Αρχική > σχολείο, εκπαίδευση > Θεσμική αποσάθρωση του Λυκείου

Θεσμική αποσάθρωση του Λυκείου

thunderstruck9:<br />
“ John Hoyland (British, 1934-2011). Shimmy 23.7.77, 1977. Acrylic on canvas, 40 x 30 in.<br />
”

John Hoyland (British, 1934-2011). Shimmy, 1977

 

Του Νίκου Τσούλια

 

      Νομίζω ότι δεν πρόκειται να ζήσουμε ξανά τόσο εύκολα «σκηνές του παραλόγου» στην εκπαίδευση, να δούμε τέτοια θεσμική απαξίωση του δημόσιου σχολείου από την πιο προωθημένη νεοφιλελεύθερη κυβερνητική πολιτική που γνώρισε η χώρα μας αναμεμιγμένη με πρωτοφανή έξαρση δημαγωγίας και λαϊκισμού – με τον τίτλο της «μεταρρύθμισης» – και με κακότεχνο «αριστερό ντύσιμο».

      Γιατί τι βιώνουμε το τελευταίο διάστημα στην εκπαίδευση; Βλέπουμε το ΣΥ.ΡΙΖ.Α. να έχει ως προεκλογικές ιδεολογικές σημαίες του για τη λυκειακή βαθμίδα τα εξής στοιχεία: κατάργηση της Τράπεζας θεμάτων, κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων, ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και απολυτήριο λυκείου ενδοσχολικού τύπου. Και πάνω από όλα, όχι μνημόνιο στην εκπαίδευση. Και τι γίνεται στη συνέχεια; Καταργεί αρχικά την Τράπεζα θεμάτων και τροποποιεί το σύστημα πρόσβασης ακόμα και για τους μαθητές που βρίσκονταν στην Γ΄ Λυκείου, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στη χώρα μας από στοιχειώδη σεβασμό προς τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς θεσμούς, για τον πολύ απλό λόγο ότι οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν το σύστημα πρόσβασης από την Α΄ Τάξη του Λυκείου. Και τώρα ξεκινάει την εφαρμογή του μνημονίου στα σχολεία όχι μόνο μέσα από τους οικονομικούς περιορισμούς αλλά και με θεσμικές πρωτοβουλίες επί του περιεχομένου της εκπαίδευσης!

      Το πιο προκλητικό στην όλη υπόθεση είναι οι προτάσεις του περίφημου «εθνικού διαλόγου», που έκανε ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. με τον “εαυτό” του. α) Προτείνεται η επανασύσταση της Τράπεζας θεμάτων. Έχουμε δηλαδή τον πιο φτηνό λαϊκισμό αφού η κατάργησή της είχε γίνει προεκλογικά ένα βασικό εκπαιδευτικό πρόταγμα για την κατάκτηση της εξουσίας! β) Οι πανελλαδικές εξετάσεις «καταργούνται» απλά και μόνο γιατί βαφτίζονται Εξετάσεις για το «εθνικό απολυτήριο» του λυκείου, ενώ προφανώς πρόκειται για εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα. γ) Η ελεύθερη πρόσβαση αφορά μόνο τα τμήματα εκείνα που ούτως ή άλλως οι υποψήφιοι εισάγονταν και μέχρι τώρα ελεύθερα, αφού έμεναν κενές θέσεις.

      Δηλαδή έχουμε μια ανατρεπτική εκπαιδευτική πολιτική, η οποία αφού ντύθηκε με τον μανδύα του λαϊκισμού έρχεται τώρα να δείξει το πραγματικό της πρόσωπο. Και να ποιο είναι αυτό. α) Διαμελίζει το Λύκειο αφαιρώντας μία τάξη. Είναι προφανές ότι θα δούμε μια σοβαρή μείωση του αριθμού των λυκείων και μόνο εξ αυτού του γεγονότος, ενώ παράλληλα και με δεδομένο ότι στα μικρά λύκεια (κυρίως στην περιφέρεια) δεν θα έχουμε επιστημονική αντιστοίχηση μεταξύ των κλάδων των εκπαιδευτικών και των αντίστοιχων γνωστικών αντικειμένων / μαθημάτων, θα αναπτυχθεί σύστημα “ετεροδιδασκαλίας” – κάτι που συνέβαινε στο πολύ απώτερο παρελθόν – με επιπτώσεις στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα η ονομαζόμενη πλέον Α΄ τάξη θεωρείται ως μια τάξη γυμνασιακής αντίληψης και μετατρέπεται η Β΄(και τελευταία τάξη) ως τάξη του εθνικού απολυτηρίου δηλαδή μια τάξη αποκλειστική των πανελλαδικών εξετάσεων. Το ερώτημα είναι απλό. Τελικά πού είναι το λύκειο; Θα έχουμε ένα λύκειο – φάντασμα, αφού δεν θα έχει καμιά τάξη με αυτόνομο λυκειακό περιεχόμενο;

      β) Διαχωρίζει τους μαθητές που θα φοιτούν στο λύκειο, πρώτον σ’ αυτούς που θα παίρνουν το «εθνικό απολυτήριο» και θα έχουν πρόσβαση με βάση το απολυτήριο των πανελλαδικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και δεύτερον σ’ αυτούς που θα παίρνουν «απολυτήριο ενδοσχολικών εξετάσεων», που απλώς θα είναι πιστοποιητικό παρακολούθησης χωρίς φυσικά να υπάρχει μέσω αυτού η εξέλιξη προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επιχειρείται πρώτη φορά η θεσμική απαξίωση ενός μέρους αποφοίτων του λυκείου, αφού δεν θα υπάρχει καμιά ισοτιμία στους δύο τίτλους που θα παρέχονται. Η πραγματική επιδίωξη όλων αυτών είναι προφανής, η με νομικό τρόπο αποτροπή για σπουδές σε ένα μεγάλο μέρος των μαθητών – κάτι που δεν τόλμησε καμιά κυβέρνηση μέχρι τώρα!

      Για να καλυφθούν οι πραγματικοί στόχοι λοιπόν επιχειρείται να επικαλυφθούν με ένα φαντασιακό στερέωμα γκροτέσκο κομματικής σύλληψης, κάτι σαν το «παράλληλο πρόγραμμα» / φάντασμα που αναπτύσσει κάθε φορά η συγκυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. όταν παίρνει αντιλαϊκά και σκληρά ταξικά μέτρα. Θα αναρωτηθεί κάποιος. Γιατί όλες αυτές οι σκληρές ανατροπές στην εκπαίδευση; Γιατί εδώ έχουμε ένα μείγμα πολιτικής πιο επικίνδυνο από τη γενικότερη κυβερνητική πολιτική. Έχουμε αφενός τον εγγενή και διάχυτο λαϊκισμό του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – που τον εμφανίζει λόγω της …ηθικής υπεροχής του με προοδευτικό προσωπείο – και αφετέρου τη συμμόρφωση στις επιταγές που έρχονται παράλληλα με το Μνημόνιο μέσα από την αντίληψη του Ο.Ο.Σ.Α και αφορά το περιεχόμενο της εκπαίδευσης.

      Είναι εκείνη η πολιτική που ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. θεωρούσε – όταν ήταν αντιπολιτευόμενο κόμμα – ως την απόλυτη καταστροφή της δημόσιας εκπαίδευσης, γιατί οδηγούσε (και προφανώς οδηγεί) στην πλήρη εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης και στο μετασχηματισμό της Παιδείας και της Μόρφωσης σε εκπαίδευση αγγλοσαξονικού τύπου, σε εργαλείο των δυνάμεων της αγοράς. Αλλά το μαγικό ραβδί της εξουσίας μετέτρεψε τον "πρίγκιπα" σε "βάτραχο" και δυστυχώς το παραμύθι δεν έχει καλό τέλος! Βέβαια το διακύβευμα δεν είναι η αφήγηση και ο ήρωας του παραμυθιού, αλλά το βίωμα αυτών που γεύονται το παραμύθι…

Υ.Γ.

Φαίνεται ότι …υπάρχει ακόμα η «αριστερή ελπίδα» του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., αφού προτίθεται να καταργήσει την πρωινή προσευχή και τον εκκλησιασμό στο σχολείο και να μετασχηματίσει τα Θρησκευτικά! Αλλά επ’ αυτών θα επανέλθουμε.

 

paulgauguin-art:<br />
“ Dogs running through a field, 1888<br />
Paul Gauguin<br />
”

Dogs running through a field, 1888, Paul Gauguin

Advertisements
  1. Γιάννης
    04/06/2016 στο 3:44 ΜΜ

    Να που θα βρεθώ να υπερασπίζομαι ανθρώπους και νομοθετήματα που απεχθάνομαι. Έτσι πρέπει όμως αφού ο κ. Τσούλιας σε όλο το άρθρο στρεψοδικεί σκόπιμα και με συνέπεια, τοποθετώντας τα επιχειρήματά του εξαρχής σε λάθος βάση ώστε, όταν τα διατυπώνει, να φαίνονται σωστά.

    Λέει φερ’ ειπείν ότι «…η Α’ τάξη είναι γυμνασιακής αντίληψης» για να έρθει μετά να πει ότι η Β’ λυκείου είναι η μόνη καθαρά λυκειακή τάξη, οπότε καταλήγει στο ότι είναι λάθος να καταργηθεί. Αν όμως η Α’ είναι «γυμνασιακής αντίληψης» γιατί να μην ενταχθεί στο γυμνάσιο;

    Αργότερα, στο β’, στηλιτεύει τη διάκριση των αποφοίτων του λυκείου σε «πανελλαδικώς εξεταστέους» και σε «ενδοσχολικώς εξεταστέους». Ειδικότερα, λέει ότι η προσπάθεια του σύριζα είναι «η με νομικό τρόπο αποτροπή για σπουδές σε ένα μεγάλο μέρος των μαθητών». Αποφεύγει εντέχνως βέβαια να μας πει αν πρέπει όλοι οι απόφοιτοι του λυκείου να εισάγονται στα αει. Αν είναι δηλαδή οι ενδοσχολικές εξετάσεις αρκετά αξιοκρατικές για να καθορίζουν το μέλλον των μαθητών.

    Η κριτική που ασκείται σε πολλά σημεία του άρθρου βρίσκει και εμένα και πολλούς άλλους σύμφωνους. Η κριτική όμως, όταν δεν συνοδεύεται από προτάσεις, είναι άχρηστη. Περίμενα λοιπόν ότι ένας πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ θα ήξερε πώς να αποφεύγει την παγίδα του λαϊκισμού και της ολικής απαξίωσης.

    • N.T.
      05/06/2016 στο 10:00 ΠΜ

      Αγαπητέ συνάδελφε Γιάννη

      Έχω γράψει κατ’ επανάληψη και στην ιστοσελίδα μου και σε εφημερίδες την πρότασή μου και για το Απολυτήριο του Λυκείου και για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά όπως καταλαβαίνετε δεν είναι δυνατόν να τα γράφω σε κάθε σχετικό άρθρο. Αν «πατήσετε» τη λέξη – κλειδί «Λύκειο» στην ιστοσελίδα μου, θα βρείτε πάρα πολλά άρθρα μου!
      Προφανώς σε αρκετά σημεία δεν είμαι κατανοητός και η ευθύνη γι’ αυτό είναι μόνο δική μου. Θα σχολιάσω τις παρατηρήσεις σας με στόχο να γίνω πιο κατατοπιστικός.
      1. Θεωρώ ότι είναι σοβαρό εκπαιδευτικό (και όχι μόνο) λάθος να καταργηθεί μια τάξη του Λυκείου. Πρόκειται για αποδεκατισμό, που δεν στηρίζεται σε κανένα επιστημονικό και παιδαγωγικό πεδίο.
      2. Η Α΄ Λυκείου σύμφωνα με την πρόταση που έχει δημοσιευτεί θα έχει τα χαρακτηριστικά του Γυμνασίου (π.χ. αξιολόγηση μαθητών κ.α.). Το Λύκειο ως βαθμίδα μη υποχρεωτικής εκπαίδευσης έχει σ΄όλες τις χώρες στης Ευρώπης και στην Ελλάδα μέχρι τώρα διαφορετικό «εκπαιδευτικό σκηνικό» (μαθησιακό επίπεδο κλπ) σε σχέση με το Γυμνάσιο. Θεωρώ ότι η Α΄ Λυκείου πρέπει να έχει χαρακτηριστικά του Λυκείου (και όχι αυτά που προτείνει το Υπουργείο) και δεν υπαινίσσομαι για μεταφορά στο Γυμνάσιο.
      3. Η Β΄Λυκείου είναι – σύμφωνα με την πρόταση του Υπουργείου – η τελευταία τάξη του Λυκείου και δεν έχει σχέση με τη σημερινή Β΄ Λυκείου, αφού θα μεριμνά μόνο (ή κυρίως) για την εισαγωγή στα Α.Ε.Ι. Θα είναι δηλαδή η τωρινή Γ΄Λυκείου…
      4. Η άποψή μου εδώ και δεκαετίες είναι ότι η εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να γίνεται μόνο με εθνικού επιπέδου εξετάσεις – μέσα από εθνικό απολυτήριο – και έχει καταγραφεί σε δεκάδες άρθρα και όχι μόνο… Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. επιχειρεί να εξαπατήσει με το ιδεολόγημά του περί δήθεν «ελεύθερης πρόσβασης» που δεν θα έχει αυτόνομες πανελλαδικές εξετάσεις αποκρύπτοντας το γεγονός ότι το όποιο Εθνικό απολυτήριο δεν μπορεί παρά να έχει πανελλαδικού τύπου εξετάσεις!
      5. Προφανώς δεν πρέπει όλοι οι απόφοιτοι του Λυκείου να προσανατολίζονται στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μόνο στην Ελλάδα έχουμε αυτό το υψηλό ποσοστό ζήτησης. Αλλά αυτό είναι εξωεκπαιδευτικό / κοινωνικό πρόβλημα, που δεν μπορεί να λυθεί με τεχνάσματα παρά μόνο μέσα από ορθολογικές κινήσεις, την ανάπτυξη της Τεχνολογικής / Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και την προαγωγή της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
      6. Θεωρώ ότι πρέπει να έχουμε μόνο ένα απολυτήριο Εθνικού τύπου – που μπορεί να περιλαμβάνει ίσως και ένα μικρό υποσύνολο μαθημάτων ενδοσχολικών εξετάσεων με αντισταθμιστικούς όρους, όπως ίσχυε μέχρι πρόσφατα.Τα δύο απολυτήρια θα δημιουργήσουν προβλήματα ακόμα και νομικής μορφής. Προφανώς δεν θα είναι της ίδιας δυσκολίας και έτσι οι απόφοιτοι του ενδοσχολικού απολυτηρίου θα ευνοούνται. Τι θα γίνεται όταν λαμβάνονται τα δύο απολυτήρια υπόψη στις διάφορες προσλήψεις στο Δημόσιο ή αλλού; Και επιπλέον, αν ένας του ενδοσχολικού θελήσει να πάει αργότερα στο εξωτερικό, το απολυτήριό του δεν θα λαμβάνεται υπόψη. Γνωρίζετε ότι οι φετινοί και προφανώς και οι της επόμενης τουλάχιστον χρονιάς μαθητές μας θα έχουν απολυτήριο χωρίς «πρόσβαση» σε σοβαρό πανεπιστήμιο του εξωτερικού και θα κρατούν μόνο τα 4 ή 5 μαθήματα εισαγωγής στα Α.Ε.Ι.;
      7. Παράλληλα με το Γενικό Λύκειο θα πρέπει να υπάρχει και το Τεχνολογικό / Επαγγελματικό Λύκειο, όπως είναι σ’ όλη την Ευρώπη, το οποίο θα «βλέπει» πρωτίστως στην αγορά εργασίας. Μόνο η ανάπτυξη αυτού του Λυκείου θα εκλογικεύσει την πλασματική πανεπιστημιακή ζήτηση!
      8. Θεωρώ ότι με αδικείτε όταν ισχυρίζεστε ότι ρέπω προς το λαϊκισμό. Αντίθετα και από τη θέση του προέδρου της ΟΛΜΕ – και όχι τώρα στην αρθρογραφία μου που είναι και φοβερά εύκολο – ήμουνα κατά αυτής της φοβερής υποκουλτούρας του λαϊκισμού, του πιο επικίνδυνου ίσως εγγενούς προβλήματος της Δημοκρατίας. Μου δίνετε την αφορμή να γίνω συγκεκριμένος με αναφορές σε δύσκολα ζητήματα για τη στάση μου κατά του λαϊκισμού στη διάρκεια της προεδρίας μου στην ΟΛΜΕ με τη γραφή ειδικού άρθρου. Ελπίζω να «ξανασυντατηθούμε» στο κείμενο αυτό και όχι μόνο…

      Σας ευχαριστώ ιδιαίτερα για τις παρατηρήσεις σας!

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: