Αρχική > εκπαίδευση > Απολογισμός χρονιάς

Απολογισμός χρονιάς

clip_image001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Του Νίκου Τσούλια

Στην εκπαίδευση αυτονόητα η χρονιά έχει άλλες αναφορές και επομένως έχει νόημα να συζητήσουμε τώρα το πώς πήγε γενικά στην εκπαίδευσή μας η ακαδημαϊκή και κυρίως η σχολική χρονιά. Βέβαια το εκπαιδευτικό μας σύστημα δοκιμάστηκε και δοκιμάζεται πρωτίστως – όπως όλοι οι κοινωνικοί θεσμοί – από την οικονομική κρίση της χώρας. Αλλά δεν είναι μόνο αυτή η αιτία που η χρονιά έφυγε με πολλά προβλήματα και το πιο σημαντικό δεν φαίνεται ότι την επόμενη χρονιά τα πράγματα θα κυλήσουν καλύτερα.

Στο χώρο των της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και των πανεπιστημίων είχαμε μια σπασμωδική κίνηση από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας στο θεσμικό επίπεδο με πιο οξεία εκδοχή εκείνη της αξιολόγησης και της σχετικής χρηματοδότησης. Σύγκλιση του Υπουργείου με την πανεπιστημιακή κοινότητα δεν επιτεύχθηκε, ο νόμος έμεινε μετέωρος, αλλού εφαρμόζεται και αλλού όχι. Σε αυτό το κλίμα σύγχυσης συνέτεινε και η αλλαγή στην ηγεσία του Υπουργείου. Πάντως στο χώρο της πανεπιστημιακής και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συνολικά εκκρεμεί μια δημοκρατική μεταρρύθμιση εδώ και πολλά χρόνια και κανένας δεν ξέρει πότε θα κινηθούν τα πανεπιστήμια με σύγχρονο βηματισμό.

Στο χώρο της δευτεροβάθμιας και της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είχαμε σοβαρά προβλήματα πέραν εκείνων των παραδοσιακών που χαρακτηρίζουν εν πολλοίς τη χρόνια παθογένεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Τα σχολικά βιβλία άργησαν πολύ να έρθουν στα σχολεία και ο ρυθμός της μάθησης επιβραδύνθηκε. Στο θεσμικό πεδίο είχαμε την απόπειρα αλλαγής του Λυκείου. Τελικά το Λύκειο βρίσκεται σε μια μετέωρη φάση. Αρκεί να σημειωθεί ότι οι μαθητές της Β΄ Λυκείου της επόμενης σχολικής χρονιάς θα παρακολουθήσουν ένα σχολικό πρόγραμμα που δεν αντιστοιχεί ουσιαστικά σε κανέναν τύπο Λυκείου, αλλά ένα πρόγραμμα ειδικά για αυτή τη «σειρά» των μαθητών. Το αναλυτικό πρόγραμμα του Λυκείου είναι ένας πεδίο πρόσθεσης και αφαίρεσης γνωστικών αντικειμένων και κεφαλαίων μαθημάτων χωρίς σχέδιο και κανέναν συγκεκριμένο προγραμματισμό. Το σχήμα του «Νέου Λυκείου» παρέμεινε ένα φάντασμα – όπως πολύ έγκαιρα είχαμε επισημάνει – με το Υπουργείο να αυτοσχεδιάζει και τελικά η όλη απόπειρα βούλιαξε σε θεωρητικά πονήματα και άφθονες τηλεοπτικές εξαγγελίες.

Όσον αφορά το σύστημα πρόσβασης των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μπορούμε και εδώ να δούμε μια αξιοσημείωτη προχειρότητα. Κανένα νέο σύστημα πρόσβασης δεν υπήρξε όχι μόνο για τα παιδιά της απερχόμενης Α΄ Λυκείου αλλά και για τα παιδιά που θα πάνε του χρόνου στην Α΄ Λυκείου δεν πρόκειται να αλλάξει το σημερινό σύστημα. Πολύ δε φοβάμαι ότι το υπάρχον σύστημα πρόσβασης θα περιλάβει και τους μαθητές που τον Σεπτέμβριο θα φοιτούν στη Β΄ Γυμνασίου.

Τα γνωστικά αντικείμενα παρέμειναν πολλά στα σχολεία της γενικής παιδείας και της τεχνικο – επαγγελματικής εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα να μη γίνεται η μάθηση σε βάθος και η εκπαίδευσή μας γενικά να μη συμβαδίζει με τα σύγχρονα επιστημονικά και παιδαγωγικά προτάγματα, κάτι που κάνουν πολλά εκπαιδευτικά συστήματα σ’ όλο τον κόσμο. Η παιδαγωγική κατάρτιση των καθηγητών αλλά και η αντίστοιχη επιστημονική εκπαίδευση των δασκάλων συνεχίζει να εκκρεμεί. Παρά τις βαρύγδουπες δηλώσεις των ηγεσιών του Υπουργείου σ’ αυτούς τους τομείς δεν «κουνήθηκε φύλλο» και έτσι το σχολείο μας λειτουργεί με εκπαιδευτικές αντιλήψεις και πρακτικές εν πολλοίς παρωχημένες.

Το πιο σημαντικό θετικό στοιχείο στη σχολική χρονιά που φεύγει είναι – κατά τη γνώμη μου – η εισαγωγή της έρευνας στην Α΄ Λυκείου και από την επόμενη χρονιά και στη Β΄ Λυκείου. Παρά τα προβλήματα και τις ελλείψεις που συνόδευσαν αυτό τον θεσμό, θεωρώ ότι μπορεί η έρευνα να αποτελέσει ένα σημαντικό στοιχείο ανανέωσης τόσο του σχολικού περιεχομένου όσο και εμβάθυνσης της μάθησης και ουσιαστικής ενίσχυσης της γνώσης των μαθητών μας.

Το πιο αρνητικό στοιχείο ήταν το γεγονός της παντελούς έλλειψης προεκλογικής αναφοράς στο μεγάλο ζήτημα της εκπαίδευσης από τα προγράμματα των πολιτικών κομμάτων και κυρίως από τις πολιτικές συζητήσεις. Και αυτό προδικάζει την μάλλον μη αισιόδοξη έκβαση της συνολικής προσπάθειας της χώρας, υποδηλώνει την αδυναμία της για υπέρβαση της κρίσης. Γιατί το να μη βλέπουμε το ρόλο της γνώσης και του σχολείου για την πολύπτυχη ανάπτυξη της χώρας σημαίνει ότι δεν υπάρχει ανάλυση σε βάθος της όλης κατάστασης και βεβαίως απουσιάζει και κάποιο ουσιαστικό σχέδιο. Γιατί η εκπαίδευση – ιδιαίτερα σε φάσεις κρίσιμες – είναι ο κύριος συντελεστής προαγωγής της έννοιας της κοινωνικής και οικονομικής προόδου.

Η επόμενη σχολική χρονιά πάντα αρχίζει από το τέλος του Ιουνίου. Το Υπουργείο οφείλει να κινηθεί με γρήγορους ρυθμούς, ώστε να έχουμε τα βιβλία την 1η Σεπτεμβρίου στα σχολεία. Οφείλει να τακτοποιήσει από τώρα το εκπαιδευτικό προσωπικό, μετά το κύμα των συνταξιοδοτήσεων, τόσο τις μεταθέσεις όσο και τις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών, ώστε να μην έχουμε προβλήματα το φθινόπωρο.

Καλό καλοκαίρι στους μαθητές και στις μαθήτριές μας, καλό καλοκαίρι με διάβασμα!

 

ΑΠΧ Αετού Φλώρινα

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: