Αρχική > εκπαίδευση > Δήμος Ζωγράφου και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες

Δήμος Ζωγράφου και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες

clip_image002[5]

Του Νίκου Τσούλια

Αφού ο εν λόγω δήμος έχει – πολύ ορθά – ως σύνθημα «ο δήμος, το μεγάλο σπίτι μας», καλό είναι να ασχοληθούμε και επ’ ολίγον με αυτόν, ιδιαίτερα τώρα το καλοκαίρι που προσφέρεται η δυνατότητα γραφής ακόμη και για τα πιο ειδικά θέματα.

 

Τα κοινωνιολογικά στοιχεία της πόλης αυτής δεν διαφέρουν από τα αντίστοιχα των γειτονικών δήμων, με την μόνη ίσως παρατήρηση ότι έχει ένα σημαντικό διαφοροποιητικό στοιχείο. Ο «Ζωγράφος» ίσως είναι η πόλη με τη μεγαλύτερη αναλογία φοιτητών σε σχέση με το συνολικό της πληθυσμό. Είναι μια «φοιτητούπολη» (από τα παλιότερα χρόνια) και αυτό οφείλεται στο γεγονός της γειτνίασής της με την Πανεπιστημιούπολη και με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Ωστόσο, για να αρχίσουμε την κριτική μας προσέγγιση, δεν έχει προσδώσει το γεγονός αυτής της ιδιαιτερότητας στο δήμο αυτό κάποιο σημαντικό όφελος στους κατοίκους, πέραν των ανά την Ελλάδα τετριμμένων λαϊκίστικων γνωστών οφελών των ενοικίων των διαμερισμάτων και της ανάπτυξης των καφετεριών! Δεν έχει δημιουργηθεί, δηλαδή, ένα μορφωτικό σκηνικό – που θα συνεργούσε στην πνευματική καλλιέργεια των κατοίκων -, αφού εδώ αναπτύσσονται τα πιο σημαντικά πανεπιστήμια της χώρας μας. Απλώς τα προαναφερθέντα ιδρύματα είναι στο δήμο Ζωγράφου και τίποτα πέραν τούτου!

clip_image002

Χωρίς να είμαι σε θέση να προτείνω μια συνολική προς τούτο πρόταση, θα μπορούσε ενδεικτικά να εξεταζόταν η δυνατότητα δημιουργίας ενός σύγχρονου συνεδριακού επιστημονικού κέντρου που θα λειτουργούσε με τη συνευθύνη των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και του δήμου και θα έδινε μια γενικότερη μορφωτική δυναμική. Δεν γνωρίζω τις τελευταίες εξελίξεις σε σχέση με την περίφημη «βίλλα Ζωγράφου» και αν θα μπορούσε εδώ να βρεθεί ο σχετικός χώρος. Εκτιμώ ότι θα μπορούσε μια επιστημονική επιτροπή να εξετάσει το όλο θέμα και ακόμη να συλλέξει πληροφορίες από άλλες πόλεις του εξωτερικού που έχουν μια σχετική εμπειρία. Και πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι τα σύγχρονα πανεπιστήμια ανοίγονται όλο και περισσότερο στους πολίτες και δεν αποτελούν κλειστές λέσχες μόνο για τις σπουδές των φοιτητών και των φοιτητριών. Δεν μπορεί να είναι η μόνη σχέση του δήμου Ζωγράφου με το πανεπιστήμιο Αθηνών και με το Μετσόβειο Πολυτεχνείο η γεωγραφική σχέση.

clip_image001Πέρυσι αναλήφθηκε από το δήμο μια πρωτοβουλία επιλογής μαθητών από τα λύκεια της περιοχής για μια συγκροτημένη επίσκεψη στο πολυτεχνείο. Επίσης αρκετά λύκεια αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες επισκέψεων στα τμήματα των σχολών του πανεπιστημίου και του πολυτεχνείου με σκοπό να γνωρίσουν οι μαθητές από πρώτο χέρι και με τον πιο έγκριτο τρόπο τα προγράμματα σπουδών αλλά και τις επαγγελματικές προοπτικές των διάφορων τμημάτων. Μια άλλη λειτουργία εκπαιδευτικής ώσμωσης και συνεργασίας των σχολείων του δήμου Ζωγράφου και των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων είναι το γεγονός των συχνών επισκέψεων ομάδων φοιτητών / φοιτητριών για να παρακολουθήσουν μαθήματα διδασκαλίας από τους καθηγητές των λυκείων και κυρίως στα φιλολογικά μαθήματα.

Τέλος, δεν λείπουν οι επισκέψεις συναδέλφων εκπαιδευτικών που κάνουν μεταπτυχιακές εργασίες ή διδακτορικές διατριβές. Με δεδομένη τη γενική επιφύλαξη των εκπαιδευτικών σε έρευνες, θεωρώ πολύ σημαντικό στοιχείο της ανοικτής ματιάς των συναδέλφων να δέχονται επισκέψεις και να κάνουν διδασκαλίες με σκοπό την εξυπηρέτηση της έρευνας. Αν λάβουμε υπόψη μας το νέο στοιχείο της εισαγωγής της έρευνας στη δομή και στη λειτουργία του λυκείου, μια καλή ιδέα στη συνεργασία πανεπιστημίων και των γειτονικών τους λυκείων είναι η ταχεία επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη μεθοδολογία της έρευνας.

Το γεγονός ότι η σημερινή διοίκηση του δήμου βλέπει με καλό μάτι το ζήτημα της μόρφωσης, αφού κάνει σημαντικές προσπάθειες στην επίλυση των εκπαιδευτικών προβλημάτων, είναι πρόπλασμα για μια δυναμική μετεξέλιξη στον τομέα αυτό. Για παράδειγμα, το ξεκίνημα του θεσμού του «κοινωνικού φροντιστηρίου» με ιδιαίτερη θέρμη, είναι ένα πρόπλασμα για μια ποιοτική μορφωτική ανέλιξη της μικρο-κοινωνίας του εν λόγω δήμου. Και εδώ η προσπάθεια πρέπει να ενταθεί. Πολλοί μαθητές / μαθήτριές μας έχουν ανάγκη πρόσθετης εκπαιδευτικής στήριξης και με δεδομένο τον μαρασμό τόσο της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης (στο λύκειο) όσο και της Ενισχυτικής Διδασκαλίας (στο γυμνάσιο), η ανάγκη αυτή είναι πιο επιτακτική.

Επίσης οι μαθητές / μαθήτριες που οι γονείς τους είναι μετανάστες συχνά έχουν ανάγκη πρόσθετων μαθημάτων στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Και εδώ είναι απαραίτητη η στήριξη των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας και της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από τους πανεπιστημιακούς δασκάλους, γιατί οι αυτοσχεδιασμοί δεν είναι πάντα η ενδεδειγμένη λύση, γιατί ειδικά στα δύσκολα θέματα είναι αναγκαία η επιστημονική γνώση. Σε αυτές τις συμπράξεις είναι φανερό ότι ωφελούνται και οι πανεπιστημιακοί, αφού θα μπορούν να διεξάγουν σχετικές έρευνες στους μαθητές / στις μαθήτριες και να εμπλουτίζουν τη βιβλιογραφία τους και τις επιστημονικές δημοσιεύσεις τους.

Πολλά ζητήματα μπορούν να αναδυθούν από μια συστηματική συνεργασία μεταξύ σχολείων και πανεπιστημίων. Πολλές λύσεις μπορούν να βρεθούν σε χρόνια προβλήματα της εκπαίδευσης αν έχουμε ανοιχτή αντίληψη, αν αναζητούμε νέες μεθόδους, αν σπάζουμε στεγανά και αγκυλώσεις, αν ενώνουμε δυνάμεις, αν ανταλλάσσουμε εμπειρίες και ιδέες.

clip_image002

Βολανάκης Κωνσταντίνος, Αραγμένα ιστιοφόρα

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: