Αρχική > σχολείο > 3ο Λύκειο Ζωγράφου και CERN

3ο Λύκειο Ζωγράφου και CERN

clip_image001[5]

Albert Bierstadt (1830-1902), Bierstadt Albert A View in the Bahamas

 

Του Νίκου Τσούλια

«Όταν οι απροκάλυπτες ικανότητες ενός μαθητή συναντούν το φιλελεύθερο τρόπο ενός εκπαιδευτικού, τότε συμβαίνει ένα θαύμα. Μία ειδική σχέση καθηγητή – μαθητή δεν προσδιορίζεται εύκολα, όμως αφήνει ανεξίτηλα ίχνη. Πολλοί από εμάς είχαν καθηγητές που πραγματικά έκαναν κάτι διαφορετικό στη ζωή μας, που εμφύτευσαν σε εμάς την αγάπη για μάθηση και την απελευθέρωση που πηγάζει από αυτήν».

M. H. Futrell (Η.Π.Α.),
Πρόεδρος της «Διεθνούς Οργάνωσης των Εκπαιδευτικών» (1993)

 

Η ιδέα ήταν μιας συναδέλφου φυσικού στο σύλλογο των εκπαιδευτικών του Λυκείου μας: «Να οργανώσουμε μια εκπαιδευτική και μορφωτική επίσκεψη του σχολείου μας στο CERN». Βρήκε γρήγορα ανταπόκριση από τους εκπαιδευτικούς και μια μικρή ομάδα αρχίσαμε να κάνουμε μια σχετική προεργασία. Κάναμε αίτηση στο CERN δεσμευόμενοι για μια μικρή ομάδα μαθητών. Η έκπληξη ήλθε πολύ γρήγορα και ήταν από την πλευρά των μαθητών και των μαθητριών. Ενώ υπολογίζαμε ότι θα συγκεντρωνόταν περίπου ένας αριθμός 30 ατόμων, τελικά ο αριθμός αυτός υπερδιπλασιάστηκε προκαλώντας έναν μικρό πονοκέφαλο για μια καλή και αποτελεσματική διευθέτηση αυτής της μαθητικής επιθυμίας.

Αν και είμαστε ακόμα στην αρχή της υλοποίησης του προγράμματος, θεωρώ απαραίτητο να σημειώσω κάποια σημαντικά στοιχεία του εν λόγω εγχειρήματος. Πρώτον, το ενδιαφέρον των μαθητών / μαθητριών για πρωτοβουλίες παραμένει ένα από τα πιο βασικά στοιχεία στη λειτουργία του σχολείου. Βέβαια μια επίσκεψη στο CERN είναι ένα χαρακτηριστικό γεγονός όχι μόνο για τη σχολική ζωή των μαθητών / μαθητριών αλλά και για τη συνολική ζωή τους και αυτό προσδίδει την ιδιαιτερότητα σ’ αυτή την πρωτοβουλία.

Είναι ολοφάνερο ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες επιζητούν κάτι το ξεχωριστό, διψούν για κάτι το πρωτόγνωρο. Και δεν έχουν άδικο, γιατί μια τέτοια εμπειρία θα μετασχηματίσει τις φιλοδοξίες τους και τα όνειρά τους και έτσι θα αποκτήσουν άλλη ματιά για τις επαγγελματικές τους βλέψεις αλλά και άλλη πιο δημιουργική κοσμοθεώρηση. Οι μαθητές και οι μαθήτριες που δημιουργούν τέτοια γεγονότα σπουδαίων μορφωτικών πρωτοβουλιών κατακτούν μια καλύτερη αυτο-εκτίμηση και αυτο-πεποίθηση, τροφοδοτούν μια αντίληψη εξωστρέφειας και σχεδιασμού τολμηρών επιδιώξεων. Έχω μια απόλυτη βεβαιότητα ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες θα γυρίσουν αλλαγμένοι, θα αποδράσουν από τα βαρύ κλίμα της κρίσης και της γενικής κατήφειας, θα έχουν μια πιο αισιόδοξη στάση ζωής…

Δεύτερον, η ανταπόκριση των γονέων για να στηρίξουν τα παιδιά τους – σε καιρούς τόσο χαλεπούς – δείχνει όχι μόνο την αγάπη τους και την φροντίδα τους για να δώσουν καθετί που ενισχύει τα παιδιά τους στη διαμόρφωση της μορφωτικής αποσκευής, αλλά αναδεικνύει και τη θέλησή τους να δώσουν έναν ψυχολογικό αέρα ενθάρρυνσης στα παιδιά τους πέρα και μακριά από τη συλλογική κατάθλιψη που μάς απειλεί, πέρα και μακριά από τα τετριμμένα που ανακυκλώνουν την κρίση και καθηλώνουν τη δημιουργικότητά μας. Ταυτόχρονα αναδεικνύεται ο ρόλος της γενικής μόρφωσης, γιατί έδειξαν το ίδιο ενδιαφέρον οι μαθητές και οι μαθήτριες ανεξάρτητα από τις κατευθύνσεις τους στο λύκειο και τους προσανατολισμούς στις επιλογές των σπουδών τους.

Αυτή η στάση των μαθητών και των μαθητριών μας και των γονέων τους θέτει τους εκπαιδευτικούς σε ένα βήμα μεγαλύτερων ευθυνών, πιο αυξημένου παιδαγωγικού ρόλου. Καμιά υπαλληλική νοοτροπία, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να αντέξει στις επιταγές του σύγχρονου σχολείου, στα σημάδια των καιρών μας.

Και επειδή δεν ικανοποιήθηκαν όλες οι επιλογές των μαθητών και των μαθητριών μας, από τώρα ξεκινήσαμε για την επόμενη φάση σχεδιασμού και όταν το σχετικό σύστημα του CERN ξανα-ανοίξει, θα προσδιορίσουμε σαφώς πιο καλά και πιο οργανωμένα την επόμενη επίσκεψή μας. Άλλωστε, θα υπάρχει και η εμπειρία της πρώτης φοράς που θα αποτελεί πολύτιμο οδηγό για μια πιο αποτελεσματική διοργάνωση.

Θεωρώ ότι τώρα όσο ποτέ άλλοτε οι εκπαιδευτικοί θεσμοί οφείλουν να επιδείξουν το ρόλο της ουσιαστικής αγωγής, της παιδείας και της μόρφωσης. Τώρα όσο ποτέ άλλοτε οφείλουν η ζέση και ο οίστρος της παιδαγωγικής θεωρίας και πρακτικής να απελευθερώσουν δημιουργικές δυνάμεις από τους νέους. Τώρα όσο ποτέ άλλοτε η διδακτική τέχνη οφείλει να ανακαλύψει τρόπους ενθάρρυνσης στις αίθουσες διδασκαλίας, με νέα ξεπετάγματα στις κινήσεις μας και όχι μόνο με φραστικές επινοήσεις.

Αυτή η πρωτοβουλία είναι μια νότα αισιοδοξίας στη σχολική μας κοινότητα, είναι μια αποφασιστική θέληση για να αλλάξουμε τα πράγματα στον μικρόκοσμό μας, για να δημιουργήσουμε το μέλλον μας καταπώς εμείς το ονειρευόμαστε και όχι καταπώς μας το φέρνει ο χρόνος, δηλαδή καταπώς το αποφασίζουν οι άλλοι

clip_image001

Albert Bierstadt (1830-1902), bierstadt18

  1. Μαρια Παλάσκα
    04/12/2012 στο 12:26 ΜΜ

    Μία πρόταση για την οργάνωσή σας: Ο γυιός μου μαθητής του Κολλεγίου Αθηνών και απόφοιτος του 2008, πήγε στο CERN ως εξής: Το σχολείο διοργάνωσε το ταξίδι και έδωσε το δικαίωμα να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα μόνο μαθητές που είχαν απο τη β Γυμνασίου στο μάθημα της Φυσικής σταθερά απο 18 και πάνω σε όλες τις τάξεις, έτσι περιορίζεται ο αριθμός και εξομαλύνονται τα προβλήματα της συσσώρευσης πολλών μαθητών. Με αυτόν τον τρόπο το σχολείο τους έκανε έτσι μία αναγνώριση του ενδιαφέροντός τους πάνω στο συγκεκριμένο μάθημα καθόλη τη διάρκεια των σπουδών τους , μιά και η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια της τελευταίας χρονιάς .

    • N.T.
      04/12/2012 στο 5:05 ΜΜ

      Βρήκαμε την εξής λύση. Αποφασίσαμε να είναι οι μαθητές / μαθήτριες της Γ΄ Λυκείου δεσμευόμενοι για τους άλλους την επόμενη χρονιά. Στη συνέχεια οι ίδιοι οι μαθητές / μαθήτριες της Γ΄ Λυκείου προσδιόρισαν – με διάθεση συνεργασίας και λαμβάνοντας υπόψη την έντονη επιθυμία και το ενδιαφέρον των – την τελική ομάδα. Οι υπόλοιποι / -ες διαμόρφωσαν ένα άλλο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης επίσης φιλόδοξο και έτσι ικανοποιήθηκαν όλες οι επιλογές.
      Ν.Τ.

  2. 05/02/2013 στο 9:06 ΜΜ

    Σύμφωνα με πιο νομοθετικό πλαίσιο έγινε αυτή η μετακίνηση;

    • N.T.
      06/02/2013 στο 5:36 ΜΜ

      Υπουργική απόφαση για τις Σχολικές εκδρομές και για τις μετακινήσεις μαθητών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

      129287/Γ2, ΦΕΚ 2769/2-12-2011

      • 06/02/2013 στο 10:46 ΜΜ

        Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση.

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: