Αρχική > φιλοσοφία > Σταύρωση: Ενσάρκωση της ελπίδας

Σταύρωση: Ενσάρκωση της ελπίδας

Sandro Botticelli

 

Του Νίκου Τσούλια

      Η Σταύρωση και η Ανάσταση του Χριστού – μαζί με τη Γέννησή του – αποτελούν τα μεγάλα γεγονότα της Χριστιανοσύνης. Είναι τα σύμβολα τα οποία διαμορφώνουν το όλο στερέωμα της πίστης. Αποτελούν τα φωτεινά σημεία της ιστορίας του ανθρώπου και δημιουργούν την ακτινοβολία της ελπίδας και της σωτηρίας.

      Η Σταύρωση και η Ανάσταση δεν χρήζουν μιας κάποιας μεταλογικής ερμηνείας, αλλά και δεν είναι απλά και μόνο γεγονότα / σηματωροί της πίστης. Αποτελούν τα ουσιώδη σημεία της σταθερής αναφοράς και της βαθύτερης ψυχικής ανάγκης του ανθρώπου απέναντι στα μεγάλα υπαρξιακά του ερωτήματα: στον «επέκεινα λόγο», στην απειρότητα του χώρου και του χρόνου, στην αθανασία της ψυχής, σε όλα εκείνα τα πεδία που ο ορθολογισμός δεν μπορεί να δώσει απαντήσεις, σε όλα εκείνους του τόπους που η σκέψη του ανθρώπου διαρκώς περιτριγυρίζει και αναζητά απροσδιόριστα νοήματα.

      Η θυσία του Χριστού μοιάζει ακατανόητη στη λογική, είναι δυσερμήνευτη με τους νόμους της ιστορίας – και όχι μόνο γιατί ο κύριος λαός που δημιούργησε την εικόνα του Μεσσία δεν αποδέχεται το «γεγονός» του ίδιου του Χριστού –, ακριβώς γιατί η λογική μπορεί να κατανοήσει μέχρι έναν συγκεκριμένο ορίζοντα σε ό,τι γεννά η πραγματικότητα και η φαντασία, σε ό,τι απασχολεί το ίδιο το ανθρώπινο πνεύμα. Η τέχνη και η ποίηση – μόνες αυτές – επιχειρούν με τους συμβολικούς τους κόσμους και με τη δύναμη της αφαιρετικής τους σκέψης να συλλάβουν το ασύλληπτο……

      Αλλά στην ιστορία του ανθρώπου η μεταλογική είχε πάντα το δικό της «λόγο». Αυτή ξεκίνησε την περιπέτεια του ανθρώπινου πνεύματος, πριν ακόμα κατακτηθεί ο ορθολογισμός. «Εν αρχή ην ο Μύθος». Μέσα από τον Μύθο επιχείρησε και επιχειρεί ο άνθρωπος να εξηγήσει καθετί το αναπάντητο, καθετί το αξιερώτητο, καθετί που κεντρίζει και εμπνέει του ανθρώπου τις αναζητήσεις και τις ανησυχίες. Η απομάγευση του Κόσμου που διαμόρφωσε ο ορθολογισμός επέφερε στη συνέχεια και την ανάγκη για μια νέα εικονολογία του μύθου και της μαγείας.

      Η Σταύρωση δεν είναι απλά και μόνο προϋπόθεση για την Ανάσταση, για τη δημιουργία συμβόλου ελπίδας και σωτηρίας. Έχει από μόνη της και το δικό της, το ξεχωριστό νόημα. Η θυσία, η απόλυτη προσφορά της ζωής είναι το μεγαλείο της ίδιας της ζωής και η ομορφιά της, είναι η εξαΰλωση της ύπαρξής μας και η εννοημάτωση του βίου μας. Δεν είναι άλλωστε καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι ακόμα και όλους εκείνους τους θνητούς, που θυσιάστηκαν για τους πιο ευγενικούς σκοπούς και πρόσφεραν τη ζωή τους στην έννοια του πνεύματος και των ιδεών, τους θεωρούμε ότι έχουν κατακτήσει τα πεδία της αθανασίας.

      Η Σταύρωση κορυφώνει τα πάθη του Χριστού. Καταδεικνύει την θνητότητά του και την αδυναμία της ανθρώπινης φύσης. Ενσαρκώνει την ελπίδα. Καταλαγιάζει τα αναπάντητα ερωτήματα του ανθρώπου. Γεννάει τη θέωση του ανθρώπου.

 

Ω γλυκύ μου έαρ,
γλυκύτατόν μου Τέκνον,
πού έδυ σου το κάλλος;
Υιέ Θεού παντάναξ,
Θεέ μου πλαστουργέ μου,
πώς πάθος κατεδέξω;
Έρραναν τον τάφον αι Μυροφόροι μύρα,
λίαν πρωί ελθούσαι.

Ω Τριάς Θεέ μου,
Πατήρ Υιός και Πνεύμα,
ελέησον τον κόσμον.
Ιδείν την του Υιού σου,
Ανάστασιν, Παρθένε,
αξίωσον τους δούλους σου.

 

Διαβάστε και ακούστε:

ΥΜΝΟΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΘΡ. ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ – YouTube

61:07 61:07

http://music.matia.gr/2013/04/paradosiaka-tragoudia/simera-mavros-ouranos-to-miroloi-tis-panagias/

 

 

 

Σταύρωση

 

‘Crucifixion’, painting by Martino di Bartolomeo, ca. 1390,

 

 

The composition of our Crucifixion on Mount Golgotha seems to have been popular in the late 16th – early 17th century.

 

Landscape with snow and the Crucifixion

Karel van Mander, Landscape with snow and the Crucifixion

 

 

The Crucifixion, ca. 1340.  Staatliche Museen zu Berlin, Gemaldegalerie

 

Isenheim Altarpiece c. 1515

 

The Crucifixion, c. 1515, Musee d’ Unterlinden, Colmar

 

The Crucifixion
c. 1501
Offentliche Kunstsammlung, Basle

 

 

 

JACOBELLO DEL FIORE, Italian painter, Venetian school (b. 1370, Venezia, d. 1439, Venezia)

Crucifixion, Private collection, Toledo Museum of Art, Toledo, Ohio

 

 

The Small Crucifixion
c. 1502
National Gallery of Art, Washington

 

 

The Crucifixion
1523-24
Kunsthalle, Karlsruhe

 

 

resurrected,Christ,Botticelli

Sandro Botticelli

 

Sandro Botticelli

 

Sandro Botticelli

 

 

A 16th century painting depicting Jesus's death. The metal books contain pages with images, symbols and words that appear to refer to the Messiah and, possibly even, to the Crucifixion

A 16th century painting depicting Jesus’s death. The metal books contain pages with images, symbols and words that appear to refer to the Messiah and, possibly even, to the Crucifixion

 

Crucifixion 1475

This painting “Crucifixion 1475” will be hand painted by a real artist.

 

 

This paintng hangs above the altar at the Visoki Decani Monestary in Kosovo, Yugoslavia.

 

 

 

 

 

Ugolino di Nerio, circa 1320, active in Siena and Florence first half of the 14th century

 

 

François GÉRARD, Antonio Canova (1757 – 1822)

 

 

One of Rembrandt’s more famous paintings is entitled The Three Crosses

 

 

Crucifixion (Religious Painting) 1972

 

 

 

 

Αποκαθήλωση

Sandro Botticelli

 

 

 

JACOPO DA EMPOLI, Italian painter, Florentine school (b. 1551, Firenze, d. 1640, Firenze), Deposition

 

Deposition, Pala Baglione, Raphael, 1507

 

Η ελαιογραφία “Αποκαθήλωση” του 1507 από τον Ραφαήλ (Πινακοθήκη Μποργκέζε, Ρώμη)

 

http://elniplex.wordpress.com/2013/04/12/h-%CE%B6%CF%89%CE%AE-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B9%CE%B7%CF%83%CE%BF%CF%8D-%CE%BC%CE%AD%CF%83%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%B1-%CF%87%CE%AD%CF%81%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B6%CF%89%CE%B3/

 

http://logomnimon.wordpress.com/%CE%B7-%CE%B6%CF%89%CE%AE-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%8D-%CE%BC%CE%AD%CF%83%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CE%B6%CF%89%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CF%82/

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: