Αρχική > πολιτική, εκπαίδευση > Εισήγηση στην τηλεδιάσκεψη του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Εισήγηση στην τηλεδιάσκεψη του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

image

Σχέδιο Προγραμματισμού του Τομέα Παιδείας

για την επόμενη σχολική χρονιά (και το καλοκαίρι)

22.6.2020

Του Νίκου Τσούλια

Γραμματέα του Τομέα Παιδείας

του Κινήματος Αλλαγής

Φίλες και φίλοι,

 

Το προηγούμενο διάστημα ο Τομέας μας παρουσίασε σημαντική δυναμική στα εκπαιδευτικά ζητήματα με συνεχείς παρεμβάσεις και με τεκμηριωμένες θέσεις αναδεικνύοντας την πολιτική του Κινήματος Αλλαγής.

Θα σας αποσταλεί ο απολογισμός της εξάμηνης δράσης μας, με στόχο τις παρατηρήσεις σας, την κριτική σας και τις προτάσεις σας για τη βελτίωση της λειτουργίας μας.

Παράλληλα, οφείλω να εξάρω τις πληθωρικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις των παρατάξεών μας στο εκπαιδευτικό κίνημα.

Τα μηνύματα της εποχής:

· Κατέπεσαν νεοφιλελεύθερα δόγματα: η αγορά ως αυτορυθμιστής, η υπεροχή του ιδιωτικού έναντι του δημοσίου…

· Αναδείχθηκε η ανάγκη για κοινωνικό κράτος, στην υγεία, στην παιδεία κλπ – Το αξιακό φορτίο της σοσιαλδημοκρατίας.

Όμως η συντηρητική πολιτική της Ν.Δ. συνεχίζεται…

Η κρίση της πανδημίας επέφερε μια συστολή των κοινωνικών, οικονομικών και πολιτιστικών λειτουργιών της χώρας προκαλώντας έναν ιδιότυπο μετασχηματισμό της ίδιας της πολιτικής. Είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση, η οποία επηρεάζει συνολικά την πορεία της χώρας μας. Προφανώς είναι ανάγκη να διαμορφώνουμε συνθήκες υπέρβασης αυτής της κρίσης.

Στην εκπαίδευση έγινε συστηματική προσπάθεια συνέχισης της μαθησιακής λειτουργίας με την εξ αποστάσεως διδασκαλία, που αναπτύχθηκε τεχνολογικά με το Ψηφιακό σχολείο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. του 2011 και στηρίχτηκε με πολύ δημιουργικό τρόπο κυρίως από τις δυνάμεις μας στο εκπαιδευτικό κίνημα, από όλους εσάς.

Η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ εφαρμόζει μια συντηρητική εκπαιδευτική πολιτική προσαρμοσμένη στις επιλογές της δημοσιονομικής πειθαρχίας του νεοφιλελευθερισμού: από την υπόθεση των κολεγίων και την απόπειρα εισαγωγής κάμερας στις σχολικές αίθουσες μέχρι το πρόσφατο νομοσχέδιο.

Αλλά δεν σταματάει εδώ. Συνεχίζεται να ξηλώνονται βασικές επιστημονικές, εκπαιδευτικές, πολιτιστικές όψεις του σχολείου. Καταργούνται ή μειώνονται δραματικά μαθησιακά πεδία που έχουν εδραιωθεί στην εκπαίδευση κυρίως από τη δεκαετία του 1980: οι Κοινωνικές επιστήμες, η Καλλιτεχνική Παιδεία, το Ελεύθερο και το Γραμμικό Σχέδιο, τα Γαλλικά, τα Γερμανικά, η Τέχνη, η Μουσική, το Πρότζεκτ, η Βιολογία, η Οικιακή Οικονομία, η Γεωλογία, ο Ελληνικός και Ευρωπαϊκός πολιτισμός (αγνοείται η ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης αντί να προάγεται!!!).

Είναι δυνατόν η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να αναιρεί τις Κοινωνικές επιστήμες, την Τέχνη και κρίσιμες όψεις της Επιστήμης και της Γνώσης; Να τις εξοβελίζει από την εκπαίδευση;

Φίλες και φίλοι,

Αν συμπεριλάβουμε και τα κόμματα της αριστεράς, που διατρέχονται από εμμονικές αντιθέσεις σε κάθε αλλαγή, σε κάθε εξέλιξη της εκπαίδευσης, είμαστε η μόνη δημιουργική, μεταρρυθμιστική δύναμη στην παιδεία.

Ο πολιτικός αγώνας απαιτεί αντιπαράθεση στα πραγματικά προβλήματα της χώρας με προτάσεις και ιδέες. Η ιδεολογία μας και οι αξίες μας είναι ισχυρές. Είναι αυτές που διαμόρφωσαν τις πιο φωτεινές περιόδους στη χώρα μας και στην Ευρώπη. Ο πολιτικός αγώνας θέλει πίστη και πάθος.

Προφανώς καμιά βουλησιαρχική νοοτροπία δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική. Όμως χωρίς προσωπική θέληση και κομματική αυτοπεποίθηση δεν μπορεί να γίνει ούτε το πρώτο βήμα για την προαγωγή της πολιτικής μας πρότασης.

Προχωράμε σε νέες επεξεργασίες, σε νέες ιδέες, σε καινοτομίες. Προσπαθούμε να διαμορφώσουμε ένα συνεκτικό μεταρρυθμιστικό προοδευτικό σχέδιο για την εκπαίδευση συνολικά. Δίνουμε εξ αρχής το συμβολισμό αυτού του αγώνα μας. Αναδεικνύουμε το «περιεχόμενο του σύγχρονου σχολείου και του πανεπιστημίου και τον ρόλο του εκπαιδευτικού».

Υπάρχει μια ισχυρή συνθήκη στη συλλογική και στην κοινωνική δράση. Η συνολική εκπαιδευτική μας πρόταση πρέπει να επιζητά την ιδεολογικο-πολιτική της έκφραση και ολοκλήρωση. Εδώ οφείλει να μετασχηματιστεί, γιατί δεν υπάρχει άλλος δρόμος υλοποίησής της και δικαίωσής της.

Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις δεν επινοούνται στα χαρτιά. Δεν γίνονται από συντηρητικές ούτε από λαϊκίστικες πολιτικές δυνάμεις. Εκφράζουν ευρύτερα κοινωνικά μεταρρυθμιστικά ρεύματα. Εκφράζουν εκπαιδευτικό / μορφωτικό κίνημα. Εκφράζονται από μεταρρυθμιστικές πολιτικές δυνάμεις.

Σήμερα δεν υπάρχει συνθήκη. Υπάρχει όμως δυναμική μαγιά στους κόλπους της νεολαίας με τα πλούσια μορφωτικά προσόντα. Εδώ κρίνεται το δικό μας εγχείρημα. Να αποκτήσουμε πολιτική και ιδεολογική υπεροχή στην κοινωνία. Ο αγώνας μας είναι κυρίως πολιτικός και ιδεολογικός! Γιατί η εκπαίδευση συνδέεται με το τι κοινωνία θέλουμε.

Οι νέοι μας διψάνε για μορφωτικά εφόδια. Να υπηρετήσουμε αυτή την όμορφη προτεραιότητά τους.

Η ανάδειξη της πολιτικής μας, της σοσιαλδημοκρατίας με το μεταρρυθμιστικό και προοδευτικό της περιεχόμενο, με τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό είναι η πρώτη των ευθυνών μας. Με αυτή την πολιτική θα υπερβούμε το συντηρητισμό και τον νεοφιλελευθερισμό αφενός και τον λαϊκισμό και τον αριστερισμό αφετέρου.

Το δικό μας «παιδαγωγικό παράδειγμα» έχει βαθύ ουμανιστικό περιεχόμενο. Έχει ως αξιακό φορτίο τις ανθρωπιστικές αξίες, την χειραφέτηση και την αυτοπραγμάτωση του πολίτη, τον διαρκή εκδημοκρατισμό, την κοινωνική πρόοδο. Δεν έχει στατικό αλλά δυναμικό περιεχόμενο. Συνδιαλέγεται με τις εξελίξεις. Ενσωματώνει τις βαθιές επιστημονικές αλλαγές, τις νέες τεχνολογίες, τον ψηφιόκοσμο. Σμιλεύει έναν δημοκρατικό πολίτη, αγωνιστή της κοινωνίας και της ζωής.

Προάγουμε ένα σχολείο, που δεν θα έχει ως αυτοσκοπό τη γνώση αλλά που θα διαπαιδαγωγεί και θα εξανθρωπίζει. Το σχολείο ή θα διαπαιδαγωγεί ή απλά δεν θα υπάρχει ως σχολείο.

Το πρόταγμά μας απέναντι στη νέα γενιά είναι κρυστάλλινο. Ο δρόμος των Γραμμάτων, της Τέχνης, του Πολιτισμού απαιτεί συνεχή αγώνα και συστηματική προσπάθεια. Και είναι δρόμος όμορφος, ο μόνος δρόμος που δίνει καλύτερες προϋποθέσεις για επαγγελματική εξέλιξη και για κοινωνική ανέλιξη, που απελευθερώνει τον άνθρωπο.

Μετατοπίζουμε την εστίαση του σχολείου από τη μονομερή παροχή της Γνώσης στο τρίπτυχο: Γνώσεις – Δεξιότητες – Συμπεριφορές και Αξίες.

Να καλλιεργούμε τις ουμανιστικές παιδαγωγικές αξίες: την ελευθερία, τη δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη, τη συνεργατικότητα, τον αλληλοσεβασμό.

Βασικοί μας στόχοι για την παιδεία είναι η πνευματική καλλιέργεια, η κριτική σκέψη και η ισχυρή μαθησιακή κουλτούρα. Θέλουμε έναν πολίτη που θα ερμηνεύει την πραγματικότητα και θα αγωνίζεται να διαμορφώσει την «ανοιχτή κοινωνία», το μέλλον του με τις δικές του φιλοδοξίες, με τους δικούς του σχεδιασμούς.

Η σχέση μας με τη Γνώση είναι σχέση ζωής. Απαιτεί ανήσυχο και ερευνητικό πνεύμα. Αλλά και συνεχή, συστηματική προσπάθεια.

Πιστεύουμε στη διαφοροποιημένη διδασκαλία – για τις δυνατότητες και τις ανάγκες όλων των μαθητών. Στηρίζουμε την αριστεία. Παράλληλα αναδεικνύουμε την ανάγκη για ίσες ευκαιρίες, για την άμβλυνση των ανισοτήτων. Στηρίζουμε την αντισταθμιστική εκπαίδευση. Το δημοκρατικό σχολείο αφορά όλους τους μαθητές.

Οφείλουμε να ανοίξουμε διάλογο για τα στρατηγικά ζητήματα: ποια θα είναι η εκπαίδευσή μας στον διεθνοποιημένο κόσμο; Τι σχολείο και τι πανεπιστήμιο θέλουμε;

Εμείς οι Σοσιαλιστές / σοσιαλδημοκράτες θέλουμε να περάσουμε από τη σημερινή Οικονομία της Πληροφορίας στην Κοινωνία της Μάθησης.

Φίλες, φίλοι

Κύρια πεδία πολιτικής παρέμβασής μας στο επόμενο διάστημα (με ενδεικτικές κάποιες όψεις τους σε επιμέρους θέματα):

1. Το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και του σχολείου

2. Η νέα δυναμική της Επαγγελματικής εκπαίδευσης

3. «Συζητάμε για τον εκπαιδευτικό»

Μελέτη και αντιμετώπιση της «γκρίζας εικόνας των εκπαιδευτικών».

Ο εκπαιδευτικός σε έναν κόσμο που αλλάζει, σε ένα σχολείο που διψάει για μεταρρύθμιση

Ο εκπαιδευτικός ως παιδαγωγός, ως διανοούμενος, ως επαγγελματίας

Ο πολιτισμικός και ο κοινωνικός ρόλος του εκπαιδευτικού

Ο καθηγητής στο πανεπιστήμιο των γνωσιοκεντρικών εποχών

Ο καθηγητής ως δημιουργός της γνώσης, ως ερευνητής και ως καινοτόμος

Εργασιακό στάτους του εκπαιδευτικού (διορισμοί, μισθολογικό, συνταξιοδοτικό, συνθήκες διαμονής και εργασίας)

Ο εκπαιδευτικός και η συλλογική του δράση – το εκπαιδευτικό κίνημα

Αλλάζοντας τον εκπαιδευτικό αλλάζοντας το σχολείο

Το όραμά μας για τον εκπαιδευτικό.

Ενθαρρύνουμε έναν εκπαιδευτικό ελευθερίας και ευθύνης, δημιουργίας και πρωτοβουλίας.

(τηλε-διασκέψεις, αρθρογραφία, κεντρική κίνηση στις 5 Οκτωβρίου, στην Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών).

4. Εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση

Οι νέες τεχνολογίες αναπτύσσονται για να υπηρετήσουν το σχολείο και όχι για να διαβρώσουν την παιδαγωγική και τη διδασκαλία. Να μη γίνει το σχολείο υπηρέτης των νέων τεχνολογιών αλλά το αντίθετο – ο ψηφιακός κόσμος να διευρύνει και να εμβαθύνει τους στόχους της θεσμικής εκπαίδευσης.

Να μην προστεθεί και νέα τεχνολογικής διάστασης ανισότητα στους μαθητές μας. Να μην «επωαστεί» τεχνολογικός αναλφαβητισμός στη νέα γενιά μας.

5. Το πανεπιστήμιο, ο κρίσιμος θεσμός για την ανάπτυξη της Ελλάδας

6. Ειδική Αγωγή, πρώτη των πρώτων προτεραιότητα

7. Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος

8. Ανισότητες στην εκπαίδευση – Λειτουργικός αναλφαβητισμός.

9. Αριστεία – Πειραματικά – Πρότυπα σχολεία

10. Λειτουργικά προβλήματα των σχολείων.

11. Νέα ζητήματα στην εκπαίδευση.

(Καλλιέργεια της έρευνας, Ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης, σεξουαλική αγωγή…)

12. Εθνικό Απολυτήριο

(Υπάρχει αναλυτική πρόταση)

Οργανωτικές πρωτοβουλίες:

1. Διερεύνηση της δυνατότητας διοργάνωσης της αναβληθείσας Ημερίδας λαμβάνοντας υπόψη τη Συνδιάσκεψη του Κινήματός μας.

2. Κατάθεση προτάσεων για προσωπικές επεξεργασίες το καλοκαίρι.

3. Συνέχιση των τηλε-διασκέψεων σε μόνιμη βάση με τον προγραμματισμό της Ομάδας Οργανωτικού.

Προτείνω μονιμοποίησή τους με στόχο τόσο τη συνεχή αλληλεπίδραση όσο και την ανάπτυξή τους για εκείνες τις περιοχές, στις οποίες είναι πολύ δύσκολο να οργανωθούν φυσικές εκδηλώσεις.

4. Συστηματική Οργανωτική Ανάπτυξη του Τομέα σε συνεργασία με το Κίνημά μας και με τις παρατάξεις μας στο εκπαιδευτικό κίνημα.

5. Συνέχιση της αρθρογραφίας.

Υπάρχουν περίπου 10 άτομα από τη Γραμματεία με συστηματική παρουσία στον τομέα αυτό.

Προτείνω να πολλαπλασιαστεί η εν λόγω δραστηριότητα. Φυσικά μπορούν να χρησιμοποιούνται αποσπάσματα από τις θέσεις του Κινήματός μας, από την πάντα πλούσια ενημέρωσή του στα ζητήματα της επικαιρότητας, από την αρθρογραφία κομματικών στελεχών μας και μελών του Τομέα μας.

Προτείνω επίσης και τη συνεργασία μεταξύ 2 κλπ μελών μας.

6. Παρεμβάσεις στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης

Τα βασικά στοιχεία της λειτουργίας μας:

· Ιδεολογικοποίηση των θέσεών μας και της πολιτικής μας

· Δημιουργικότητα – καινοτομία – νέες ιδέες

· Ενεργητική συμμετοχή όλων των μελών και των φίλων μας

· Εξωστρέφεια – δράση

· Πίστη και πάθος

Φίλες και φίλοι,

 

Η δυναμική του Κινήματός μας έγκειται:

– στην εθνική και στην κοινωνική ανάγκη των καιρών μας,

– στην ακτινοβολία των ιδεών και των αξιών μας,

– στην ιστορική και διαχρονική προσφορά του στην πατρίδας μας…

– αλλά και στην πίστη μας και στο πάθος μας να το κάνουμε και πάλι δυνατό…

– και στην αλληλεγγύη μας και στην αλληλοϋποστήριξή μας.

 

«Το νόημα δημιουργείται όταν πολλοί άνθρωποι υφαίνουν όλοι μαζί ένα κοινό δίκτυο ιστοριών, όταν έχουν μια ορθολογική και ανθρωπιστική αφήγηση για ένα δημιουργικό μέλλον, για μια δίκαιη κοινωνία».

Υ.Γ.

Το τελικό σχέδιο θα αποφασιστεί από τη Γραμματεία μας – αφού ληφθούν υπόψη και οι προβληματισμοί και οι προτάσεις της Ολομέλειας και της τηλεδιάσκεψης!

 

image

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: