Αρχική > εκπαίδευση > Η Επαγγελματική Εκπαίδευση βασικός παράγοντας ανάπτυξης

Η Επαγγελματική Εκπαίδευση βασικός παράγοντας ανάπτυξης

Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις; - Το Περιοδικό μου

Όλα για την αγορά – και η κοινωνία;

Του Νίκου Τσούλια

     Με την πιο σκληρή μορφή του εμφανίζεται σήμερα ο νεοφιλελευθερισμός στη χώρα μας. Η κοινωνία τίθεται στην υπηρεσία της αγοράς. Και η πολιτική ανοίγει δρόμους για να κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος η αγορά. Και ενώ η έννοια και το περιεχόμενο της αγοράς στην αρχαία Αθήνα αποτελούσε τον κατεξοχήν δημόσιο χώρο για το διάλογο των πολιτών και ήταν η πνοή της δημοκρατίας, σήμερα είναι το προνομιακό πεδίο για την στήριξη των δυνάμεων του κεφαλαίου και για την υπονόμευση της ίδιας της δημοκρατίας.

     Συμβαίνει κι αυτό λοιπόν στις ημέρες μας. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αποδομούν τη δημόσια εκπαίδευση στο πιο καίριο σημείο της, στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Διαμορφώνουν θεσμούς, οι οποίοι θα πλήξουν το αγαθό της μόρφωσης “καλώντας” τους μαθητές να σταματήσουν τη σχέση τους με την παιδεία, να μην τελειώσουν την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση – μια ισχυρή κοινωνική τάση κατακτημένη από τη δεκαετία του 1980 – αλλά να εισέλθουν αμέσως μετά το γυμνάσιο στο έδαφος της αγοράς εργασίας.

     Ποια είναι η σημερινή κοινωνική πραγματικότητα και ποιες είναι οι τάσεις που εκδηλώνονται στους σχεδιασμούς και στις φιλοδοξίες των νέων της χώρας μας; Νέοι με πλούσια μορφωτικά και εκπαιδευτικά προσόντα αναζητούν τη ζωή τους και το μέλλον τους εκτός συνόρων. Σχεδόν μισό εκατομμύριο Έλληνες έχουν εγκαταλείψει την Ελλάδα από το ξεκίνημα της οικονομικής κρίσης το 2008, περίπου το 5% του πληθυσμού. Έχουμε μια πρωτόγνωρου είδους μετανάστευση – τόσο διαφορετική από εκείνες των παλιότερων χρόνων…

     Και αντί να υπηρετηθεί αυτή η ισχυρή κοινωνική τάση, αντί να σχεδιαστεί μια εθνική πολιτική με κοινωνικό διάλογο και με ευρεία κομματική συναίνεση, που θα ανοίγει δρόμους για τους πολίτες στις εποχές που έρχονται, επιλέγεται η στόμωση της μορφωτικής ανέλιξης των νέων μας στις παιδικές τους ηλικίες, σε μια φάση της ζωής τους που δεν έχουν διαμορφώσει μια επαρκή αυτογνωσία για τις μεγάλες, τις κρίσιμες επιλογές τους.

     Είναι στο σύνολό της μια συντηρητική, νεοφιλελεύθερη πολιτική πρόταση, με έντονα τα συγκεντρωτικά χαρακτηριστικά και τον κομματικό έλεγχο. Είναι μια πολιτική που προτάσσει τις απαιτήσεις της αγοράς έναντι των κοινωνικών αναγκών και του δημοσίου συμφέροντος. Η πολιτική αυτή στην παιδεία, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αντίληψη που θέλει την εκπαίδευση ως δημόσιο αγαθό, που στοχεύει στην ανάπτυξη του ανθρώπου και την πρόοδο της κοινωνίας, και η χρηματοδότησή της αποτελεί δημόσια επένδυση με εθνικές προτεραιότητες.

     Για εμάς, για το Κίνημα Αλλαγής, η συγκροτημένη και ολοκληρωμένη αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης συνδέεται με τη δυναμική ανάπτυξη ενός βιώσιμου παραγωγικού μοντέλου της χώρας μας, με τη συνολική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Με αυτή την επιλογή θα εκλογικευτεί η πλασματική πανεπιστημιακή ζήτηση και θα υπηρετηθεί η δυναμική ενός πιο αποτελεσματικού παραγωγικού μοντέλου της χώρας μας.

     “Προτεραιότητα δίνουμε στην Δευτεροβάθμια Τεχνική, Επαγγελματική Εκπαίδευση η οποία διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο για την ανάπτυξη σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες.

     α) Καθιέρωση Εθνικού Απολυτηρίου και στη Δευτεροβάθμια Τεχνική κι Επαγγελματική Εκπαίδευση.

     β) Αναδιοργάνωση του 4ου έτους – Μαθητεία (επίπεδο 5). Τάξη μαθητείας για όλους τους τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ. Ανάπτυξη ειδικοτήτων σε συνεργασία με την τοπική οικονομία, ώστε να συνδέονται οι ειδικότητες με τις ανάγκες της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης και τις προοπτικές απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο. Προτεραιότητα δίνεται στις ειδικότητες της ναυτιλίας και του τουρισμού. Συνεργασία με τον Δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

     γ) Αύξηση της αμοιβής των μαθητευόμενων στο ύψος των αποδοχών του κατώτατου μισθού.

     δ) Καθιέρωση συγκεκριμένου ποσοστού (10%) για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ.,  για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και χωρίς να εξαιρούνται του ποσοστού αυτού οι σχολές Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας.

     ε) Προγράμματα σπουδών συμβατά με τα εθνικά πρότυπα «επαγγελματικών περιγραμμάτων» και προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στο ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς πιστωτικών μονάδων”.

Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Οικογένεια και σχολείο: Παράγοντες αγωγής αυξημένης ευθύνης σήμερα

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: