Αρχική > σχολείο, εκπαίδευση > Εκτιμήσεις για τη βαθμολογία και τις βάσεις των Πανελλαδικών εξετάσεων

Εκτιμήσεις για τη βαθμολογία και τις βάσεις των Πανελλαδικών εξετάσεων

Παρουσιάζονται εκπαιδευτικά ρεπορτάζ από τις εφημερίδες:

ΕΘΝΟΣ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, ΤΟ ΒΗΜΑ, ΤΑ ΝΕΑ

 

Μεικτές οι τάσεις των βάσεων

Τα… exit polls των βαθμολογιών

Του Αποστολου Λακασα, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 2.6.2013

 

Βάσεις εισαγωγής πολλών ταχυτήτων «δρομολογούν» εφέτος οι επιδόσεις των υποψηφίων, η οικονομική κρίση αλλά και η «Αθηνά». Τα… exit polls των βαθμολογιών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις δείχνουν ότι οι περίπου 110.000 υποψήφιοι όλων των κατηγοριών, που διεκδικούν μία θέση στα ΑΕΙ, θα δουν τον Αύγουστο -κατά την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής- ακόμη και για Τμήματα με ομοειδές αντικείμενο τις βάσεις να κινούνται με διαφορετική ταχύτητα ή και κατεύθυνση (άλλες ανοδικά, άλλες πτωτικά). Το βέβαιο είναι ότι λόγω της μείωσης των θέσεων στα ΤΕΙ το κατώφλι εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέτος θα ξεπεράσει κατά πολύ το 3,26, βαθμολογία που είχε πέρυσι ο τελευταίος εισακτέος, στο Τμήμα Τουριστικών Επαγγελμάτων Αγίου Νικολάου Κρήτης.

Ειδικότερα, οι παράγοντες που συνδιαμορφώνουν τις πολλαπλές ταχύτητες είναι, όπως εξήγησε στην «Κ» ο εκπαιδευτικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης, τρεις: Οι επιδόσεις των υποψηφίων ανά βαθμολογική κατηγορία, η ζήτηση για κάθε σχολή – βασικός παράγοντας είναι η έδρα της σχολής αφού οξύνεται ο ανταγωνισμός για τα κεντρικά ΑΕΙ από τους υποψηφίους που δεν θέλουν να επωμιστούν το κόστος της μετανάστευσης μακριά από την οικογενειακή εστία – και, τέλος, οι αυξομειώσεις στις θέσεις των Τμημάτων, όπως θα προκύψουν από το σχέδιο αναδιάρθρωσης των ΑΕΙ-ΤΕΙ, σχέδιο «Αθηνά» όπως ονομάστηκε. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», θα διατεθούν 77.500 θέσεις συνολικά, όμως θα υπάρξει κατά 15% αύξηση των θέσεων στα ΑΕΙ και 30% μείωση των θέσεων στα ΤΕΙ. Πιο συγκεκριμένα, με βάση πληροφορίες της «Κ» από τη βαθμολόγηση και τις εκτιμήσεις του προέδρου του κολεγίου IdEF κ. Μ. Αμαργιανάκη προκύπτουν τα ακόλουθα για την τάση των βάσεων ανά επιστημονικό πεδίο:

– 1ο (νομικές, παιδαγωγικά κ.ά.): Οι υποψήφιοι πήγαν χειρότερα σε Μαθηματικά Γενικής Παιδείας, Αρχαία και Λογοτεχνία. Στα υπόλοιπα μαθήματα οι επιδόσεις είναι αντίστοιχες των περυσινών. Την ίδια στιγμή οι θέσεις θα μειωθούν στα ΑΕΙ (από 15.305 σε 14.000) και στα ΤΕΙ (από 1.666 σε 1.000), κάτι που προσδίδει ανοδική τάση στις βάσεις. Ετσι οι υψηλές βάσεις δείχνουν να παραμένουν στα επίπεδα του 2012 ή να κινούνται ελαφρώς πτωτικά, οι μεσαίες να κινούνται ελαφρώς ανοδικά και οι χαμηλές όπως πέρυσι.

– 2ο (τμήματα μαθηματικών, φυσικής κ.ά.): Οι υποψήφιοι τεχνολογικής κατεύθυνσης αντιμετώπισαν δυσκολότερα θέματα σε σχέση με πέρυσι σε Μαθηματικά, Φυσική και Ανάπτυξη Εφαρμογών ενώ στις Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης απέδωσαν καλύτερα. Σε συνδυασμό με την αύξηση των θέσεων στα ΑΕΙ (από 6.370 σε 8.500) και τη μείωση στα ΤΕΙ (από 1.113 σε 1.100) εκτιμάται ότι οι υψηλές βάσεις θα κινηθούν πτωτικά, οι μεσαίες ελαφρώς πτωτικά και οι χαμηλές των πανεπιστημιακών τμημάτων στα περσινά επίπεδα.

– 3ο (ιατρικές κ.λπ.): Για τις βάσεις των Ιατρικών (οι θέσεις των οποίων παραμένουν στα επίπεδα του 2012), η τάση είναι ελαφρώς πτωτική διότι η Βιολογία και η Χημεία κατεύθυνσης (μαθήματα βαρύτητας) δυσκόλεψαν τους υποψηφίους. Επιπρόσθετα, η δυσκολία των θεμάτων σε Μαθηματικά και Φυσική κατεύθυνσης δεν δίνει «αντίβαρα» στήριξης των βάσεων των Ιατρικών. Αντίθετα, καθώς οι συνολικές θέσεις του πεδίου θα είναι στα ίδια με πέρυσι επίπεδα (1.908 σε ΑΕΙ, 2.717 σε ΤΕΙ), οι βάσεις των σχολών μεσαίας ζήτησης θα κινηθούν στα ίδια με το 2012 επίπεδα.

– 4ο (πολυτεχνεία, τεχνολογικές σχολές): Οι βάσεις θα κινηθούν αντίστοιχα με εκείνες του 2ου πεδίου, αφού οι θέσεις σε ΑΕΙ θα αυξηθούν (από 4.675 σε 6.900), ενώ οι θέσεις των ΤΕΙ θα μειωθούν (από 8.208 σε 5.000). Βέβαια, το εύρος της πτώσης στις υψηλόβαθμες σχολές του πεδίου εξαρτάται από το πλήθος των υποψηφίων, που θα δηλώσουν τις Ιατρικές και τις Πολυτεχνικές σχολές ως πρώτη προτίμηση.

– 5ο (οικονομικές σχολές): Οι επιδόσεις στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας είναι πολύ χαμηλότερες από του 2012, ενώ στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας ελαφρώς χαμηλότερες στη βαθμολογική κλίμακα των αρίστων (πάνω από 18). Με δεδομένο ότι οι θέσεις των ΑΕΙ θα αυξηθούν (από 4.891 σε 6.500) ενώ των ΤΕΙ θα μειωθούν (από 4.632 σε 2.000), οι βάσεις όλων των σχολών θα κινηθούν πτωτικά.

Σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού

«Επιλέγουμε σχολές σαν να έχουμε γράψει 20.000 μόρια». Αυτή είναι η βασική αρχή που πρέπει να έχουν στο μυαλό τους οι υποψήφιοι όταν θα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό τους δελτίο, που είναι το επόμενο βήμα της διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων. Οι υποψήφιοι δεν πρέπει να δηλώνουν σχολές με βάση τα μόριά τους (όπως θα προκύψουν μετά την ανακοίνωση των βαθμών το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου), αφού δεν χάνουν τίποτε εάν δηλώσουν μία σχολή, στην οποία επιθυμούν να εισαχθούν αλλά εκτιμούν ότι δεν έχουν τα απαραίτητα μόρια για να το καταφέρουν. Και αυτό διότι, πριν από την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής (το τρίτο δεκαήμερο του Αυγούστου) ουδείς μπορεί να είναι βέβαιος για τη βάση κάθε σχολής. «H σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου θα είναι και φέτος το μεγάλο στοίχημα για τους μαθητές» ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο σύμβουλος σταδιοδρομίας της εταιρείας Orientum κ. Σπύρος Μιχαλούλης. «Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες από τη βαθμολόγηση των γραπτών αρκετά παιδιά αναμένεται να έχουν χαμηλή βαθμολογία με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Αυτό δεν πρέπει να αποτελέσει παράγοντα απογοήτευσης: Η εμπειρία έχει δείξει πως κάθε χρονιά υπάρχουν μεγάλα σκαμπανεβάσματα στις βάσεις και πολλοί μαθητές παρά το γεγονός ότι είχαν γράψει χαμηλά μπήκαν σε σχολή της προτίμησής τους επειδή έφτιαξαν ένα σωστό μηχανογραφικό δελτίο» λέει ο κ. Μιχαλούλης. Σαφώς οι υποψήφιοι πριν επιλέξουν σχολές πρέπει να μελετήσουν το πρόγραμμα σπουδών και τα επαγγελματικά δικαιώματα κάθε σχολής. Και το βασικότερο: «Δεν πρέπει να επηρεάζονται από τις περυσινές βάσεις εισαγωγής».

Σχολείο

Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις βαθμολογίες των υποψηφίων

Τον πρώτο απολογισμό των πανελλαδικών, λίγο πριν πέσει η αυλαία των εξετάσεων, επιχειρεί το σημερινό «Έθνος – Παιδεία» σε μια προσπάθεια να βοηθήσουμε τους υποψηφίους να ξεκαθαρίσουν προς τα που κινούνται οι βαθμολογικές επιδόσεις ανά μάθημα.

Μπορεί να μην υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τις βαθμολογίες, ωστόσο οι πληροφορίες και οι εκτιμήσεις από τα βαθμολογικά κέντρα, δείχνουν ότι στην πλειονότητα των 8 τελευταίων μαθημάτων, οι υποψήφιοι δυσκολεύτηκαν περισσότερο από πέρυσι. Στο σημερινό ένθετο, παρουσιάζουμε εκτιμήσεις για την πορεία των επιδόσεων στα μαθήματα που εξετάστηκαν από Τετάρτη 22 έως και τη Δευτέρα 27 Μαΐου (8 μαθήματα συνολικά).

Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις βαθμολογίες των υποψηφίων

Από αυτά φαίνεται ότι σε 5 οι υποψήφιοι πρέπει να αναμένουν χειρότερες επιδόσεις. Πρόκειται για τη Φυσική θετικής-τεχνολογικής Κατεύθυνσης, Βιολογίας θετικής, Χημεία-Βιοχημεία (τεχνολογική 1), Μαθηματικά θετικής – τεχνολογικής και Αρχαία Ελληνικά θεωρητικής. Το κάθε μάθημα από αυτά βέβαια έχουν ειδικό ρόλο στη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής, καθώς κάποια από αυτά είναι αυξημένης βαρύτητας για συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία και κάποια όχι.

Αριστούχοι
Αντίθετα, καλύτερες επιδόσεις αναμένονται στο μάθημα της Ιστορίας Θεωρητικής Κατεύθυνσης όπου υπάρχουν βάσιμες ελπίδες για αύξηση των αριστούχων, ενώ στα μαθήματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας θεωρητικής και Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων τεχνολογικής, δεν προβλέπονται σημαντικές διαφοροποιήσεις στις επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι.

Οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι τίποτε δεν έχει τελειώσει στην προσπάθεια που κάνουν για να εισαχθούν σε τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν με αρκετά μαθήματα, άλλωστε, αφορούσαν και τους υπόλοιπους υποψηφίους και όχι μόνο τους ίδιους.

Και βέβαια δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχει και συνέχεια. Σήμερα οι υποψήφιοι ανάλογα με την Κατεύθυνση που έχουν επιλέξει, διαγωνίζονται σε Λατινικά, Χημεία, Ηλεκτρολογία και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Την Παρασκευή, οι Πανελλαδικές ολοκληρώνονται με το μάθημα επιλογής όλων των κατευθύνσεων Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.

Επίσης, όσοι ενδιαφέρονται για την εισαγωγή σε δεκάδες τμήματα που συμπεριλαμβάνονται στο μηχανογραφικό δελτίο και απαιτούν την εξέταση σε ειδικά μαθήματα, οι διαγωνισμοί θα συνεχιστούν γι αυτούς από τις 15 έως και τις 22 Ιουνίου. Πρόκειται για ορισμένα πολυτεχνικά τμήματα, ξενόγλωσσα, μουσικών σπουδών κ.ά.

ΒΙΟΛΟΓΙΑ: Θετικής Κατεύθυνσης

Απαιτητικά, κρίθηκαν τα θέματα της Βιολογίας Θετικής Κατεύθυνσης από μαθητές και καθηγητές. Τα θέματα χαρακτηρίστηκαν σύνθετα, απαιτητικά, με σαφή διαβάθμιση δυσκολίας. Όπως ανέφεραν εκπαιδευτικοί, αρκετά ζητήματα απαιτούσαν κριτική προσέγγιση και χρειάζονταν ιδιαίτερη προσοχή για την επιτυχή ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσής τους.

Μετά την περσινή εκτόξευση των αριστούχων κατά 12 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2011, φέτος, θα πρέπει να αναμένεται μία μικρή κάμψη στα ποσοστά των υποψηφίων που θα βρεθούν στην ανώτερη βαθμολογική κλίμακα. Ακόμη, εκτιμάται πως 1 στους 3 θα βαθμολογηθεί μεταξύ 15-17,9, βαθμολογία η οποία μπορεί να ανοίξει τις «πύλες» αρκετών καλών τμημάτων του 3ου επιστημονικού πεδίου.

Σημειώνεται για τις κορυφαίες σχολές του 3ου πεδίου (Ιατρικές) είναι απαραίτητη βαθμολογία που να προσεγγίζει το άριστα, αφού οι βάσεις εισαγωγής ξεπερνούν σε κάποιες περιπτώσεις τα 19.000 μόρια.

ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ: Τεχνολογικής Κατεύθυνσης

Μέτριας δυσκολίας ήταν τα θέματα στα οποία διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 2 στο μάθημα Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων. Τα θέματα χαρακτηρίζονται ως αναμενόμενα, μέτριας δυσκολίας με περισσότερο απαιτητικό το Β3 του θέματος Β της Δεύτερης Ομάδας. Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές δεν αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα, εκτιμούν οι καθηγητές. Μία πρώτη προσέγγιση όσο αφορά στις εκτιμήσεις των βαθμολογικών επιδόσεων,, δείχνει ότι στην ανώτερη βαθμολογική κλίμακα (18-20) θα βρεθεί περίπου το 30% των υποψηφίων, όσοι δηλαδή περίπου και πέρυσι. Ένας στους τέσσερις αναμένεται να βρεθεί στο… υπόγειο της βαθμολογικής κλίμακας.

ΦΥΣΙΚΗ: Θετικής – Τεχνολογικής

Για δεύτερη συνεχή χρονιά, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων επέλεξε πολύ απαιτητικά θέματα στο μάθημα της Φυσικής, γεγονός που θα οδηγήσει και πάλι σε υψηλά ποσοστά αποτυχίας -που στην Τεχνολογική Κατεύθυνση μπορεί να φτάσουν και το 80%- και συρρίκνωση των αριστούχων. Μπορεί παλαιότερα οι υποψήφιοι, ειδικά της Θετικής Κατεύθυνσης να σημείωναν πολύ υψηλές βαθμολογίες, τα τελευταία χρόνια όμως, τα ποσοστά των αριστούχων μειώνονται συνεχώς. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αριστούχοι το 2009 ήταν 31,57%, την επόμενη χρονιά έπεσαν στο 22,98%, το 2011 έφτασε το 13,84% και πέρυσι, στο 9,10%. Τα φετινά θέματα κρίνονται από πολλούς καθηγητές ότι είναι αντίστοιχης δυσκολίας με του 2012, εκτίμηση η οποία προαναγγέλλει αν όχι χειρότερες επιδόσεις, μία από τα… ίδια. Ενδεικτική των δυσκολιών που αντιμετώπισαν οι μαθητές, είναι η ανακοίνωση που εξέδωσε η Ένωση Ελλήνων Φυσικών:

Τα θέματα κάλυπταν σχεδόν όλο το εύρος της εξεταστέας ύλης, ήταν απαιτητικά, για καλά προετοιμασμένους μαθητές, αλλά δεν είχαν την απαιτούμενη διαβάθμιση.

Η πλειονότητα των ερωτημάτων απαιτούσε αυξημένη μαθηματική επεξεργασία σε βάρος της αξιολόγησης των εννοιών της Φυσικής και του συνολικού χρόνου εξέτασης.

Τρεις ερωτήσεις (Β2, Δ2, Δ3) ήταν έξω από το πνεύμα διδασκαλίας, το πνεύμα του σχολικού βιβλίου και της αξιολόγησης της Φυσικής.

Προκλήθηκε σύγχυση στην έναρξη επεξεργασίας των θεμάτων από τους εξεταζόμενους, εξαιτίας διευκρίνησης που δόθηκε για το θέμα Β2 από την επιτροπή, η οποία θα μπορούσε να μην είχε δοθεί, πράγμα που επιβάρυνε την συνολική απόδοση των υποψηφίων.

Αναφορικά με τις εκτιμήσεις από τα βαθμολογικά κέντρα, φαίνεται πως το άριστα θα καταφέρει να «πιάσει» μόλις 1 στους 10 υποψηφίους της Θετικής Κατεύθυνσης και κοντά στο 2 με 3% της τεχνολογικής 2. Σχετικά με τους υποψηφίους που δεν θα καταφέρουν να επιτύχουν τη βαθμολογική βάση, στην Τεχνολογική Κατεύθυνση, υπολογίζονται σε 8 στους 10! Στη Θετική η εικόνα είναι λίγο καλύτερη, καθώς οι αποτυχόντες θα κυμανθούν μεταξύ 40 και 45%.

Αξίζει να επισημανθεί ότι η Φυσική, είναι το δεύτερο μάθημα αυξημένης βαρύτητας για τα τμήματα του 2ου και 4ου επιστημονικού πεδίου. Ως εκ τούτου, αναμένεται ότι θα επηρεαστεί η κίνηση των βάσεων εισαγωγής τόσο στις φυσικομαθηματικές σχολές του 2ου πεδίου αλλά και στις πολυτεχνικές του 4ου πεδίου.

ΧΗΜΕΙΑ: Βιοχημεία Τεχνολογική 1

Τα θέματα, σύμφωνα με τους καθηγητές, ήταν ελαφρώς δυσκολότερα από πέρυσι και απαιτούσαν εκτεταμένες απαντήσεις και περισσότερο χρόνο από τους υποψηφίους.

Το μάθημα της Χημείας-Βιοχημείας, πάντως, επιλέγεται κάθε χρόνο από ελάχιστους υποψηφίους (πέρυσι είχαν διαγωνιστεί μόλις 989 άτομα). Αξίζει να αναφερθεί ότι τα ποσοστά των αριστούχων ήταν τα υψηλότερα που καταγράφηκαν πέρυσι στο σύνολο των μαθημάτων. Ειδικότερα, μεταξύ 18-20 είχε γράψει το 43,57%, ποσοστό το οποίο θα μειωθεί φέτος, αλλά όχι σε μεγάλο βαθμό. Επίσης, οι υποψήφιοι που δεν είχαν πιάσει τη βαθμολογική βάση πέρυσι, δεν είχαν ξεπεράσει το 17%.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης

Ρεκόρ στα ποσοστά αποτυχίας θα πρέπει να αναμένουν οι υποψήφιοι της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης οι οποίοι διαγωνίστηκαν τη Δευτέρα 27 Μαΐου στα Μαθηματικά.

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία υποστηρίζει ότι τα θέματα είναι τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών και όπως αναφέρει, απαιτούσαν ειδικές τεχνικές, που ίσως δεν προωθούν την έλξη και την αγάπη των μαθητών για τη συγκεκριμένη επιστήμη. Μάλιστα, αναφέρει πως προτίθεται να ανοίξει διάλογο για το περιεχόμενο και τον τρόπο εξέτασης των μαθηματικών στις πανελλαδικές. Τα ομολογουμένως πολύ δύσκολα θέματα στους φετινούς διαγωνισμούς, είναι βέβαιο ότι θα συρρικνώσουν τα γραπτά μεταξύ 18-20 και θα αυξήσουν αυτά που δεν θα ξεπεράσουν τη βαθμολογική βάση.

Ειδικά για τους υποψηφίους της τεχνολογικής Κατεύθυνσης 2, οι οποίοι στοχεύουν σε τμήματα του 4ου επιστημονικού πεδίου (Πολυτεχνικά) οι εκτιμήσεις μιλούν για πραγματική «πανωλεθρία». Είναι πολύ πιθανό τα άριστα γραπτά να πέσουν κάτω από το 2%, εξέλιξη η οποία θα επηρεάσει σημαντική την πορεία των βάσεων για τα περισσότερα υψηλόβαθμα τμήματα του 4ου επιστημονικού πεδίου καθώς τα μαθηματικά είναι το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας με συντελεστή 1,3.

Ακόμη και για την επόμενη βαθμολογική κλίμακα (15-17,9) τα ποσοστά δεν θα είναι υψηλά αφού αναμένεται να φτάσουν κοντά στο 5 με 6%. Αναφορικά με τους υποψηφίους που δεν θα πιάσουν τη βάση, οι ειδικοί κάνουν λόγο για 3 στους 4. Λίγο καλύτερη διαφαί-νεται η εικόνα για τους υποψηφίους της θετικής Κατεύθυνσης οι οποίοι παραδοσιακά σημειώνουν καλύτερες επιδόσεις. Το ποσοστό των αριστούχων θα πέσει κάτω από το 10% και αναμένεται να είναι το μικρότερο των τελευταίων ετών.

Στη βαθμολογική κλίμακα 15-17,9 αναμένεται να βρεθεί περίπου το 15% των υποψηφίων ενώ πάνω από 4 στους 10 δεν θα ξεπεράσουν τη βάση.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ, ΕΘΝΟΣ 2.6.2013

Σχολείο

Οι επιδόσεις στη Θεωρητική Κατεύθυνση

Τις εκτιμήσεις για τις επιδόσεις στα τρία μαθήματα θεωρητικής κατεύθυνσης στα οποία διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι από τις 22 έως τις 27 Μαΐου, παρουσιάζουμε με τη βοήθεια ειδικών αναλυτών, ολοκληρώνοντας έτσι τον πρώτο απολογισμό για τις πανελλαδικές.

Όπως εκτιμούν στο «Έθνος – Παιδεία» καθηγητές με εμπειρία πολλών ετών, προβλέπεται αύξηση των αριστούχων στην Ιστορία, συρρίκνωση των άριστων γραπτών στα Αρχαία και περίπου τις ίδιες με τις περσινές επιδόσεις στη Νεοελληνική Λογοτεχνία.

Οι επιδόσεις στη Θεωρητική Κατεύθυνση

Θα πρέπει πάντως να επισημάνουμε ότι διαφορετικό αντίκτυπο θα έχουν οι επιδόσεις των υποψηφίων ανά μάθημα, στη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής του 1ου επιστημονικού πεδίου (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες). Τα Αρχαία Ελληνικά με συντελεστή βαρύτητας 1,3 έχουν τον πρώτο λόγο, ενώ έπεται η Ιστορία με συντελεστή 0,7.

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Υψηλών απαιτήσεων κρίθηκαν τα θέματα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρητικής Κατεύθυνσης, χωρίς όμως να υπάρχουν ασάφειες που θα μπορούσαν να μπερδέψουν τους μαθητές.

Το απόσπασμα από τον Κρητικό του Διονυσίου Σολωμού προσφερόταν για επεξεργασία από τους μαθητές, ενώ οι ερωτήσεις ανταποκρίνονταν στις δυνατότητες των μαθητών δεδομένου ότι στο σύνολό τους οι ζητούμενες απαντήσεις παρατίθενται ως σχόλια είτε στο διδακτικό βιβλίο είτε στο βιβλίο του καθηγητή και προσφέρουν ποικιλία επιλογών. Η ΟΕΦΕ, από την πλευρά της, κάνει λόγο για θέματα υψηλών απαιτήσεων που κάλυπταν συνολικά το περιεχόμενο του εξεταζόμενου μαθήματος.

Οι επιδόσεις στη Θεωρητική Κατεύθυνση

Απαιτούσε ιδιαίτερη προσοχή από τους μαθητές για την απάντηση των ερωτήσεων, οι οποίες ωστόσο ήταν σαφής χωρίς δυσκολίες κατανόησης.

Το παράλληλο κείμενο, ενώ με την πρώτη ματιά, λόγω του κοινού θέματος του ήχου, έδινε την εντύπωση ότι ήταν εύκολο, απαιτούσε από τους μαθητές προσεκτική προσέγγιση.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τις βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων; Σύμφωνα με τους καθηγητές που εμπλέκονται με τη βαθμολόγηση των γραπτών, οι αριστούχοι δύσκολα θα ξεπεράσουν το 7%, ενώ στο… υπόγειο της βαθμολογικής κλίμακας, αναμένεται να βρεθεί 1 στους 4 μαθητές. Η πλειονότητα των υποψηφίων (περίπου 6 στους 10) πάντως, θα κινηθεί μεταξύ 12 έως 17,9.

ΙΣΤΟΡΙΑ

Σε ευκολότερα θέματα συγκριτικά με πέρυσι, διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης στο μάθημα της Ιστορίας.

Τα θέματα, σύμφωνα με τους Φιλολόγους, ήταν απλά και σαφή στην διατύπωση, κάλυπταν το σύνολο της ύλης και σίγουρα ήταν ευκολότερα από πέρυσι. Οι ερωτήσεις της Α΄ Ομάδας μπορούσαν να απαντηθούν χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία, αλλά με προσοχή και έμφαση στην ορθή επιλογή των αποσπασμάτων του σχολικού βιβλίου.

Για τις απαντήσεις στις ερωτήσεις της Β΄ Ομάδας ήταν απαραίτητος από τους μαθητές ο κριτικός συνδυασμός των ιστορικών γνώσεων τους από το σχολικό βιβλίο και από τη μελέτη των συγκεκριμένων πηγών. Από τα θέματα της δεύτερης Ομάδας το Γ1 βασίζεται σε πληροφορίες που βρίσκονται στις σελίδες 43 και 81 του σχολικού τους εγχειριδίου. Οι πηγές επιβεβαιώνουν και συμπληρώνουν τις πληροφορίες του βιβλίου.

Με βάση τα πρώτα στοιχεία που έρχονται από τα βαθμολογικά κέντρα, αναμένεται αύξηση των αριστούχων σε σχέση με πέρυσι, καθώς το ποσοστό τους μπορεί να διαμορφωθεί κοντά στο 25%, από 19,18%.

Αναφορικά με τους υποψηφίους που δεν θα καταφέρουν να πιάσουν τη βαθμολογική βάση, θα είναι λιγότεροι από το 2012 και υπολογίζονται περίπου σε 1 στους 3.

Σημειώνεται ότι η Ιστορία, είναι το δεύτερο μάθημα αυξημένης βαρύτητας για όσους επιθυμούν να εισαχθούν σε σχολές του 1ου επιστημονικού πεδίου.

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Οι Πανελλαδικές της 27ης Μαΐου δεν είναι ήταν δύσκολες μόνο για τους υποψηφίους της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης που διαγωνίστηκαν στα μαθηματικά αλλά και για αυτούς της θεωρητικής που εξετάστηκαν στα Αρχαία Ελληνικά. Αρκετοί Φιλόλογοι που ασχολούνται χρόνια με την προετοιμασία μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις, υποστηρίζουν ότι τα φετινά θέματα ήταν από τα πιο απαιτητικά των τελευταίων χρόνων. Το άγνωστο κείμενο από Θουκυδίδη, οι ερμηνευτικές, οι γραμματικές και οι συντακτικές ασκήσεις είχαν μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας από τα περσινά θέματα.

Με βάση τις εκτιμήσεις των καθηγητών από τα βαθμολογικά κέντρα, φαίνεται πως επιβεβαιώνονται όσοι υποστηρίζουν ότι οι φετινές βαθμολογίες θα είναι ακόμη χειρότερες και από τις περσινές κακές επιδόσεις που καταγράφηκαν. Ως εκ τούτου, οι αριστούχοι φαίνεται πως θα κινηθούν κοντά στο 3% ενώ οι αποτυχόντες που δεν θα καταφέρουν να πιάσουν τη βαθμολογική βάση, είναι πιθανό να ξεπεράσουν το 50%.

Η μείωση των αριστούχων που προβλέπεται από αρκετούς καθηγητές, θα έχει αντίκτυπο στις βάσεις εισαγωγής των υψηλόβαθμων τμημάτων του 1ου πρώτου επιστημονικού πεδίου, δηλαδή για Νομικές, Ψυχολογίας, Φιλολογίας κ.ά.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ, ΕΘΝΟΣ 29.5.2013

Σχολείο

Πώς βαθμολογούνται τα γραπτά

Mία μέρα εξετάσεων έμεινε ακόμη και μετά ακολουθεί η αγωνία της βαθμολογίας για τους χιλιάδες νέους που πήραν μέρος στις Πανελλαδικές.

Η βαθμολόγηση των γραπτών είναι η σημαντικότερη διαδικασία καθώς από αυτή εξαρτάται το μέλλον των παιδιών που λαμβάνουν μέρος στις εξετάσεις. Και φυσικά όλοι, αυτό που επιθυμούν, είναι να έχουν αντικειμενική αξιολόγηση και σε καμία περίπτωση να μην αδικηθούν με δεδομένο ότι ακόμη και μία μονάδα λιγότερο μπορεί να σταθεί εμπόδιο για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.

Πώς βαθμολογούνται τα γραπτά

Αυτός άλλωστε είναι ο λόγος που και οι καθηγητές θέλουν να εργάζονται τουλάχιστον κάτω από καλές συνθήκες αφού οι οικονομικές απολαβές τους είναι μηδαμινές από την εργασία αυτή. Γιατί οι καθηγητές γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα ότι ένα δικό τους λάθος μπορεί να στοιχίσει το όνειρο των παιδιών, τα οποία μοχθούν για μια καλύτερη ζωή.

Σήμερα το ΕΘΝΟΣ-ΠΑΙΔΕΙΑ κάνει μια αναφορά στο θέμα της βαθμολόγησης έτσι όπως περιγράφεται στις οδηγίες, που έστειλε το υπουργείο Παιδείας σε όλες τις διευθύνσεις εκπαίδευσης σχετικά με τις υποχρεώσεις των βαθμολογητών αλλά και στην προσοχή που πρέπει να δείχνουν όταν παίρνουν τα γραπτά στα χέρια τους. Η διαδικασία βήμα προς βήμα έχει ως εξής:

Πρώτη βαθμολόγηση

Ο πρώτος βαθμολογητής, αποσυρόμενος στους ειδικούς χώρους του βαθμολογικού κέντρου (B.K) αξιολογεί ένα ένα τα γραπτά, αναγράφει με κόκκινο στυλό τον βαθμό και την αναλυτική βαθμολογία στον ειδικό χώρο κάθε γραπτού και υπογράφει στην ειδική θέση του γραπτού.

Ο βαθμός είναι στην κλίμακα 0 – 100. Εφιστάται ιδιαίτερα η προσοχή των βαθμολογητών στην αναγραφή της αναλυτικής βαθμολογίας, στην ορθή άθροιση των επί μέρους βαθμών που αναλογούν στην κάθε ερώτηση και στη σωστή αναγραφή του τελικού βαθμού που δίδουν στις οικείες θέσεις αριθμητικώς και ολογράφως και στο στέλεχος και στο απόκομμα.

Ο πρώτος βαθμολογητής, αφού ολοκληρώσει τη βαθμολόγηση και των 25 τετραδίων του φακέλου, επιστρέφει το φάκελο στη γραμματεία του Β.Κ. και ξεχρεώνεται από το βιβλίο χρέωσης. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται για κάθε φάκελο, μέχρι να ολοκληρωθεί η πρώτη βαθμολόγηση των γραπτών κάθε μαθήματος. Στα γραπτά κάθε φακέλου που παραδίδεται διορθωμένος από τον α΄ βαθμολογητή, επικαλύπτεται ο συγκεκριμένος χώρος από τη γραμματεία του Β.Κ. με αδιαφανές αυτοκόλλητο, και ο φάκελος τοποθετείται στον ειδικό χώρο για να δοθεί για δεύτερη βαθμολόγηση. Μετά τα παραπάνω και για όσα γραπτά κάθε μαθήματος έχει ολοκληρωθεί η πρώτη βαθμολόγηση αρχίζει η δεύτερη.

Δεύτερη βαθμολόγηση

Ο δεύτερος βαθμολογητής σημειώνει με πράσινο στυλό ελλείψεις, σφάλματα, αδυναμίες ή ατέλειες πάνω στο γραπτό και αναγράφει το βαθμό και την αναλυτική βαθμολογία στον ειδικό χώρο κάθε γραπτού.

Οταν ολοκληρώσει τη διόρθωση των γραπτών, τα παραδίδει στην επιτροπή του Β.Κ. Κατά την κατανομή των φακέλων στους δεύτερους βαθμολογητές πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα να μη δοθεί ο ίδιος φάκελος στον καθηγητή που τον χρεώθηκε σε πρώτη βαθμολόγηση. Για το λόγο αυτό στην πλάτη κάθε φακέλου αναγράφεται ο κωδικός κάθε βαθμολογητή πρώτου ή δεύτερου κατά περίπτωση κατά το χρόνο που του παραδίδεται για βαθμολόγηση.

Η δεύτερη βαθμολόγηση είναι χρήσιμο να γίνεται, εφόσον αυτό είναι εφικτό, σε διαφορετικό χώρο από αυτόν που γίνεται η πρώτη βαθμολόγηση.

Σημειώνεται ότι κάθε βαθμολογητής μπορεί να διορθώνει μέχρι τριακόσια γραπτά για πρώτη βαθμολόγηση και μέχρι τριακόσια γραπτά για δεύτερη βαθμολόγηση.

Σε πολύ εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως έλλειψη επαρκούς αριθμού εκπαιδευτικών που έχουν διδάξει το μάθημα και με αιτιολογημένη απόφαση του προέδρου του Βαθμολογικού κέντρου μπορεί να επιτραπεί σε βαθμολογητές η βαθμολόγηση περισσοτέρων γραπτών για πρώτη και δεύτερη βαθμολόγηση.

Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της δεύτερης βαθμολόγησης, αποσφραγίζεται από τη γραμματεία ο βαθμός του α΄ βαθμολογητή και εφόσον η γραμματεία διαπιστώσει ότι η διαφορά των βαθμών των δύο βαθμολογητών είναι μικρότερη ή ίση των 12 μονάδων παραδίδει τα γραπτά στο ειδικό συνεργείο ελέγχου, το οποίο προχωρά σε οπτικό έλεγχο των βαθμολογιών του α΄ και του β΄ βαθμολογητή, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι υπάρχει πλήρης αντιστοιχία της αναλυτικής βαθμολογίας και του συνολικού βαθμού που έβαλαν οι δύο βαθμολογητές ανάμεσα στο στέλεχος και στο απόκομμα, χωρίς περαιτέρω έλεγχο των αθροισμάτων.

Στην εξαιρετική περίπτωση που εντοπιστεί κάποια αναντιστοιχία μεταξύ των βαθμολογιών στελέχους και αποκόμματος, καλείται αναλόγως ο α΄ ή β΄ βαθμ/τής για να την αποκαταστήσει. Μετά τον ανωτέρω οπτικό έλεγχο αποκόπτεται το απόκομμα, αποκαλύπτονται τα ατομικά στοιχεία του υποψηφίου και καταχωρίζεται η αναλυτική βαθμολογία των δύο βαθμολογητών στον Η/Υ με τη βοήθεια της σχετικής εφαρμογής.

Κατά την καταχώριση πληκτρολογείται η αναλυτική κατανομή της βαθμολογίας και το πρόγραμμα εξάγει μόνο του τα οριζόντια υποσύνολα ανά θέμα. Τον τελικό συνολικό βαθμό τον καταχωρίζει ο χειριστής από το απόκομμα και αυτόματα τον υπολογίζει και το πρόγραμμα. Επίσης καταχωρίζονται και οι Κωδικοί Αριθμοί των δύο βαθμολογητών.

Πότε γίνεται αναβαθμολόγηση

Εφόσον η γραμματεία διαπιστώσει ότι η διαφορά των βαθμών των δύο βαθμολογητών είναι μεγαλύτερη των 12 μονάδων, τότε καλύπτονται με μαύρα αυτοκόλλητα οι βαθμοί του α΄ και β΄ βαθμ/τή και το γραπτό παραδίδεται στον γ΄ βαθμ/τή.

Αφού ο γ΄ βαθμ/τής βαθμολογήσει με μαύρο στυλό και με την ίδια διαδικασία του β΄ βαθμ/τή, η γραμματεία αποσφραγίζει τους βαθμούς του α΄ και β΄ βαθμολογητή και παραδίδει το γραπτό στο ειδικό συνεργείο ελέγχου, το οποίο προχωρά σε οπτικό έλεγχο της βαθμολογίας του α΄, β΄ και γ΄ βαθμολογητή, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι υπάρχει πλήρης αντιστοιχία της αναλυτικής βαθμολογίας και του συνολικού βαθμού που έβαλαν οι τρεις βαθμολογητές ανάμεσα στο στέλεχος και στο απόκομμα, χωρίς περαιτέρω έλεγχο των αθροισμάτων.

Στην εξαιρετική περίπτωση που εντοπιστεί κάποια αναντιστοιχία μεταξύ στελέχους και αποκόμματος, καλείται ο α΄, β΄ ή γ΄ βαθμ/τής για να την αποκαταστήσει.

ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ ΕΘΝΟΣ 29.5.2013

Σχολείο

Πτώση των βάσεων σε θετικές-πολυτεχνικές σχολές, άνοδος στο 1ο Πεδίο

ΤΑ ΝΕΑ 2.6.2013

Εικόνα πτώσης των βάσεων εισαγωγής στα περισσότερα ΑΕΙ, εκτός του 1ου επιστημονικού πεδίου, καταγράφεται με την ολοκλήρωση της διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων.

Εικόνα πτώσης των βάσεων εισαγωγής στα περισσότερα ΑΕΙ, εκτός του 1ου επιστημονικού πεδίου, καταγράφεται με την ολοκλήρωση της διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων.
Στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο των Κοινωνικών, Νομικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών αναμένεται μικρή άνοδος, λόγω της επικείμενης μείωσης των θέσεων εισακτέων.
Τον αριθμό των φετινών εισακτέων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, σύμφωνα με πληροφορίες θα κυμανθεί γύρω στις 76.000, ανακοινώνει τις επόμενες ημέρες το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με το Βήμα της Κυριακής.

Σύμφωνα με πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα, στα Μαθηματικά και στη Φυσική υπήρξε δραματική πτώση των επιδόσεων των υποψηφίων και έτσι αναμένεται πτώση των βάσεων σε σχολές Φυσικομαθηματικών και Πολυτεχνικές.
Στην Τεχνολογική Κατεύθυνση τα γραπτά των υποψηφίων κάτω από τη βάση μπορεί να φτάσουν και το 85%, ενώ στη Θετική αναμένεται ότι θα κυμανθούν στο 35%-40%.

Στο 2ο και 4ο Επιστημονικό Πεδίο και ειδικά σε τμήματα της Περιφέρειας που δέχονται υποψηφίους με βαθμούς 13-16 μπορεί να παρατηρηθεί μεγάλη πτώση βάσεων.
Στα τμήματα των Θετικών Επιστημών φέτος θα δοθούν επιπλέον θέσεις εισακτέων, αλλά όχι τόσο μεγάλη όσο είχε αρχικά ανακοινωθεί με πρόταση του υπουργείου Παιδείας.

Στην Έκθεση, η πλειονότητα των γραπτών κινείται σε βαθμολογίες μεταξύ 12 και 15. Στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο αναμένεται αύξηση των βάσεων, καθώς οι εισακτέοι φέτος θα μειωθούν και από τους 1.500 πανελλαδικά πέρσι αναμένεται να πέσουν φέτος στους 1.000.

Σχολείο

 

Παπαματθαίου Μάρνυ , ΤΟ ΒΗΜΑ 30.5.2013

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Ο γρίφος των βάσεων

Μαθηματικό φρένο στους αριστούχους, χαμηλές βαθμολογίες σε Τεχνολογική και Θετική κατεύθυνση, αύξηση εισακτέων σε Πολυτεχνικές – Φυσικομαθηματικές Σχολές

 

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Ο γρίφος των βάσεων

Την ερχόμενη εβδομάδα, πιθανότατα, ανακοινώνεται ο αριθμός των εφετινών εισακτέων στα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, καθώς το υπουργείο Παιδείας περιμένει αυτές τις ημέρες την ολοκλήρωση της διαδικασίας από το Συμβούλιο της Επικρατείας για την κρίση των προεδρικών διαταγμάτων της «Αθηνάς». Οπως αναμένει ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα, εφέτος θα διατεθούν περίπου 77.000 θέσεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, τις οποίες θα διεκδικήσουν 110.000 υποψήφιοι από όλες τις κατηγορίες.

Στο κλίμα αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία ο εφετινός αριθμός των εισακτέων σε τμήματα όπως τα Πολυτεχνικά και τα Οικονομικά, στα οποία και αναμένεται μεγάλη μείωση αριστούχων. Ειδικά στα Μαθηματικά (τόσο της Γενικής Παιδείας όσο και της Κατεύθυνσης) αναμένεται, όπως αναφέρουν κύκλοι της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, αύξηση των γραπτών με βαθμολογίες κάτω από τη βάση, τα οποία στους υποψήφιους της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορεί να φτάσουν και το 80%. Και στη Θετική Κατεύθυνση όμως τα ποσοστά των γραπτών με βαθμολογία κάτω από τη βάση είναι πιθανόν να φτάσουν το 40%. Χαμηλές βαθμολογίες όμως αναμένονται εφέτος και στη Φυσική.

Ετσι, στο 2ο και στο 4ο επιστημονικό πεδίο για το οποίο διαγωνίζονται οι υποψήφιοι της Θετικής και της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, η δυσκολία των θεμάτων στο μάθημα της Φυσικής και οι εξαιρετικά χαμηλές βαθμολογίες που ήδη παρατηρούνται στα βαθμολογικά κέντρα δημιουργούν πτωτικές τάσεις. Σύμφωνα ωστόσο με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, αναμένεται εφέτος αύξηση των εισακτέων στις Φυσικομαθηματικές, αλλά και στις Πολυτεχνικές Σχολές.

Προσοχή στο νέο μηχανογραφικό

Σύντομα όμως στο μικροσκόπιο των υποψηφίων θα μπει η διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. Οι υποψήφιοι θα πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά τα επαγγελματικά δικαιώματα-δυνατότητες που θα προσφέρουν τα νέα τμήματα στο εφετινό μηχανογραφικό. Οπως αναφέρουν εκπαιδευτικοί, ειδικά στο 4o και 5o πεδίο υπάρχουν αρκετές αλλαγές σε σχέση με τη φυσιογνωμία του.

Το μηχανογραφικό δελτίο θα κατατεθεί και εφέτος ηλεκτρονικά, οπότε οι υποψήφιοι πρέπει να μελετήσουν από πριν τις σχετικές τεχνικές λεπτομέρειες. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τίτλος μιας σχολής ή ενός τμήματος δεν είναι πάντα απολύτως αντίστοιχος με το περιεχόμενο των σπουδών και κυρίως με τα επαγγελματικά δικαιώματα που αυτές εξασφαλίζουν. Ετσι οι υποψήφιοι δεν πρέπει να κάνουν βιαστικές επιλογές σπουδών και πάντα να συνυπολογίζουν και τις μεταπτυχιακές σπουδές που σκοπεύουν πιθανόν να κάνουν.

Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δεν είναι μια απλή διαδικασία, οπότε προτού φτάσει σε αυτό το στάδιο ένας υποψήφιος πρέπει να είναι σίγουρος για τις επιλογές του, αλλά και επαρκώς ενημερωμένος για τα νέα δεδομένα που υπάρχουν στην αγορά εργασίας. Κύριο κριτήριο ωστόσο είναι οι υποψήφιοι να ακολουθήσουν τα όνειρά τους και να επιλέξουν τις σπουδές που πραγματικά τους ικανοποιούν. Σε κάθε περίπτωση δε να γνωρίζουν ότι από τη στιγμή που το δελτίο κατατεθεί, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για διορθώσεις.

Οδηγίες για τη συμπλήρωση

Οι υποψήφιοι πρέπει επίσης να δώσουν προσοχή στα παρακάτω:

  • Προσεκτική ανάγνωση της εγκυκλίου που βρίσκεται στην ηλεκτρονική σελίδα του υπουργείου Παιδείας για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.
  • Ο υποψήφιος που θα δηλώσει προτίμηση για σχολή η οποία περιλαμβάνεται και στα δύο επιστημονικά πεδία που επέλεξε τη δηλώνει μόνο μία φορά από όποιο επιστημονικό πεδίο επιθυμεί. Κάθε υποψήφιος μπορεί να δηλώσει στο μηχανογραφικό δελτίο όσες σχολές επιθυμεί, ακόμη και όλες, από αυτές που περιλαμβάνονται σε ένα ή το πολύ δύο από τα πέντε επιστημονικά πεδία. Κάθε υποψήφιος μπορεί να δηλώσει με όποια σειρά επιθυμεί τις σχολές, ανεξάρτητα από το επιστημονικό πεδίο στο οποίο περιλαμβάνονται.
  • Οι υποψήφιοι καλό είναι να σημειώνουν πρώτα στα μηχανογραφικά τους δελτία τα τμήματα που πραγματικά προτιμούν, ανεξάρτητα από τις εκτιμήσεις για τις βάσεις εισαγωγής τους. Και αυτό για να ολοκληρώσουν τελικά τις σπουδές τους και να μην τις εγκαταλείψουν.
  • Ο υποψήφιος πρέπει να γνωρίζει ότι αν με το σύνολο των μορίων του εισάγεται σε περισσότερες από μία σχολές από αυτές που έχει δηλώσει προτίμηση, τότε θα εισαχθεί σε αυτή που έχει δηλώσει με προγενέστερη προτίμηση.
  • Κάθε υποψήφιος πρέπει ακόμη να φροντίσει ώστε τα τμήματα που διαλέγει να μην έχουν περιορισμένο επιστημονικό πεδίο, έτσι ώστε αργότερα να είναι εφικτό να συνεχίσει τις σπουδές του αν το θελήσει για την απόκτηση ενός μεταπτυχιακού τίτλου.

Απλή και πρακτική μέθοδος συμπλήρωσης

  • Θεωρούμε ως υπόθεση εργασίας ότι έχουμε συγκεντρώσει τον μέγιστο αριθμό μορίων, π.χ. 20.000 μόρια. Καλό είναι έχουμε στον νου μας ότι έχουν παρατηρηθεί άνοδοι και πτώσεις σχολών κατά χιλιάδες μόρια από τη μία χρονιά στην άλλη.
  • Χαρακτηρίζουμε τις σχολές είτε ως Α (πρώτης προτίμησης) είτε ως Β (δεύτερης προτίμησης) είτε ως Γ (τρίτης προτίμησης) διατρέχοντας το σύνολο των σχολών και των δύο πεδίων που έχουμε επιλέξει, ανεξάρτητα από τις βάσεις των προηγουμένων ετών. Οσες σχολές δεν μας ενδιαφέρουν τις προσπερνάμε και δεν τις χαρακτηρίζουμε.
  • Διερευνούμε με ιδιαίτερη προσοχή το πρόγραμμα των σπουδών κάθε σχολής ή τμήματος, τις μεταπτυχιακές προοπτικές και τα επαγγελματικά δικαιώματα.
  • Ιεραρχούμε τις σχολές της κάθε κατηγορίας με αύξοντα αριθμό 1, 2, 3 κ.λπ. Ετσι, αν π.χ. έχουμε χαρακτηρίσει 10 σχολές ως Α, 10 ως Β και άλλες 10 ως Γ, θα έχουμε τις σχολές Α1, Α2 (…), Α10, Β11, Β12 (…), Β20, Γ21, Γ22 (…), Γ30.
  • Σβήνουμε τους χαρακτηρισμούς Α, Β, Γ. Ο αριθμός που είναι σημειωμένος δίπλα από κάθε σχολή αποτελεί τη σειρά προτίμησης με την οποία θα συμπληρώσουμε το μηχανογραφικό δελτίο.

Σχολείο

 

ΤΙ ΕΚΤΙΜΟΥΝ ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
Πώς έγραψαν οι υποψήφιοι στα πρώτα πέντε μαθήματα

Xωρίς σοβαρές δυσκολίες, με εξαίρεση τα Μαθηματικά και τα Στοιχεία Στατιστικής, κύλησαν οι δύο πρώτες ημέρες των Πανελλαδικών, με τους υποψηφίους να πέφτουν από σήμερα στα… βαθιά, καθώς ξεκινάνε οι διαγωνισμοί στα μαθήματα κατεύθυνσης που θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την πορεία των βάσεων εισαγωγής για τα τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Η εικόνα των γραπτών στα πρώτα πέντε μαθήματα των Πανελλαδικών (όλα γενικής παιδείας) είναι ενθαρρυντική για τους υποψηφίους, αφού με μία πρώτη ανάγνωση δεν φαίνεται να διαφοροποιούνται σημαντικά οι επιδόσεις. «Άτυχοι» ήταν όσοι επέλεξαν να εξεταστούν στα Μαθηματικά, μάθημα αυξημένης βαρύτητας για τους μαθητές που επιλέγουν τα οικονομικά τμήματα του 5ου επιστημονικού πεδίου.

Πώς έγραψαν οι υποψήφιοι στα πρώτα πέντε μαθήματα

Μαθητές και καθηγητές συμφώνησαν ότι τα θέματα ήταν αρκετά δυσκολότερα από τα περσινά και από τα πιο απαιτητικά των τελευταίων ετών. Δεν είναι λίγοι οι μαθηματικοί που εμπλέκονται με τη βαθμολόγηση των γραπτών οι οποίοι υποστηρίζουν ότι τη φετινή χρονιά θα περιοριστούν σημαντικά τα γραπτά που θα βρεθούν στην ανώτερη βαθμολογική κλίμακα (18-20) καθιστώντας έτσι δυσκολότερη την πρόσβαση σε αρκετά υψηλόβαθμα τμήματα του 5ου πεδίου. Βέβαια, ακόμη είναι πολύ νωρίς για γενικότερες και ασφαλείς προβλέψεις, καθώς απομένει η εξέταση σε τέσσερα ή πέντε μαθήματα (αφορούν όσους θα εξεταστούν και στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας).

Εκτιμήσεις

Ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις αναμένονται στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Φυσικής. Στο πρώτο, τα ποσοστά των άριστων γραπτών θα είναι και πάλι χαμηλά, αλλά σίγουρα υψηλότερα από τα περσινά.

Πλεονέκτημα θα έχουν οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης που είναι κατά παράδοση καλύτεροι στο συγκεκριμένο μάθημα αλλά και οι μαθητές της θετικής, που κάθε χρόνο καταγράφουν συνολικά τις καλύτερες επιδόσεις. Το μάθημα της Φυσικής γενικής παιδείας, αν και δεν επιλέγεται από πολλούς υποψηφίους, προσφέρεται για καλές επιδόσεις. Το ίδιο συνέβη και φέτος, αφού τα θέματα δεν δυσκόλεψαν τους καλά προετοιμασμένους μαθητές.

Οι βαθμολογητές εκτιμούν μάλιστα ότι περίπου 1 στους 3 θα αναρριχηθεί στην κλίμακα 18-20. Χωρίς σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις περσινές βαθμολογίες κινούνται οι υποψήφιοι που επέλεξαν την Ιστορία και τη Βιολογία. Για το πρώτο μάθημα, το οποίο το αποφεύγει η πλειοψηφία των μαθητών ανεξαρτήτως κατεύθυνσης, προβλέπεται ότι για μία ακόμη φορά λίγο παραπάνω από το 50% των μαθητών δεν θα καταφέρει να πιάσει τη βάση. Στα περσινά επίπεδα αναμένονται να διαμορφωθούν οι βαθμολογίες και στη Βιολογία. Τα δύο πρώτα θέματα ήταν απλά και κατανοητά, αλλά τα υπόλοιπα κρίνονται απαιτητικά και απευθύνονται σε πιο καλά διαβασμένους μαθητές.

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ:

Βατή η Εκθεση

«Τα φετινά θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας» αποτελούν μεγάλη ευκαιρία για τους υποψηφίους να εξασφαλίσουν καλές βαθμολογίες, επισημαίνει στο «ΕΘΝΟΣ-ΠΑΙΔΕΙΑ» φιλόλογος-βαθμολογητής. Το κατά γενική ομολογία εύκολο θέμα στην Έκθεση καθώς και το κείμενο του καθηγητή Γιώργου Γραμματικάκη από το βιβλίο του «Ένας αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής» δεν δυσκόλεψαν ιδιαίτερα τους υποψηφίους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι βαθμολογικές επιδόσεις θα είναι θεαματικά καλύτερες συγκριτικά με πέρυσι. Καθηγητές που εμπλέκονται με τις Πανελλαδικές επισημαίνουν ότι παρά τα σχετικά εύκολα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα, αρκετοί υποψήφιοι θα βρεθούν προ εκπλήξεων, όταν θα διαβάσουν για τη βαθμολογία τους. Και αυτό διότι – όπως εξηγούν – οι μαθητές δεν είναι πάντα σε θέση να εκτιμήσουν με ακρίβεια το αν έχουν προσεγγίσει και έχουν αναπτύξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το θέμα της Έκθεσης.

Οι πρώτες εκτιμήσεις πάντως των βαθμολογητών είναι ενθαρρυντικές, καθώς προβλέπουν ότι οι επιδόσεις των φετινών υποψηφίων θα είναι καλύτερες από τις περσινές. Υποστηρίζουν ότι πάνω από το 25% των γραπτών θα βαθμολογηθούν μεταξύ 15-17,9 ενώ περίπου το 3-5% των μαθητών της θεωρητικής κατεύθυνσης -που έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι υποψηφίων άλλων κατευθύνσεων στο συγκεκριμένο μάθημα- μπορεί να ελπίζει ότι θα βρεθεί στην ανώτερη βαθμολογική κλίμακα (18-20). Οι ίδιοι οι καθηγητές επισημαίνουν ότι τα φετινά θέματα θα αυξήσουν ελαφρώς και τα ποσοστά των γραπτών που θα ξεπεράσουν τη βάση. Αν και είναι ακόμη νωρίς να υπάρχει ολοκληρωμένη εικόνα, εκτιμούν ότι 8 στους 10 υποψηφίους όλων των κατευθύνσεων θα ξεπεράσουν το 10.

ΙΣΤΟΡΙΑ:

Ιδια εικόνα με πέρυσι

Κατανοητά, διατυπωμένα με σαφήνεια, καλύπτοντας μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης, ήταν τα θέματα στην Ιστορία γενικής παιδείας. Σύμφωνα με φιλόλογους, η δυσκολία των θεμάτων ήταν περίπου στα περσινά επίπεδα, κάτι που σημαίνει ότι για μία ακόμη χρονιά, οι αριστούχοι δεν θα ξεπεράσουν σε καμία περίπτωση το 10%.

Αναφορικά με τους μαθητές που δεν θα υπερβούν τη βάση, οι βαθμολογητές εκτιμούν ότι θα είναι περισσότεροι από τους μισούς. Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων σχολιάζοντας τα θέματα επισημαίνει τα εξής: «Οι απαντήσεις για την πρώτη ενότητα στο θέμα Α1 βρίσκονται στις αντίστοιχες σελίδες του σχολικού βιβλίου:

  • Νεοτουρκικό κίνημα, σσ. 66-7.
  • Ψυχρός πόλεμος, σελ. 140.
  • Συμβούλιο της Ευρώπης, σελ. 154.
  • Στο θέμα Α2 οι απαντήσεις είναι: α-6, β-7, γ-3, δ-2, ε-1.
  • Στο θέμα Β1. α & β οι απαντήσεις βρίσκονται στη σελίδα 85 του σχολικού εγχειριδίου.
  • Στο θέμα Β2. α οι απαντήσεις βρίσκονται στη σελίδα 120 και στο θέμα Β2.β στη σελίδα 121.
  • Από τα θέματα της δεύτερης Ομάδας, το Γ1 βασίζεται σε πληροφορίες που βρίσκονται στις σελίδες 31-2 του σχολικού βιβλίου, οι οποίες ταυτίζονται εν πολλοίς με αυτές που εμπεριέχονται στην πηγή. Επομένως, δεν προσφέρονται για συνθετική διαδικασία.
  • Το θέμα Δ1 βασίζεται σε ιστορικές πληροφορίες που υπάρχουν στην αφήγηση του σχολικού εγχειριδίου στις σελίδες 98-9 και στις πηγές που δόθηκαν· απαιτείται κριτική και δημιουργική ικανότητα από τον μαθητή, για να προχωρήσει στη σύνθεση του ερωτήματος».

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ:

Χειρότερες φέτος οι επιδόσεις

Προβληματισμένοι βγήκαν από τα εξεταστικά κέντρα όσοι υποψήφιοι είχαν επιλέξει να εξεταστούν τη Δευτέρα στα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής καθώς αρκετοί παραπονέθηκαν ότι δεν τους έφτασε ο χρόνος ενώ μαθητές και καθηγητές συμφώνησαν ότι τα θέματα ήταν δυσκολότερα από τα περσινά. Δεν έλειψαν και οι καθηγητές που έκαναν λόγο για τα δυσκολότερα θέματα των τελευταίων ετών, προαναγγέλλοντας καθίζηση στις επιδόσεις.

Οι πρώτες εκτιμήσεις από τους καθηγητές που εμπλέκονται με τη βαθμολόγηση των γραπτών μιλούν για σημαντική μείωση των αριστούχων και μικρή αύξηση των αποτυχόντων οι οποίοι υπολογίζονται σε περίπου 4 στους 10. Αναφορικά με τους αριστούχους θα πέσουν σίγουρα κάτω από το 20% (πέρυσι είχαν ξεπεράσει το 22%, ενώ ορισμένοι εκτιμούν ότι το ποσοστό ενδεχομένως να πέσει και στο 15%). Σχεδόν 1 στους 3 θα κινηθεί στη βαθμολογική κλίμακα μεταξύ 12 έως 17,9. Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής είναι μάθημα αυξημένης βαρύτητας για τους υποψηφίους που επιλέγουν τμήματα του 5ου επιστημονικού πεδίου. Αν και είναι νωρίς για οποιαδήποτε σοβαρή πρόβλεψη, θεωρείται βέβαιο ότι οι βάσεις στα οικονομικά τμήματα θα επηρεαστούν σημαντικά από τις επιδόσεις σε αυτό το μάθημα.

Σχετικά με τα ερωτήματα, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία τόνισε ότι καλύπτουν το σύνολο σχεδόν της ύλης με πολλά ερωτήματα κλιμακούμενης δυσκολίας, που συνδυάζουν διαφορετικά κεφάλαια. Η επιτυχής αντιμετώπιση από τους υποψηφίους προϋποθέτει: πολύ καλή γνώση των εννοιώνβασικές γνώσεις από τις προηγούμενες τάξεις κριτική ικανότητα ευχέρεια στους υπολογισμούς και αυξημένη προσοχή δυνατότητα συνδυασμού γνώσεων από διαφορετικά κεφάλαια. Η ΟΕΦΕ σχολιάζοντας τα θέματα των Μαθηματικών ανέφερε ότι ήταν ιδιαίτερα απαιτητικά, μεγάλης δυσκολίας, εξέταζαν το μεγαλύτερο τμήμα της ύλης. Πρόσθεσε ότι απαιτούσαν για την αριστεία ιδιαίτερη προετοιμασία. Το διαγώνισμα είναι μεγάλο σε έκταση με πολλές πράξεις. Τα θέματα δίνουν τη δυνατότητα να ξεχωρίσουν οι άριστοι μαθητές.

ΒΙΟΛΟΓΙΑ:

Μέτριας δυσκολίας

Μέτριας δυσκολίας ήταν τα θέματα στα οποία διαγωνίσθηκε τη Δευτέρα η πλειοψηφία των υποψηφίων, τα οποία όμως απαιτούσαν μεγάλη έκταση ως προς την ανάπτυξή τους. Τα δύο τελευταία θέματα, υποστηρίζουν καθηγητές, ήταν πιο απαιτητικά και είχαν συνδυαστικά ερωτήματα. Αναφορικά με τις βαθμολογίες, δεν αναμένονται σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με πέρυσι. Οι αριστούχοι δύσκολα θα ξεπεράσουν το 20% των υποψηφίων, ενώ τουλάχιστον 4 στους 10 θα βρεθούν στο… υπόγειο της βαθμολογικής κλίμακας (0-9,9). Στη μεσαία κλίμακα, (12-14,9) εκτιμάται ότι θα βρεθεί περίπου το 15% των μαθητών που επέλεξαν το συγκεκριμένο μάθημα. «Τα θέματα ήταν βατά και αναμενόμενα, μέτριας δυσκολίας. Οι καλά διαβασμένοι μαθητές δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα», ήταν το σχόλιο από την επιστημονική επιτροπή του συλλόγου εκπαιδευτικών φροντιστών Ελλάδας.

ΦΥΣΙΚΗ:

Ευκαιρία για καλές βαθμολογίες

Ελάχιστοι είναι οι μαθητές που επιλέγουν κάθε χρόνο το μάθημα της Φυσικής Γενικής Παιδείας. Όσοι όμως το επέλεξαν τελικά φέτος και είχαν προετοιμαστεί επαρκώς, μπορούν να ελπίζουν σε πολύ καλές βαθμολογίες. Τα θέματα, σύμφωνα με τους καθηγητές, ήταν αντίστοιχης δυσκολίας με τα περσινά και δεν φαίνεται να ζόρισαν ιδιαίτερα τους καλά διαβασμένους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πάνω από 1 στους 3 υποψηφίους θα βρεθεί στην ανώτερη βαθμολογική κλίμακα (18-20) ενώ περίπου το 30% των μαθητών θα συγκεντρώσει βαθμολογίες από 15 έως 17,9. Τα γραπτά τα οποία δεν θα ξεπεράσουν τη βάση, φαίνεται πως θα πέσουν κοντά στο 15% από 20% πέρυσι. Η Επιτροπή λύσης των θεμάτων της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών σχολιάζει τα εξής:

  • Τα θέματα ήταν διατυπωμένα με σαφήνεια.
  • Δεν έχουν επιστημονικά λάθη.
  • Καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της διδακτέας ύλης.
  • Έχουν διαβάθμιση ως προς την επεξεργασία τους.

Λάθος θέμα από την επιτροπή εξετάσεων

Λάθος θέμα έδωσε η Επιτροπή των Εξετάσεων στους μαθητές Εσπερινών και Επαγγελματικών Λυκείων (Ομάδα Β), που διαγωνίστηκαν στα Μαθηματικά και συγκεκριμένα στο θέμα Δ3. Η Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ), κατόπιν αυτής της διαπίστωσης κάλεσε το υπουργείο Παιδείας να λάβει τα απαραίτητα μέτρα και να δώσει οδηγίες στους καθηγητές για τον τρόπο βαθμολόγησης των γραπτών. Η Επιτροπή δέχτηκε τελικά το λάθος στο μάθημα λέγοντας ότι «δόθηκε μία ασύμβατη υπόθεση, η οποία, ωστόσο, ουδόλως επηρεάζει την επίλυση του θέματος. Παρ’ όλα αυτά η ΚΕΕ ανακοίνωσε ότι θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ισότιμη και αντικειμενική βαθμολόγηση όλων των υποψηφίων».

ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ, ΕΘΝΟΣ 22.5.2013

  1. 02/06/2013 στο 10:00 ΜΜ

    Reblogged this on Oxtapus *beta.

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε