Αρχική > σχολείο, εκπαίδευση > Όταν «νέα» αλλά ελλειμματικά Αναλυτικά Προγράμματα κινούνται στο κενό…

Όταν «νέα» αλλά ελλειμματικά Αναλυτικά Προγράμματα κινούνται στο κενό…

2014-09-15_1410789586

Του Νίκου Τσούλια

     Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει πλέον βρει έναν δικό της δρόμο για το σχολικό γίγνεσθαι, που αντιβαίνει την εκπαιδευτική πρακτική και προκαλεί διαρκώς όλο και περισσότερα προβλήματα.

     Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν έχει καμιά μεταρρυθμιστική εκπαιδευτική πολιτική. Δεν κομίζει καμιά πολιτική, που να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις των καιρών, στην εισαγωγή της εκπαίδευσης στον ψηφιακό κόσμο, στην άμβλυνση των ανισοτήτων, στην προαγωγή ίσων ευκαιριών στους νέους για μόρφωση. Δυστυχώς και στο περιεχόμενο του σχολείου οι επιλογές της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας έχουν αντιεπιστημονικό και αντιπαιδαγωγικό προσανατολισμό. Αντί να προχωρήσει σε μια μεγάλη επιστημονική έρευνα με τη συνέργεια των σχετικών με την εκπαίδευση πανεπιστημίων, προχώρησε σε μια πρόχειρη επιλογή διαμόρφωσης τους από κλειστές ομάδες.

     Παράλληλα, δεν διασφαλίζονται εκείνες οι προϋποθέσεις, που απαιτούν οι σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης αλλά και η σχετική υλοποίηση των Προγραμμάτων. Η ανάλογη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι μια απόλυτα θεωρητική εξαγγελία. Δεν υπάρχουν δομές. Δεν προβλέπεται χρηματοδότηση για τη δημιουργία τους. Τα εργαστήρια που απαιτούνται για τα σχετικά μαθήματα (φυσική, χημεία, βιολογία κλπ) δεν έχουν καθόλου εκσυγχρονιστεί. Στα Επαγγελματικά Λύκεια οι σχετικές υποδομές παραμένουν “παγωμένες” εδώ και μια εικοσαετία. Σύγχρονες σχολικές βιβλιοθήκες δεν υπάρχουν στα περισσότερα σχολεία. Είναι φοβερά ελλειμματικές. Δεν υπάρχει καμιά ώσμωση με την ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης.

     Καταδεικνύεται δυστυχώς με τον πιο εμφαντικό τρόπο η αδυναμία συγκρότησης μιας ουσιαστικής αλλαγής στο περιεχόμενο του σχολείου αλλά και η ανευθυνότητα απέναντι στους πιο βασικούς κανόνες της εκπαιδευτικής λειτουργίας. Ήδη οι Επιστημονικές Ενώσεις – με πρώτη την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία – εκφράζουν ουσιώδεις αντιθέσεις στη διαμόρφωση αυτών των Αναλυτικών Προγραμμάτων.

     Αξίζει να σημειωθεί και το εξής στοιχείο. Η διαμόρφωση των προϋποθέσεων για την επόμενη γενιά των σχολικών βιβλίων – που θα υιοθετήσουν τη μορφή του πολλαπλού βιβλίου – δεν τηρεί τις συνθήκες για μια ουσιαστική εκπαιδευτική πολιτική στο εν λόγω ζήτημα και γι’ αυτό οι βασικοί εκδότες αυτού του χώρου έχουν απορρίψει τις συγκεκριμένες επιλογές του Υπουργείου.

     Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν μπορεί να εκφράσει τις ανάγκες και τις προκλήσεις των νέων καιρών. Παραμένει ένα συντηρητικό πολιτικό κόμμα. Το σύνολο της εκπαιδευτικής πολιτικής της χαρακτηρίζεται από μίγμα νεοφιλελευθερισμού και συντηρητισμού.

     Θεωρώ ότι οποιαδήποτε πολιτική και εκπαιδευτική πολιτική πρέπει να είναι καρπός συγκροτημένης έρευνας. Οφείλει να λαμβάνει υπόψη της τα επιστημονικά και παιδαγωγικά δεδομένα, αλλιώς είναι θνησιγενής προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στη σχολική λειτουργία.

     Επίσης, τα τόσο σημαντικά και κρίσιμα ζητήματα της εκπαίδευσης πρέπει να είναι πεδίο πολιτικού και επιστημονικού διαλόγου σε εθνικό επίπεδο. Και σ’ αυτό το ζήτημα προκύπτει ως απόλυτη ανάγκη η επανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

image

Pin on Ιστορίες / Παραμύθια

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: