Αρχική > πανεπιστήμιο, πολιτική > Το πανεπιστήμιο στους …δρόμους της αγοράς

Το πανεπιστήμιο στους …δρόμους της αγοράς

Νίκος-Τσούλιας-Νέοι-εκπαιδευτικοί

Του Νίκου Τσούλια

     Η πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας εντάσσεται στη γενικότερη αντιμεταρρυθμιστική εκπαιδευτική πολιτική της Ν.Δ. Με οδηγητικό νήμα τις βασικές επιταγές του νεοφιλελευθερισμού απελευθερώνει λειτουργίες του πανεπιστημίου με μοναδικά κριτήρια εκείνα της αγοράς εργασίας και όχι με ευρύτερα κοινωνικά και πολιτικά / δημοκρατικά.

     Η κ. Κεραμέως επιχειρεί να αποκρύψει τον πραγματικό κομματικό στόχο της, που έχει τρεις βασικούς όψεις. α) Τον πλήρη συγκεντρωτικό έλεγχο του πανεπιστημίου μέσα από ένα πρυτανοκεντρικό διοικητικό σχήμα, β) το άνοιγμα πεδίων του πανεπιστημίου σε εμπορευματικές προοπτικές και γ) την επιμέρους απόσυρση της δημόσιας χρηματοδότησης από λειτουργίες του πανεπιστημίου.

     Διαμορφώνει ένα πολύπλοκο και ογκώδες νομοθετικό σώμα ακόμα και σε λεπτομέρειες επί λεπτομερειών, που περιλαμβάνει πέραν των βασικών στόχων – είτε αυτονόητα θέματα είτε ήδη νομοθετημένα ζητήματα, για να γίνεται συζήτηση στα διάφορα επιμέρους και να μεταμορφώνονται οι βασικές αντιεκπαιδευτικές επιλογές. Φυσικά πρόκειται για έναν πολύ φτηνό αντιπερισπασμό.

     Το έχει ήδη ξανακάνει μέσα στη Βουλή. «Αφού συμφωνείτε με τα περισσότερα άρθρα του Ν/Σ, γιατί δεν το ψηφίζετε επί της αρχής και στο σύνολό του;», είναι η συνηθισμένη ερώτηση σε όποιο κόμμα είναι διατεθειμένο – με βάση τα κοινοβουλευτικά ήθη και με τη λογική του ουσιαστικού διαλόγου – να συζητήσει και να προτείνει τροπολογίες για κάθε άρθρο και να μη μένει σε ένα στείρο «όχι σε όλα».

     Αλλά προφανώς το ζήτημα δεν είναι αριθμητικό, αφού και μόνο οι διάφορες διαχειριστικού και λειτουργικού τύπου ρυθμίσεις είναι πάντα πάρα πολλές και συχνά δεν έχουν περιεχόμενο πολιτικής αντιπαράθεσης.

     Η ηγεσία του Υπουργείου διαμορφώνει σχήμα Διοίκησης αντιδημοκρατικό. Προκαλεί εστίες θεσμικής αδιαφάνειας. Απαξιώνει την πανεπιστημιακή κοινότητα με την περιστολή της συλλογικής της έκφρασης στις εκλογικές της διαδικασίες. Βασικό στοιχείο της συγκεκριμένης πολιτικής επιλογής είναι η ενίσχυση του συγκεντρωτισμού της διοίκησης και της λειτουργίας των πανεπιστημίων – ενός συγκεντρωτισμού επί του οποίου ήδη γίνεται συνολική κριτική στο εκπαιδευτικό μας σύστημα από τις αξιολογήσεις των σχετικών διεθνών οργανισμών (αρμόδιες επιτροπές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, PISA, ΟΟΣΑ, Education International).

     Είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία που κοιτάζει στο παρελθόν, που δεν μπορεί να δει τα μηνύματα των καιρών, τις πολλαπλές προκλήσεις της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Δεν χαράσσει μια εθνική στρατηγική για την εκπαίδευση γενικότερα.

     Και η υπουργός κ. Κεραμέως με το κατασκευασμένο δίπολο των …δύο κόσμων «στη συζήτηση στη Βουλή με ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 συγκρούονται δύο κόσμοι: εμείς υπέρ των νέων δυνατοτήτων στα ΑΕΙ και της εξωστρέφειας, εκείνοι υπερασπιζόμενοι ομηρίες και εγκλεισμούς καθηγητών στα ΑΕΙ» και ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης με το φτηνό ευφυολόγημα «με τις βιβλιοθήκες ή με τις βαριοπούλες» επιχειρούν να πολώσουν το όλο θέμα στο γνωστό τοξικό κλίμα μεταξύ Ν.Δ. και ΣΥ.ΡΙΖ.Α.

    Κοινός στόχος και των δύο κομμάτων είναι μια στείρα μικροκομματική αντιπαράθεση, για να μη γίνει διάλογος στην ουσία του μείζονος θέματος της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

     Η δική μας πρόταση αντιτάσσεται στη νεοφιλελεύθερη εκδοχή ενός πανεπιστημίου ενταγμένου στην «Αγορά της Πληροφορίας». Αντιτάσσεται στη λαϊκίστικη και διαλυτική πρόταση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., που εκφράζει το δόγμα «όλοι οι μαθητές να παίρνουν απολυτήριο του λυκείου και όλοι να εισάγονται στο πανεπιστήμιο» και που ταυτίζεται ακόμα και με εξωπανεπιστημιακές δυνάμεις, που απορρυθμίζουν τη λειτουργία των πανεπιστημίων

     Το κόμμα μας έχει διαμορφώσει μια πρόταση για το συνολικό εκσυγχρονισμό του πανεπιστημίου, συμμετέχει στον κοινοβουλευτικό διάλογο με προτάσεις και με τροπολογίες. Αποσκοπεί στην προαγωγή της «Κοινωνίας της Γνώσης» για μια σοσιαλδημοκρατική πολιτική, για κοινωνική πρόοδο.

Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής

Ξεσηκώνονται οι φοιτητές ένα χρόνο μετά το lockdown στα πανεπιστήμια |  Cretalive ειδήσεις

Advertisement
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: