Αρχική > εκπαίδευση > Συμπεράσματα από την εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων…

Συμπεράσματα από την εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων…

Greek Painting. Museum: Rome, Villa Giulia Size: 26.2cm. Function: convivial. Jug (round mouth and bulbous body) for pouring

και εν μέρει από το νέο σύστημα εισαγωγής

 

Του Νίκου Τσούλια

      Δεν χρειαζόταν να έλθουν τα αποτελέσματα των λυκείων για να δούμε τα συμπεράσματα από την εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων αφενός και του νέου συστήματος εισαγωγής των μαθητών / μαθητριών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αφετέρου. Η απλή εκπαιδευτική εμπειρία ήταν αρκετή για να προ-οικονομήσει την όλη εξέλιξη. Στο «Ανθολόγιο» είχαμε αναφερθεί κατ’ επανάληψη στις επιπτώσεις των δύο νέων θεσμών επί του όλου εκπαιδευτικού πεδίου.

      Υπάρχουν κατ’ αρχήν δύο γενικότερα συμπεράσματα. Πρώτον, το Υπουργείο Παιδείας για άλλη μια φορά δεν μπόρεσε να διαμορφώσει μια νέα θεσμική παρέμβαση που θα ανταποκρινόταν στοιχειωδώς έστω σε ένα επιμέρους εκπαιδευτικό ζήτημα. Και δεν έκανε μια πολύ απλή κίνηση, να κάνει μια εκπαιδευτική ουσιαστική έρευνα για τις προεκτάσεις των όποιων νέων μέτρων ή να προχωρήσει σε μια προσομοίωση του συστήματος εισαγωγής στο παλιότερο βαθμολογικό στάτους των σχολείων και με κάποια αναγωγική / επιστημονική μέθοδο να «προβλέψει» τα αποτελέσματα ή τέλος να εφαρμόσει μια πιλοτική εφαρμογή σε μια ομάδα σχολείων κατάλληλα επιλεγμένων, έτσι ώστε να έχει έναν ασφαλή δρόμο στο πού κινείται. Αντίθετα επέλεξε τη πρωτόγονη μέθοδο της δοκιμασίας του «σωστού – λάθους» έχοντας τη βεβαιότητα της αυθεντίας των ειδικών του, οι οποίοι όμως δεν έχουν καμιά σχέση – όπως κατ’ επανάληψη έχει καταδειχτεί – με την εκπαιδευτική πραγματικότητα. Σήμερα η εκπαιδευτική και επιστημονική έρευνα προσφέρει πολλαπλά ερευνητικά εργαλεία για να προοικονομήσεις κάποια συμπεράσματα επί των σχεδιαζόμενων εκπαιδευτικών μέτρων, αλλά το Υπουργείο Παιδείας εξακολουθεί να αυτοσχεδιάζει βασιζόμενο στο γνωστό λαϊκισμό του (που δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να καλύψει την ανευθυνότητά του), ότι δηλαδή κάνοντας ένα εξεταστικό σύστημα πολύ απαιτητικό – κατ’ ουσίαν αντιπαιδαγωγικό και αντιεπιστημονικό – το εκπαιδευτικό σύστημα θα αναβαθμιστεί, οι μαθητές θα διαβάζουν πιο πολύ, οι εκπαιδευτικοί θα εργάζονται πιο αποδοτικά και άλλα τέτοια σχετικά φληναφήματα…

      Δεύτερον για άλλη μια φορά αναγάγαμε το εξεταστικό σύστημα – τη μόνιμη και προσφιλή ιδέα όλων των υπουργών παιδείας – ως μείζον ζήτημα της εκπαίδευσης. Για άλλη μια φορά «βάλαμε το κάρο μπροστά από το άλογο» και περιμέναμε να δούμε κατά που θα πάνε – αν μπορούν να πάνε… – ως μακρινοί παρατηρητές! Και έτσι αντί να αναζητήσουμε την ουσία της εκπαίδευσης, το μαθησιακό περιεχόμενο του σχολείου και τους βασικούς προσανατολισμούς και τους σκοπούς του εκπαιδευτικού μας συστήματος συζητάμε τα εξωτερικά στοιχεία της εκπαίδευσης. Δεν υπάρχει άλλη εκπαιδευτική χώρα που κάθε τόσο να ασχολείται με το εξεταστικό και να μην νοιάζεται για την ουσία του σχολείου.

      Αλλά ποια είναι τα συμπεράσματα από την πρώτη εφαρμογή των δύο νέων μέτρων; Πρώτον, φτιάξαμε μια μαγική εικόνα για την Α΄ τάξη όλων των λυκείων της χώρας, που ανατρέπει κάθε επιστημονικά και παιδαγωγικά αποδεκτή έννοια όσον αφορά την προαγωγή των μαθητών/ μαθητριών. Ξαφνικά το ποσοστό των μαθητών που δεν προάγονται ή που παραπέμπονται για το Σεπτέμβριο εκτοξεύτηκε στα ύψη αγγίζοντας ακόμα και το 40% σε αρκετά σχολεία της χώρας. Είναι φοβερό το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια διεξαγωγής των αποτελεσμάτων το Υπουργείο «αναγκάστηκε» – με εξωθεσμικό μάλιστα τρόπο – να τροποποιήσει το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα όσον αφορά τον κλάδο των φυσικών μαθημάτων (Φυσική – Χημεία – Βιολογία), γιατί τα ποσοστά αποτυχίας θα ήταν ακόμα υψηλότερα και θα προσομοίαζαν με εκείνα των πανελλαδικών εξετάσεων της Γ΄ λυκείου. Εκτός των άλλων, για πρώτη φορά στην ιστορία της εκπαίδευσής μας της μεταπολιτευτικής τουλάχιστον περιόδου είχαμε τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου, ενώ τα σχολεία έβγαζαν τα αποτελέσματα και άλλα είχαν ήδη βγάλει και αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε νέα έκδοση. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν θα δούμε και άλλες μορφές ανευθυνότητας;

      Δεύτερον, πλήττεται με θεσμικό τρόπο η αντικειμενικότητα του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και αυτό γιατί. α) Τα θέματα της 4ης κατηγορίας – που είναι και τα πιο καθοριστικά – δεν είναι της ίδιας δυσκολίας σε κάθε περίπτωση κλήρωσης / σχολείου, όπως θα απαιτεί μια αξιολόγηση τόσο σημαντική για την εξέλιξη των νέων. β) Τα ιδιωτικά σχολεία έχουν τη δυνατότητα δολίευσης της όλης πρακτικής – ήδη βγήκαν μερικές περιπτώσεις στη δημοσιότητα-, αφού η όλη διαδικασία δεν ελέγχεται κεντρικά όσον αφορά την εφαρμογή της και σε σημαντικό βαθμό εναπόκειται στην καλή θέληση των σχολείων. Και πρέπει να σημειωθεί ότι στις περιπτώσεις υπονόμευσης της αντικειμενικότητας και της νομιμότητας της χρήσης της Τράπεζας δεν υπάρχουν θεραπευτικές λύσεις και οι αδικίες θα γίνουν μόνιμο σύμπτωμα. γ) Η στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στην Τράπεζα των θεμάτων θα διαμορφώνεται σε ένα ευρύ φάσμα διαφορετικότητας, από μια απλή συμπληρωματική χρήση της Τράπεζας στην κλασική λειτουργία της διδασκαλίας – που είναι και το πιο ορθό – μέχρι την κεντρική ένταξή της στη λειτουργία του σχολείου παραμερίζοντας τόσο το σχολικό βιβλίο όσο, και το κυριότερο, κάθε ίχνος απόχρωσης παιδαγωγικής διάστασης. Δηλαδή εν ολίγοις το λύκειο θα κατατείνει να μετασχηματίζεται σε ένα σχολείο με φροντιστηριακή πρακτική! Κατά τα άλλα το Υπουργείο θέλει να αντιμετωπίσει τη φροντιστηριακή φρενίτιδα…

      Και τώρα τι; Οι στρεβλώσεις που προκαλούν οι δύο παράλληλοι νέοι θεσμοί – Τράπεζα θεμάτων και λυκειακό σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – ήδη έγιναν ορατές ακόμα και πριν την εφαρμογή τους. Η μια στάση που μπορεί να υιοθετήσει το Υπουργείο Παιδείας να κάνει ότι δεν καταλαβαίνει αυτό που βλέπει η εκπαιδευτική κοινότητα και όλη η ελληνική κοινωνία και η άλλη να αναθεωρήσει την εκπαιδευτική της πολιτική πριν τα γεγονότα γίνουν ακόμα πιο δυσάρεστα για την εκπαίδευσή μας. Ελπίζω να επικρατήσει ο ορθολογισμός…

 

Photograph: M.Tiverios, Elliniki Techni

Museum: Athens, National Archaeological
Size: 29cm., length (onos/epinetron)
Function: protect the thigh in wool working
Technique: red-figure with a moulded female head (white with gilding and added colour)
Style: later classical
Subject/s: A. Alcestis (right) the bride (named), more heavily draped and bejewelled than the other women, leans seductively against a couch with ’embroidered’ patterns inside her house. They – also named to elevate the occasion to a higher sphere – fill the figure-decorated wedding vases – aloutrophoros and two lebetes gamikoi – with ‘flowers’. B. Aphrodite (left), seated with her feet resting on a stool and holding a wreath, is attended by personifications of marital bliss. Around the ‘knee’Peleus pursues Thetis– another famous love story. 
Date: later 5th c.
Analysis: the feminine shape and stories and the unusually fine decoration on a functional shape suggest a special vase to celebrate a wedding. It was probably deposited in a grave as an heirloom of the bride.

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: