3ο Γενικό Λύκειο Ζωγράφου
Οι φωτογραφίες είναι από εκδρομή της Α΄ τάξης του Λυκείου μας στο Ναύπλιο το σχολικό έτος 2011-2012
Του Νίκου Τσούλια
Δεν είναι κάποιο πρότυπο σχολείο· θα μπορούσε κάποιος απλά να πει ότι είναι ένα συνηθισμένο σχολείο. Ωστόσο ισχυρίζομαι ότι είναι ένα πολύ καλό σχολείο και θα προσπαθήσω να το τεκμηριώσω. Και επειδή προφανώς θα αναρωτηθείτε γιατί μπορεί να ενδιαφέρει τους επισκέπτες του «Ανθολογίου» η σημερινή θεματολογία, θα σας απαντήσω ότι μέσα από αυτή την περίπτωση θα αναλύσω τα στοιχεία εκείνα που κατά τη γνώμη μου απεικονίζουν ένα ενδιαφέρον σχολείο, με τα προτερήματά του αλλά και τα προβλήματά του και τις αδυναμίες του.
Το πιο σημαντικό στοιχείο του λυκείου μας είναι το όλο κλίμα του σχολείου και ιδιαίτερα οι σχέσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, όπως και οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών και οι σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών. Είναι ένα κλίμα εμπιστοσύνης, συνεργασίας, κατανόησης και δημιουργίας. Οι σχέσεις είναι φιλικές, είναι σχέσεις που συνεργούν στην όλη δύσκολη και πολυσύνθετη προσπάθεια των μαθητών. Η διευθύντρια του σχολείου και οι δύο υποδιευθυντές διαπνέονται από μια αντίληψη υπευθυνότητας, συλλογικής δράσης και διαρκούς και συστηματικής μέριμνας και φροντίδας για την καλύτερη δυνατή λειτουργία του σχολείου και έτσι έχει διαμορφωθεί ένα κλίμα άριστης συνεργασίας συνολικά με το σύλλογο των διδασκόντων. Ο Σύλλογος Διδασκόντων χαρακτηρίζεται από διάθεση εκπαιδευτικού ζήλου και εργατικότητας και διαμορφώνει ένα όμορφο, ζεστό και φιλικό περιβάλλον, χωρίς καμιά σκιά.
Οι συζητήσεις τόσο με τα εκλεγμένα πρόσωπα της μαθητικής κοινότητας όσο και με όλους τους μαθητές αποπνέουν έναν αέρα καλής διάθεσης και ουσιαστικής αντιμετώπισης των διαφόρων προβλημάτων. Εκτιμώ ότι οι μαθητές έχουν την απόλυτη βεβαιότητα οι εκπαιδευτικοί του σχολείου νοιάζονται με έναν ιδιαίτερο και ορατό τρόπο για την πρόοδό τους. Η όλη ανάπτυξη κανόνων και όρων λειτουργίας στηρίζεται σε έναν ορθολογισμό και αυτό μεταφράζεται σε καλή στάση στη συμπεριφορά των μαθητών. Δεν έχουμε φαινόμενα “αλητείας”. Η παραβατική συμπεριφορά των μαθητών είναι πολύ περιορισμένη. Αλλά οφείλω να πω ότι, όταν εκδηλώνονται παραβατικά φαινόμενα – πέραν του όλου συμβουλευτικού χαρακτήρα της στάσης μας -, αντιμετωπίζονται προφανώς και με επιβολή των ανάλογων ποινών. Σε κάθε περίπτωση, η κοινή αίσθηση των μαθητών είναι ότι οι εκπαιδευτικοί είναι δίπλα τους και αυτό μάς δημιουργεί και μια αίσθηση ικανοποίησης αλλά και πιο μεγάλης ευθύνης για την ουσιαστική μόρφωσή τους και για τη γενικότερη διαπαιδαγώγησή τους.
Οι γονείς δείχνουν έμπρακτα το ενδιαφέρον τους για το σχολείο, αλλά δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι ανταποκρίνονται στο επίπεδο που απαιτούν η λειτουργία και οι ανάγκες ενός σύγχρονου σχολείου. Ο σύλλογος διδασκόντων έχει καθιερώσει εδώ και μερικά χρόνια μια συνάντηση πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων με όλους τους γονείς με σκοπό την ιδιαίτερη αναφορά για τους μαθητές και για τις μαθήτριες, για τον καθένα χωριστά αλλά και για τη γενικότερη λειτουργία του σχολείου. Η συνολική αξιοποίηση των δύο εργαστηρίων είναι πολύ καλή, αν και εδώ υπάρχουν περισσότερα περιθώρια. Όσον αφορά την ανάπτυξη και τη δημιουργικότητα της σχολικής βιβλιοθήκης, δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι βαδίζουμε σε καλό δρόμο…
Η δημιουργία της ιστοσελίδας του σχολείου μας και η δυναμική ανάπτυξή της τη φετινή χρονιά είναι ένα νέο και πολλά υποσχόμενο στοιχείο για τη συνολική εκπαιδευτική και γενικότερη μορφωτική αποστολή του λυκείου. Το σχολείο μας είναι επίσης «ανοιχτό» σε έρευνες μεταπτυχιακών φοιτητών και συναδέλφων εκπαιδευτικών και αναπτύσσει υποδειγματικές διδασκαλίες σε φοιτητές του πανεπιστημίου Αθηνών. Συνεργεί, δηλαδή, πρόθυμα στην προαγωγή της γνώσης, αίροντας την παραδοσιακή καχυποψία των σχολείων στη διεξαγωγή έρευνας.
Όσον αφορά τη συνολικότερη μορφωτική και πολιτιστική ζωή του σχολείου υπάρχει μια αξιόλογη κινητικότητα. Κάθε χρόνο παρουσιάζεται ένα θεατρικό έργο, οργανώνονται εκπαιδευτικές επισκέψεις σε επιστημονικά ιδρύματα (Πλανητάριο, ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, Μουσείο Ακρόπολης, Κεραμεικός, Αρχαία Αγορά κλπ) και εκπαιδευτικές εκδρομές. Επίσης, λειτουργεί πολύ καλή μουσική ομάδα και υπάρχει περιοδική έκδοση (Οι Διαδρομές) με ιδιαίτερα σημαντικές λογοτεχνικές καταγραφές των μαθητών / μαθητριών. Στα ιδιαίτερα τεχνικά ζητήματα του σχολείου οφείλω να αναφέρω την έλλειψη γυμναστηρίου με αποτέλεσμα το μάθημα της φυσικής αγωγής να μην γίνεται με αποτελεσματικό τρόπο. Επίσης στο ζήτημα της έλλειψης χώρων σημειώνεται και η έλλειψη μιας αίθουσας εκδηλώσεων, μέσω της οποίας θα μπορούσαμε να απελευθερώσουμε περισσότερες δημιουργικές δυνάμεις του σχολείου.
Τα αποτελέσματα των μαθητών / μαθητριών στις πανελλήνιες εξετάσεις είναι αρκετά ικανοποιητικά και έχει δημιουργηθεί μια καλή παράδοση. Στο ζήτημα των παιδιών που οι γονείς τους είναι μετανάστες και πρόσφυγες θεωρώ ότι είμαστε σε πολύ καλό δρόμο, αφού τα παιδιά αυτά αντιμετωπίζονται με απόλυτη ισοτιμία, έχουν αγκαλιαστεί από όλους μας και τίποτα δεν τα διαφοροποιεί όσον αφορά την παιδαγωγική στάση και την όλη λειτουργία του σχολείου. Δεν έχει παρατηρηθεί κανένα φαινόμενο ρατσισμού ή οποιαδήποτε διάκριση εις βάρος αυτών των μαθητών και αυτό είναι μια σημαντική εκπαιδευτική κατάκτησή μας. Πρέπει να σταθώ σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό πρόβλημα. Έχουμε αρκετές περιπτώσεις μαθητών με αυξημένα προβλήματα οικογενειακού χαρακτήρα, στα οποία δεν δίνουμε ικανοποιητικές απαντήσεις και αυτό οφείλεται πρωτίστως σε αντικειμενικές αδυναμίες. Ωστόσο τα προβλήματα παραμένουν προβλήματα και επηρεάζουν πολύ τόσο τη μαθησιακή εξέλιξη των παιδιών όσο και τη γενικότερη μορφωτική καλλιέργειά τους. Είναι ένα πεδίο ύψιστης παιδαγωγικής ευθύνης στο οποίο πρέπει να βρίσκουμε κάποιες πιο προωθημένες από τις σημερινές λύσεις.
Τελικά, αυτό που μπορεί να δώσει το όλο σχήμα ενός σχολείου είναι το παιδαγωγικό άρωμα και η μορφωτική κουλτούρα που αναδύει, είναι η δημιουργική ζωντανή σχέση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, είναι η αίσθηση που αποκομίζουν οι γονείς ότι τα παιδιά τους φοιτούν σε σχολείο στο οποίο υπάρχει αγάπη και φροντίδα γι’ αυτά και στο οποίο γίνεται συστηματική προσπάθεια για τη διαμόρφωση του μέλλοντός των. Και εκτιμώ ότι εδώ βαδίζουμε καλά…
Πρόσφατα σχόλια