Αρχική > πολιτική > Τα αδιέξοδα του «πολιτικού τσαμπουκά»

Τα αδιέξοδα του «πολιτικού τσαμπουκά»

image.png

Του Νίκου Τσούλια

 

 

     Είναι η κυρίαρχη πολιτικά αντίληψη και πρακτική της σημερινής συγκυρίας μας, είναι η κρατούσα υποκουλτούρα μας, σταθερό νήμα των αφηγήσεών μας και των πράξεών μας. Η μετριοπάθεια, η σχετικότητα του λόγου – προσωπικού, ιδεολογικού, κομματικού -, η ουσία και η δυναμική του διαλόγου, η σύνθεση των απόψεων είναι έννοιες μόνο για τα λεξικά και για την αθώα λειτουργία του σχολείου. Μια ολόκληρη κοινωνία, όλος ο δημόσιος βίος της χώρας, οι προσωπικές μας «συναντήσεις» διαπνέονται από τη βγαλμένη από τον υπόκοσμο και από τα αυταρχικά καθεστώτα νοοτροπία του τσαμπουκά.

     Και θεωρούμε πως αυτή συνιστά αποτελεσματική πολιτική λειτουργία, πως είναι στοιχείο αποφασιστικότητας και επίλυσης των προβλημάτων! Το μόνο που δεν έχουμε κάνει ακόμα είναι η ένταξή της στην παιδαγωγική μας λειτουργία (στην οικογένεια) και στην άσκηση της θεσμικής μας εκπαίδευσης. Το ότι προέκυψε και καθαρό φασιστικό κόμμα στη χώρα μας είναι απόρροια αυτού του ισχυρού υποστρώματος του τσαμπουκά, της βίας και της «μαγκιάς». Το γενικό κλίμα επίδειξης επιβολής σε όποιον έχει μια κάποια αντίθετη θεώρηση των ζητημάτων δηλώνει ευθέως  την αδυναμία της κοινωνίας μας να συλλογιστεί ορθολογικά και κυρίως την αδυναμία της να συλλάβει ένα συλλογικό σχέδιο και να επιχειρήσει μια απόπειρα διαμόρφωσης του μέλλοντός της, δηλώνει ένα πολιτισμικό φορτίο πρωτόγονης αντίληψης των πραγμάτων και την πλήρη αδράνεια αυτής της κοινωνίας να κατανοήσει και να ερμηνεύσει την πραγματικότητα.

      Πρώτη διδάξασα στην επίδειξη βίας και αυταρχισμού είναι η εξουσία, η εξουσία όπου γης και όπου χρόνου. Η θέσπιση του Κράτους και η ιστορική ανάπτυξη των ταξικών κοινωνιών συνδέονται άρρηκτα με την έννοια της βίας, με την υποκουλτούρα της επιβολής. Η σημερινή κυβέρνηση της χώρας μας – όπως φυσικά και οι προηγούμενες – θητεύει στην πρακτική του αυταρχισμού με πρωτόγνωρες ωμότητες. Προχωράει σε απολύσεις εργαζομένων, περικόπτει δραματικά μισθούς και συντάξεις, αναστέλλει ακόμα και τα πιο βασικά εργασιακά δικαιώματα, αναπαράγει την διαφθορά και την αδιαφάνεια και γενικά ανατρέπει ουσιώδη στοιχεία του δημοκρατικού πολιτικού  κεκτημένου μιας ευνομούμενης πολιτείας που έχει κατακτηθεί με αγώνες επί αγώνων στις τελευταίες δεκαετίες της ιστορίας μας. Η συνέχεια είναι γνωστή. Ο λαός βγάζει οργή και θυμό, αλλά δεν τα μετασχηματίζει σε πολιτική πράξη, δεν τα εντάσσει σε έναν σχεδιασμό πολιτικής μετεξέλιξης. Τουναντίον, αυτός ο θυμός μετασχηματίζεται από τους επιτήδειους της φασιστικής ιδεολογίας σε πολιτικό και κομματικό μόρφωμα, οδηγώντας τα πράγματα στη βαρβαρότητα που μόνο «σκοτάδι» και πολλά αδιέξοδα μπορεί να επιφέρει.

     Χωρίς να συσχετίζω τα επόμενα σημεία με την αμέσως προηγούμενη αναφορά, οφείλουμε να σημειώσουμε τα σε προηγούμενη περίοδο φαινόμενα τσαμπουκά από «αγωνιστές» του ΣΥΡΙΖΑ εναντίον βουλευτών του ΠΑΣΟΚ  εκφράζοντας δήθεν την αγανάκτηση του κόσμου, ενώ στην ουσία στόχευαν στην ωμή πολιτική αναρρίχηση αυτών των «αγωνιστών». Οφείλουμε να σημειώσουμε την πολιτική του τσαμπουκά και από δυνάμεις του ΠΑΜΕ είτε με τη βίαιη ανάρτηση των πανό του στην Ακρόπολη είτε με την παρεμπόδιση ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά. Οφείλουμε να σημειώσουμε την δήθεν αυθόρμητη βίαιη κίνηση κατοίκων της Σάμου εναντίον του πρώην πρωθυπουργού για να εκφράσουν αυτοί οι πέντε – έξι (!) «πρωτοπόροι αγωνιστές» τα αισθήματα του Σαμιώτικου λαού! Ατέλειωτα περιστατικά βίας και αυταρχικής επιβολής της «δικής μας» αντίληψης εκδηλώνονται και θα εκδηλώνονται όσο δεν μπορούμε να σκεφτούμε ορθολογικά και πολιτικά. Και σαν αποτέλεσμα αυτής της κινητικότητας θα είναι η διαρκής μεγέθυνση του φαινομένου του αδιέξοδου!!

     Αν είχαμε τη δυνατότητα κριτικής σκέψης, θα ρίχναμε και καμιά ματιά στην Ιστορία για να αντλήσουμε κάποια συμπεράσματα. Θα μαθαίναμε ότι η κυριαρχία των πάσης λογής κομματικών κουμπουροφόρων των παλιότερων εποχών προκαλούσε μόνο πολιτική ανωμαλία και αναίρεση της ίδιας της δημοκρατίας. Θα βλέπαμε ότι το αυταρχικό κράτος της δεξιάς των δεκαετιών του 1950 και του 1960 οδήγησε τη χώρα μας στην οπισθοδρόμηση και στην εξάρτηση. Θα διαπιστώναμε ότι ακόμα και αυτό το αθώο σύνθημα της δεκαετίας του 1980 «να κλείσουμε τη δεξιά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας» ήταν μια ιδεολογική φενάκη και ένα κίβδηλο πολιτικό στοιχείο επιβολής που δεν είχε σχέση με την πραγματικότητα. Αν πάμε στα μεγαλύτερα γεγονότα της Ιστορίας, θα κατανοήσουμε ακόμα πιο ανάγλυφα τον παραλογισμό της βίαιης επιβολής στον αντίπαλο. Οι θιασώτες της βίας στην περίοδο της Γαλλικής Επανάστασης θα οδηγήσουν τα πράγματα στα γεγονότα της Τρομοκρατίας, θα εξοντώσουν ακόμα και πρωτεργάτες της επανάστασης και θα φέρουν τελικά στο προσκήνιο ως  αυτοκράτορα τον Ναπολέοντα! Η μεγάλη Οκτωβριανή Επανάσταση – που ανέτρεψε το στυγνό τσαρικό καθεστώς και που εξέθρεψε ελπίδες και ελπίδες λαών για την απελευθέρωση των κοινωνιών από κάθε μορφής χειραγώγηση – θα μετασχηματιστεί σταδιακά σε καθεστώς επιβολής και θα οδηγηθεί στα φοβερά εγκλήματα του Στάλιν και στη φυσική της συνέχεια στην κατάρρευση του όλου εποικοδομήματος των πάλαι ποτέ Σοβιέτ!

     Ίσως να πρέπει να αναρωτηθούμε ποιο είναι το περιεχόμενο και οι μορφές έκφρασης των κοινωνικών αγώνων και της ταξικής πάλης. Περιστρέφονται γύρω από την επίδειξη σωματικής δύναμης, από την άσκηση βίας ή και από την φυσική εξόντωση των όποιων αντιπάλων μας; Μήπως η πολιτική αντιπαράθεση οφείλει να είναι διαρκώς παρούσα σε μια κοινωνία ανοιχτή; Μήπως η αντιπαράθεση ιδεών είναι εκείνη που μπορεί να κρατήσει με ασφάλεια τη γραφίδα μιας προοδευτικής εξέλιξης της ιστορίας; Μήπως αυτά καθ’ εαυτά η πολιτική πρόταση και το πολιτικό όραμα είναι εκείνα τα στοιχεία που οφείλουν να διαμορφώσουν το φωτεινό μέλλον μας; Μήπως αντίπαλοι πρέπει πάντα να υπάρχουν και να γίνονται σεβαστοί γιατί είναι απολύτως απαραίτητοι για τη διαρκή αντιπαράθεση ιδεών και πολιτικών απόψεων, που είναι συστατικό στοιχείο κάθε δημοκρατικής πολιτείας, που είναι «ανάσα και πνοή» για το διάλογο και για την ελευθερία του πνεύματος;

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: