Αρχική > λογοτεχνία > Πέντε από τις καλύτερες (αντι-) ηρωίδες της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας

Πέντε από τις καλύτερες (αντι-) ηρωίδες της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας

 

20 Μαρτίου 2019

Αυτή η θέση ξεκίνησε με μια ιδέα να γράψουμε για τους μεγάλους θηλυκούς χαρακτήρες στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Εκείνοι που σπάνε το καλούπι. Κάνοντας μια μικρή έρευνα, ο όρος «αντι-ηρωίδα» εμφανίστηκε. Και έτσι έκαναν μια σειρά από χαρακτήρες που θα μπορούσαν να πέσουν σε αυτή την κατηγορία (βλ. Παρακάτω για περισσότερες πληροφορίες). Έτσι άρχισα να βλέπω τι σημαίνει ο όρος «αντι-ηρωίδα» και άρχισε να με ανησυχεί.

Από τεχνική άποψη, είναι απλό – μια αντι-ηρωίδα είναι το αντίθετο μιας ηρωίδας. Σύμφωνα με το Αγγλικό Λεξικό της Οξφόρδης και τη Βικιπαίδεια , αυτό σημαίνει ότι «δεν υπάρχουν» παραδοσιακές ηρωικές ιδιότητες – όπως η γενναιότητα, η δύναμη και η ηθική.

Μια αντι-ηρωίδα είναι ένας γυναικείος πρωταγωνιστής που δεν περιορίζεται από τις προσδοκίες που τους τίθενται, κάποιον που κάνει « ασυνήθιστες επιλογές ζωής ». Το πρόβλημα είναι ότι οι συμβάσεις και οι προσδοκίες είχαν πάντα πάρα πολλά να κάνουν με το φύλο. Έτσι, αυτό που καταλαβαίνω ήταν ότι η ύπαρξη μιας αντι-ηρωίδας σήμαινε να κουνιέται το σκάφος, να μην είναι πλέον θηλυκό, να γίνεται «άλλο».

Αυτές τις μέρες, ο ορισμός του τι σημαίνει να είναι θηλυκό είναι πολύ ευρύτερο από αυτό που περιόρισε τους συγγραφείς των χαρακτήρων που περιγράφονται παρακάτω. Έτσι κατηγοριοποίηση αυτών των χαρακτήρων ως αντι-ηρωίδες τώρα αρχίζει να αισθάνεται προβληματική. Όλοι σπάζουν τη γυναικεία φόρμα της εποχής τους – είτε έχουν ομορφιά είτε όχι, κανένας από αυτούς δεν θα το κάνειρυμούλκηση η γραμμή, ακολουθούν τις επιθυμίες τους, στέκονται για τον εαυτό τους.

Είναι ακριβώς αυτή η αντι-ηρωική « κακή συμπεριφορά » και η αποφασιστικότητα να « αψηφούν τους συμβατικούς δεοντολογικούς κώδικες » που τις καθιστούν πραγματικές και αναλογικές. Ο χαρακτηρισμός τους ως «αντι-ηρωικό» και ως εκ τούτου «λείπει», φαίνεται λάθος. Είναι ισχυροί, ανεξάρτητοι, θαρραλέοι, παθιασμένοι, θυελλώδεις, έξυπνοι, θυμωμένοι, μερικές φορές ακόμη και κακοί. Και μας δείχνουν ότι ακόμα και πότεμια ζωήπεριορίζεται από τους κώδικες συμπεριφοράς που σχετίζονται με την πατριαρχία, το γάμο και τη μητρότητα, ότι είναι εντάξει να θέλουμε περισσότερο από αυτό, να βρούμε έναν τρόπο να φτάσουμε περισσότερο από αυτό. Μας λένε ότι αυτό που θέλει μια γυναίκα για τον εαυτό της είναι κάτι παραπάνω από αυτό που η κοινωνία αναμένει από αυτήν. Αυτό δείχνει μεγάλη γενναιότητα, δύναμη και ηθική, έτσι δεν είναι; Δεν τις κάνει «αντι-ηρωικές» αλλά «ηρωικές».

Ωστόσο, θέλετε να τα κατηγοριοποιήσετε, εδώ είναι πέντε box-breakers από τη μεγάλη ευρωπαϊκή λογοτεχνία:

1. Jane Eyre, της Jane Eyre , από τον Charlotte Brontë.

 

Jane Eyre'-Οι Κηδεμόνες - Jane Eyre, Paula Rego, Μουσείο Fressiras, CC BY-NC-SA

Jane Eyre Οι Κηδεμόνες , Paula Rego, Μουσείο Frissiras, CC BY-NC-SA

Όταν τελικά γύρισα να διαβάζω αυτό, με έκανε τόσο χαμόγελο και γέλιο. Πού ήταν όλη σου η ζωή, Τζέιν; Παρά το γεγονός ότι ήταν από την παλιά βικτοριανή εποχή, η Jane ήταν μια ανάσα καθαρού αέρα για μένα. Η Jane είναι ορφανού νωρίς, (ένας σίγουρος τρόπος για να ξεκινήσει μια ιστορία – δείτε σχεδόν κάθε ταινία της Disney), αλλά δεν είναι ευλογημένη με το άλλο ηρωικό Disney τρελό της ομορφιάς. Ούτε δίδεται να πηγαίνει μαζί με πράγματα με τα οποία δεν συμφωνεί. Έτσι, άσχημη και δυσάρεστη, πρέπει να έχει μια προσωπικότητα. Και είναι μεγάλη. Πηγαίνετε και διαβάστε το.

« Με νοιάζει. Όσο πιο μοναχικός, τόσο πιο φιλότερος, τόσο πιο ανυπόστατος είμαι, τόσο περισσότερο θα σεβαστώ. «

Τζέιν Έιρε, Σάρλοτ Μπρόντσε

Δείτε το υλικό της Jane Eyre για τις συλλογές της Europeana

 

2. Η κυρία Bovary, από την κυρία Bovary , από τον Gustave Flaubert.

 

Madame Bovary - Puppe, Spielzeugmuseum der Stadt Νυρεμβέργη (Μουσείο Lydia Bayer), CC BY-NC-SA

Madame Bovary – Puppe, Spielzeugmuseum der Stadt Νυρεμβέργη (Μουσείο Lydia Bayer),
CC BY-NC-SA

Διάβασα αυτό, ηλικίας 20 ετών, χωρίς καθόλου ενσυναίσθηση για την Emma. Ήταν η δική της συμπεριφορά και η κακή λήψη αποφάσεων που προκάλεσε τη συνεχώς αυξανόμενη θλίψη και τον απόλυτο τραγικό τερματισμό της. Αλλά ήμουν αφελής. Γιατί τι άλλο θα μπορούσε να κάνει; Ένα κορίτσι με μεγάλη φιλοδοξία παγιδευμένο μέσα σε μια ανήσυχη εγχώρια και πεζική ύπαρξη. Αυτές τις μέρες θα έπαιρνε ένα blog με πολλούς ορκισμένους σε αυτό για το τι φοβερό γονέα έβρισκε, ενώ σπρώχτηκε δεξιά σε ένα ανώνυμο προφίλ στο Tinder. Αλλά στα μέσα του 19ου αιώνα η Γαλλία, παντρεμένη με έναν μη επιτηρημένο και ανενημέρωτο τοπικό γιατρό, έπρεπε να πάρει τα λάκτισμα της από την ανάγνωση ρομαντικών μυθιστορημάτων και αποτυγχάνει σε μια σειρά από ξυλοδαρμοί υποθέσεις.

«Ήθελε να πεθάνει, αλλά ήθελε επίσης να ζήσει στο Παρίσι».

Μαντάμ Μπόβαρι, Γκούσταβ Φλαουμπέρ

Προβολή του υλικού Madame Bovary για τις συλλογές Europeana

 

 

3. Lady Macbeth, του Macbeth , από τον William Shakespeare.

 

Lady Macbeth, John Raphael Smith, Henry Fuseli, Μουσείο Teylers, Κάτω Χώρες, CC BY-NC

Lady Macbeth , John Raphael Smith, Henry Fuseli, Μουσείο Teylers, Κάτω Χώρες,
CC BY-NC

Η επιτομή του κλισέ που πίσω από κάθε σπουδαίο άνδρα, υπάρχει μια μεγάλη γυναίκα. Εάν με μεγάλη, εννοείτε πονηρό και δολοφονικό. Όταν αμφιβάλλει για την ικανότητά του να σκοτώσει τον βασιλιά Duncan, είναι ακριβώς εκεί πίσω του, παραδίδοντας του το μαχαίρι και τον βγάζοντας από την πόρτα. Ισχυρή, φιλόδοξη, καλά οργανωμένη. Υγιεινός. Και τελικά οδηγείται στην τρέλα με ενοχή. Δεν είμαι σίγουρος αν αυτός είναι ένας αντι-ηρωίδα ή ένας απλός παλιός κακοποιός. Είτε έτσι είτε αλλιώς, είναι εντυπωσιακή.

‘Macbeth:

Αν πρέπει να αποτύχουμε;

Lady Macbeth:

Αποτυγχάνουμε;

Αλλά βάλτε το θάρρος σας στο σημείο που κολλάει,

Και δεν θα αποτύχουμε. «

Μακμπεθ, Ουίλιαμ Σαίξπηρ

Προβάλετε υλικό που σχετίζεται με τη Lady Macbeth στις συλλογές της Europeana

 

4. Άννα Καρένινα, από την Άννα Καρένινα από τον Λέο Τολστόι.

 

[Πρόγραμμα κινηματογράφων] Άννα Καρέιννα, Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa, δημόσιος χώρος.[Πρόγραμμα κινηματογράφου] Άννα Καρέιννα , Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa, δημόσιος χώρος

Μια όμορφη και μεθυστική γυναίκα στην υψηλή κοινωνία, το θέμα των ερωτευμένων πολλών ανθρώπων, υποκύπτει τελικά σε μια υπόθεση, πέφτει τρελά ερωτευμένη και συνειδητοποιεί ότι ο γάμος της προσφέρει μικρή χαρά. Forthright, ανεξάρτητη και αποφασισμένη, τρέχει μακριά από τον σύζυγό της για να είναι με τον εραστή της. Δυστυχώς, δεν τελειώνει καλά.

«Όλα τα κορίτσια του κόσμου χωρίστηκαν σε δύο κατηγορίες: μία τάξη περιλάμβανε όλα τα κορίτσια στον κόσμο εκτός της, και είχαν όλα τα συνηθισμένα ανθρώπινα συναισθήματα και ήταν πολύ συνηθισμένα κορίτσια. ενώ η άλλη τάξη – μόνος της – δεν είχε αδυναμίες και ήταν ανώτερη από όλη την ανθρωπότητα ».

Άννα Καρένινα, Λέων Τολστόι.

Δείτε το υλικό της Άννας Καρένινα για τις συλλογές της Europeana

 

5. Catherine Earnshaw των Wuthering Heights , από την Emily Brontë.

 

Προωθητική ακόμα από την ταινία Wuthering Heights του 1939, που δημοσιεύθηκε στο μπροστινό εξώφυλλο του περιοδικού National Board of Review, 1939, Samuel Goldwyn Productions, δημόσιο τομέα

Προωθητική ακόμα από την ταινία Wuthering Heights του 1939 , που δημοσιεύθηκε στο μπροστινό εξώφυλλο του περιοδικού National Board of Review , 1939, Samuel Goldwyn Productions, δημόσιο τομέα

Επιστροφή στις αδελφές Brontë, των οποίων οι χαρακτήρες προσωποποιούν τα συχνά ζοφερά και αχαλίνωτα αγκάθια του Yorkshire που κατοικούν. Αυτό είναι ένα από αυτά19ος αιώναςιστορίες στις οποίες ένας φιλανθρωπικός γονέας υιοθετεί ένα απείθαρχο άστεγο παιδί, αντικαθιστώντας την ειρηνική εσωτερική τάξη με το χάος. Εδώ, ο Heathcliff είναι το αδέσποτο παιδί και η Αικατερίνη η σκληρή κόρη του σπιτιού που πέφτει γι ‘αυτόν αλλά παντρεύεται κάποιον άλλο με καλύτερη κοινωνική θέση. Σε μια στροφή ιστορίας, ο Heathcliff ξαφνικά είναι πλούσιος, αλλά η Catherine παραμένει πιστή σύζυγος και στη συνέχεια πεθαίνει τραγικά νέος (ηλικίας 18 ετών), ώστε ποτέ δεν καταφέρνουν να συγκεντρωθούν. Τουλάχιστον όχι στη ζωή. Επιστρέφει για να στοιχειώσει τον Heathcliff και πεθαίνει στην παλιά κρεβατοκάμαρά της πριν να θαφτεί δίπλα της.

«Heathcliff, εγώ είμαι, είναι η Cathy, έχω έρθει ho-o-me.»

Α, εντάξει τότε…

«Γιατί δεν πρέπει να υποφέρετε; Δέχομαι! Θα με ξεχάσεις; Θα είσαι ευτυχισμένος όταν βρίσκομαι στη γη; Θα λέτε είκοσι χρόνια ως εξής: «Αυτός είναι ο τάφος της Catherine Earnshaw. Την αγάπησα πολύ καιρό πριν και ήταν άθλια να την χάσω. αλλά έχει περάσει. Έχω αγαπήσει πολλούς άλλους από τότε που: τα παιδιά μου είναι ακριβότερα σε μένα από ότι ήταν. και στο θάνατο, δεν θα χαίρομαι που θα πάω σε αυτήν. Λυπάμαι που πρέπει να τα αφήσω! Θα το πεις, Heathcliff;

Wuthering Heights, η Emily Brontë

https://blog.europeana.eu/2019/03/five-of-the-finest-anti-heroines-from-european-literature/

 

Προωθητική ακόμα από την ταινία Wuthering Heights του 1939, που δημοσιεύθηκε στο μπροστινό εξώφυλλο του περιοδικού National Board of Review, 1939, Samuel Goldwyn Productions, δημόσιο τομέα

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: