Αρχική > εκπαίδευση > Αποτελέσματα του PISA 2012: μια διαφορετική άποψη

Αποτελέσματα του PISA 2012: μια διαφορετική άποψη

Inness_George_Berkshire_Hills

 

Inness George Berkshire Hills

 

Ύστερα από τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού PISA του ΟΟΣΑ για το έτος 2012 η Ελλάδα σημείωσε πτώση 17 θέσεων από τον προηγούμενο  διαγωνισμό, το 2009, και κατέλαβε την 42η θέση. Αναλυτικότερα, ο μέσος όρος των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών μειώθηκε και στα τρία γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, κατανόηση κειμένων) και βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο των ανεπτυγμένων κρατών απέχοντας από τον πανευρωπαϊκό στόχο για μείωση του ποσοστού των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις κάτω από το 15% του συνόλου.

Επιπλέον, παρατηρείται ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών όπου το χάσμα στις επιδόσεις των δύο φύλων διευρύνεται, καθώς τα κορίτσια παρουσιάζουν κατά μέσον όρο καλύτερες επιδόσεις από τα αγόρια. Παράλληλα, τα παιδιά μεταναστών φαίνεται να αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες σε υψηλότερο ποσοστό από τα παιδιά με γονείς Έλληνες ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην προσχολική εκπαίδευση καθώς οι μαθητές που δεν πήγαν νηπιαγωγείο ή παιδικό σταθμό παρουσιάζουν δυσκολίες στην κατανόηση των μαθηματικών.

Με αφορμή την ανωτέρω δημοσιοποίηση ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας κ. Γιώργος Παναγιωτόπουλος προχώρησε στην εξής δήλωση: « H μειωμένη επίδοση των Ελλήνων μαθητών, όπως παρουσιάστηκε από τα αποτελέσματα του PISA 2012, δεν αποτελεί  αποκλειστικό αξιολογικό δείκτη της ποιότητας της σύγχρονης ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας.

Οι Έλληνες μαθητές, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία η οποία έχει επιδράσει καθοριστικά στην καθημερινότητά τους με έναν, όχι πάντα, θετικό τρόπο, δεν μένουν απαθείς και αδρανείς μπροστά σε αυτήν την νέα πραγματικότητα. Συνεχίζουν δυναμικά την προσπάθεια που καταβάλουν, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα στην πορεία τους για τη γνώση, τη δημιουργία και την ολοκλήρωση, στέλνοντας το δικό τους ηχηρό μήνυμα με τη συμμετοχή και τη διάκρισή τους σε Πανελλήνιους , Πανευρωπαϊκούς και Παγκόσμιους μαθητικούς αγώνες.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, μόλις πριν μερικές μέρες, κατά τη διεξαγωγή της Παγκόσμιας Ολυμπιάδας Ρομποτικής στη Τζακάρτα της Ινδονησίας εκπροσωπήθηκε το 44ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών την 7η θέση στην κατηγορία Δημοτικού Σχολείου ανάμεσα σε 392 ομάδες από 39 χώρες. Επίσης, στο 18ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Αστρονομίας και Διαστημικής 2013 της εταιρίας Αστρονομίας και Διαστήματος, στον οποίο συμμετείχαν μαθητές Λυκείων από ολόκληρη την Ελλάδα, διακρίθηκε με έπαινο μαθητής του Πειραματικού Γενικού Λυκείου ΑΕΙ Πατρών. Επιπλέον, μαθητές και των δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων συμμετέχουν ενεργά κάθε χρόνο στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς «Λυσίας», «Θαλής», της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, καθώς και στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό φιλοσοφικού δοκιμίου και σημειώνουν υψηλές επιδόσεις.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης πως απόφοιτοι των Ελληνικών Πανεπιστημίων γίνονται δεκτοί τόσο για μεταπτυχιακές σπουδές όσο και για άλλες ερευνητικές δράσεις σε ερευνητικά ινστιτούτα ενώ Έλληνες επιστήμονες διακρίνονται και βραβεύονται για την επιστημονική τους κατάρτιση, τη μεθοδικότητα και τις καινοτόμες ιδέες σε όλο το φάσμα των επιστημών, τόσο των ανθρωπιστικών όσο και των θετικών.

Ως εκ τούτου, η ανάγνωση και η ερμηνεία των προαναφερθέντων αποτελεσμάτων δεν μπορεί, και δεν πρέπει, να μείνει σε αυστηρώς στενά όρια αλλά οφείλει να συμπεριλάβει το σύνολο των παραμέτρων της σύγχρονης ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας».

PISA 2012 Evaluating school systems to improve education from OECD Education

Κάτω από (Γενικά) από ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ στις 04-12-2013

image

Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

Η Παιδεία, οι επικριτές και η κοινή λογική

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΛΩΣΣΑ

Βούτυρο στο ψωμί όλων όσοι ψάχνουν αφορμή να στείλουν στο πυρ το εξώτερον όσους αντιδρούν στο «άγιο Μνημόνιο» ήταν η έκθεση του ΟΟΣΑ για την πτώση… της ελληνικής Παιδείας. Τα Μέσα, ηλεκτρονικά και έντυπα, γέμισαν «κλαίουσες μυρτιές» που, γράφοντας το άρθρο, η πένα τους πονούσε για την κατάντια της ελληνικής Παιδείας και ακόμα περισσότερο για όλους όσοι μετέχουν αυτής.

Η καταβαράθρωση της χώρας στον κατάλογο του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με τους «πονετικούς» αρθρογράφους, οφείλεται στους ξεφτιλισμένους συνδικαλιστές που το μόνο που ξέρουν είναι να διαμαρτύρονται για τα Μνημόνια, τους μισθούς, τις μεταθέσεις και τη διαθεσιμότητα… Κουβέντα για την ποιότητα της Παιδείας.

Για την οικονομία του άρθρου -και μόνο- ας συμφωνήσουμε με αυτή την παράλογη λογική. Οι συνδικαλιστές ενδιαφέρονται περισσότερο για τους μισθούς, τα επιδόματα και τις ώρες διδασκαλίας και λιγότερο για την ποιότητα της εκπαίδευσης.

Ωραία λοιπόν. Τους ρίξαμε τους συνδικαλιστές στην πυρά, τους κάψαμε, ξεμπερδέψαμε μαζί τους και πορευόμαστε χωρίς αυτά τα «παράσιτα»! Και; Η Παιδεία μας θα γίνει ξαφνικά καλύτερη; Τα βιβλία θα είναι καλογραμμένα; Η ιστορία θα πάψει να είναι στοχοπροσηλωμένη; Το μάθημα διαδραστικό; Το σχολείο ενδιαφέρον;

Γιατί όλα τα παραπάνω δεν είναι αποφάσεις των συνδικαλιστών, είναι αποφάσεις των πολιτικών ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (για το Θρησκευμάτων ίσως γράψουμε μια άλλη φορά, αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Θεός που πιστεύουν δεν έχει φωτίσει τους υπουργούς).

Δυστυχώς λοιπόν, η εξόντωση των συνδικαλιστών δεν θα κάνει καλύτερη την Παιδεία, γιατί πολύ απλά αυτοί που τη σχεδιάζουν δεν έχουν καμιά τέτοια διάθεση.

Δεν είναι δυνατόν δηλαδή να ξεκινάει η σχολική χρονιά και οι μαθητές να μην ξέρουν τι σύστημα θα ισχύσει για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα πανεπιστήμια. Δεν είναι λογικό να ξεκινάει η σχολική χρονιά και τα σχολειά να μην έχουν βιβλία και καθηγητές. Δεν υπάρχει σε καμιά προηγμένη χώρα της Δύσης σχολείο που το ταβάνι να πέφτει στα κεφάλια των μαθητών, ή το σχολείο να κλείνει επειδή δεν έχει πετρέλαιο για θέρμανση.

Δεν μπορεί να υπάρχει σοβαρό σχολείο που κάθε χρόνο να υπόκειται σε μια μεταρρύθμιση η οποία μένει πάντα στου δρόμου τα μισά (είτε είναι καλή είτε είναι κακή).

Ποιος λοιπόν ξεχνά τις πολιτικές ευθύνες που έχουν διαχρονικά οι κυβερνήσεις; Ο κόσμος σοκάρεται με την ανεκδιήγητη λογική της τρόικας ότι «όποιος δεν έχει λεφτά να πληρώσει το δάνειό του, να μείνει άστεγος», αλλά δεν αντιδρά στους δικούς μας που σιγά σιγά το πάνε στο «όποιος έχει λεφτά να πάει σε ιδιωτικό σχολείο και οι υπόλοιποι να φοράνε κράνη, κουβέρτες στο σχολείο και το απόγευμα να πάνε φροντιστήριο».

Κυρίως όμως ξεχνούν ότι τα δικά μας παιδιά από αυτά τα προβληματικά σχολειά γίνονται λαμπροί επιστήμονες και διαπρέπουν εντός και εκτός Ελλάδας. Σε αυτό δεν βοήθησε κανένα υπουργείο Παιδείας, αλλά το μεράκι ορισμένων δασκάλων που καμιά φορά είναι και συνδικαλιστές. Αλλωστε ο συνδικαλισμός (τουλάχιστον προς το παρόν) δεν είναι παράνομος.

Landscape+of+Corsica+-+Henri+Matisse

Landscape+of+Corsica+-+Henri+Matisse

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: