Αρχική > πολιτισμός, φιλοσοφία > Φωτογραφίες της ζωής

Φωτογραφίες της ζωής

3-25-2013_105 Μια μικρή γωνιά γης, ένας παλιός ερημωμένος αγροτικός δρόμος, ένα στολίδι της φύσης…

Του Νίκου Τσούλια

      Ένας και απόλυτος είναι ο βασικός λόγος για τη φοβερή αξία της φωτογραφίας στη ζωή του ανθρώπου, η αντίστασή της στο χρόνο, η πλήρης αδιαφορία της για την απολυτότητα της φθοράς! «Παγώνει» τον χρόνο και αποτελεί έναν αδιάψευστο και πανίσχυρο μάρτυρα ότι ο χρόνος δεν ισοπεδώνει τα πάντα, ότι δεν ρέει συνεχώς και ασταμάτητα παρασύροντας τα πάντα στο διάβα του.

      Και απ’ εδώ αρχίζει το παιχνίδι με τη φωτογραφία, η δημιουργία μιας ολόκληρης τέχνης που θα δώσει στον πολιτισμό μια καινούργια μορφή εκδήλωσης της αγωνίας και της αναζήτησης του ανθρώπου. Με τη φωτογραφία το παρελθόν ζωντανεύει και συναντιέται με το παρόν ανακατεύοντας τη μονόδρομη ροή του χρόνου, αίροντας τα βαθιά σημάδια του.

      Κοιτάμε τις παιδικές φωτογραφίες˙ η ματιά μας συναντάει το βλέμμα της αθωότητάς μας και μονομιάς γευόμαστε μια γλυκιά εκδίκηση και μια πνευματική έκσταση. Γεύεται η ψυχή μας την παιδικότητά μας και τη νιότη μας όχι απλά και μόνο από μια θέση παρατηρητή αλλά και μέσα από τη βίωση στιγμών και στιγμών του νόστου. Και αρκεί μια εικόνα για να ξεμπουκώσει η μνήμη γεγονότα και ιστορίες, που ήταν θαμμένες και ξεχασμένες. Η μια εικόνα φέρνει την άλλη, το ίδιο και η θύμηση – αλλά η σκέψη και η ονειροπόληση θα πολλαπλασιάσουν τα σχήματα και τα περιστατικά σαν ένας μηχανισμός αλυσιδωτών αντιδράσεων, και το συναίσθημά μας θα ευφραίνεται σαν να βρήκε τις πύλες του παραδείσου.

      Τα πράγματα εξελίσσονταν όμορφα και ωραία. Κάθε σπίτι και κάθε νοικοκυριό θα έχει τις πιο ιστορικές φωτογραφίες της οικογένειας σε περίοπτη θέση, και θα είναι έτοιμη ανά πάσα στιγμή να εξηγήσει και να αφηγηθεί. Θα έχει επίσης το άλμπουμ με διάταξη σε χρονική εξέλιξη την εξιστόρηση των φωτογραφιών, για να παρακολουθεί όχι μόνο ο επισκέπτης αλλά κυρίως τα δρώντα πρόσωπα που απεικονίζονται σε άλλους καιρούς και να απολαμβάνουν – συνήθως κατά μόνας – το παιχνίδι μεταξύ της απλής όρασης / θέασης και της χαοτικής νοσταλγίας. Είναι οι εποχές που οι φωτογραφικές μηχανές είναι λιγοστές στα χέρια μόνο των επαγγελματιών. Και στα χωριά θα αναδειχθεί μια νέα μορφή, ο φωτογράφος του χωριού, ο οποίος θα αποθανατίζει τις όμορφες στιγμές των οικογενειών αλλά και του χωριού όλου στα πανηγύρια και στις γιορτές.

      Θα έλθουν στη συνέχεια οι έγχρωμες φωτογραφίες και θα δώσουν ένα νέο κύμα «αφήγησης», ένα πιο σφριγηλό ζωντάνεμα της προσωπικής ιστορίας μας. Τώρα οι καιροί της τεχνολογίας τρέχουν όλο και πιο γρήγορα και υπόσχονται σ’ όλους περισσότερες φωτογραφίες, για τον απλούστατο λόγο ότι καθένας θα έχει τη δική του μηχανή. Στα χέρια των περισσότερων – και πάντως σε κάθε οικογένεια – θα υπάρχει μια Κόντακ, και τα άλμπουμ θα γεμίζουν κούτες και κούτες. Τώρα φωτογραφίζονται και οι λιγότερο σημαντικές στιγμές των ανθρώπων. Καθένας γίνεται και καλλιτέχνης και επιδίδεται στην απεικόνιση των απλών και καθημερινών στιγμιότυπων της ζωής και όχι μόνο των σημαντικών και των στημένων σκηνικών. Θα φωτογραφίζει όμορφα τοπία, βροχές και ηλιοβασιλέματα, βουνοκορφές και βραχονησίδες, γυμνά δέντρα και παράξενα έντομα, πανέμορφες πεταλούδες και μοναδικά λουλούδια. Η φωτογραφία έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας. Έχουν αρχίσει να στήνονται στιγμιότυπα και σκηνές μόνο και μόνο επί τούτου, για να φωτογραφηθούν.

      Κι όμως, η φωτογραφία απειλείται από τον εαυτό της, από την έκρηξη των φωτογραφιών επί φωτογραφιών, από τη διαρκή φωτογράφιση κάθε στιγμής μας! Με την είσοδο των κινητών τηλεφώνων στο χώρο της φωτογραφίας τα πάντα αλλάζουν. Πληθώρα φωτογραφιών δημιουργείται κάθε μέρα και κάθε ώρα. Τώρα οι φωτογραφίες δεν απεικονίζουν τη μοναδικότητα κάποιων σημαντικών ή οριακών στιγμιότυπων αλλά τη ροή όλων των στιγμών. Η τεχνική της σέλφι θα δώσει μια νέα έκφραση στο χώρο αυτό, γιατί συνδέει εύκολα κάθε άνθρωπο με μια «διασημότητα» αλλά και γιατί δεν χρειάζεται να βγει κανένας έξω από το κάδρο της φωτογραφίας για να την τραβήξει και έτσι η παρέα θα είναι στο σύνολό της. Θα έλθει και το βίντεο – το «συνεχές» των στιγμιότυπων απέναντι στην οριακότητα και στη μοναδικότητα των στιγμών των φωτογραφιών και θα εμφανιστεί με την αίγλη του πιο καινοτόμου και του πιο δυναμικού τεχνολογικού ευρήματος, και θα αμφισβητήσει τη μακρά διαδρομή της φωτογραφίας.

      Αλλά η φωτογραφία είναι τέχνη – άλλωστε από το υπόστρωμά της θα γεννηθεί και ο κινηματογράφος – και το να καθίσεις απέναντι σε «κάτι» και να το αποθανατίσεις έχει πολλά μυστικά. Έχει και μια παράξενη αίσθηση, της δημιουργικότητας και μιας ιδιότυπης προσωπικής εκφραστικότητας…

CIMG0208 Ο Ερύμανθος στα σύνορα Αχαΐας, Ηλείας και Αρκαδίας. Δεσπόζει στους γύρω λόφους, αιώνες και αιώνες ατάραχος και επιβλητικός.

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: