Αρχική > σχολείο, εκπαίδευση, εκπαιδευτικός > Μικρή αναφορά στο Σύλλογο Διδασκόντων του 3ου Γενικού Λυκείου Ζωγράφου

Μικρή αναφορά στο Σύλλογο Διδασκόντων του 3ου Γενικού Λυκείου Ζωγράφου

Van Gogh, "Landscape with Carriage and Train in the Background", June, 1890, Pushkin Museum, Moscow, Russia.

 

Του Νίκου Τσούλια

      Να δηλώσω εξ αρχής ότι ο «Σύλλογος Διδασκόντων του 3ου Γενικού Λυκείου Ζωγράφου» μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένας συνηθισμένος σύλλογος οποιουδήποτε σχολείου της χώρας χωρίς κάποιες πολύ ξεχωριστές ιδιαιτερότητες. Αυτή η περιγραφή ωστόσο αρμόζει σε μια πρόχειρη ματιά.

      Αν αναλύσουμε όμως περαιτέρω αυτό το σύνηθες «πορτρέτο» του εν λόγω συλλόγου, θα διαπιστώσουμε μερικά αξιοσημείωτα στοιχεία. Εν πρώτοις το ευχάριστο κλίμα που κυριαρχεί σχεδόν σε κάθε στιγμή μέσα στους χώρους του σχολείου. Πρόκειται για μια πολύ γλυκιά αύρα της συναδελφικότητας, που πνέει από τον αλληλοσεβασμό, από την όμορφη διάθεση και από τις καθόλα φιλικές σχέσεις. Οι πολύ καλές σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών συνεργούν σημαντικά στην άσκηση του παιδαγωγικού έργου αλλά και στον τρόπο με τον οποίο συνεργάζονται εκπαιδευτικοί και μαθητές / μαθήτριες. Είναι αυτονόητο ότι μέσα σε ένα τέτοιο σκηνικό δεν υπάρχουν σκιές έριδας ή ομαδοποιήσεις διαφόρων μορφών ή ίχνη τριβών με τη Διεύθυνση του σχολείου. Το αντίθετο, κυριαρχεί η αγαστή συνεργασία προς κάθε κατεύθυνση. Σ’ αυτό το σημείο πρέπει να καταγραφεί ο καταλυτικός ρόλος της Διευθύντριας και του Υποδιευθυντή του σχολείου στην κατεύθυνση της όσο το δυνατόν καλύτερης λειτουργίας του σχολείου και της δημιουργίας αποδοτικού μαθησιακού περιβάλλοντος.

      Συνολικά πρόκειται για μια κινητικότητα που ενθαρρύνει την όλη πολιτισμική δραστηριότητα του σχολείου: από τη διοργάνωση αυτοσχέδιων εξόδων κάποιου καθηγητή ή κάποιας καθηγήτριας με ομάδα μαθητών / μαθητριών είτε για μια θεατρική παράσταση είτε για το Μέγαρο Μουσικής κλπ μέχρι την πολύ σημαντική πρωτοβουλία του σχολείου για την κατ’ έτος πλέον (;) επίσκεψη στο πρωτοποριακό ερευνητικό πρόγραμμα του CERN στα Γαλλο-ελβετικά σύνορα.

      Ταυτόχρονα όμως πρέπει να σημειωθεί και η υστέρηση μιας αντίστοιχης προαγωγής ουσιαστικών σχέσεων μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων των μαθητών / μαθητριών, που αν αναπτυχθούν θα κλείσουν έναν πλήρη κύκλο δημιουργικής εκπαιδευτικής λειτουργίας της σχολικής μας μικροκοινωνίας.

      Η καλλιέργεια των διαπροσωπικών σχέσεων είναι δείγμα της πίστης στο αξιακό φορτίο της ίδιας της αγωγής και αντανακλάται ποικιλόμορφα και στις σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων αλλά και στις σχέσεις μεταξύ των μαθητών / μαθητριών. Άλλωστε, δεν θα είχε καμιά αξία ο θεωρητικός λόγος της σχολικής αίθουσας περί προαγωγής των ανθρώπινων σχέσεων – των σχέσεων αγάπης και αλληλοεκτίμησης –, αν στα ίδια τα γεγονότα της σχολικής ζωής ευδοκιμούσε η ρηχότητα και η τυπικότητα στην καθημερινή λειτουργία. Όλα τα προηγούμενα δεν σημαίνουν ότι δεν υπάρχουν προβλήματα και αγκάθια στη λειτουργία του σχολείου, αλλά ότι το όλο κλίμα του σχολείου δημιουργεί καλύτερους όρους αντιμετώπισής τους.

      Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι και στην μαθητική κοινότητα έχει αναπτυχθεί – από την εκτός σχολείου ζωή των παιδιών – μια εντυπωσιακά μεγάλη φιλομουσική τάση, η οποία επιζητεί κάθε φορά να εκδηλώνεται δημιουργώντας πολύ όμορφες εικόνες σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους και ενισχύοντας τους παιδαγωγικούς δεσμούς τους με έναν πολύ παραγωγικό τρόπο. Πολύ συχνά και χωρίς αφορμή και αιτία οργανώνονται πρόχειρες μουσικές εκδηλώσεις με όλα τα σχετικά συμπαρομαρτούντα.

      Η διαμόρφωση του όλου όμορφου και συναισθηματικού σκηνικού τροφοδοτεί την επιθυμία κάθε εκπαιδευτικού, για να εισέρχεται κάθε φορά στη σχολική αίθουσα με ισχυρή διάθεση μιας καλής και «ορεξάτης» διδασκαλίας. Η πολυμορφία στις τόσες και τόσες πολιτικές και ιδεολογικές, παιδαγωγικές και μορφωτικές, κοινωνικές και συνδικαλιστικές (ακόμα και αθλητικές – ποδοσφαιρικές) απόψεις μεταξύ των εκπαιδευτικών είναι πλούτος ιδεών και ζωτική έκφραση ανταλλαγής αντιλήψεων και πεποιθήσεων. Ακόμα και οι καταγωγές από τις ιδιαίτερες πατρίδες μας αλλά και οι εμπειρίες των παλιότερων «αλλοτινών εποχών» προσφέρονται για συζητήσεις, για αλληλοπειράγματα και για την ευδοκίμηση του τόσο ενεργοποιού στη σκέψη υπαινικτικού λόγου.

      Όλη αυτή η δραστηριότητα αντανακλά μια παιδαγωγική αντίληψη και μια εκπαιδευτική κουλτούρα που μετριάζουν τόσο το γκρίζο σκηνικό των Μνημονίων και της κρίσης όσο και μια οποιασδήποτε μορφής πεζή τυπικότητα στη λειτουργία του σχολείου. Γιατί το να δημιουργείς μια θετική στάση αισιοδοξίας στις δύσκολες στιγμές δεν είναι μια τεχνητή προσποίηση αισιοδοξίας, είναι μια ισχυρή πεποίθηση ότι οφείλουμε να αγωνιστούμε μέσα από τους τόσο σημαντικούς θεσμούς της μόρφωσης (και προσωπικά και συλλογικά) και σε κάθε έκφραση του βίου μας, για να διαμορφώνουμε το μέλλον μας καταπώς εμείς το ονειρευόμαστε.

      Και είναι – κατά την ταπεινή γνώμη μου – πολύ σημαντική η αίσθηση να νιώθεις όμορφα στο χώρο της εργασίας σου και να μην σκέπτεσαι το πότε θα τελειώσεις για να φύγεις, να μη σκέπτεσαι την Παρασκευή και τις διακοπές. Είναι μια κατάκτηση της ομορφιάς της παιδαγωγικής πράξης και της συλλογικότητάς μας να απολαμβάνουμε την κάθε στιγμή, γιατί είναι δημιούργημά μας, γιατί είναι αυθεντική έκφραση του εαυτού μας. Τελικά, πρόκειται για μια κατάκτηση ζωής και για μια στάση ζωής, που απορρέει από τον ίδιο τον αξιακό γαλαξία της Παιδαγωγικής.

 

Van Gogh, Landscape at Twilight, 1890, Van Gogh Museum, Amsterdam, The Netherlands.

  1. markakis emmanuel
    18/03/2014 στο 10:07 ΜΜ

    η κυριότερη κατάκτηση των εκπαιδευτικών είναι η δημιουργία μιας τέτοιας ατμόσφαιρας που να σου δίνει την αίσθηση ότι γίνεσαι αποδεκτός και χαίρεσαι να ζεις ανάμεσα σε συναδέλφους με όλη τη σημασία της λέξης!

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: