Αρχική > εκπαίδευση > Ειδικές κατηγορίες: μια πρόταση

Ειδικές κατηγορίες: μια πρόταση

clip_image001

Edward Lear, Greek Monastery (Lavra): 8 September 1856

 

Του Νίκου Τσούλια

Έχουμε εξετάσει τις στρεβλώσεις των ρυθμίσεων που γίνονται σε διάφορες ειδικές κατηγορίες ομάδων του πληθυσμού, στρεβλώσεις που οφείλονται και σε παραλείψεις στον τρόπο θέσπισης αλλά και στον ανθρώπινο παράγοντα που ερμηνεύει και εφαρμόζει λανθασμένα τις νομοθετικές ευεργετικές διατάξεις. Θεωρώ ότι η πολιτεία οφείλει να παρακολουθεί την εφαρμογή των ρυθμίσεών της και να επανέρχεται με διορθωτικές κινήσεις ή και με ακυρώσεις προηγούμενων νομοθετικών προβλέψεών της.

Ας δούμε, λοιπόν, μέσα από την περίπτωση των εκπαιδευτικών παραδειγμάτων το πώς μπορεί να διορθωθεί μια στρέβλωση αυτής της μορφής. Έχουμε τα παιδιά που αντιμετωπίζουν κάποια μορφή δυσλεξίας. Προς τα πού πρέπει να κινηθεί η πολιτεία προκειμένου να τα βοηθήσει αντισταθμιστικά και να μπορούν να συμμετέχουν με ισότιμο τρόπο στην εκπαίδευση και γενικότερα στην επαγγελματική εξέλιξη; Η σύγχρονη επιστημονική και παιδαγωγική βιβλιογραφία στο σύγχρονο κόσμο μάς λέει ότι πρέπει να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας σε κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα από την πολύ μικρή ηλικία του παιδιού, έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό το όλο πρόβλημα. Η λεγόμενη ειδική παιδαγωγική έχει κάνει σήμερα σοβαρά βήματα αντιμετώπισης και επίλυσης πολλών σχετικών προβλημάτων. Θεωρεί δε καταλυτικό παράγοντα την έγκαιρη διάγνωση του προβλήματος. Προτείνει δε τα παιδιά αυτά να φοιτούν στα συνηθισμένα σχολεία, στα οποία πρέπει να εφαρμόζονται διαφοροποιημένα προγράμματα σπουδών από κατάλληλα εκπαιδευμένους και διαρκώς επιμορφούμενους εκπαιδευτικούς.

Τι κάνουμε όμως στη χώρα μας; Αντί να κινηθούμε επί της ουσίας και επί του πεδίου επίλυσης του προβλήματος, παρέχουμε άλλα οφέλη για να ισοζυγίσουμε το πρόβλημα! Έτσι στην περίπτωση που εξετάζουμε εφαρμόζουμε ειδικό τρόπο (;) εξέτασης των μαθητών τόσο για τη προαγωγή τους στο λύκειο, για παράδειγμα, όσο και για την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο! Ο δε ειδικός τρόπος είναι η προφορική εξέταση και μάλιστα από εκπαιδευτικούς που συνήθως δεν έχουν καμιά σχέση με την ιστορία της δυσλεξίας. Το προκύπτον ερώτημα είναι απλό. Το αν θα εισαχθεί κάποιος στο πανεπιστήμιο είναι ζήτημα ειδικής αντιμετώπισης; Είναι πρόβλημα πολιτικής απόφασης και νομοθετικής ρύθμισης και όχι θέμα εκπαιδευτικό και επιστημονικό;

Δηλαδή, αντί να εξετάζουμε το πώς θα δώσουμε ουσιαστικά μορφωτικά προσόντα σε έναν υποψήφιο που έχει δυσλεξία, έτσι ώστε τελικά να μπορεί να παρακολουθήσει την επιστήμη του στο πανεπιστήμιο και να βγει ένας άρτιος επιστήμονας, τού δίνουμε τη δυνατότητα ευκολότερης εισαγωγής και μετά τον αφήνουμε στην τύχη του; Το πρόβλημα συνεχίζεται. Στο πανεπιστήμιο θα του δώσουμε και πάλι νέες διευκολύνσεις για να τελειώσει τις σπουδές; Και τελικά, οι σπουδές που θα ολοκληρώσει θα αντιστοιχούν στις επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται; Μετατοπίζουμε, δηλαδή, διαρκώς ένα πρόβλημα χωρίς να δίνουμε σε καμιά φάση εκτύλιξης του προβλήματος μια μάχη επιστημονικής επίλυσής του και καταλήγουμε σε μια οιονεί – ή μάλλον απόλυτη – πολιτική «μη λύση». Ξεχνάμε ότι η πολιτική λύση είναι «μη λύση» όταν ο πολιτική αντικαθιστά την επιστήμη. Γιατί τι νόημα έχει η πιστοποίηση κάποιων γνώσεων με έναν τίτλο, όταν η πολιτικού τύπου πιστοποίηση δεν αντιστοιχεί σε πραγματικές γνώσεις και δεξιότητες και σε υπαρκτά προσόντα; Ουσιαστικά τροφοδοτούμε το γνωστό από την ιστορία διαχρονικό πρόβλημα της εκπαίδευσής μας να συνυπάρχει η υπερεκπαίδευση με μεγάλα ποσοστά λειτουργικού αναλφαβητισμού.  

Εδώ πρέπει να ξανα – κατατεθεί η άποψη που θεωρεί και εφαρμόζει η σύγχρονη παιδαγωγική. Η σύγχρονη γενική παιδεία πρέπει να μετασχηματιστεί και να μεταρρυθμιστεί, έτσι ώστε με τα κατάλληλα διαφοροποιημένα εκπαιδευτικά προγράμματα και βιβλία και με τους κατάλληλα εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς να μπορούν να φοιτούν όλα τα παιδιά (εκτός των πολύ σοβαρών περιπτώσεων) στα συνηθισμένα σχολεία και όχι σε ειδικά σχολεία με ισότιμο τρόπο και φυσικά χωρίς ειδικές ρυθμίσεις. Και όσον αφορά τη γενικότερη στάση και συμπεριφορά στο ζήτημα των κατηγοριοποιήσεων θεωρώ ότι η διαρκής διαμόρφωση ειδικών κατηγοριών οδηγεί σε λανθασμένους δρόμους αντιμετώπισης των προβλημάτων και σε “επιλεκτικού” τύπου οργάνωση της κοινωνίας. Η κατηγοριοποίηση αναπαράγει το πρόβλημα της ειδικής αντιμετώπισης και επιτείνει την έντασή του. 

Ας επανέλθουμε όμως στην εκπαίδευση. Στη χώρα μας τι κάνουμε τελικά; Ούτε σε ειδικά σχολεία πάνε αυτά τα παιδιά – όπως τα ήθελε η ειδική αγωγή των προηγούμενων δεκαετιών – ούτε φοιτούν στα κατάλληλα μετασχηματισμένα γενικά σχολεία, όπως τα θέλει η σύγχρονη παιδαγωγική. Αντίθετα «παρακολουθούν» στο γενικό σχολείο, χωρίς κανένας να ασχολείται μαζί τους επί της ουσίας της μάθησης. Απλώς εξετάζονται με ειδικό τρόπο! Και φυσικά το πρόβλημα παραμένει. Το περίεργο είναι ότι και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι δεν μάχονται για λύση επί της ουσίας, αλλά επαναπαύονται σε μια ευεργετική ρύθμιση, την οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν – αν δεν λειτουργούν σωστά οι σχετικές επιτροπές – και οι μη έχοντες πρόβλημα δυσλεξίας μαθητές, όπως έχουμε δει ήδη.

Και στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας δυστυχώς δεν αναπτύσσονται παιδαγωγικά και μορφωτικά ρεύματα και αντιλήψεις για να δίνουμε ουσιαστική λύση στο όλο ζήτημα. Θεωρούμε δε όλοι γενικώς πως με την ειδική ρύθμιση που κάνει η πολιτεία ότι η εκπαίδευση των μαθητών αυτών βαίνει καλώς… Τόσο απλά, τόσο ήσυχα, τόσο μη ένοχα…

Σχετικό άρθρο:

Ειδικές κατηγορίες: μια προσέγγιση

Και ένα απτό, απλό δείγμα της επικαιρότητας από τα πάμπολλα:

 Εξαρθρώθηκε κύκλωμα που εξέδιδε πλαστά πιστοποιητικά δυσλεξίας (02/07/2012)

Forest in Vele Norman

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: