Αρχική > πολιτισμός > Το φιλί, Gustav Klimt 1907-1908

Το φιλί, Gustav Klimt 1907-1908

image

 

ΤΣΟΥΛΙΑ ΙΩΑΝΝΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 3

ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Θέμα: Το φιλί, Gustav Klimt 1907-1908

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ:

Α) Βιβλία:

· «Gustav Klimt: The kiss», Penck Stefanie & Weidinger Alfred, Εκδόσεις JOVIS Verlag, Edition Belvedere 2, Berlin, 2013

· «Art Nouveau», Stephen Escritt, Εκδόσεις Phaidon Press Ltd, London, 2003

· «Το θαύμα της ζωγραφικής – Οι διασημότεροι ζωγράφοι από την Αναγέννηση έως τον 20ο αιώνα», τόμος 2ος, Τίτλος πρωτότυπου: «Capire la pittura» (Κατανοώ τη ζωγραφική), Εκδόσεις Κ. Κουμουνδουρέα, Εκδόσεις πρωτότυπου: Gruppo Editoriale Fabbri, Milano, 1996

· «Painting and sculpture in Europe 1880-1940», George Heard Hamilton, Yale University Press, Founding Editor: Nikolaus Pevsner, Singapore, 1993

Άρθρα:

· «The Story Behind Gustav Klimt’s Shimmering Symbolist Painting ‘The Kiss’», Kelly Richman-Abdou, My Modern Met, http://mymodernmet.com/the-kiss-gustav-klimt/ , http://mymodernmet.com/the-kiss-gustav-klimt/2/

· «Gustav Klimt Biography, Art, and Analysis of Works», The Art History, Modern Art Insight, http://www.theartstory.org/artist-klimt-gustav.htm, http://www.theartstory.org/artist-klimt-gustav-artworks.htm#pnt_6

· «Art Nouveau Artists: Gustav Klimt» , Laura Bullbeck, Flame Tree Publishing, http://blog.flametreepublishing.com/art-of-fine-gifts/bid/72084/Art-Nouveau-Artists-Gustav-Klimt

Βίντεο:

· «BBC.Sex.and.Sensibility.The.Allure.of.Art.Nouveau.3of3.Vienna», dailymotion, Unco Sin Kar Poh Drama, 2013, http://www.dailymotion.com/video/x1irbh0

· «Private Life of a Masterpiece: Ep 16 – Gustav Klimt: The Kiss», BBC, Jackie Pope, dailymotion, 2017, http://www.dailymotion.com/video/x57oay7

· «Gustav Klimt, The Kiss», Smarthistory. art, history, conversation., Beth Harris & Steven Zucker, 2012, https://www.youtube.com/watch?v=BRUOACBkFRg

· «Masterpieces revisited: Gustav Klimt | Euromaxx», DW English, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=fwrAdjkTNtw

Β) Περιλήψεις βιβλίων:

Το βιβλίο «Gustav Klimt: The kiss» παρουσιάζει όλες τις βασικές πτυχές της δημιουργίας, της σημασίας και της ιστορίας αυτού του λαϊκού έργου τέχνης, καθώς και ενδιαφέροντα και ψυχαγωγικά στοιχεία για τον ζωγράφο και τον ρόλο των γυναικών στη ζωή και στους πίνακες του καλλιτέχνη. Μια οπτική γιορτή και ευχάριστη εμπειρία ανάγνωσης για όλους τους λάτρεις της βιεννέζικης Αρ Νουβό και τον μεγαλύτερο εκπρόσωπό της. Ένα βιβλίο για το διάσημο και μεγαλειώδες έργο του Κλιμτ που προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες στο Belvedere στη Βιέννη κάθε χρόνο. Μια ανάλυση για το έργο που με τις φιγούρες, τα χρώματα και το ύφος του εξαίρει και υμνεί την αγάπη. Το βιβλίο αυτό πιθανόν να αποτελέσει την κύρια πηγή της προσέγγισης του πίνακα, αφού έχει γραφτεί αποκλειστικά για το θέμα της εργασίας μου.

Όσον αφορά στο «Art Nouveau» του Stephen Escritt, αναφέρεται σε ένα από τα σημαντικότερα κινήματα που εμφανίστηκαν τον 19ο αιώνα, το Αρ Νουβό, που ήταν το πιο τολμηρό και μοντέρνο κίνημα τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Αμερική. Σε αυτό το περιεκτικό και διαυγές βιβλίο, ο Stephen Escritt ορίζει το Αρ Νουβό σε γενικές γραμμές, αναλύοντας το έργο διαφόρων σχεδιαστών όπως ο Victor Horta στο Βέλγιο, ο Emile Galle στη Γαλλία, ο Charles Rennie Mackintosh στη Γλασκόβη και ο Antoni Gaudi στη Βαρκελώνη. Υποστηρίζει ότι το Αρ Νουβό ήταν εξελικτικό, αντλώντας από μια σειρά πηγών, καθώς και επαναστατικό, εξερευνώντας τις εγγενείς δυνατότητες του χάλυβα και του γυαλιού και τον λειτουργικό χαρακτήρα που επρόκειτο να αποκτήσει που αργότερα υιοθετήθηκε από το Σύγχρονο Κίνημα. Ήταν μια νέα διεθνής τέχνη για μια νέα εκρηκτική εποχή. Το Αρ Νουβό έφερε μια νέα διακοσμητική γλώσσα στα έπιπλα, τα κοσμήματα και τις γραφικές τέχνες, καθώς και την αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και τη ζωγραφική. Πρόκειται για το πρώτο βιβλίο παγκοσμίως για την εξέταση του Αρ Νουβό στο πλαίσιο των θεμάτων της εποχής: από τις ανησυχίες του fin-de-siècle για τις πιέσεις της σύγχρονης ζωής στον εθνικισμό, τον πνευματισμό, την χειραφέτηση των γυναικών και την ηρωική λατρεία της νεολαίας. Στο κίνημα αυτό ανήκει και «Το φιλί» του Κλιμτ που αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματά του. Συνεπώς, το κείμενο μας βοηθάει στην περαιτέρω και πιο ουσιαστική κατανόηση του πίνακα και γενικά της ολικής καλλιτεχνικής κατεύθυνσης του Γκούσταβ Κλιμτ, ο οποίος υπήρξε πρωτοπόρος του κινήματος αυτού και συνέβαλε, όχι μόνο στη δημιουργία του, αλλά και στην εξέλιξη και την επέκτασή του.

«Το θαύμα της ζωγραφικής – Οι διασημότεροι ζωγράφοι από την Αναγέννηση έως τον 20ο αιώνα» είναι μία εγκυκλοπαίδεια με τον πρωτότυπο τίτλο «Capire la pittura», η οποία εκθειάζει τα έργα των σημαντικότερων ζωγράφων από την Αναγέννηση μέχρι τον 20ο αιώνα που συντέλεσαν στην ανάπτυξη της ζωγραφικής. Συγκεκριμένα, ο δεύτερος τόμος απαρτίζεται από την ανάλυση των γνωστότερων έργων του Ενγκρ, του Ντεγκά, του Τουλούζ-Λωτρέκ, του Κλιμτ, του Ρουσσώ και του Νταβίντ. Έχουμε, λοιπόν, παρουσίαση της βιογραφίας και της καλλιτεχνικής πορείας του Κλιμτ και κάποιων πινάκων και σκίτσων του με τις επεξηγήσεις των κυριότερων μηνυμάτων και συμβολισμών τους. Αποτελεί μία συλλογή έργων που επιφέρει τη διαμόρφωση καθολικής εντύπωσης για το έργο και τη ζωή του Κλιμτ και άλλων καλλιτεχνών. Από αυτό αποσπάμε αρκετές πληροφορίες για την πορεία του Κλιμτ από νεαρή μέχρι προχωρημένη ηλικία και συνειδητοποιούμε τους στόχους, τις πηγές έμπνευσης και τα όρια που είχε ο ίδιος θέσει στη ζωή και στο έργο του που οδήγησαν στα καλλιτεχνικά επιτεύγματα που παρήγαγε. Παρ’ όλο που η τέχνη δεν είναι για τον καλλιτέχνη, αλλά για το λαό και εκφράζει συχνά έναν ολόκληρο πολιτισμό, για την πλήρη και ουσιώδη έρευνα ενός καλλιτεχνικού έργου δεν είναι δυνατόν να μην γνωρίζουμε τίποτα για το δημιουργό και την πορεία του. Καθίσταται, λοιπόν, απαραίτητη η επαρκής ενημέρωση για τη ζωή του Κλιμτ και για όσα τον κατεύθυναν ώστε τελικά να ζωγραφίσει τον πιο διαδεδομένο πίνακά του, «Το φιλί».

Το τελευταίο εκ των βιβλίων είναι το «Painting and sculpture in Europe 1880-1940» του George Heard Hamilton, το οποίο αναφέρεται σε όλα τα κινήματα της ζωγραφικής και της γλυπτικής που κυριάρχησαν στα τέλη 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα, όπως είναι ο Ιμπρεσιονισμός, ο Εξπρεσιονισμός, ο Συμβολισμός, ο Κυβισμός και το Αρ Νουβό με την καταγραφή έργων του Νταλί, του Πικάσο, του Κλιμτ και άλλων. Ο καθηγητής Hamilton μας μεταφέρει τους καρπούς και την ανάπτυξη της μοντέρνας τέχνης αξιολογώντας τις εγγενείς ιδιότητες των μεμονωμένων έργων και περιγράφοντας τους εκάστοτε κοινωνικούς παράγοντες. Μας παρέχει μια εικόνα για την χρονολογική εξέλιξη των δύο αυτών μορφών τέχνης και αποτελεί αξιοσημείωτη πηγή πληροφόρησης σχετικά με τα κινήματα της εποχής και τα έργα που επηρέασαν τη μοντέρνα τέχνη και θεωρούνται ακόμα και σήμερα κορυφαίες δημιουργίες. Είναι, επομένως, εξαιρετικά σημαντική και αξιόλογη πηγή για να κατορθώσουμε να αποκτήσουμε μια αίσθηση για τις τέχνες, τις επιρροές και τις συνθήκες της εποχής υπό τις οποίες ο Κλιμτ συνέθεσε το πιο δημοφιλές και αξιοσημείωτο έργο του.

Περιλήψεις άρθρων:

Το άρθρο «The Story Behind Gustav Klimt’s Shimmering Symbolist Painting ‘The Kiss’» εξετάζει λεπτομερώς το διακεκριμένο αυτό έργο που πλέον στεγάζεται στο Belvedere της Βιέννης. Η Kelly Richman-Abdou περιεργάζεται τις στάσεις που έχουν οι φιγούρες, τα σχήματα που συναντώνται στα ενδύματά τους, τα χρώματα των υφασμάτων, των λουλουδιών και του φόντου εξηγώντας σύντομα τους συμβολισμούς που κρύβονται πίσω από αυτά. Γίνεται, επίσης, μια συνοπτική αναφορά σε κάποιους από τους υπόλοιπους πίνακες του Κλιμτ, όπως ο «Portrait of Adele Bloch-Bauer I» και ο «Judith and the Head of Holofernes» και στην πορεία του ως καλλιτέχνης. Βέβαια, το επίκεντρο της προσοχής της αρθρογράφου είναι στραμμένο στο «Φιλί». Μας παροτρύνει να παρατηρήσουμε λεπτομέρειες που ίσως να μας ξέφευγαν, χωρίς όμως να αναλύει ιδιαίτερα τους λόγους που ο Κλιμτ επέλεξε να αποτυπώσει την εικόνα με τα συγκεκριμένα χρώματα και σχήματα. Μελετά τον πίνακα αλλά αρκείται, κυρίως στην περιγραφή αυτού και όχι τόσο στην επιπλέον ανάλυση, παρακινώντας τον αναγνώστη του άρθρου της να προσέξει καλύτερα το έργο και να δώσει ιδιαίτερη σημασία στη λεπτομέρεια ελεύθερος να δώσει τις δικές του ερμηνείες σχετικά με τα μέσα και την αισθητική του καλλιτέχνη. Δίνει, έτσι, μια ολοκληρωμένη εικόνα για τη σημασία και τις απόκρυφες πτυχές του πίνακα παραθέτοντας παράλληλα και ένα μικρό κομμάτι της ολικής δουλειάς του Κλιμτ.

Οι αρθρογράφοι του The Art History που συγκρότησαν το «Gustav Klimt Biography, Art, and Analysis of Works» πραγματεύονται την ομορφιά των έργων του Κλιμτ και την έλξη που ασκούν στους πολίτες που ταξιδεύουν απ’ όλον τον κόσμο για να τα απολαύσουν. Στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα ερευνώνται διάφορα θέματα σχετικά με τον Κλιμτ, δηλαδή η πρόοδος της καριέρας του, το Αρ Νουβό, καθώς και κάποια από τα έργα του. Για το θέμα της εργασίας, «Το φιλί», υπογραμμίζεται η κατάφωρη σχέση του πίνακα με τη βυζαντινή τέχνη και το Θεό, η ανάδειξη του Αρ Νουβό που δημιούργησε και υπηρέτησε ο Κλιμτ, η τοποθέτηση του άντρα και της γυναίκας στο κέντρο του εκθέματος, καθώς και τα χρώματα και οι σχηματισμοί που συνθέτουν τον πίνακα. Πιο συγκεκριμένα, οι συγγραφείς αποδίδουν στον Κλιμτ την αρετή της απόλυτης εξισορρόπησης των διακοσμητικών και των καλών τεχνών. Η δύναμη και η διεθνής του φήμη συντέλεσαν στην ταχεία εξάπλωση του Αρ Νουβό. Όσον αφορά στο «The kiss», το σχετικό κομμάτι του άρθρου ξεκινάει με μια περιεκτική περιγραφή του έργου και συνεχίζει με τη σύνδεση των στοιχείων του πίνακα με άλλα αντικέιμενα ή ακόμα και με νοήματα και συμβολισμούς που κρύβονται πίσω από αυτό. Τονίζεται η σύνδεση του πίνακα με το Αρ Νουβό μέσα από τη σχέση της τοποθέτησης των σωμάτων στο κέντρο με το τετραγωνικό σχήμα του πίνακα. Γενικά, το άρθρο απαρτίζεται από πληθώρα πληροφοριών που όλες μαζί συντάσσουν ένα σχετικά πλήρες σύνολο για το θέμα μου.

Το «Art Nouveau Artists: Gustav Klimt» της Laura Bullbeck είναι ένα άρθρο που προσεγγίζει τις ρίζες της «χρυσής εποχής», στην οποία ανήκει ο πίνακας της εργασίας, αλλά και το κίνημα του Ζετσεσιονισμού που είναι η Βιεννέζικη ερμηνεία του Αρ Νουβό. Καταγράφεται ότι ο Κλιμτ, ως ο κύριος δημιουργός του κινήματος αυτού, επηρέασε σημαντικά την εξέλιξη του και επένδυσε στο συναίσθημα και στον υπαρξισμό ξεφεύγοντας από όλες τις σύγχρονες κοινωνικές συμβάσεις. Το κείμενο αυτό μας βοηθάει να κατανοήσουμε καλύτερα το ύφος των δημιουργημάτων του Κλιμτ και τους λόγους που επέλεγε να αποτυπώσει με αυτόν το μοναδικό τρόπο την πραγματικότητα. Υπογραμμίζονται τα αίτια για την ανάγκη δημιουργίας της Αρ Νουβό σε μια εποχή όπου η παράδοση και ο ιστορικός χαρακτήρας κυριαρχούσαν στην τέχνη. Η Bullbeck εγκωμιάζει το αριστούργημα του Κλιμτ και μας ωθεί στην περαιτέρω αναζήτηση πληροφοριών. Και αυτό το άρθρο δίνει μια σχετικά πλήρη εικόνα για τον πίνακα περιγράφοντας το κίνημα στο οποίο ανήκει, το δημιουργό και την εποχή του παρουσιάζοντας τις συνθήκες και τα δεδομένα που συνέβαλαν στο τελικό αποτέλεσμα. Έτσι, το κείμενο αποτελεί μια αρκετά ενημερωμένη και αξιόπιστη πηγή αποκόμισης πληροφοριών για το εξαίρετο αυτό δημιούργημα.

Γ) Σύγκριση πηγών πληροφόρησης:

Η πιο κοινή ομοιότητα, στοιχείο όλων των βιβλιογραφικών πηγών που χρησιμοποίησα, είναι ότι αναλύουν με οξυδέρκεια το στοιχείο έμπνευσης του ζωγράφου, την πηγή της δημιουργίας του, το κίνημα που τον εξέφραζε και υπηρετούσε, καθώς και τη μοναδικότητα που έχει το φιλί στη ζωή του ανθρώπου και στο συναισθηματικό του κόσμο. Γιατί το φιλί είναι η πιο τρυφερή εκδήλωση της αγάπης, της πιο όμορφης «συνάντησης» των ανθρώπων. Είναι το σύμβολο του έρωτα.

Συγκρίνοντας το βιβλίο «Gustav Klimt: The kiss»

· και το αντίστοιχο «Art Nouveau» του Stephen Escritt διαπιστώνουμε ότι το πρώτο βιβλίο με την εξειδικευμένη του ματιά εστιάζει σχεδόν ολοκληρωτικά πάνω στο συζητούμενο θέμα, ενώ το δεύτερο βιβλίο προσεγγίζει το Φιλί μέσα στο ευρύτερο πολιτισμικό και καλλιτεχνικό πλαίσιο, του Art Nouveau και τονίζει τον πρωτοποριακό ρόλο του καλλιτέχνη μέσα σ’ αυτό το ρεύμα. Δηλαδή, στην πρώτη περίπτωση έχουμε ένα ειδικό κείμενο που είναι αφιερωμένο στον πιο δημοφιλή πίνακα του Κλιμτ με αναφορές στη ζωή του, ενώ στη δεύτερη έχουμε ένα πιο γενικού περιεχομένου βιβλίο του οποίου ο συγγραφέας αφοσιώνεται στο κίνημα του έργου. Ένα βιβλίο που δεν περιορίζεται ούτε σε έναν πίνακα ούτε σε μία μορφή τέχνης, αλλά παρουσιάζει έργα καλλιτεχνών όλων των ειδικοτήτων που θέλησαν να απεγκλωβιστούν από τα πρότυπα της εκάστοτε κοινωνίας και να ασπασθούν τη μαγεία και τα συναισθήματα που γεννιούνται μέσω του Αρ Νουβό.

· με το δεύτερο τόμο της εγκυκλοπαίδειας «Το θαύμα της ζωγραφικής – Οι διασημότεροι ζωγράφοι από την Αναγέννηση έως τον 20ο αιώνα» παρατηρούμε πως και τα δύο κάνουν μια αρκετά μεγάλη και συγκεκριμένη αναφορά στον Κλιμτ και το έργο του, όμως η εγκυκλοπαίδεια συντάσσει ένα πιο γενικό σύνολο πληροφοριών. Το «Gustav Klimt: The kiss» είναι ένα βιβλίο που, όπως προαναφέρθηκε, γράφτηκε αποκλειστικά και μόνο για να εγκωμιάσει αυτήν τη συγκλονιστική δημιουργία παραθέτοντας και κάποιες επιπλέον αναφορές για να διαμορφώσει στον αναγνώστη μια πιο πλήρη εντύπωση. Από την άλλη, η εγκυκλοπαίδεια αυτή απαρτίζεται από έξι διαφορετικούς ζωγράφους που το μόνο κοινό τους στοιχείο είναι ότι έζησαν και δημιούργησαν από τον 14ο μέχρι τον 20ο αιώνα. Όσον αφορά στο επιμέρους κεφάλαιο του βιβλίου που σχετίζεται με τον Κλιμτ, έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για τη ζωή και την καλλιτεχνική κληρονομιά που άφησε πίσω του. Από το κεφάλαιο αυτό αποκομίζουμε πληροφορίες για την πορεία του δημιουργού και τις επιλογές που έκανε, όχι μόνο σε καλλιτεχνικό επίπεδο, αλλά και γενικότερα στη ζωή του και έχουμε τη ευκαιρία να απολαύσουμε κάποια από τα πιο γνωστά, έως και τα λιγότερο διαδεδομένα, έργα του συνοδευόμενα από μία σύντομη ανάλυση.

· και το βιβλίο «Painting and sculpture in Europe 1880-1940» του Hamilton έχουμε πάλι διαφορά ανάμεσα στο περιεχόμενο που προσεγγίζει ο κάθε συγγραφέας. Στο πρώτο βιβλίο ως θέμα έχουμε έναν πίνακα, ενώ στο δεύτερο την παρουσίαση όλων των κινημάτων και των πιο γνωστών εκπροσώπων έξι δεκαετιών από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σχεδόν τα μέσα του 20ου. Στο βιβλίο αυτό αναλύονται πολλά από τα πιο μοντέρνα κινήματα μέσα στα οποία εντάσσεται και το Αρ Νουβό που θα μελετήσω πιο ουσιαστικά. Στόχος του είναι να μεταδώσει τις διαφορετικές κουλτούρες που επικρατούσαν εκείνη την εποχή μέσω των διαφόρων καλλιτεχνικών ρευμάτων, αφού σίγουρα το επίπεδο, η κουλτούρα και το κοινωνικά αποδεκτό διαφαίνεται και μέσα από τις κυρίαρχες μορφές τέχνης που ο κόσμος αρεσκόταν να θαυμάζει.

· και το άρθρο «The Story Behind Gustav Klimt’s Shimmering Symbolist Painting ‘The Kiss’» είναι λογικό μια διαφορά που εντοπίζεται αμέσως να είναι η ελλιπής προσέγγιση του θέματος του άρθρου σε σχέση με το βιβλίο, αφού όσο περιεκτικό και να είναι ένα άρθρο είναι αδύνατον ο συγγραφέας να περικλείσει σε αυτό όσες πληροφορίες υπάρχουν σε ένα βιβλίο με κοινό θέμα. Συνεπώς, αυτή είναι μία διαφορά που συναντάται σε όλες τις συγκρίσεις μεταξύ βιβλίων και άρθρων. Πέρα από αυτό, και οι δύο πηγές είναι αρκετά συγκεκριμένες σχετικά με το περιεχόμενό τους και ασχολούνται και οι δύο , κατά κύριο λόγο, άμεσα με τον πίνακα «Το φιλί» με κάποιες αναφορές στη ζωή και στο έργο του. Στο βιβλίο έχουμε μια πιο άρτια μελέτη του πίνακα και των συμβολισμών του και μια μεγάλης έκτασης ανάλυση των νοημάτων που κρύβονται πίσω από τα χρώματα, τα σχήματα και την τοποθέτηση των σωμάτων. Η αρθρογράφος, από τη μεριά της, επισημαίνει πολλές από τις λεπτομέρειες του πίνακα όμως δεν διεισδύει στην περαιτέρω εμβάθυνση της μελέτης, είτε για να μην κουράσει τους αναγνώστες με μεγάλο φόρτο πληροφοριών, είτε για να τους αφήσει το περιθώριο της ατομικής μελέτης και επεξεργασίας.

· με το «Gustav Klimt Biography, Art, and Analysis of Works» και το «Art Nouveau Artists: Gustav Klimt» συνειδητοποιούμε ότι τα κείμενα συγκλίνουν στο περιεχόμενό τους που είναι η περιγραφή του πίνακα και η ερμηνεία των στοιχείων που χρησιμοποίησε σε αυτόν ο Κλιμτ με τη χρήση αναφορών στις συνθήκες υπό τις οποίες έζησε και εργάστηκε. Τα τρία αυτά κείμενα δεν παραμένουν σε μια στείρα περιγραφή που έχει ως βασικό μέσο της την όραση, αλλά προχωρούν στα αίτια επιλογής των στοιχείων που συνθέτουν το έργο, καθώς και στους συμβολισμούς που κρύβονται πίσω από αυτό. Βέβαια, τα άρθρα αποτελούν μια πιο περιεκτική και καθολική προσέγγιση του θέματος σε σχέση με το βιβλίο.

Συγκρίνοντας το βιβλίο «Art Nouveau», Stephen Escritt:

με τον δεύτερο τόμο από τη σειρά «Το θαύμα της ζωγραφικής – Οι διασημότεροι ζωγράφοι από την Αναγέννηση έως τον 20ο αιώνα» και το «Painting and sculpture in Europe 1880-1940» του George Heard Hamilton παρατηρούμε πως τα τρία βιβλία έχουν διαφορετικά θέματα που συνδέονται μέσω κάποιων καλλιτεχνών, όπως του Κλιμτ και του Τουλούζ-Λωτρέκ. Του Escritt σχολιάζει και αναλύει ένα κίνημα που εμφανίστηκε τον 19ο αιώνα, η εγκυκλοπαίδεια ασχολείται με τη βιογραφία και την καλλιτεχνική εξέλιξη κάποιων σημαντικών ζωγράφων, κάποιοι από τους οποίους ασπάζονταν το Αρ Νουβό, ενώ το τελευταίο αναφέρεται με τα κινήματα και τους καλλιτέχνες που κυριάρχησαν από την εποχή της Αναγέννησης μέχρι τον 20ο αιώνα. Το Αρ Νουβό είναι φυσικά ένα από αυτά και μαζί με τον βασικό δημιουργό του τον Κλιμτ και τα έργα του αποτελούν το κοινό τους σημείο.

· με τα άρθρα «The Story Behind Gustav Klimt’s Shimmering Symbolist Painting ‘The Kiss’», «Gustav Klimt Biography, Art, and Analysis of Works» και «Art Nouveau Artists: Gustav Klimt» διακρίνουμε ότι το αντικείμενο ενδιαφέροντος του Escritt διαφέρει απ΄αυτό των αρθρογράφων. Στα τρία άρθρα αναλύεται το συνολικό έργο του Κλιμτ και γίνονται αναφορές στο «The kiss» με καταγραφή των βασικών πληροφοριών και συμβολισμών που υποβόσκουν πίσω από όλα τα στοιχεία του πίνακα. Βέβαια, αναφέρεται το Αρ Νουβό και στα τρία εξ αυτών και περιγράφεται συνοπτικά, όμως σε κανένα τους δεν αποτελεί τον πυρήνα της έρευνας των αρθρογράφων. Το βιβλίο, από την άλλη, προορίζεται αποκλειστικά για την πλήρη και ουσιώδη ενημέρωση των αναγνωστών για ένα από τα πιο σημαντικά καλλιτεχνικά κινήματα που συνεισέφεραν στην πρόοδο των τεχνών.

Συγκρίνοντας το «Το θαύμα της ζωγραφικής – Οι διασημότεροι ζωγράφοι από την Αναγέννηση έως τον 20ο αιώνα», τόμος 2ος:

· με το «Painting and sculpture in Europe 1880-1940» μπορούμε εύκολα να διακρίνουμε το διαφορετικό θεματικό περιεχόμενο των βιβλίων. Το πρώτο αποδίδει τα επιτεύγματα δημοφιλών ζωγράφων, ενώ το δεύτερο δεν δεσμεύεται μόνο στη διερεύνηση έργων μόνο των ζωγράφων, αλλά εξιστορεί και τις δημιουργίες γνωστών γλυπτών. Επίσης, στην εγκυκλοπαίδεια η οργάνωση των κεφαλαίων γίνεται με γνώμονα τον καλλιτέχνη, σε αντίθεση με το άλλο βιβλίο, το οποίο χωρίζει τις υποενότητες του με βάση τα καλλιτεχνικά ρεύματα των εποχών.

· με τα άρθρα «The Story Behind Gustav Klimt’s Shimmering Symbolist Painting ‘The Kiss’», «Gustav Klimt Biography, Art, and Analysis of Works» και «Art Nouveau Artists: Gustav Klimt» συνειδητοποιούμε πως όλα τα κείμενα κυμαίνονται γύρω από τη ζωή και την εξέλιξη του Κλιμτ με αναφορές στην εποχή που έζησε, στο κίνημα που εξέφραζε και σαφώς στο θέμα της εργασίας, «Το φιλί». Αποσκοπούν στην ενημέρωσή μας για το σπουδαίο αυτόν καλλιτέχνη ώστε να μπορέσουμε να κατανοήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους στόχους του και τις φιλοδοξίες που είχε για κάθε πίνακα και να εκτιμήσουμε πιο ουσιαστικά την αξία της δουλειάς του.

Συγκρίνοντας το «Painting and sculpture in Europe 1880-1940» του Hamilton:

· με τα άρθρα «The Story Behind Gustav Klimt’s Shimmering Symbolist Painting ‘The Kiss’», «Gustav Klimt Biography, Art, and Analysis of Works» και «Art Nouveau Artists: Gustav Klimt» διαπιστώνουμε ότι το βιβλίο είναι πιο γενικού περιεχομένου, εφόσον μελετά και τη γλυπτική, εκτός της ζωγραφικής, καλύπτοντας ένα σχετικά μεγάλο χρονολογικό πλαίσιο και ένα συνονθύλευμα κινημάτων τέχνης. Τα άρθρα, είναι πιο ειδικά και εστιάζουν στο κίνημα, τον τόπο, τον καλλιτέχνη και το έργο της εργασίας και δεν δίνουν μια σαφή εικόνα για την τέχνη σε ολόκληρη την Ευρώπη την εποχή της δημιουργίας του πίνακα.

Συγκρίνοντας τα άρθρα μεταξύ τους:

Το «The Story Behind Gustav Klimt’s Shimmering Symbolist Painting ‘The Kiss’» είναι το πιο στοχευμένο στο θέμα μου άρθρο και περιγράφει λεπτομερώς το «The kiss», χωρίς όμως να δίνει ιδιαίτερη σημασία στην εξερεύνηση των απόκρυφων νοημάτων ή στο σύνολο των εκθεμάτων του Κλιμτ. Η αρθρογράφος του κάνει μια σύντομη αναφορά σε κάποιους άλλους γνωστούς πίνακες του παραθέτοντας κάποιες εικόνες, αλλά εστιάζει, κυρίως, στο «Φιλί».

Αντίθετα, τα άρθρα «Gustav Klimt Biography, Art, and Analysis of Works» και «Art Nouveau Artists: Gustav Klimt» παρέχουν και περαιτέρω πληροφορίες για τη ζωή και τα δημιουργήματα του Κλιμτ σχολιάζοντας παράλληλα με περιεκτικότητα τα στοιχεία που κάνουν τον πίνακα τόσο ιδιαίτερο. Επίσης, δίνουν μια καλύτερη αίσθηση της εποχής και του κινήματος που εξέφραζε ο καλλιτέχνης, ώστε οι αναγνώστες να κατανοήσουν πλήρως το έργο.

Σε γενικά πλαίσια, η ουσία των παραπάνω είναι ότι η κάθε πηγή πληροφόρησης αποτελεί κρίσιμο κομμάτι της εργασίας μου, όμως δεν προσεγγίζουν όλες ακριβώς την ίδια πτυχή του θέματος. Συνοπτικά, το «Gustav Klimt: The kiss» αναφέρεται, κυρίως, στον πίνακα, το «Art Nouveau» στο κίνημα στο οποίο άνηκε, το «Το θαύμα της ζωγραφικής – Οι διασημότεροι ζωγράφοι από την Αναγέννηση έως τον 20ο αιώνα» αφορά ως επί το πλείστον, τον καλλιτέχνη και το «Painting and sculpture in Europe 1880-1940» την εποχή που φιλοτεχνήθηκε. Όσον αφορά στα άρθρα, προσεγγίζουν και τα τρία τον πίνακα και τα βασικά του στοιχεία και παραθέτουν, έστω και συνοπτικά, τα κύρια γνωρίσματα της δουλειάς του Κλιμτ και του Αρ Νουβό που ασπαζόταν.

Δ) Βιογραφικά για τους συγγραφείς:

· «Gustav Klimt: The kiss»:

Penck Stefanie & Weidinger Alfred: Συγγραφείς που ασχολήθηκαν με την ερμηνεία και την ανάλυση γνωστών έργων τέχνης από σημαντικούς καλλιτέχνες.

· «Art Nouveau»:

Εκπαιδευμένος στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, ο Stephen Escritt είναι ειδικός στις διακοσμητικές τέχνες του 19ου και του 20ού αιώνα , καθώς και συγγραφέας του Art Deco Style.

· «Painting and sculpture in Europe 1880-1940»:

Ο George Heard Hamilton είναι μέλος της ιστορίας της τέχνης στο Yale University και εκπρόσωπος της μοντέρνας τέχνης στο Yale University Art Gallery. Από το 1966 μέχρι το 1977 ήταν διευθυντής του Sterling and Francine Clark Art Institute στο Williamstown, Massachusetts και καθηγητής τέχνης στο Williams College.

· «The Story Behind Gustav Klimt’s Shimmering Symbolist Painting ‘The Kiss’»:

Η Kelly Richman-Abdou είναι εκπαιδευτικός τέχνης που χρησιμοποιεί τη διαδραστική αφήγηση και την εξατομικευμένη επικοινωνία προκειμένου οι μαθητές της να μπορουν να μάθουν με τον δικό τους ρυθμό διασκεδάζοντας παράλληλα.

· «Gustav Klimt Biography, Art, and Analysis of Works»:

Η ομάδα Art Story είναι μια εκπαιδευτική μη κερδοσκοπική οργάνωση που ιδρύθηκε το 2009 για να απομυθοποιήσει τη σύγχρονη τέχνη και την περαιτέρω εκτίμηση της.

· «Art Nouveau Artists: Gustav Klimt»:

Η Laura Bulbeck είναι συνεργάτης στην ιστοσελίδα Flame Tree Publishing και ασχολείται με τη διαχείριση έργων βιβλίων σχετικά με την τέχνη, τη φαντασία, τη λαϊκή κουλτούρα, τον τρόπο ζωής και τη μουσική.

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας

Κατηγορίες:πολιτισμός Ετικέτες: , , , ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: