Αρχική > βιβλία > Βιβλιοπρόταση για το το καλοκαίρι 2021 (β μέρος)

Βιβλιοπρόταση για το το καλοκαίρι 2021 (β μέρος)

Young woman reading book during tropical white beach - Study Breaks

Του Νίκου Τσούλια

Είναι μύθος και βαθιά προκατάληψη μια μάλλον γενικευμένη αντίληψη ότι το καλοκαίρι δεν προσφέρεται για «βαριά βιβλία». Το αντίθετο ισχύει. Η επιλογή των βιβλίων, που θα διαβάσουμε, είναι μια πολύ σημαντική ενέργεια, που απαιτεί γνώση της βιβλιογραφίας, ισχυρή κριτική αντίληψη και ακόρεστη δίψα για την πνευματική μας καλλιέργεια, που είναι και ο πρώτιστος στόχος της ανάγνωσης. 

Φάουστ

Του Goethe Joahann Wolfgang von 
Εκδόσεις Κείμενα

Ο σύγχρονος, που θα θελήσει να μπει σήμερα στην περιπέτεια να διαβάσει τον Φάουστ, θα σκοντάψει σε δύο εμπόδια: πρώτον, στον τεράστιο όγκο του έργου (12.111 στίχοι, οι περισσότεροι σε μέτρο και ομοιοκαταληξία) και, δεύτερον, στην πεποίθηση (μέχρι προκαταλήψεως) ότι πρόκειται για ένα έργο περίπλοκο, βαθιά στοχαστικό· ένας ποιητικός λαβύρινθος.

Και όμως, όποιος θα είχε, στην αυγή του 21ου αιώνα, την υπομονή και την τόλμη να διαβάσει τον Φάουστ, θα έμενε έκπληκτος από τα κωμικά στοιχεία, τις κωμικές σκηνές και καταστάσεις που είναι διάχυτες και στα δύο μέρη του έργου. Ο Γκαίτε χαρακτηρίζει τον Φάουστ «τραγωδία».

Πράγματι, αν πλησιάσει κανείς το έργο από την οπτική της «Τραγωδίας των Λογίων», της «Τραγωδίας της Μαργαρίτας», της «Τραγωδίας της Ελένης», ή γενικότερα της «Τραγωδίας της Ανθρωπότητας», θα διαπιστώσει, χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία, ότι ο Φάουστ είναι μια τεράστια τραγωδία, σε δύο μέρη, που χωρίζεται σε επιμέρους μικρότερες τραγωδίες.” (Από την έκδοση)

Ενας «καθαρός» δρόμος στον λαβύρινθο της λογοτεχνίας | Η Εφημερίδα των  Συντακτών

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ

Χωρικά ύδατα

Μελέτες νεοελληνικής λογοτεχνίας

εκδ. Μελάνι, 2019, σελ. 190

Ο βραβευμένος για το συνολικό λογοτεχνικό έργο του Δημήτρης Δασκαλόπουλος παρουσιάζει μια σημαντική και πολύ αξιόλογη μελέτη της λογοτεχνίας μας μέσα από την θεώρηση επιλεγμένων έργων σύγχρονων συγγραφέων μας.

Οι συγγραφείς και τα έργα που σχολιάζονται στις επόμενες σελίδες υπό τον τίτλο Χωρικά ύδατα με έχουν απασχολήσει κατ’ επανάληψη και στο παρελθόν· συγκροτούν, θα έλεγα, ένα μεγάλο μέρος από το λογοτεχνικό εικονοστάσι μου. Τα μελετήματα γράφτηκαν κατά την προηγούμενη κρίσιμη για τη χώρα μας δεκαετία με αφορμή επετείους ή αφιερώματα περιοδικών και δηλώνουν τον σταθερό προσανατολισμό μου προς τα συγκεκριμένα πρόσωπα και κείμενα.

Εκτός των άλλων, έχω την εντύπωση πως, παρά τις διαφορετικές εποχές που έζησαν και τις ανόμοιες συνθήκες κάτω από τις οποίες δημιούργησαν, οι ποιητές, οι πεζογράφοι και οι φιλόλογοι που συστεγάζονται εδώ διαθέτουν ισχυρούς εσωτερικούς δεσμούς μεταξύ τους. Είναι φυσιογνωμίες με ξεχωριστά χαρακτηριστικά.

Δεν υπαινίσσομαι μόνον την ιδιαιτερότητα της γραφής και του ύφους καθενός αλλά, κυρίως, την ηθική στάση που διατήρησαν σε όλη τη διάρκεια της λογοτεχνικής και της δημόσιας παρουσίας τους – στάση που καθιστά την περίπτωσή τους από πολλές απόψεις παραδειγματική. Πέρα από τη συνολική προσφορά τους στα Γράμματά μας, είναι πολλαπλώς ωφέλιμο να επανερχόμαστε στις παρακαταθήκες που μας κληροδότησαν, και μάλιστα σε μια εποχή κατά την οποία πλεονάζουν οι κίβδηλες φωνές”. (Από τον πρόλογο του συγγραφέα).

Η αυτοκινητιστική λέσχη της Αιγύπτου

Η αυτοκινητιστική λέσχη της Αιγύπτου

Του Αλ – Ασουάνι Αλάα

Εκδόσεις Πατάκη

Ο Αλάα Αλ-Ασουάνι γεννήθηκε το 1957 στο Κάιρο. Σπούδασε οδοντιατρική στο Πανεπιστήµιο του Καΐρου και στο Πανεπιστήµιο του Ιλλινόις στο Σικάγο, ενώ άσκησε για χρόνια το επάγγελµά του στο Κάιρο

“Η αυτοκινητιστική λέσχη της Αιγύπτου” είναι βιβλίο ράπισμα κατά της αποικιοκρατίας, κατά της εκμετάλλευσης των λαών και των ανθρώπων από την εξουσία και από το χρήμα.

Δεκαετία του ’40. Η Αίγυπτος βρίσκεται υπό βρετανική κατοχή. Ο Αμπντελαζίζ Χαμάμ, χρεοκοπημένος προύχοντας από την Άνω Αίγυπτο, αναγκάζεται να μετακομίσει στο Κάιρο και να εργαστεί ως αποθηκάριος στην  αυτοκινητιστική λέσχη, κτίριο-σύμβολο της διεφθαρμένης μοναρχίας που συνεργάζεται με τους κατακτητές. Εκεί συχνάζει η αφρόκρεμα της κυρίαρχης τάξης, οι αριστοκράτες, οι ξένοι διπλωμάτες, οι αξιωματούχοι. Επικεφαλής τους ο ίδιος ο βασιλιάς, ο οποίος χαρτοπαίζει και διασκεδάζει, και μαζί του ο αμείλικτος αρχιθαλαμηπόλος του, Αιγύπτιος από τη Νουβία, που επιβάλλεται με τον πιο αυταρχικό τρόπο στους υπηρέτες, καταπατώντας κάθε τους δικαίωμα. Έξω από τη λέσχη, η χώρα βρίσκεται σε αναβρασμό και τα εκτός νόμου εθνικιστικά και απελευθερωτικά κόμματα αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους…

Ποιο είναι το τίμημα της επανάστασης και ποιο της υποταγής; Γύρω από αυτό το ερώτημα ουσιαστικά χτίζει ο Ασουάνι το πολυφωνικό του μυθιστόρημα με τους πολλαπλούς αφηγητές. Ένα μυθιστόρημα πλούσιο, πυκνό, γεμάτο δράση, γεγονότα και ανατροπές, όπου οι κοινωνικές συγκρούσεις διασταυρώνονται με τις προσωπικές ιστορίες και όπου η πολιτική εμπλέκεται στην καθημερινότητα των ανθρώπων.

Ο Ασουάνι επανέρχεται με την Αυτοκινητιστική λέσχη της Αιγύπτου στην πολυχρωμία της αφήγησης του Μεγάρου Γιακουμπιάν για να μιλήσει, μέσα από την ατμόσφαιρα και το πλαίσιο μιας άλλης εποχής, για το σήμερα και για την πάντα επίκαιρη και επιτακτική ανάγκη να επικρατήσει η δημοκρατία και η δικαιοσύνη.

881 Man Reading Book On Beach Stock Photos, Pictures & Royalty-Free Images  - iStock

Κατηγορίες:βιβλία Ετικέτες: ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: