Αρχική > πανεπιστήμιο > Συμπλήρωση μηχανογραφικού

Συμπλήρωση μηχανογραφικού

Η αρχή μιας νέας πορείας μας σε σχέση με τη γνώση

 

clip_image001

Του Νίκου Τσούλια

Η συμπλήρωση μηχανογραφικού ουσιαστικά συνδέεται με την επιλογή της μελλοντικής επαγγελματικής εξέλιξης και ως εκ τούτου απαιτεί ιδιαίτερη επιμέλεια και γνώση. Εδώ ανακύπτει ένα ζήτημα: είναι σε θέση σ’ αυτή την ηλικία οι νέοι μας να κάνουν οριστικές επιλογές για την επαγγελματική τους πορεία; Μάλλον δεν πρέπει να είμαστε απόλυτοι.

 

Οι σημερινές εποχές είναι πολύ διαφορετικές από τις προηγούμενες. Η αγορά εργασίας αφενός μεν δοκιμάζεται από την οικονομική ύφεση της χώρας μας αφετέρου δε είναι σε διαρκή ρευστότητα εξαιτίας των πολλαπλών παραγωγικών μετασχηματισμών των σύγχρονων κοινωνιών αλλά και εξαιτίας του διεθνοποιημένου οικονομικού περιβάλλοντος.

Ωστόσο, ο υποψήφιος εκ των πραγμάτων οφείλει να κάνει τις επιλογές του σε αυτή τη φάση που τελειώνει το λύκειο και έχει τη δυνατότητα στο μέλλον να προσαρμόζει την επιλογή αυτή ανάλογα με τις εξελίξεις. Μπορεί, για παράδειγμα, να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές που θα συμπληρώσουν τις βασικές σπουδές και θα του δώσουν καλύτερο προσανατολισμό και περισσότερα προσόντα και με πιο ώριμη σκέψη για την οριστική επαγγελματική του επιλογή.

Για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δεν υπάρχουν πολλά μυστικά. Δύο είναι οι βασικές συνιστώσες τις οποίες λαμβάνουμε υπόψη για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Πρώτη και βασική συνιστώσα είναι η προτίμηση των υποψηφίων ιεραρχημένη κατά τμήμα Σχολής και κατά πόλη και δεύτερη συνιστώσα είναι οι βαθμολογικές βάσεις των ενδιαφερόμενων τμημάτων της προηγούμενης χρονιάς. Συμπληρωματικό αλλά σημαντικό στοιχείο είναι και το γεγονός ότι και τη φετινή χρονιά οι επιλογές των τμημάτων των Σχολών θα έχουν έναν «κάθετο» προσανατολισμό, δηλαδή θα επιλέγονται συγγενικά τμήματα μιας συγκεκριμένης πόλης που διευκολύνει τον υποψήφιο, έτσι ώστε να μην επιβαρύνεται οικονομικά η οικογένειά του.

Επομένως, ο υποψήφιος ξεκινάει να βάζει την κατάταξη των τμημάτων των Σχολών με βάση την προτίμηση που θέλει και ξεκινώντας από τα τμήματα που έχουν υψηλότερες βάσεις. Οδηγός των βάσεων μπορεί να αποτελέσει η περσινή χρονιά. Δεν έχει κανένα νόημα να τίθεται πρώτα ένα τμήμα με χαμηλότερη βάση από ένα τμήμα με υψηλότερη. Γιατί προφανώς θα εισαχθούμε στο τμήμα με την πρώτη προτίμησή μας, ανεξάρτητα από το αν είχαμε τη δυνατότητα να μπούμε και στο τμήμα με υψηλότερη βάση.

Συμπληρωματικά πρέπει να σημειωθούν και τα εξής στοιχεία. α) Αν τον υποψήφιο τον ενδιαφέρουν σχολές με πολύ υψηλή βάση εισαγωγής, π.χ. ιατρική σχολή, τότε – κατά τη γνώμη μου – πρέπει να δηλώσει και ιατρικές σχολές στην περιφέρεια. Είναι φοβερό λάθος να εισαγόμαστε από πλευράς βαθμολογίας σε μια τέτοια σχολή και να μην την έχουμε δηλώσει. Είναι λάθος να θεωρούμε ότι μπορούμε να ξαναδώσουμε του χρόνου για να περάσουμε στην πόλη που θέλουμε. Αυτό είναι μια έντονη ψυχολογική δοκιμασία και σε κάθε περίπτωση, τίποτα δεν είναι σίγουρο.

β) Συμπληρώνουμε και σχολές και τμήματα που μπορεί να μην είναι στις πρώτες επιλογές μας, αλλά δεν θα τα αποκλείαμε. Για παράδειγμα, ένας υποψήφιος που ενδιαφέρεται για σχολές του Πολυτεχνείου και έχει επομένως μια καλή άποψη και καλές γνωσιακές δυνατότητες για τις θετικές επιστήμες, οφείλει να επιλέξει και τμήματα της Φυσικομαθηματικής Σχολής κλπ και να σταθμίσει εκ των υστέρων την τελική επιλογή του σκεπτόμενος σε νέα βάση τις επαγγελματικές του επιλογές.

γ) Αποφεύγουμε να ξαναδίνουμε εξετάσεις και την επόμενη χρονιά, εκτός κι αν υπάρχει σοβαρός λόγος. Ο υποψήφιος κουράζεται πάρα πολύ ψυχολογικά διαβάζοντας και ξαναδιαβάζοντας τα ίδια μαθήματα και μια ενδεχόμενη ατυχία (γιατί και αυτή υπεισέρχεται σ’ αυτές τις εξετάσεις) μπορεί να τον φέρει πολύ πίσω και από τα αποτελέσματα της προηγούμενης χρονιάς και επιπλέον θα έχει χάσει και μια χρονιά.

Εδώ πρέπει να καταγράψουμε τη γενική διαπίστωση ότι καμιά επαγγελματική πορεία δεν είναι εξασφαλισμένη – όπως ήταν παλιότερα – και αυτό που θα μετρήσει είναι όχι μόνο η απόκτηση του πτυχίου αλλά η κατάκτηση ουσιαστικών προσόντων (δηλαδή καλή πορεία στο πανεπιστήμιο) και η πρόκτηση μεταπτυχιακών τίτλων. Ο υποψήφιος οφείλει να συνειδητοποιήσει ότι η μάχη και ο αγώνας δεν τελειώνει με την εισαγωγή μας αλλά ότι τότε μόλις αρχίζει. Γιατί στη χώρα μας, δυστυχώς, «σκοτωνόμαστε» να εισαχθούμε σε κάποια σχολή (με φοβερή προσωπική προσπάθεια αλλά και με θυσίες της οικογένειας) και στην συνέχεια ή δεν δίνουμε βάρος στις σπουδές μας ή ακόμα και τις εγκαταλείπουμε!

Θα τόνιζα ακόμα ότι καλό είναι ο υποψήφιος να συμβουλεύεται έναν έμπειρο εκπαιδευτικό για να τον βοηθήσει στις επιλογές του. Σε κάθε περίπτωση οι επιλογές και η τελική ευθύνη είναι του υποψήφιου!

Καλή επιτυχία και καλές σπουδές με πάθος για την επιστημονική πλέον γνώση, η οποία είναι τόσο όμορφη και τόσο χειραφετική για τη ζωή του νέου και της νέας.

Τα υπόλοιπα επί του ψηφιακού πεδίου: www.minedu.gov.gr

 

clip_image001[5]

clip_image001Oleanders and Zola’s "Joie de Vivre," 1888. Oil on canvas.

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: