Αρχική > πανεπιστήμιο, εκπαίδευση > Μπορεί να υπάρξει ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια;

Μπορεί να υπάρξει ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια;

File:Theofilos Eudoxia.jpg

 

Theofilos Hatzimichail, Symposium of Empress Eudoxia

ή πρόκειται για έναν αριστερίστικο λαϊκισμό;

Του Νίκου Τσούλια

      Κλείνει το μάτι στο λαϊκισμό ο ΣΥΡΙΖΑ και μάλιστα σε ένα πολύ κρίσιμο και επίμαχο ζήτημα της εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια πρόσφατη δημοσίευση των θέσεών του όσον αφορά το σύστημα πρόσβασης των μαθητών /μαθητριών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Από μια πλευρά η ανακίνηση αυτού του θέματος δημιουργεί μια άλλη πολιτική ατμόσφαιρα πέραν εκείνης της ατζέντας των Μνημονίων, και από αυτή την άποψη είναι μια θετική ενέργεια.

      Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά. Η σχετική ανακοίνωση έγινε στο ξεκίνημα των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, προφανώς και για να τύχει της καλύτερης δημοσιότητας και κυρίως για να ακούσουν οι ενδιαφερόμενοι ότι αν κυβερνήσει ο ΣΥΡΙΖΑ, θα λυτρωθούν από το βραχνά των εξετάσεων αυτών! Δίνει μάλιστα μια απόλυτα ιδεολογική και κοινωνική χροιά στο όλο ζήτημα υποβαθμίζοντας την όποια εκπαιδευτική διάσταση.

      Συγκεκριμένα θεωρεί ότι το όλο θέμα είναι πολιτικό. «Οι πανελλαδικές εξετάσεις ήταν πάντα μια «δοκιμασία» μεγάλης διάρκειας, μια μαραθώνια κούρσα με τεράστιο ψυχολογικό και δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος για τους ίδιους τους μαθητές και τις μαθήτριες αλλά και για τις οικογένειές τους. Η εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και η κοινωνία πια γνωρίζει καλά ότι είναι άδικες, ότι ενισχύουν την ταξικότητα της εκπαίδευσης, τον ανταγωνισμό και τους αποκλεισμούς, ότι είναι διαβλητές όπως έδειξε ή ίδια η ζωή».

      Εδώ οι ιθύνοντες του ΣΥΡΙΖΑ δεν αποσαφηνίζουν βασικές εκπαιδευτικές και πολιτικές όψεις των εξετάσεων. Ας τεθούν τα ερωτήματα. Οι εξετάσεις γενικά γεννούν την ταξικότητα και τις διακρίσεις κλπ ή μόνο οι πανελλαδικές εξετάσεις; Αν υπονοούνται γενικά οι εξετάσεις, τότε εννοούν ότι θα καταργήσουν γενικά τις εξετάσεις; Και επειδή αυτό δεν μπορεί να συμβεί σε κανένα εκπαιδευτικό σύστημα, μάλλον η αναφορά γίνεται στη μορφή των πανελλαδικών εξετάσεων. Αλλά μπορεί να υπάρξει εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς κάποιου εθνικού είδους εξετάσεις στην εκπαίδευση; Υπάρχει κάποιο προηγούμενο ή εμφανίζεται πουθενά σήμερα τέτοια εκδοχή και πού;

      Ας σταθούμε εδώ θέτοντας τα αυτονόητα ερωτήματα. Οι μαθητές / μαθήτριες των λυκείων θα εισάγονται στα πανεπιστήμια (και θα παίρνουν το απολυτήριο του λυκείου) μόνο με τις εξετάσεις του κάθε λυκείου χωριστά, όπως γίνεται στο Γυμνάσιο; Δηλαδή οι εκπαιδευτικοί των διάφορων σχολείων σ’ όλη τη χώρα ανάλογα με τα θέματα που βάζουν θα καθορίζουν την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο ή θα δίνουν το άλφα ή τον βήτα βαθμό του απολυτηρίου, το οποίο θα είναι και ένα προσόν για διορισμούς ή για οποιαδήποτε άλλη αξιολόγηση και χρήση; Μια τέτοια πρακτική – αν ποτέ εφαρμοστεί γιατί πρόκειται για πρωτοφανή αφέλεια και λαϊκισμό – θα οδηγούσε τα λύκεια στη συναλλαγή και στη διαφθορά. Κανένας εκπαιδευτικός και κανένα σχολείο δεν θα πάρει ποτέ την ευθύνη να καθορίζουν μονομερώς και κατά τη δική τους πρακτική μια τόσο σημαντική απόφαση για το μέλλον των νέων. Απορώ, αφού υπάρχουν έμπειροι εκπαιδευτικοί στο τμήμα παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ γιατί δεν εξηγούν το φοβερά αυτονόητο;

      Το σύνθημα περί κατάργησης των πανελλαδικών εξετάσεων «ακούστηκε» και κατά τη δεκαετία του 1980, αλλά όταν αποπειράθηκαν να βρουν τρόπο κατάργησής τους το μόνο που κατάφεραν ήταν η αλλαγή της τυπικής ονομασίας τους και τίποτα πέραν τούτου. Καλό είναι να μην επαναλαμβάνονται εκείνοι οι λαϊκισμοί που τουλάχιστον έχουν δοκιμαστεί και έχουν πλήρως απογυμνωθεί .

      Ο ΣΥΡΙΖΑ λέει και κάτι άλλο εξίσου αφελές ή ανόητο, ότι θα εφαρμόσει την «ελεύθερη πρόσβαση στη τριτοβάθμια εκπαίδευση». Πρόκειται για ένα φτηνό ιδεολόγημα που κανένας δεν γνωρίζει το πραγματικό του περιεχόμενο. Είμαι περίπου τρεις δεκαετίες στην εκπαίδευση και για πολύ μεγάλο διάστημα εξ αυτών είχα και θεσμικούς ρόλους. Όσες φορές και επίσημα και ανεπίσημα προσπάθησα να μάθω τι σημαίνει «ελεύθερη πρόσβαση», δεν δόθηκε μια έστω γενική εξήγηση. «Ελεύθερη πρόσβαση» σημαίνει ότι μαθητές και μαθήτριες θα εισάγονται στη Σχολή και στο Τμήμα που θέλουν με το απολυτήριο του λυκείου των ενδοσχολικών εξετάσεων; Και επειδή κάτι τέτοιο είναι πρακτικά αδύνατο, μήπως «ελεύθερη πρόσβαση» σημαίνει ότι κάθε Πανεπιστήμιο, κάθε Σχολή και κάθε Τμήμα θα καθορίζουν την εισαγωγή των μαθητών / μαθητριών; Αν εννοείται κάτι τέτοιο, πώς θα καθορίζουν τα Τμήματα την εισαγωγή μόνο με το απολυτήριο της ενδοσχολικής βαθμολογίας (!), μόνο με εξετάσεις, ή με συνδυασμό και των δύο; Ποιος θα κάνει αυτές τις εξετάσεις και επί ποιου γνωσιακού πεδίου θα εξετάζονται οι υποψήφιοι; Ποιοι θα βαθμολογούν τα εκατοντάδες χιλιάδες γραπτά των υποψηφίων, μήπως οι πανεπιστημιακοί εκπαιδευτικοί; Και σ’ αυτή την περίπτωση, μετά από πόσους μήνες θα βγαίνουν τα αποτελέσματα;

      Σε ένα ενδεχόμενο μεταβίβασης του συστήματος πρόσβασης στο πανεπιστήμιο, αναγκαστικά θα αναιρεθεί ο μαζικός χαρακτήρας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αλλά αυτό συνιστά «ελεύθερη πρόσβαση» ή ακριβώς το αντίθετο; Σε οποιαδήποτε εκδοχή, δεν θα διασφαλίζεται το ελάχιστο αλλά και το πιο αναγκαίο εκπαιδευτικά και κοινωνικά κριτήριο, η αντικειμενικότητα του συστήματος πρόσβασης. Υπάρχει ποτέ περίπτωση η ελληνική κοινωνία να δεχθεί ένα σύστημα εισαγωγής που δεν θα διασφαλίζει τη συνθήκη της αντικειμενικότητας και της αδιαβλητότητας; Όποια κυβέρνηση επιχειρήσει να εφαρμόσει ένα τέτοιο μέτρο – κατά την ταπεινή γνώμη μου – δεν θα επιζήσει ούτε για μια ημέρα από τη γενική κατακραυγή.

File:Kolokotronis statue Athens.jpg

Kolokotronis‘ statue by Lazaros Sochos.

  1. 03/02/2015 στο 11:00 ΜΜ

    Για ποια αντικειμενικότητα μιλάμε; Για ποιο επίπεδο εξετάσεων μιλάμε; Έχουμε καταλάβει ότι το επίπεδο των θεμάτων των Πανελληνίων εξετάσεων καθορίζεται από τα φροντιστήρια; Έχει τη δυνατότητα το σημερινό Λύκειο, κ. Τσούλια, να βοηθήσει ένα παιδί να μπει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χωρίς φροντιστηριακή κάλυψη; Δεν αμφισβητώ τις επιφυλάξεις σας ούτε η ελεύθερη πρόσβαση είναι κάτι που μπορεί να γίνει άμεσα. Πρέπει όμως να υπάρχει ΠΑΝΤΑ στο πίσω μέρος του μυαλού των υπευθύνων. Πρέπει κάποια στιγμή να συμβεί αυτό το θαύμα και στην Ελλάδα της «δωρεάν» Παιδείας.
    Με την ευκαιρία να σας δώσω συγχαρητήρια για τα κείμενά σας που παρακολουθώ και που πολλές φορές δίνουν λαβή για συζήτηση και αντιπαράθεση – στοιχεία που διακρίνουν μια υγιή Δημοκρατία -.

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: