Αρχική > πολιτισμός > Όταν διάσημες φωτογραφίες γράφουν τη δική τους ιστορία…

Όταν διάσημες φωτογραφίες γράφουν τη δική τους ιστορία…

Του Νίκου Τσούλια

Οι φωτογραφίες αποτυπώνουν μόνο μια στιγμή; Όχι, κουβαλούν μαζί τους πολλά ζητήματα, πολλές όψεις της ζωής και του ανθρώπου. Έχουν πλούσιο ερμηνευτικό περιεχόμενο. Μεταφέρουν στο ταξίδι της ιστορίας κομμάτια του παρελθόντος που διαρκώς ερμηνεύονται με αναθεωρητική ματιά. Και όταν οι φωτογραφίες έχουν εμβληματική εικόνα, τότε γίνονται κτήμα της συλλογικής μας συνείδησης…

Kevin Carter – Ο λιμός του Σουδάν, 1994

Η ιστορία πίσω από 10 διάσημες φωτογραφίες

Ο Νοτιοαφρικανός φωτογράφος Kevin Carter, μέλος του Bang – Bang Club, πήγε στο Σουδάν και βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα σκηνικό θανάτου, με εικόνες κόλασης!

Παντού βασίλευε η φρίκη και η εξαθλίωση, Οι άνθρωποι πέθαιναν σαν τα ζώα σε περίοδο εκτεταμένης ξηρασίας.

Εκεί και το μικρό κορίτσι. Ο γύπας ξέρει τι θα συμβεί. Απλώς περιμένει. Ο φωτογράφος ξέρει και αυτός… Θέλει να μεταφέρει ένα μήνυμα στη Δύση, στο φωτεινό μέρος της ανθρωπότητας.

“Όταν είχε το υλικό που ήθελε, κυνήγησε τον γύπα και συνέχισε να παρακολουθεί τον αγώνα επιβίωσης του μικρού κοριτσιού. Έκατσε κάτω από ένα δέντρο και άναψε τσιγάρο, ενώ μιλούσε στον Θεό και έκλαιγε”.

«Είχε κατάθλιψη μετά. Έλεγε συνέχεια πως ήθελε να αγκαλιάσει την κόρη του» θυμάται η Silva που ήταν μαζί του στο ταξίδι.

Ο Kevin κέρδισε το βραβείο Pulitzer το 1994. Όμως, δεν είχε καμιά σημασία. Η ζωή του είχε σημαδευτεί από την εικόνα της απόλυτης εξαθλίωσης. Αυτοκτόνησε τρεις μήνες μετά τη βράβευσή του.

Εκείνη την εποχή είχα γράψει ένα εκτεταμένο άρθρο στην εφημερίδα “ΕΞΟΡΜΗΣΗ” για το θέμα αυτό, το οποίο κάποια ημέρα θα το ψηφοποιήσω για να δημοσιευτεί στο ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ μου.

Richard Drew – Ο Falling Man, 2001

Η ιστορία πίσω από 10 διάσημες φωτογραφίες

Η φωτογραφία του Richard Drew, που ονομάστηκε «The Falling Man», έγινε εικόνα – σύμβολο της τρομοκρατικής επίθεσης της 11ης Σεπτεμβρίου που συγκλόνισε τον κόσμο, που άλλαξε τη ροή της σύγχρονης ιστορίας.

Όλοι οι ιμπεριαλιστικοί πόλεμοι δεν έχουν νομιμότητα, είναι ενέργειες κατά του ανθρώπου. Κάθε τρομοκρατική πράξη αποτελεί κίνηση βαρβαρότητας, από πουθενά δεν αντλεί δικαιολογία. Και οι πόλεμοι και η τρομοκρατία αποτελούν τη μαύρη κατάμαυρη σκιά της ιστορίας. Αθώοι άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους από τα παιχνίδια της εξουσίας.

Ο άγνωστος πολίτης που πέφτει έζησε την απόλυτη φρίκη. Ο θάνατός του σημαδεύει κάθε ελεύθερο άνθρωπο. Ο αγώνας για ειρήνη πρέπει να γίνεται παντού.

Ο Richard Drew: “Σήκωσα τη φωτογραφική μου μηχανή και ξαφνικά βλέπω ανθρώπους να πέφτουν από το World Trade Center. Η φωτογραφία είχε μια συμμετρία. Είναι σαν να πέφτει με το κεφάλι. Το ένα του πόδι είναι ελαφρώς λυγισμένο στο γόνατο. Φαίνεται, όπως τον περιέγραψε ο Tom Junod από το Esquire, σαν ένα βέλος«.

Η ταυτότητά του παραμένει άγνωστη. Έχει σημασία  για τους δικούς του ανθρώπους. Ο προβληματισμός όμως για το θάνατό του, για το θάνατο όλων των αθώων ανθρώπων από πολέμους και από τρομοκρατικές πράξεις πρέπει να είναι φωτιά που καίει τις συνειδήσεις μας.

«Το πτώμα του Che»

15502

Ο θρύλος της επανάστασης στη σύγχρονη ιστορία, το σύμβολο των κοινωνικών και των απελευθερωτικών αγώνων, ο ήρωας των φτωχών και των καταπιεσμένων, η μυθικό Μορφή του Τσε.

Η μητρόπολη του ιμπεριαλισμού, οι ΗΠΑ, θα κάνουν πρώτο πρόβλημά τους το θάνατο του Τσε. Οι πολεμοκάπηλοι ήξεραν πολύ καλά ότι ο Τσε αποτελεί το έμβλημα όλων των ανθρώπων στη Γη που μάχονται για ελευθερία και για αξιοπρέπεια.

Όμως έκαναν λάθος. Ο θάνατος, η θυσία, η προσφορά της ζωής του Τσε θα γίνει η θράκα που θα καίει πάντα, που θα ενισχύει τις συλλογικές συνειδήσεις για χειραφέτηση και για αυτοπραγμάτωση του ανθρώπου.

Νομίζω ότι δεν μπορεί να υπάρξει ελεύθερος άνθρωπος που δεν λατρεύει τη μορφή και τον αγώνα του σύγχρονου επαναστάτη. Ο Τσε ανήκει σε όλους τους πολίτες που έχουν αγωνίες για δημοκρατικές κοινωνίες, για πολιτείες χωρίς καταπιεζόμενους.

«Ο Αϊνστάιν με τη γλώσσα έξω»

Η φωτογραφία του Arthur Sasse το 1951 ήταν ανατρεπτική, γιατί πολύ απλά κατέδειξε ότι οι επιστήμονες είναι οι συνηθισμένοι άνθρωποι, ότι η γνώση δεν συνδέεται με κάποιου είδους σοβαροφάνεια, ότι η επιστήμη απευθύνεται σ’ όλη την κοινωνία.

Ο Αϊνστάιν, η μεγαλύτερη μορφή της Φυσικής στη νεότερη περίοδο δεν ήταν επιστήμονας εντός των τειχών της επιστήμης. Ήταν διανοούμενος και στοχαστής, μαχητής της ειρήνης και της ελευθερίας, αγωνιστής για μια δίκαιη κοινωνία. Ήταν πολύ απλός στην καθημερινή ζωή του.

Η φωτογραφία πάρθηκε την ημέρα των 72ων γενεθλίων του, όταν ήταν στην πανεπιστημιούπολη του Princeton και οι δημοσιογράφοι ζητούσαν επίμονα μια δήλωσή του και ένα χαμόγελό του. Και η απάντηση του σοφού Άλμπερτ ήταν τόσο εικονοκλαστική…

Ο «καιόμενος», Σαϊγκόν 1967

Για λόγους πίστης αυτοπυρπολήθηκε αυτός ο βουδιστής μοναχός. Δεν φώναξε βοήθεια, δεν κινήθηκε καθόλου. Άραγε η πίστη είναι πάνω από τη ζωή του ανθρώπου, πάνω από τον άνθρωπο; Και ο μαρτυρικός θάνατος τι εξαγνίζει;

Κίνα: Ο ήρωας της πλατείας Τιεν αν μεν

Λαϊκή εξέγερση στην Κίνα στις 5 Ιουνίου του1989. Μόνος του εναντίον της πολεμικής μηχανής  του κομμουνιστικού καθεστώτος. Πολύς κόσμος στους δρόμους, πανικός, σκοτωμοί, αυταρχισμός, σκληρή εξουσία σε μια κατ’ όνομα …Λαϊκής δημοκρατίας της Κίνας. Η ήρωας της πλατείας θα μείνει εκεί μπροστά στη μηχανή του θανάτου, στις επάλξεις. Πολλοί θα σκοτωθούν αλλά ποτέ δεν θα γίνει γνωστός ο αριθμός των νεκρών. Για το καθεστώς δεν έχουν σημασία οι άνθρωποι, ιδιαίτερα αν είναι αντίθετοι σε αυτό.

Ισπανικός εμφύλιος 1936: Η στιγμή του θανάτου ενός πολιτοφύλακα

Σκληρός πάντα κάθε εμφύλιος πόλεμος. Αδελφός εναντίον αδελφού. Ο Φράνκο θα έχει τη βοήθεια από τους ιδεολογικά συγγενείς αρχηγούς κρατών. Οι Δημοκρατικοί θα συγκεντρώσουν την αγάπη, την αλληλεγγύη και την έμπρακτη υποστήριξη ευαίσθητων και προοδευτικών πολιτών από όλο τον κόσμο.

Στη φωτογραφία είναι η στιγμή που ο πολιτοφύλακας δέχεται τη σφαίρα και το όπλο του φεύγει από τα χέρια του. Η θυσία ενός πολίτη για τη Δημοκρατία και την Ελευθερία. Ο Φράνκο θα βάλει στη μαύρη άβυσσο της δικτατορίας την Ισπανία για αρκετές δεκαετίες…

Αποτέλεσμα εικόνας για Kevin Carter - Ο λιμός του Σουδάν, 1994

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: