Αρχική > βιβλία > Βιβλιοπρόταση για διάβασμα τον Ιούλιο 2022

Βιβλιοπρόταση για διάβασμα τον Ιούλιο 2022

Πώς θα πείσετε το παιδί να διαβάσει εξωσχολικά βιβλία το καλοκαίρι -  TrikalaView

Του Νίκου Τσούλια

     Κι όμως… Η πανδημία δεν λέει να μας αφήσει ήσυχους, αν και πλησιάζουμε στα δυόμιση χρόνια της θανατηφόρας παρουσίας της. Οι κορωνοϊοί παίζουν το παιχνίδι των μεταλλάξεων, που τόσο καλά ξέρουν… Οι κοινωνίες και οι πολίτες δοκιμάζονται σκληρά. Οι οικονομίες των χωρών σε βαθιά ύφεση. Και ήλθε και ο πόλεμος. Η επισιτιστική κρίση έκανε την μαύρη εμφάνισή της. Να λοιπόν που δεν φταίνε μόνο οι ιοί…

     Το βιβλίο ήταν και είναι πάντα αποκούμπι αλλά και φωτεινός ορίζοντας: στις δύσκολες στιγμές, στην ανακάλυψη της ομορφιάς του κόσμου, στην κατανόηση της πραγματικότητας, στη νοηματοδότηση της ζωής.

     Υπάρχουν τόσα εκπληκτικά βιβλία… Πού να τα προλάβει κανείς; Οι βιβλιοφάγοι πάντα έχουν ένα παράξενο, δημιουργικό άγχος. Να διαβάσουν όλα τα βιβλία, που έχουν βάλει στο μάτι! Έχουν όμως και μια ευθύνη. Να καλλιεργήσουν τη βιβλιοφιλία. Αν όλοι οι βιβλιοφάγοι φέρουν  από έναν φίλο τους στον κόσμο του βιβλίου, θα έχουμε διπλασιαστεί. Και μετά…

     Διάβασμα και παραλία, διάβασμα και βουνό, διάβασμα στη βεράντα, διάβασμα στο μικρό λόφο ή στη λαγκαδιά, διάβασμα στα cafe, διάβασμα παντού. Είναι τόσο εύκολο να ομορφαίνουμε τη ζωή μας…

     Και προσοχή στην πανδημία. Το πρόβλημα παραμένει. Ποιος μπορεί να παίζει με την υγεία του; Μέτρα προστασίας έστω σε προσωπικό επίπεδο. Μάσκα πάντα όταν υπάρχει κοσμοκίνηση…

Καλό, στοχαστικό διάβασμα

 

Η Μικρασιατική Καταστροφή στάθηκε η πιο μεγάλη τραγωδία του Ελληνισμού, χειρότερη κι από κείνη της Άλωσης το 1453. Αμείλικτα ερωτήματα εγείρονται όπως: Ήταν σωστό να αποβιβάσει ο Βενιζέλος στρατό στη Σμύρνη; Προκάλεσαν οι Έλληνες επεισόδια στη Μικρασία; Ποια ήταν η στάση των Μεγάλων Δυνάμεων; Ποιοι ευθύνονται κυρίως για τησυμφορά που έστειλε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους στον τάφο και εκατομμύρια στην προσφυγιά; Και ένα τελευταίο: μπορούν να δοθούν αμερόληπτες απαντήσεις που θα πουν όντως την αλήθεια και θα διδάξουν τις μελλοντικές γενιές;

Με αυτά κατά νου, ο Δημήτρης Φωτιάδης εξιστορεί, αναλύει και ερμηνεύει τα γεγονότα που οδήγησαν στην καταστροφή αρχίζοντας από το πώς ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος φάνηκε να ανοίγει τον δρόμο για τη ριψοκίνδυνη υλοποίηση της Μεγάλης Ιδέας. Αξιοποιώντας τα πρακτικά της Δίκης των Έξι, το υλικό του Γενικού Επιτελείου Στρατού και τα απομνημονεύματα πολλών πρωταγωνιστών των γεγονότων από Ελλάδα και εξωτερικό, παρακολουθεί τις διπλωματικές διαβουλεύσεις, τις πολιτικές αποφάσεις και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις μέχρι τέλους, δίνοντας έμφαση στην καθοριστική «Μάχη του Σαγγάριου».

Στα ιστορικά ντοκουμέντα προσθέτει και τη δική του, συγκλονιστική μαρτυρία για όσα ανατριχιαστικά είδε και έζησε. Το αποτέλεσμα είναι ένα σαφές, πληροφοριακό και γλαφυρό κείμενο της μοναδικής πένας του Φωτιάδη που συμπληρώνεται από πλούσια εικονογράφηση και κατατοπιστικούς χάρτες, ένα πραγματικά σπουδαίο έργο για την κατανόηση της σύγχρονης ιστορίας μας.

Το Άξιον Εστί μοιάζει να «κρύπτει» περισσότερα απ’ όσα «φαίνεται», ακόμα και όταν υφίσταται ερευνητικές «ανασκαφές» σαν κι αυτές που επιχειρούνται εδώ, καθώς ιχνηλατούμε τις βιβλικές μνήμες ενός έργου κατάφορτου με αναμνήσεις του ελληνικού πολιτισμού. Ας είναι αυτό το βιβλίο ένα μικρό «ενθύμιο» αφιερωμένο στα 110 χρόνια από τη γέννηση του Οδυσσέα Ελύτη.

Να είχα, λέει, μια τρομπέτα

Παραµιλητό, ονειροπόληµα, η χειµαρρώδης εξοµολόγηση µιας γυναίκας από πλατεία σε πλατεία, από γειτονιά σε γειτονιά, από παγκάκι σε παγκάκι. Από το εδώ στο εκεί, από την Αθήνα του σήµερα στην Κρήτη των παιδικών της χρόνων. Ασφαλής µέσα στις φαντασιώσεις της, βέβαιη ότι η ζωή της εξαρτάται από τα µικρά και τα ταπεινά, παίρνει τους δρόµους µε τις τρεις πεθαµένες γιαγιάδες της για συντροφιά: την όµορφη Αφροδίτη, µε τα παραµύθια και τις γητειές· τη Σφακιανή Εργινιά, τη βουνίσια αρχόντισσα µε τα δώρα· την περίλυπη Φιλαρέτη, τη σπουδαγµένη, µε τα ιταλικά και το µαντολίνο της.

Εικόνες, σκέψεις, εµµονές, περιπλανήσεις, στόµατα πεινασµένα για ιστορίες, καθείς και το παγκάκι του. Έρωτες, γάµοι, φονικά, πανηγύρια και γεννητούρια, η ορµή του χρόνου, το βουητό της Ιστορίας, πόλεµοι, κακουχίες, ο µόχθος των ανθρώπων. Κατίνα-Κάτια-Κατίγκω, η αµετανόητη Κάκια που ονειρευόταν ότι τρέχει µε το έλκηθρο στο χιονισµένο άγνωστο. Από ένα δυάρι στην Πατησίων, µ’ ένα παγκάκι ορµητήριο, γεννήθηκε ή δεν γεννήθηκε ακόµη, όλα έχει την τέχνη να τα επινοεί. Παιγνιώδης, παθιασµένη, τρυφερή, γλυκόπικρη, µια αφήγηση ποταµός για τη διαχρονική γυναικεία εµπειρία.

Ένα ταξίδι στη ζωή του βιβλίου: μια διαδρομή με στάσεις στα πεδία μάχης του Αλέξανδρου, στα παλάτια της Κλεοπάτρας και στον τόπο δολοφονίας της Υπατίας, στις πρώτες βιβλιοθήκες και στα εργαστήρια χειρογράφων, στις πυρές όπου καίγονταν απαγορευμένοι κώδικες, και στα γκουλάγκ, στη βιβλιοθήκη του Σαράγεβο και στον υπόγειο λαβύρινθο της Οξφόρδης το έτος 2000. Ένα νήμα που ενώνει τους κλασικούς με τον ιλιγγιώδη σύγχρονο κόσμο…

Διαβάζοντας στην Παραλία

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: