Αρχική > εκπαίδευση > ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ 2015 – Θέματα και απαντήσεις

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ 2015 – Θέματα και απαντήσεις

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Π ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ’ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β’)

ΔΕΥΤΕΡΑ 18 ΜΑΪΟΥ 2015

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)

ΚΕΙΜΕΝΟ

Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης

Οι χώροι θέασης και ακρόασης που δημιούργησε η ελληνική αρχαιότητα αποτελούν για πολλούς λόγους μιαν από τις πιο σημαντικές ομάδες μνημείων της πολιτισμικής μας κληρονομιάς.

Πρώτα απ’ όλα, γιατί οι χώροι αυτοί, ως τόποι μαζικής συγκέντρωσης, για θρησκευτικούς, πολιτικούς ή ψυχαγωγικούς σκοπούς, εκφράζουν στην αρχιτεκτονική με τον προφανέστερο τρόπο τη δημοκρατική αντίληψη για τη ζωή και την έντονη αίσθηση κοινότητας που χαρακτήρισε τον αρχαίο βίο. Τα σχετικά αρχιτεκτονικά σχήματα εκείνης της δημιουργίας (θέατρα, βουλευτήρια κλπ.) εξακολουθούν μέχρι σήμερα να εξυπηρετούν ανάλογες δραστηριότητες.

Ένας δεύτερος λόγος για την ιδιαίτερη σημασία αυτών των χώρων είναι ότι το θέαμα και ο λόγος που αναπτυσσόταν μέσα σ’ αυτούς, ιδιαίτερα το ψυχαγωγικό θέαμα, με την πραγματική έννοια της ψυχαγωγίας, της αγωγής της ανθρώπινης ψυχής, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά πολιτισμικά αγαθά. Από τη γέννηση του δράματος στους χώρους λατρείας της αρχαίας Ελλάδας μέχρι και σήμερα ο λόγος και η δράση που εκτυλίσσεται μέσα σε θεατρικούς χώρους παράγουν πολιτισμό.

Και ένας τρίτος λόγος είναι ότι στο χώρο της Μεσογείου, και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, σώζονται σε μεγάλο αριθμό οι χώροι στους οποίους ασκήθηκε από την εποχή της διαμόρφωσής της η θεατρική δημιουργία. Οι χώροι αυτοί, περισσότερο από όσο όλα τα άλλα κατάλοιπα του παρελθόντος, ασκούν στη σύγχρονη κοινωνία αλλά και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, μιαν ιδιαίτερη πρόκληση επαφής του παρόντος με το παρελθόν, επειδή προσφέρονται κατ’ εξοχήν για χρησιμοποίησή τους με την ίδια λειτουργία για την οποία σχεδιάστηκαν. Αυτή η επαφή του παρόντος με το παρελθόν, όχι μόνο των ειδικών αλλά και του ευρύτερου κοινού, είναι μια βασική επιδίωξη της σύγχρονης αρχαιολογίας, η οποία βλέπει τη δικαίωσή της στη βίωση από την κοινωνία του ιστορικού περιεχομένου και του μηνύματος ζωής των μνημείων. Αλλά και από την άλλη πλευρά, η βίωση των μνημείων και η ένταξή τους στη ζωή εξελίσσεται από τάση σε απαίτηση της σύγχρονης κοινωνίας.

Η επιδίωξη της συνάντησης της σύγχρονης δημιουργικότητας και των διαμορφωμένων από το δημιουργικό παρελθόν σχημάτων θεατρικών χώρων, που εξυπηρετεί την παραπάνω απαίτηση, θέτει, βέβαια, προβλήματα, αφού τα αρχαία θέατρα και οι άλλοι χώροι θέασης, όπως τα ωδεία, τα στάδια κλπ., είναι πλέον μνημεία, όλα με μικρότερες ή μεγαλύτερες φθορές και καταπονήσεις. Τα περισσότερα μάλιστα σώζονται αποσπασματικά, μέχρι σημείου αδυναμίας αναβίωσης και εξυπηρέτησης της κατά προορισμόν λειτουργίας τους.

Τα προβλήματα αυτά δεν πρέπει, βέβαια, με κανέναν τρόπο να οδηγούν σε αρνητική τοποθέτηση για τη σύγχρονη χρήση των κατάλληλων για τη δραστηριότητα αυτή μνημείων. Η επαφή του κοινού με τα μνημεία, και ιδιαίτερα στην περίπτωση αυτή η βίωση από το ευρύ κοινό σύγχρονων προβληματισμών και καλλιτεχνικών εκφράσεων μέσα από το ιστορικό περιβάλλον, είναι ο καλύτερος και αποτελεσματικότερος τρόπος προσέγγισης και οικείωσης της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Αλλά είναι, παράλληλα, και ο δραστικότερος τρόπος δημιουργίας στην ευρύτερη κοινωνία συνείδησης εκτίμησης και προστασίας των μνημείων μας.

Η καταγραφή όλων των μνημείων αυτών -των πολύ ή λιγότερο γνωστών, των εντοπισμένων αλλά μη ερευνημένων, αλλά και εκείνων των οποίων γνωρίζουμε ακόμη την ύπαρξη μόνο από αρχαίες μαρτυρίες- με όλα τα δεδομένα τους, δηλαδή την ιστορία τους, τα χαρακτηριστικά τους, την κατάστασή τους και τις δυνατότητες χρήσης ή απλής ανάδειξής τους, θα προσφέρει ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στη συστηματικότερη διαχείριση αυτού του πλούτου.

Η όσμωση  αρχαιολόγων, ανθρώπων του θεάτρου, παραγόντων της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων διανοητών είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει ένα πολύ καλό κλίμα για μια κοινή προσπάθεια ισορροπημένης και συνετής προσέγγισης του είδους αυτού των μνημείων.

Η καλλιέργεια, εξάλλου, με διάφορες εκδηλώσεις στο ευρύτερο κοινό της τάσης αυτής απέναντι στα μνημεία θα αποτελέσει ουσιαστική θετική συμβολή, αφενός, στην ολοκληρωμένη προστασία τους (ενεργητική προστασία και από το ευρύ κοινό) και, αφετέρου, στη δημιουργική βίωση των αρχαίων χώρων θέασης.

Β. Λαμπρινουδάκης, «Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης», στον συλλογικό τόμο «Διάζωμα» κίνηση πολιτών για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων, Εκδόσεις Διάζωμα 2009 (Διασκευή).

A1.   Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις). Μονάδες 25

Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, σύμφωνα με το κείμενο, τις παρακάτω διαπιστώσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη: α. Ο  συγγραφέας συσχετίζει  τους αρχαίους θεατρικούς χώρους με τη δημοκρατία. β. Ο συγγραφέας θεωρεί το αρχαίο θέατρο διασκέδαση και όχι πραγματική ψυχαγωγία. γ.  Κατά τον συγγραφέα,  δεν θα πρέπει σήμερα να γίνονται θεατρικές παραστάσεις στα αρχαία θέατρα.   δ. Ο  συγγραφέας δεν θα  συμφωνούσε  με τη  διοργάνωση σύγχρονων μαθητικών αγώνων ρητορικής σε ένα αρχαίο βουλευτήριο. ε.   Κατά τον συγγραφέα, η χρήση των αρχαίων θεάτρων σε σύγχρονες εκδηλώσεις μπορεί να συμβάλει στην προστασία και ανάδειξή τους. Μονάδες 10

Β2. α) Να βρείτε τους τρόπους ανάπτυξης της έβδομης παραγράφου του κειμένου (Η καταγραφή … αυτού του πλούτου) και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας. Μονάδες 4 β) Να   αντικαταστήσετε   τις   διαρθρωτικές   λέξεις-εκφράσεις   με άλλες (λέξεις-εκφράσεις) που να διατηρούν τη συνοχή του κειμένου: Πρώτα απ’ όλα (στη δεύτερη παράγραφο) παράλληλα (στην έκτη παράγραφο) εξάλλου (στην ένατη παράγραφο). Μονάδες 6

Β3.   α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: εκτυλίσσεται, κατάλοιπα, επιδίωξη, προσέγγισης, ολοκληρωμένη. Μονάδες 5 β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: αναπτυσσόταν, δράση, ερευνημένων, γνωρίζουμε, ανάδειξης. Μονάδες 5

Β4.   α) Να  αιτιολογήσετε  τη  χρήση  της  διπλής  παύλας  στην παρακάτω περίπτωση: -των πολύ … αρχαίες μαρτυρίες- (στην έβδομη παράγραφο). Μονάδες 2 β) Ποιο ρηματικό πρόσωπο κυριαρχεί στο κείμενο; Να δικαιολογήσετε την επιλογή του συγγραφέα. Μονάδες 3

Γ1. Σε ομιλία που θα εκφωνήσετε σε ημερίδα του Δήμου σας με θέμα «Προστασία και αξιοποίηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς», να εκθέσετε τις απόψεις σας (500-600 λέξεις) σχετικά με: α) τους λόγους για τους οποίους πρέπει το ευρύ κοινό να πλησιάσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και β) τις δραστηριότητες με τις οποίες οι πολίτες και ειδικότερα οι νέοι θα εξοικειωθούν με αυτά. Μονάδες 40

Πρεμιέρα στις Πανελλαδικές με θέμα για την πολιτιστική κληρονομιά – διαβάστε τις απαντήσεις

ΤΑ ΝΕΑ, 18.5.2015

Σε κείμενο με τίτλο «Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης» κλήθηκαν να διαγωνιστούν στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας με το οποίο έγινε η πρεμιέρα των Πανελλαδικών, δεκάδες χιλιάδες υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Πρόκειται για ένα κείμενο του Ομότιμου Καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Βασίλη Λαμπρινουδάκη για την πολιτιστική κληρονομιά και τη σχέση μας με τους αρχαίους χώρους θέασης και ακρόασης. Φιλόλογοι χαρακτήρισαν το θέμα βατό και αναμενόμενο.

Οπως κάθε χρόνο, tanea.gr σε συνεργασία με τα φροντιστήρια Φλωρόπουλου δημοσιεύουν τα θέματα και τις απαντήσεις των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Διαβάστε εδώ τα θέματα του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας

Διαβάστε εδώ τις προτεινόμενες απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας

Οι 105.000 υποψήφιοι διεκδικούν μία από τις 68.345 θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι εξετάσεις των υποψηφίων των ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και των ημερήσιων και εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Β΄), ξεκίνησαν με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και θα ολοκληρωθούν την Τρίτη 2 Ιουνίου, με το μάθημα επιλογής των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας.

Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα πραγματοποιηθούν στο διάστημα 17 έως και 24 Ιουνίου.

Η πολιτιστική κληρονομιά το θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Με το θέμα «Προστασία και αξιοποίηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς» στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας, άρχισαν την Δευτέρα οι πανελλαδικές εξετάσεις. Οι μαθητές κλήθηκαν να αναλύσουν τους λόγους για τους οποίους πρέπει το ευρύ κοινό να πλησιάσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και τις δραστηριότητες με τις οποίες οι πολίτες και ειδικότερα οι νέοι, θα εξοικειωθούν με αυτά.

Η "Καθημερινή", σε συνεργασία με το φροντιστήριο Οριον, θα παρουσιάζει λύσεις και σχόλια γιά όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα www.minedu.gov.gr αλλά και στην ιστοσελίδα του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου www.sch.gr.

Συνολικά περί τις 105.000 υποψήφιοι όλων των κατηγοριών διεκδικούν μία από τις 68.345 θέσεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ (44.200 στα Πανεπιστήμια και 24.145 στα ΤΕΙ). Οι εξετάσεις θα ολοκληρωθούν την Τρίτη 2 Ιουνίου, με το μάθημα επιλογής των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας.

Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα πραγματοποιηθούν από 17 έως και 24 Ιουνίου. Η Υγειονομική Εξέταση και Πρακτική Δοκιμασία των υποψηφίων για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α.) θα διεξαχθεί από 15 Ιουνίου ως και 26 Ιουνίου. Τέλος, οι επαναληπτικές Πανελλαδικές εξετάσεις των ΓΕΛ θα αρχίσουν την Τρίτη 9 Ιουνίου.

Οι βαθμοί των υποχρεωτικών μαθημάτων θα ανακοινωθούν το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου και στη συνέχεια οι υποψήφιοι θα κληθούν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο. Σημειώνεται ότι μετά τις 15 Ιουνίου θα προσέλθουν στα Λύκειά τους για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), ώστε να υποβάλουν ηλεκτρονικά το μηχανογραφικό τους δελτίο. Οι βάσεις αναμένεται να ανακοινωθούν μετά τις 20 Αυγούστου.

ΤΟ ΒΗΜΑ

Πρεμιέρα σήμερα Δευτέρα για τις πανελλήνιες εξετάσεις με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και θέμα την πολιτιστική κληρονομιά.

Κείμενο του Ομότιμου Καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών  Βασ. Λαμπρινουδάκη από τον συλλογικό τόμο «Διάζωμα» κίνησης πολιτών για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων, επέλεξε η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων για την πρώτη ημέρα των εφετινών πανελλαδικών εξετάσεων και την Νεοελληνική Γλώσσα.

«Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης» τιτλοφορείται το κείμενο και από τους υποψηφίους ζητείται να εκφωνήσουν λόγο 500-600 λέξεων για τον τρόπο αξιοποίησης της πολιτιστικής κληρονομίας. Να εξηγήσουν δηλαδή γιατί το κοινό και οι νέοι πρέπει να προσεγγίσουν τους χώρους της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Δείτε εδώ αναλυτικά τα θέματα στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

Οι προτεινόμενες απαντήσεις των θεμάτων από τα «Φροντιστήρια Ορόσημο»

 

Η πρώτη εκτίμηση των θεμάτων από τα «Φροντιστήρια Ορόσημο»

Εκατόν πέντε χιλιάδες υποψήφιοι να διεκδικούν μία από τις 68.345 θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (44.200 στα Πανεπιστήμια και 24.145 στα ΤΕΙ).

 

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε