση. Ο λόγος μπορεί να είναι απλός. Κανένα κλαδικό ζήτημα, καμιά επιμέρους συνδικαλιστική υπόθεση των καθηγητών δεν θα μπορούσαν να αποτελέσουν την κοίτη για τη δράση της ομοσπονδίας ακριβώς γιατί το σχολείο συγκροτεί μια αδιαίρετη και ενιαία ενότητα, γιατί δεν μπορεί παρά να αντιμετωπίζεις το όποιο επιμέρους εκπαιδευτικό θέμα μέσα στο γενικότερο πλαίσιο της δημόσιας εκπαίδευσης.

     Η ΟΛΜΕ έχει δώσει μακροχρόνιους και δύσκολους αγώνες για την προαγωγή της εκπαίδευσης των νέων, για τη μόρφωση του ελληνικού λαού. Έχει δώσει μάχες για την καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας, για τον εκδημοκρατισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος, για την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων που διατρέχουν τους κόλπους της μαθητικής νεολαίας, για την επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, για τη διαρκή βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, για τη λύση των μικρών και μεγάλων λειτουργικών προβλημάτων των σχολείων, για την εισαγωγή καινοτομιών στο σχολείο μας, για την ενίσχυση της παιδαγωγικής αυτονομίας των εκπαιδευτικών.

     Η ΟΛΜΕ πάντα ήταν στην πρώτη γραμμή των μεγάλων συλλογικών αγώνων του μαζικού κινήματος στην χώρα μας. Συνήθως ήταν εκείνη που αναλάμβανε πρωτοβουλίες για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και για τη βελτίωση του εισοδήματος και των εργασιακών συνθηκών τους. Έχει ενεργητική συμμετοχή στους αγώνες και στα συνέδρια της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Οργανώσεων (ETUCE), της Διεθνούς Οργάνωσης Εκπαιδευτικών (E.I. – Educational International) και εντάσσεται στην κοινή προσπάθεια κατά της παγκοσμιοποίησης και των δυνάμεων της αγοράς στα διάφορα παγκόσμια και διεθνή fora.

     Η ΟΛΜΕ διαμόρφωσε το Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ.), το οποίο σε σύντομο χρονικό διάστημα έκανε σημαντικές μελέτες και έρευνες για το χώρο της εκπαίδευσης. Οργανώνει πολύ τακτικά εκπαιδευτικά συνέδρια – είτε μόνη της είτε σε συνεργασία με άλλες ομοσπονδίες, με πανεπιστήμια και ΤΕΙ, με διεθνείς οργανώσεις κλπ – μέσα στα οποία αναπτύσσεται η επιστημονική θεμελίωση των θέσεων της Ομοσπονδίας, προάγεται η διακίνηση και η ανταλλαγή και η αντιπαράθεση ιδεών τόσο ανάμεσα στα οργανωμένα παραταξιακά ρεύματα όσο και ανάμεσα σ’ όλους τους εκπαιδευτικούς που έχουν αγωνία για τα εκπαιδευτικά ζητήματα της χώρας.  

     Η δράση της ΟΛΜΕ πάντα ήταν συστηματική και μεθοδική, πάντα είχε ως πεδίο αναφοράς όχι μόνο τα μεγάλα πολιτικά – εκπαιδευτικά ζητήματα αλλά και τα καθημερινά προβλήματα των σχολείων, ακόμα και μεμονωμένων σχολείων. Δεν νομίζω ότι υπάρχει άλλη ομοσπονδία – πέραν των αντίστοιχων εκπαιδευτικών – που κάθε χρόνο και κάθε συγκεκριμένη περίοδο να ασχολείται τόσο μεθοδικά για την επίλυση των εκπαιδευτικών προβλημάτων. Για παράδειγμα, στη αρχή της χρονιάς και ανά τακτικά διαστήματα διαμορφώνει τον μεγάλο Χάρτη των ελλείψεων στα σχολεία μας (σε εκπαιδευτικούς, βιβλία, αίθουσες, εργαστήρια κλπ) μέσα από τη συγκέντρωση στοιχείων των τοπικών ενώσεών της (ΕΛΜΕ) και επιδιώκει λύσεις τόσο στο γενικό επίπεδο με κεντρικές παρεμβάσεις του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ στο Υπουργείο Παιδείας όσο και στο τοπικό επίπεδο με επιμέρους παρεμβάσεις των τοπικών ενώσεών της.

     Η ΟΛΜΕ έχει μεγάλες δυνατότητες – μέσα από την αγωνιστική της κουλτούρα και παρακαταθήκη – και παρεμβαίνει αποφασιστικά στα εκπαιδευτικά και στα γενικότερα κοινωνικά ζητήματα του ελληνικού λαού. Έχει δώσει αγώνες και αγώνες για την υπεράσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης και των συμφερόντων των εκπαιδευτικών. Αν κάνει κάποιος μια συγκριτική μελέτη μεταξύ των διάφορων κλαδικών χώρων και επαγγελμάτων στο απεργιακό ημερολόγιο για όλη την περίοδο της μεταπολίτευσης, θα διαπιστώσει ότι η ΟΛΜΕ έχει μακράν μεγαλύτερη παρουσία. Και αυτό οφείλεται αφενός στην ένταση των εκπαιδευτικών προβλημάτων και αφετέρου στην αγωνιστική και διεκδικητική κουλτούρα της ΟΛΜΕ. Μέσα απ’ αυτή τη θεώρηση της αγωνιστικότητας η ΟΛΜΕ μπορεί και διαμορφώνει θετικούς συσχετισμούς στο ζήτημα της συσπείρωσης των μελών της και κάτι τέτοιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ακριβώς γιατί η δύναμη μιας οργάνωσης στηρίζεται πρωτίστως στην ανάπτυξη της συλλογικής της δράσης.
Σήμερα η ΟΛΜΕ βρίσκεται σε ιστορική φάση. Για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της αποκόπτονται σημαντικές λειτουργίες της τεχνολογικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, για πρώτη φορά    εκπαιδευτικοί –  μέλη της αντιμετωπίζουν την απειλή της απόλυσης και της διαθεσιμότητας. Τώρα καλείται η ΟΛΜΕ να δώσει έναν κρίσιμο για την εκπαίδευση αγώνα. Τώρα απαιτείται ολοκληρωμένο σχέδιο και οργανωμένη δράση – μακριά από βερμπαλισμούς και ακτιβισμούς – για να υπερασπιστεί κρίσιμα θέματα της Δημόσιας εκπαίδευσης και «υπαρξιακά ζητήματα» του εκπαιδευτικού επαγγέλματος. Το «τι κάνουμε τώρα» είναι η μεγάλη της συλλογική ευθύνη.

Θα συνεχίσουμε…    

           

 

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: