Αρχική > σχολείο > Μετεγγραφές, καλά Σχολεία και «παραπαιδεία»

Μετεγγραφές, καλά Σχολεία και «παραπαιδεία»

 

Karl Hofer (1878-1955) Ticino Landscape, 1934

Karl Hofer (1878-1955), Ticino Landscape, 1934

Θεόδωρος Σταυριανόπουλος

MSc Ηθ. Φιλοσοφίας – Μαθηματικός

Καλαμάτα 02-07-2016

Τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί μια τάση παράνομων μαθητικών μετεγγραφών προς κάποια Γυμνάσια-Λύκεια της Καλαμάτας. Οι μετεγγραφές αυτές των μαθητών δημιουργούν πολλά προβλήματα και διαμορφώνουν αντιλήψεις ότι υπηρετούν σκοπιμότητες (φιλικές, ρουσφετολογικές, πολιτικές, οικονομικές) και λειτουργούν υποστηρικτικά για τα ήδη πολυδύναμα Σχολεία της πόλης εις βάρος των περιφερειακών και ολιγοδύναμων Σχολείων.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σε αυτά τα Σχολεία να υπάρχει υπερσυγκέντρωση μαθητών και να μην παρέχονται οι απαιτούμενες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας όπως προβλέπεται για τους μαθητές καθώς επίσης να λειτουργούν αίθουσες διδασκαλίας που δεν υπάρχουν στα σχέδια κατασκευής των σχολικών κτηρίων και οι οποίες αυθαίρετα δημιουργήθηκαν, στη συνέχεια, σε χώρους που δεν πληρούν τις προβλεπόμενες πολεοδομικές προδιαγραφές. Όλα αυτά συμβαίνουν, όταν σε κάποια άλλα Σχολεία υπάρχουν και παραμένουν ανεκμετάλλευτες υπέροχες υποδομές. Έτσι καλλιεργούνται μύθοι για «καλά» και «κακά» σχολεία τελείως αναληθείς με προεκτάσεις κοινωνικές και ταξικές.

Θα πρέπει οι γονείς να καταλάβουν ότι δεν υπάρχουν καλά και κακά Σχολεία. Επίσης πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι το παιχνίδι «δυστυχώς» της επιτυχίας των υποψηφίων φοιτητών παίζεται σε μεγάλο ποσοστό έξω από το Σχολείο και έχει σχέση με την οικονομική τους δυνατότητα. Με απλά λόγια εξαρτάται από το τι πακέτο διαθέτουν για πάσης φύσεως φροντιστήρια. Θα πρέπει επίσης να καταλάβουν οι γονείς ότι κυρίαρχα ο καλός μαθητής δίνει προστιθέμενη αξία στο Σχολείο που φοιτά και όχι το Σχολείο σε αυτόν, διότι κάθε χρόνο παρατηρείται από όλα τα Σχολεία να υπάρχουν μαθητές που περνούν σε υψηλόβαθμες Πανεπιστημιακές Σχολές και ότι αυτό δεν είναι μονοκαλλιέργεια κάποιων Σχολείων. Η διαφορά των επιτυχιών βρίσκεται και εξαρτάται από τον αριθμό συμμετοχής των υποψηφίων του κάθε Σχολείου.

Αυτές τις μέρες τυχαία βρέθηκα και συνομίλησα με μια παρέα ανθρώπων των οποίων τα παιδιά φέτος ήταν υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις. Τα όσα ειπώθηκαν με έκαναν να αισθανθώ ντροπή για το εκπαιδευτικό μας σύστημα και την «δωρεάν» παιδεία μας.

Πρόσφατα οι μαθητές έμαθαν τις βαθμολογίες τους. Ο κάθε υποψήφιος μετρά και συνεκτιμά την επιτυχία ή την αποτυχία του. Ο κάθε γονιός κάνει ταμείο και προσπαθεί να επουλώσει τα οικονομικά τραύματα που του δημιούργησε η «δωρεάν» παιδεία! Δυσβάστακτο το κόστος για κάποιες οικογένειες. Τα έδωσαν όλα για την επιτυχία του παιδιού τους. Για κάποιους άλλους κανένα πρόβλημα γιατί υπάρχει η «καβάντζα» της οικονομικής ευμάρειας και της παραοικονομίας.

Ο κάθε υποψήφιος προκειμένου να συμπληρώσει τη γνώση και να βελτιώσει την προετοιμασία του καταφεύγει στα ιδιαίτερα μαθήματα ή στα Φροντιστήρια. Χρόνια ακούμε από τις κυβερνήσεις για την κατάργηση της παραπαιδείας. Αυτό που συμβαίνει όμως με τον μεγάλο συναγωνισμό στις υψηλόβαθμες σχολές είναι η παραπαιδεία χρόνο με τον χρόνο να κρίνεται όλο και πιο αναγκαία. Περισσότερο από 4,5 δισ. ευρώ καταβάλλουν τα ελληνικά νοικοκυριά προκειμένου να συμπληρώσουν ποιοτικά ελλείμματα της «δωρεάν παιδείας» πολλά από αυτά καταλήγουν «μαύρα» σε κάποιες τσέπες.

Ο αριθμός των μαθητών στην αίθουσα πρέπει να είναι τέτοιος που να μπορεί να ανταγωνιστεί τα φροντιστήρια. Είναι παιδαγωγικά αποδεκτό ότι στις μέρες μας δεν μπορεί να γίνει μάθημα ουσιαστικό με 25 και 30 μαθητές στην τάξη. Το παράξενο που συμβαίνει στην Καλαμάτα είναι ότι ενώ υπάρχουν διαθέσιμες κτηριακές υποδομές σε Σχολεία, μένουν ανεκμετάλλευτες εν τούτοις όμως με πλαστές επιδιωκόμενες μετεγγραφές δημιουργείται υπερσυγκέντρωση μαθητικού δυναμικού σε άλλα Σχολεία. Θα συμφωνήσω ότι δεν μπορούμε σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις να αποτρέψουμε ή να απαγορεύσουμε την επιλογή σχολείου από το μαθητή. Μπορούμε όμως να λειτουργήσουμε αποτρεπτικά στις επιλογές βάζοντας όριο τμημάτων (4 αντί 5 στην Α΄ τάξη) που αυτό θα ανταποκρίνεται και στις πολεοδομικές προδιαγραφές υποδοχής συγκεκριμένου αριθμού μαθητών καθώς και στα προβλεπόμενα χαρακτηριστικά καταλληλότητας αιθουσών.

Το σχολικό περιβάλλον πρέπει να είναι ανθρώπινο, φιλόξενο και ευχάριστο για τον μαθητή. Για να επιτευχθεί όμως αυτό, καλό είναι να ελεγχθούν οι μετεγγραφές που ασύστολα συμβαίνουν κάθε χρόνο.

ΥΓ.1 Χαίρομαι που η Α’ ΕΛΜΕ Μεσσηνίας καθώς και η Ένωση Συλλόγων Γονέων Καλαμάτας έχουν εκφράσει την ίδια άποψη για όσα αναφέρθησαν παραπάνω.

ΥΓ.2 Υπάρχουν Σχολεία όπου εκπαιδευτικοί προσφέρουν άμισθα μαθήματα στο χώρο του σχολείου σε οικονομικά ευαίσθητους μαθητές.

Varlin (Willy Guggenheim, 1900-1977) Venezia, 1954

Varlin (Willy Guggenheim, 1900-1977) Venezia, 1954

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: