Αρχική > πολιτική > Η πολιτική είναι γοητευτική αλλά και απαιτητική!

Η πολιτική είναι γοητευτική αλλά και απαιτητική!

Ο Φειδίας επιδεικνύει τα έργα στον Παρθενώνα στους φίλους του, έργο του Λώρενς Άλμα-Ταντέμα, λάδι σε καμβά, 1868

 

 

 

Του Νίκου Τσούλια

     Η πολιτική είναι κορυφαία εκδήλωση των ανθρώπων, η συγκρότηση του πυρήνα της δημόσιας ζωής κάθε πολιτείας, το πεδίο σχεδιασμού του μέλλοντός μας. Γι’ αυτό είναι τόσο όμορφη και τόσο γοητευτική.

     Από τη στιγμή που οι μακρινοί πρόγονοί μας αποφάσισαν να συζητήσουν και να οργανώσουν την κοινότητά τους, έπεσαν οι πρώτοι σπόροι της πολιτικής. Η πολιτική όμως ως απόλυτα κοινωνική λειτουργία με νόημα και αξία θεμελιώνεται και αναπτύσσεται στην αρχαία Αθήνα. Μαζί της προάγονται και εξελίσσονται δυναμικά μια σειρά παράλληλων θεσμών και εννοιών: πόλη, πολίτης, πολιτεία, δημοκρατία, αγορά (ως δημόσιος χώρος), δικαιοσύνη κλπ

     Η πολιτική αφορά όλους. Δίνει κατ’ αρχάς τη δυνατότητα σε όλους να ασχοληθούν με αυτή – αρκεί να μην εξαντλείται αυτή η δυνατότητα σε ρόλο ψηφοφόρου και τίποτα άλλο. Η ψήφος και η επιρροή για τη διαμόρφωση του πολιτικού συστήματος αφορά εξίσου όλους τους πολίτες χωρίς εξαιρέσεις και διακρίσεις. Γι’ αυτό είναι τόσο «δημοκρατική» και τόσο πολύ νομιμοποιημένη στις συνειδήσεις μας.

     Η πολιτική καθορίζει τον τρόπο της διακυβέρνησής μας, διαμορφώνει σε σημαντικό βαθμό το σχεδιασμό των αυριανών εποχών, επηρεάζει κατά πολύ τον τρόπο της ζωής μας. Ακόμα και αν αδιαφορήσουμε γι’ αυτή, η ίδια …δεν θα κρατήσει την ίδια στάση. Γι’ αυτό ασκεί πάνω μας τόση αίγλη και τόση ελκυστικότητα.

     Αλλά αν όλα αυτά είναι σωστά, τότε πρέπει να ομολογήσουμε ότι η πολιτική απαιτεί… Απαιτεί συγκεκριμένα και σπουδαία ζητήματα. Απαιτεί ευθύνη, προσωπική και συλλογική. Δεν εξαντλείται στην κριτική απέναντι σε κόμματα ή σε άλλους πολίτες. Η προσωπική ευθύνη έγκειται στο ότι οι αποφάσεις μας και οι συμπεριφορές μας θα είναι αρμοστές και πάντως συμβατές με τις πράξεις μας, αλλιώς η πολιτική μας στάση παύει να είναι πολιτική. Αν δεν υπάρχει προσωπική ευθύνη και κρυβόμαστε πίσω από τους άλλους, τότε χάνεται η ουσία της πολιτικής. Γιατί συμβαίνει το εξής. «Μέσα στη συλλογική ψυχή τα πνευματικά χαρίσματα των ανθρώπων, και συνεπώς η ατομικότητά τους, παραμερίζονται. Το ετερογενές πνίγεται μέσα στο ομογενές, και οι ασυνείδητες ιδιότητες κυριαρχούν. Οι μάζες συσσωρεύουν όχι το πνεύμα αλλά τη μετριότητα» (Γκ. Λε Μπον, Ψυχολογία των μαζών).

     Είναι προφανές ότι για να συμμετέχεις στις εξελίξεις και μάλιστα στους σημερινούς καιρούς που αλλάζουν όλο και πιο γρήγορα, θα πρέπει να ερμηνεύεις την πραγματικότητα. Απαιτεί η πολιτική λοιπόν γνώσεις, γενικές αλλά κατά περίπτωση και ειδικές και εξειδικευμένες. Κοντά στις γνώσεις υπάρχουν και οι πληροφορίες, που γίνονται πληθωρικές αλλά και διαρκώς ανανεώσιμες. Είναι εύκολη η πρόσβαση στην πληροφόρηση αλλά ο τρόπος ανεύρεσης της έγκυρης και κρίσιμης κάθε φορά πληροφορίας είναι δύσκολος και απαιτεί γενική παιδεία, κριτική σκέψη και φυσικά εμπειρία.

     Τελικά όλα αυτά κατατείνουν στο εξής σημείο. Για να μπορεί κάποιος να συμμετέχει στην πολιτική πρέπει να έχει άποψη για τα κοινωνικά ζητήματα, για την οικονομία, για τη διεθνή σκηνή, για την ιστορία κλπ. Φυσικά δεν εννοώ εξειδικευμένη γνώμη για καθετί αλλά μια βασική και στέρεα ιδέα. Το να έχεις άποψη απαιτεί και γνώσεις και ευθύνη, με την έννοια ότι δεν πρέπει να γίνεσαι «οπαδός των οπαδών» ή να χαϊδεύεις τα αυτιά για να γίνεσαι αρεστός ή να είσαι δημαγωγός ή να πηγαίνεις με το ρεύμα…

     Σήμερα οι καιροί έχουν γίνει απόλυτα σύνθετοι. Τίποτα δεν θυμίζει το χθες. Κανένας ερασιτεχνισμός δεν είναι επιτρεπτός. Ο κόσμος έχει γίνει ένα μικρό χωριό και πολλά ζητήματα έχουν παύσει να οριοθετούνται ενός των συνόρων μιας χώρας. «Είναι βέβαιο ότι στην πολιτική έχουμε ήδη μετακινηθεί από την 400χρονη περίοδο του κυρίαρχου εθνικού κράτους προς έναν πλουραλισμό, όπου το εθνικό κράτος θα είναι μια μάλλον από τις πολλές παρά η αποκλειστική μονάδα της ολοκλήρωσης. Θα είναι μια από τις συνιστώσες – αν και η βασική συνιστώσα – αυτού που ονομάζω «μετακαπιταλιστική πολιτεία», ένα σύστημα όπου θα ανταγωνίζονται και θα συνυπάρχουν διεθνείς, περιφερειακές, εθνοκρατικές και τοπικές, ακόμα και φυλετικές δομές» (P. Drucker, Μετακαπιταλιστική κοινωνία).

     Η ενασχόληση με την πολιτική είναι μια από τις κορυφαίες λειτουργίες που μπορεί να προσφέρει κάθε κοινωνία. Γιατί απαιτεί διαρκή εγρήγορση, πνεύμα αναζήτησης και επινόησης και μια ει δυνατόν ολοκληρωμένη προσωπικότητα. Η διαχείριση των δημόσιων ζητημάτων και κυρίως οι ιδέες και οι προτάσεις, οι λύσεις και οι απαντήσεις στα τόσα και τόσα προβλήματα που γεννάει η σύγχρονη εποχή απαιτεί ανοιχτό μυαλό, ορθολογισμό, ευρεία μόρφωση, ρητορεία ουσίας και όχι δημαγωγίας.

Ο Περικλής αγορεύων στην Πνύκα, τοιχογραφία στο Maximmileaneum Palace Μονάχου, του Philipp von Foltz (1860)

Κατηγορίες:πολιτική Ετικέτες: , ,
  1. streetgarb
    11/08/2018 στο 7:58 ΠΜ

    Νομιζω πως εχετε δικιο: η πολιτικη χρειαζεται κ πολιτη με ολη τη σημασια της λεξης.
    Μηπως εχουμε πολυ λιγους;
    Δεν λεω για τους πολιτικους μας που δεν ειναι πολιτες..ποιο ριναι το αντιθετο του πολιτη;
    Ποιος φταιει για την ελλειψη πολιτων;
    Μηπως φταιμε ολοι;
    Μηπως να μας ξαναριξουμε μια ματια;
    🙂

  2. N.T.
    11/08/2018 στο 8:49 ΠΜ

    Θεωρώ ότι όλα ξεκινάνε από το γεγονός ότι δεν διαμορφώνουμε ένα Νόημα στη ζωή μας. Αγόμαστε και φερόμαστε από την τυπική έκφραση της πραγματικότητας. Η έννοια του πολίτη – μια φοβερή σύλληψη των αρχαίων Αθηναίων – παραμένει για το σύγχρονο Έλληνα κάτι απροσδιόριστο και πάντως όχι επιθυμητό!

    • streetgarb
      11/08/2018 στο 10:58 ΠΜ

      Συμφωνω: ρωτηστε 10 ανθρωπους «ποιο ειναι υο νοημα της ζωης σου;» – αν παρετε συγκεκριμενη απαντηση μου λετε:)
      Συγχρονως αγομαστε κ φερομαστε απο τα συνσισθηματα /αναγκες της στιγμης που μετα τα ονομαζουμε/ εκφραζουνε σαν «πραγματικοτητα» .
      Οταν το ενδιαφερον μας δεν παει περαν αυτου τοτε πως θα εχουνε εστω μια ιδεα του τι μπορει να ειναι ο πολιτης;
      Πολυ φιλιοσοφια για τετοια ζεστη:)) καλο κανει:)

      • N.T.
        11/08/2018 στο 6:07 ΜΜ

        Πού ωραία παρατήρηση: αγόμαστε και φερόμαστε… από την «πραγματικότητα». Θεωρώ ότι οι περισσότεροι άνθρωποι απλά υπάρχουμε. Λίγοι αναζητούν ένα νόημα στη ζωή και την ελευθερία του πνεύματος.

      • streetgarb
        11/08/2018 στο 9:51 ΜΜ

        Νομιζω οτι για να αναζητησει καποιος κατι ( οτιδηποτε πχ τα κλειδια του) θα πρεπει πρωτοστως να γνωριζει τι αναζητα. Αλλοιως πως θα το αναγνωρισει; Αν αναζητω κατι για το οποιο δεν εχω καμμια – εστω- ιδεα, πως θα το βρω; Κ μπροστα μου να ναι πως θα το δω;
        Τα δε νοηματα ριναι δυσνοητα : δηλ αν ψαχνω για το νοημα της ζωης , μηπως πρωτα πρεπει να χω μια ιδεα του τι ειναι «ζωη»; Να ξερω πρωτα το συγκεκριμενο πρωτου προβω και στο νοημα του;
        🙂
        ΥΓ σας ευχαριστω που απαντατε στα σχολεια μου:)

      • N.T.
        12/08/2018 στο 8:24 ΠΜ

        Πράγματι σωστή παρατήρηση… Εδώ υπάρχουν δύο παρατηρήσεις. Η πρώτη αφορά τις Ιδέες και τις Αναμνήσεις, όπως προσεγγίζονται από τον Πλάτωνα, οι οποίες προϋπάρχουν… Η άλλη για την περίπτωσή μας – και με δεδομένο ότι η ζωή είναι γενική ιδέα και μας εμπεριέχει ως φαινόμενο της φύσης και ως μέρος της δεν μπορούμε να δούμε το όλον της ζωής – μπορεί να θεωρηθεί ως εξής. Το νόημα της ζωής είναι η ίδια η ζωή. Ωστόσο και εδώ παραμένει το ερώτημα με την εξής μορφή. Κατά πόσο ζούμε πράγματι τη ζωή μας ή απλά υπάρχουμε. Συμπερασματικά, εγώ καταλήγω στο εξής ως Νόημα αυτού που συνειδητοποιούμε ως ζωή ότι είναι η Αγάπη και η Γνώση – και τα έχω ως άσκηση του εαυτού μου αλλά και ως «παιδαγωγικό παράδειγμα» για το σχολείο….

      • streetgarb
        12/08/2018 στο 5:07 ΜΜ

        Μαλλον οι περισσοτεροι απλα υπαρχουμε, ζουμε τυχαια χωρις καποιο νοημα. Κσι οπως λετε ως φαινομενα αυτου που πραγματι υπαρχει- δηλ της ζωης. Βεβαια φσινομενα ειμαστε ολοι: αυτο που φαινεται, οχι αυτο που Ειναι.
        Κ το νοηνα της ζωης ειναι η ζωη και θανατος πουνσι μερος της κι αφηστε που χωρις αυτον ουτε που θα σκεπτομασταν να βρουμε νοηματα.
        Εαν καποιος εχει την Αγαπη ως νοημα κ πραξη πιστευω οτι τοτε εινσι σε καλο δρομο:) διοτι εινσι καπως δυσβατος ο δρομος αυτος:)
        Και by far the best :))
        Απ την αλλη αφου η ζωη ειναι κατι που εχει δωθει σ ολους, μηπως το νοημα της ειναι Ενα(1) ; Κι ολες οι νεες θεωριες προς τα κει συντινουν ( κ οι παλιες):)
        Πολυλογια αλλα βαριεμαι υις διακοπες:))

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε