Αρχική > εκπαίδευση > Σχέδιο Προγραμματισμού του Τομέα Παιδείας (β μέρος)

Σχέδιο Προγραμματισμού του Τομέα Παιδείας (β μέρος)

Reading Family statue in Smithfield NC made by Frank Creech

για την επόμενη σχολική χρονιά (και το καλοκαίρι)

 

30.6.2020

 

Του Νίκου Τσούλια

Γραμματέα του Τομέα Παιδείας

του Κινήματος Αλλαγής

 

     Προχωράμε σε νέες επεξεργασίες, σε νέες ιδέες, σε καινοτομίες. Προσπαθούμε να διαμορφώσουμε ένα συνεκτικό μεταρρυθμιστικό προοδευτικό σχέδιο για την εκπαίδευση συνολικά. Δίνουμε εξ αρχής το συμβολισμό αυτού του αγώνα μας. Αναδεικνύουμε το «περιεχόμενο του σύγχρονου σχολείου και του πανεπιστημίου και τον ρόλο του εκπαιδευτικού».

     Υπάρχει μια ισχυρή συνθήκη στη συλλογική και στην κοινωνική δράση. Η συνολική εκπαιδευτική μας πρόταση πρέπει να επιζητά την ιδεολογικο-πολιτική της έκφραση και ολοκλήρωση, για να δυναμώσει το Κίνημα Αλλαγής. Εδώ οφείλει να μετασχηματιστεί, γιατί δεν υπάρχει άλλος δρόμος υλοποίησής της και δικαίωσής της.

     Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις δεν επινοούνται στα χαρτιά. Δεν γίνονται από συντηρητικές ούτε από λαϊκίστικες πολιτικές δυνάμεις. Εκφράζουν ευρύτερα κοινωνικά μεταρρυθμιστικά ρεύματα. Εκφράζουν εκπαιδευτικό / μορφωτικό κίνημα. Εκφράζονται από μεταρρυθμιστικές πολιτικές δυνάμεις.

     Σήμερα υπάρχει δυναμική μορφωτική μαγιά στους κόλπους της νεολαίας με τα πλούσια μορφωτικά προσόντα. Εδώ κρίνεται το δικό μας εγχείρημα. Να αποκτήσουμε πολιτική και ιδεολογική υπεροχή στην κοινωνία. Ο αγώνας μας είναι κυρίως πολιτικός και ιδεολογικός!

Γιατί η εκπαίδευση συνδέεται με το τι κοινωνία θέλουμε.

     Οι νέοι μας διψάνε για μορφωτικά εφόδια. Να υπηρετήσουμε αυτή την όμορφη προτεραιότητά τους.

     Η ανάδειξη της πολιτικής μας, της σοσιαλδημοκρατίας με το μεταρρυθμιστικό και προοδευτικό της περιεχόμενο, με τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό είναι η πρώτη των ευθυνών μας. Με αυτή την πολιτική θα υπερβούμε το συντηρητισμό και τον νεοφιλελευθερισμό αφενός και τον λαϊκισμό και τον αριστερισμό αφετέρου.

     Το δικό μας «παιδαγωγικό παράδειγμα» έχει βαθύ ουμανιστικό περιεχόμενο. Έχει ως αξιακό φορτίο τις ανθρωπιστικές αξίες, την χειραφέτηση και την αυτοπραγμάτωση του πολίτη, τον διαρκή εκδημοκρατισμό, την κοινωνική πρόοδο.

     Δεν έχει στατικό αλλά δυναμικό περιεχόμενο. Συνδιαλέγεται με τις εξελίξεις. Ενσωματώνει τις βαθιές επιστημονικές αλλαγές, τις νέες τεχνολογίες, τον ψηφιόκοσμο. Σμιλεύει έναν δημοκρατικό πολίτη, αγωνιστή της κοινωνίας και της ζωής.

     Προάγουμε ένα σχολείο, που δεν θα έχει ως αυτοσκοπό τη γνώση αλλά που θα διαπαιδαγωγεί και θα εξανθρωπίζει.

Το σχολείο ή θα διαπαιδαγωγεί ή απλά δεν θα υπάρχει ως σχολείο.

     Το πρόταγμά μας απέναντι στη νέα γενιά είναι κρυστάλλινο. Ο δρόμος των Γραμμάτων, της Τέχνης, του Πολιτισμού απαιτεί συνεχή αγώνα και συστηματική προσπάθεια. Και είναι δρόμος όμορφος, ο μόνος δρόμος που δίνει καλύτερες προϋποθέσεις για επαγγελματική εξέλιξη και για κοινωνική ανέλιξη, που απελευθερώνει τον άνθρωπο.

     Μετατοπίζουμε την εστίαση του σχολείου από τη μονομερή παροχή της Γνώσης στο τρίπτυχο: Γνώσεις – Δεξιότητες – Συμπεριφορές και Αξίες.

     Να καλλιεργούμε τις ουμανιστικές παιδαγωγικές αξίες: την ελευθερία, τη δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη, τη συνεργατικότητα, τον αλληλοσεβασμό.

     Βασικοί μας στόχοι για την παιδεία είναι η πνευματική καλλιέργεια, η κριτική σκέψη και η ισχυρή μαθησιακή κουλτούρα. Θέλουμε έναν πολίτη που θα ερμηνεύει την πραγματικότητα και θα αγωνίζεται να διαμορφώσει την «ανοιχτή κοινωνία», το μέλλον του με τις δικές του φιλοδοξίες, με τους δικούς του σχεδιασμούς.

     Η σχέση μας με τη Γνώση είναι σχέση ζωής. Απαιτεί ανήσυχο και ερευνητικό πνεύμα. Αλλά και συνεχή, συστηματική προσπάθεια.

     Πιστεύουμε στη διαφοροποιημένη διδασκαλία – για τις δυνατότητες και τις ανάγκες όλων των μαθητών. Στηρίζουμε την αριστεία. Παράλληλα αναδεικνύουμε την ανάγκη για ίσες ευκαιρίες, για την άμβλυνση των ανισοτήτων. Στηρίζουμε την αντισταθμιστική εκπαίδευση.

Το δημοκρατικό σχολείο αφορά όλους τους μαθητές.

     Οφείλουμε να ανοίξουμε διάλογο για τα στρατηγικά ζητήματα: ποια θα είναι η εκπαίδευσή μας στον διεθνοποιημένο κόσμο; Τι σχολείο και τι πανεπιστήμιο θέλουμε;

     Εμείς οι Σοσιαλιστές / σοσιαλδημοκράτες θέλουμε να περάσουμε από τη σημερινή Οικονομία της Πληροφορίας στην Κοινωνία της Μάθησης.

Υ.Γ.

(Το σχέδιο – εισήγηση αποτελείται από τρία μέρη)

 

Reading a Book sculpture at the Southeast Anchor Library, 3601 Eastern Avenue, Baltimore, Maryland

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: