Αρχική > βιβλία > Βιβλιοπρόταση Φθινοπώρου 2022

Βιβλιοπρόταση Φθινοπώρου 2022

Φθινόπωρο και διάβασμα…

     Κάθε εποχή και ξεχωριστό διάβασμα, ίσως και διαφορετικής θεματολογίας βιβλία. Αν και δεν συμφωνώ με το τη δεύτερη όψη – αφού τα βιβλία διατρέχουν δεκάδες χρόνια και αιώνες, θα μπορούσαν να επιμεριστούν ως εποχιακά; – υπάρχει μια κρατούσα τάση το καλοκαίρι να προτιμάμε «ανάλαφρα» βιβλία και το χειμώνα «βαριά» και στοχαστικά.

     Αλλά και το διάβασμα έχει ένα δικό του αυτοτελές σύμπαν – τόσο ανοιχτό, που δεν παίρνει επιμερισμούς. Οι διάφορες θεματικές κατηγορίες βιβλίων – με βάση το περιεχόμενό τους – έχουν γίνει για την οργανωτική τακτοποίηση των βιβλιοθηκών και των βιβλιοκαταλόγων, για τεχνικούς λόγους.

     Γιατί, σε κάθε περίπτωση, ο αναγνώστης, κάθε αναγνώστης διαβάζει όλες τις ξεχωριστές εκφράσεις των βιβλίων και τα λογοτεχνικά και τα φιλοσοφικά και τα επιστημονικά βιβλία κλπ.

     Η φθινοπωρινή βιβλιοπρότασή μου λοιπόν δεν έχει κανένα εποχιακό περιεχόμενο. Μόνο ταίριασμα είναι το παιχνίδι των φύλλων της φύσης – το θρόισμά τους, το φυλλορρόημά τους, το πέσιμό τους, το παιχνίδι τους με του ανέμου τις πνοές και τις ριπές  – με το δικό μας παιχνίδι των φύλλων των βιβλίων, παιχνίδι γνώσης και πνευματικής καλλιέργειας.

Καλό διάβασμα!

Μόνο λίγα χιλιόμετρα, Ιστορίες για την Ιστορία - Μαρία Ευθυμίου, Μάκης  Προβατάς | Skroutz.gr

     Ο δημοσιογράφος Μάκης Προβατάς συνομιλεί με τη Μαρία Ευθυμίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. O Θουκυδίδης έχει πει πως «Η Ιστορία είναι φιλοσοφία μέσω παραδειγμάτων». Ταυτόχρονα η Ιστορία είναι η ιστορία των ανθρώπων. Αυτών των εύθραυστων, θνησιγενών πλασμάτων, των εκτεθειμένων σε κάθε κίνδυνο και κάθε ανατροπή. Των ίδιων ανθρώπων, όμως, που έχουν, παράλληλα, νου, σκέψη, βούληση, αισθήματα, στοχεύσεις, ιδιοτέλεια, ανιδιοτέλεια, αίσθηση χρόνου και αίσθηση θανάτου. Και που μπορούν να επεμβαίνουν στον εαυτό τους, στη φύση και στον άλλον. Να ορίζουν και να κατανοούν, δηλαδή, τη μικρή τους ζωή.

Σε αυτό το βιβλίο προσεγγίζονται εποχές και γεγονότα, άτομα και κοινωνίες, προθέσεις και στοχεύσεις, διαψεύσεις και επιβεβαιώσεις. Οι διαδρομές αναπόφευκτα εμπλέκονται με την προσωπική ιστορία της Μαρίας Ευθυμίου, τις μνήμες ζωής και τις δυνάμεις που την οδήγησαν, με τόσο πάθος και πίστη, στη μελέτη και διδασκαλία της Ιστορίας. Μιας επιστήμης που συνδέεται με τη μνήμη και τον χρόνο – τους ακούραστους συντρόφους του ατομικού και ομαδικού ταξιδιού όλων μας. Η διαδρομή που διανύει το βιβλίο ξεκινάει από τους προϊστορικούς χρόνους και φτάνει μέχρι σήμερα. Στην πραγματικότητα δεν είναι καθόλου μεγάλο διάστημα… Μόνο λίγα χιλιόμετρα…

Μόνος στο Βερολίνο - Hans Fallada | Public βιβλία

Βερολίνο 1940. Τα γερμανικά στρατεύματα έχουν κατακτήσει τη Γαλλία και ο ναζισμός περνά μέρες δόξας. Πίσω όμως από τη θριαμβευτική πρόσοψη, κρύβονται η αθλιότητα και ο τρόμος.

Σε μια λαϊκή πολυκατοικία της οδού Γιαμπλόνσκι, διώκτες και διωκόμενοι συγκατοικούν. Είναι η κυρία Ρόζενταλ, Εβραία, την οποία καταδίδουν (και καταληστεύουν) οι γείτονές της. Είναι ο Μπαλντούρ Περζίκε, ομαδάρχης της Χιτλερικής Νεολαίας που τρομοκρατεί την ίδια του την οικογένεια. Είναι οι Κβάνγκελ που, απελπισμένοι από τον θάνατο του γιου τους στο μέτωπο, διανέμουν προκηρύξεις εναντίον του Χίτλερ.

Με ρεαλισμό και ειλικρίνεια ο Φάλαντα περιγράφει την καθημερινή ζωή των Γερμανών πολιτών, Εβραίων και μη, και την αντίσταση που πρόβαλαν στον ναζισμό κάποιοι -λίγοι- συνηθισμένοι άνθρωποι. Ο Πρίμο Λέβι χαρακτήρισε το «Μόνος στο Βερολίνο» ένα από τα ωραιότερα βιβλία για τη γερμανική αντίσταση κατά του ναζισμού. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

«Το μυθιστόρημα του Φάλαντα είναι μια αριστουργηματική ανατομία του πανικού, αποκαλύπτοντας τον τρόπο με τον οποίο εγκαθίσταται στις ανθρώπινες συνειδήσεις ο ολοκληρωτισμός, απειλώντας με πλήρη αφανισμό τόσο την ψυχή όσο και το σώμα. Με μια πλοκή η οποία έχει στοιχεία έντονης αστυνομικής ίντριγκας, ο Φάλαντα καταφέρνει να φτιάξει και μια σειρά από σπουδαίους χαρακτήρες: χαρακτήρες οι οποίοι θυσιάζουν τη ζωή τους όχι για να ανατρέψουν το παντοδύναμο ναζιστικό κράτος, που παρ’ όλα αυτά θορυβείται τα μάλα από τη στάση τους, αλλά για να εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο ποσοστό πολιτικής ηθικής και αξιοπρέπειας». (Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Ελευθεροτυπία)

«Καταπληκτική πλοκή, καταπληκτικοί χαρακτήρες, μοναδικός τρόπος γραφής, καταπληκτικά μεταφρασμένο». (Δημήτρης Γερμενής, Index)

«Τον αναγνώστη θα συναρπάσει όχι μόνο η πλοκή αλλά κυρίως η ψυχολογική κατάσταση των πρωταγωνιστών, μέσα σε σκηνικά που γεμίζουν φρίκη, πόνο και θάνατο». (Αναστάσιος Δ. Καραγιάννης, Διαβάζω)

«Δεξιοτεχνική πλοκή, δουλεμένοι και πειστικοί χαρακτήρες, σαφή και καθαρά (και διόλου απλοϊκά) μηνύματα και συμβολισμοί. Ειδικά η πλοκή και η απόδοση των γεγονότων είναι υποδειγματικά». (Χρήστος Ζαρίφης, in2life.gr)

ΑΛΜΠΕΡΤ ΑΪΝΣΤΑΙΝ:Η ΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ

Η ΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ

EINSTEIN ALBERT

Παρουσίαση

Η οριστική έκδοση της εξαιρετικά επιτυχημένης συλλογής ρήσεων και σκέψεων του Αϊνστάιν, που έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από είκοσι πέντε γλώσσες. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

«Μια ακαταμάχητη συλλογή. Όσοι μελετούν τη ζωή και το έργο του Αϊνστάιν θα βρουν εδώ πολύτιμα πετράδια για να διανθίσουν την έρευνά τους και πολλές αινιγματικές σκέψεις που έρχονται σε αντίθεση με τα συνήθη πορτρέτα για τη στάση του σε θέματα που κυμαίνονται από τον σιωνισμό ως τη ζωή στο σπίτι». (Choice)

«Όλοι εμείς που στερούμαστε τα διανοητικά και πνευματικά χαρίσματα του Αϊνστάιν οφείλουμε ευγνωμοσύνη στις εκδόσεις Princeton University Press για τον «εξανθρωπισμό» του με αυτό τον καινοτόμο τρόπο». (Τίμοθι Φέρρις, New York Times Book Review)

«Αυτό το συναρπαστικό βιβλίο αποκαλύπτει έναν Αϊνστάιν ολοκληρωμένο και ανθρώπινο, με μια τρυφερή αλλά και μια πιο σκοτεινή, μελαγχολική πλευρά». (Physics World)

«Οι εξισώσεις και τα κείμενα είναι το πραγματικό μνημείο του Αϊνστάιν και η Κάλαπραϊς στήνει μια πραγματική γιορτή λακωνικών και αποκαλυπτικών αφορισμών βγαλμένων από τις διαλέξεις και τις επιστολές του. Αποκαλύπτουν έναν Αϊνστάιν που ποτέ δεν πάσχισε για τις μνημειώδεις φράσεις αλλά τις εκστόμιζε με έναν φαινομενικά άνετο κι αυθόρμητο τρόπο». (Ντέιβιντ Ε. Ρόουι, Times Higher Education)

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΝΟΣ ΚΛΟΟΥΝ / BOLL HEINRICH (NOBEL 1972)

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΝΟΣ ΚΛΟΟΥΝ

BOLL HEINRICH (NOBEL 1972)

Παρουσίαση

Ο Χανς Σνηρ, γόνος πλούσιας και ισχυρής οικογένειας, εγκαταλείπει το πατρικό του σπίτι, αηδιασμένος από την ψευτιά και την υποκρισία των δικών του και των «ισχυρών» που τους περιστοιχίζουν, και διαλέγει το μόνο επάγγελμα που τον αντιπροσωπεύει: γίνεται κλόουν, δίνει παραστάσεις από πόλη σε πόλη, κι έχει μαζί του τη Μαρί, την πρώτη και μοναδική του αγάπη. Έπειτα από έξι χρόνια δύσκολης συμβίωσης, η Μαρί τον εγκαταλείπει για να παντρευτεί έναν σπουδαίο παράγοντα του γερμανικού καθολικισμού, κι ο Χανς, που δεν καταφέρνει να την ξεπεράσει, κατρακυλάει σταθερά. Ζητιάνος πια, θα καταλήξει στα σκαλιά του σιδηροδρομικού σταθμού της Βόννης, περιμένοντας τη Μαρί να επιστρέψει από το γαμήλιο ταξίδι της.

(ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)

και η νεότερη έκδοση

Απόψεις ενός κλόουν

Ο Χανς ανακεφαλαιώνει σε διάστημα λίγων ωρών την αποτυχία της αισθηματικής και επαγγελματικής του ζωής. Καταφεύγει στα σκαλιά του κεντρικού σιδηροδρομικού σταθμού σαν ζητιάνος, περιμένοντας (ή κάνοντας πως περιμένει) την επιστροφή της Μαρί, μιας γυναίκας την οποία αγάπησε κι έχασε και που εκείνη την ημέρα γυρίζει από το γαμήλιο ταξίδι της στη Ρώμη. Μακρύς μονόλογος χωρίς ψευδαισθήσεις, ανάμεικτος με προσωπικές μνήμες, που διακόπτεται μόνο από λίγες τηλεφωνικές συνομιλίες και μια σύντομη επίσκεψη του πατέρα: μια αφηγηματική φόρμα που ταιριάζει στην απόλυτη ένδεια του προσώπου, την ανικανότητά του να διεκδικήσει μια πλήρη μυθιστορηματική αλήθεια.

Ο Χανς προέρχεται από αστική οικογένεια. Η απόφασή του να γίνει κλόουν τον ρίχνει στο περιθώριο της καλής κοινωνίας, που ζει το όνειρο του γερμανικού θαύματος. Ανήκει στη γενιά εκείνων που, αν και πολύ νέοι για να στρατευθούν, μεγάλωσαν ακούγοντας τα ναζιστικά σλόγκαν. Η νέα κοινωνία της αφθονίας, που χτίστηκε πάνω στα ερείπια του πολέμου, είναι στα μάτια του αμετάκλητα ύποπτη, αφού οι πρωταγωνιστές της, λιγότερο ή περισσότερο εκτεθειμένοι στον ναζισμό, εξαγοράζουν φτηνά την καθαρή του συνείδηση. Και ο «προοδευτικός καθολικισμός», που επικρατεί στους αστικούς κύκλους της Βόννης, συμμετέχει πλήρως στη διάχυτη υποκρισία.

Η ίδια του η μητέρα προεδρεύει σε μια επιτροπή για την «προσέγγιση των φυλών», μολονότι έχει προηγουμένως στείλει την κόρη της στην αντιαεροπορική άμυνα, για να διώξει τους Εβραίους από την «ιερή γερμανική γη». Εναντίον όλων αυτών στρέφει τα βέλη του ο Χανς, χωρίς να κρύβει την προσωπική του πικρία. Η Μαρί τον εγκατέλειψε για να παντρευτεί έναν από εκείνους τους μοντέρνους καθολικούς με τις μεγάλες προοπτικές που βρίσκονται στο προσκήνιο. Στην κοινωνική υποκρισία ο Χανς αντιπαραθέτει την αληθινή μάσκα του σαλτιμπάγκου. Αλλά ο μορφασμός του κλόουν, μια απάντηση αισθητικο-ηθική, όχι όμως και ιδεολογική ή πολιτική, παραμένει θλιβερά αδύναμος. Πρόκειται για το μυθιστόρημα του τέλους της εποχής του Αντενάουερ. Κάτω από τη μελαγχολία του κλόουν που, όπως λέει ο ίδιος ο Μπελ, δεν έχει καμία σχέση με τον πεσιμισμό, χαράζει η στιγμή της εξέγερσης. Φεύγει ο κλόουν και έρχεται η στιγμή της Καταρίνα Μπλουμ.

Advertisement
Κατηγορίες:βιβλία Ετικέτες: ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: