Αρχική > βιβλία > Μια στοχαστική βιβλιοπρότασή μου

Μια στοχαστική βιβλιοπρότασή μου

image_thumb-9

Του Νίκου Τσούλια

     Είναι γενική παραδοχή ότι η επιλογή των βιβλίων που διαβάζουμε είναι μια δύσκολη υπόθεση. Πληθώρα νέων βιβλίων προστίθεται στα ήδη υπάρχοντα κάθε ημέρα. Αν σε αυτά προσθέσουμε τα διαχρονικά και τα κλασικά βιβλία – γιατί είναι σίγουρο ότι εδώ υπάρχει μεγάλος όγκος αδιάβαστων βιβλίων -, τότε το όλο πρόβλημα γίνεται πιο σύνθετο.

     Αν η προσωπική επιλογή λοιπόν είναι τόσο δύσκολη, δεν θα μας δυσκολεύει αφάνταστα μια πρόταση για τους άλλους; Παρ’ όλα αυτά, καταθέτω μια πρόταση για βιβλία που αξίζουν να διαβαστούν. Πρόκειται για βιβλία κλασικά ή διαχρονικά, βιβλία που μορφώνουν και θέτουν προβληματισμούς, που προκαλούν όμορφους στοχασμούς και εξευγενίζουν.

οδυσσεια

     Ξεκινώ από την “Οδύσσεια”. Ένα από τα πιο εμβληματικά – ίσως το πιο εμβληματικό μετά την Βίβλο; – του Δυτικού πολιτισμού, ένα βιβλίο που ενώνει όλες τις γενιές των Ελλήνων μέσα από τη διαχρονική σχολική της παρουσία. Η συγκεκριμένη έκδοση των ποιοτικών εκδόσεων ΖΗΤΡΟΣ της Θεσσαλονίκης προσθέτει πέραν του αρχαίου κειμένου και της έξοχης μετάφρασης μια πλούσια μελέτη του Θ. Μαυρόπουλου στο κείμενο – απαραίτητη για την πλήρη κατανόηση του θαυμαστού βιβλίου.

     “Η ομηρική ποίηση είναι η αφετηρία του ευρωπαϊκού πνεύματος· είναι το πιο παλιό λογοτεχνικό τεκμήριο (παράλληλα η Ιλιάδα και η Οδύσσεια), είναι γενάρχης της ποιητικής λειτουργίας σε ευρωπαϊκό και σε παγκόσμιο επίπεδο· είναι συνθεμένη με τρόπο που την κάνει να διατηρεί αιώνια νεότητα. Το ξεκίνημα της ποίησης αυτής γίνεται με την ΙΛΙΑΔΑ και με κάποια χρονική διαφορά με την ΟΔΥΣΣΕΙΑ. Τρεις είναι οι θεματικοί πυρήνες της Οδύσσειας. Ο πρώτος είναι η “τηλεμάχεια”, δηλαδή η δράση του Τηλέμαχου, του γιου του κεντρικού ήρωα του έπους αυτού, του μυθικού βασιλιά της Ιθάκης Οδυσσέα.

     Ο δεύτερος είναι αυτό που προβάλλεται στην αρχή του έπους αυτού, στο “προοίμιό” του: οι περιπέτειες του Οδυσσέα σε στεριές και θάλασσες, σε μια δεκάχρονη περιπλάνησή του. Ο τρίτος είναι η “μνηστηροφονία”, δηλαδή η τιμωρία των μνηστήρων της γυναίκας του Πηνελόπης, ύστερα από την εικοσάχρονη απουσία του από την Ιθάκη. Η Οδύσσεια (όπως και η Ιλιάδα) είναι ένα από τα λίγα πολυδιαβασμένα βιβλία σ’ όλο τον κόσμο. Στον τόμο περιέχονται εισαγωγικά για τον Όμηρο, ευρεία περίληψη του έπους, μετάφραση, σχόλια, ανάλυση και διδακτική επεξεργασία κατά ραψωδίες”. (ΑΠΟ ΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ).

978-960-02-3744-3

     Το δεύτερο βιβλίο που προτείνω είναι η “Ανοιχτή κοινωνία και οι εχθροί της” του Καρλ Πόππερ. Πρόκειται για βιβλίο ύμνο του ορθολογισμού και του ανθρωπισμού, της δημοκρατίας και της ανοιχτής κοινωνίας. Εδώ θα δούμε το ξεκίνημα του ορθολογισμού και του διαφωτισμού στην Αρχαία Ελλάδα, την κριτική μελέτη των φιλοσοφικών ρευμάτων (των Προσωκρατικών, του Πλάτωνα, του Σωκράτη κλπ), τη διαχρονική εξέλιξή τους μέσω της πορείας του Δυτικού πνεύματος μέχρι σήμερα. Κατά τη γνώμη μου, είναι από τα καλύτερα βιβλία τόσο για την ερμηνευτική προσέγγιση των βασικών ρευμάτων σκέψης και οργάνωσης της κοινωνίας όσο και κυρίως για την αυτόνομη πρόταση του Καρλ Πόππερ. Είναι πολύ μεγάλο, αλλά αξίζει. Είναι βιβλίο για μελέτη, για αναστοχασμό, για ξεχωριστή καλλιέργεια του πνεύματός μας.

     “Ὁ Sir Karl Popper γεννήθηκε τὸ 1902 στὴ Βιέννη, ὅπου σπούδασε φυσική, μαθηματικά, μουσικὴ καὶ ὅλο σχεδὸν τὸ φάσμα τῶν ἀνθρωπιστικῶν σπουδῶν. Ἀπὸ τὸ 1937 ὣς τὸ 1945 δίδαξε φιλοσοφία στὸ Christchurch τῆς Ν. Ζηλανδίας καὶ ἀπὸ τὸ 1945 ὣς τὸ 1969 στὴ London School of Economics and Political Science ὡς Καθηγητὴς τῆς Λογικῆς καὶ τῆς Ἐπιστημονικῆς Μεθόδου. Μέλος τῆς βρετανικῆς Βασιλικῆς Ἑταιρείας, τῆς Βρετανικῆς Ἀκαδημίας, τοῦ Ἰνστιτούτου τῆς Γαλλίας, τῆς ἀμερικανικῆς Ἀκαδημίας Τεχνῶν καὶ Ἐπιστημῶν, τῆς Διεθνοῦς Ἀκαδημίας γιὰ τὴ Φιλοσοφία τῆς Ἐπιστήμης, τῆς Διεθνοῦς Ἀκαδημίας γιὰ τὴν ἱστορία τῆς Ἐπιστήμης, τοῦ Τμήματος Phi Beta Kappa τοῦ Harvard καὶ πολλῶν ἄλλων ἐπιστημονικῶν ἑταιρειῶν, ἔχει δώσει διαλέξεις σὲ πανεπιστήμια τῆς Εὐρώπης, Ν. Ζηλανδίας, Αὐστραλίας, Ἰνδίας, Ἰαπωνίας, Καναδᾶ καὶ Ἀμερικῆς. Ἔργα του ἔχουν μεταφραστεῖ σὲ δεκαοκτὼ εὐρωπαϊκὲς γλῶσσες, καθὼς ἐπίσης στὰ ἀραβικά, κινεζικά, ἰαπωνικά, ἑβραϊκά”. (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

image-28

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: