Αρχική > πολιτισμός > Απάνθισμα της πολιτιστικής επικαιρότητας 15.11.11

Απάνθισμα της πολιτιστικής επικαιρότητας 15.11.11

ΕΚΕΒΙ: Ιδού η «βραχεία λίστα» του Βραβείου Αναγνωστών

Τη ζωή δεν τη συναπαντάς στην τηλεόραση, δεν την αγγίζεις σε ό,τι η συνήθης καθημερινότητα σού προσθέτει στα χρόνια και στην ηλικία. Η ζωή είναι παντού, σε ό,τι εκφράζει την ψυχή σου, σε ό,τι αγκαλιάζει το πραγματικό σου πρόβλημα, σε ό,τι καταλαγιάζει την υπαρξιακή σου αγωνία, σε ό,τι ομορφαίνει το δικό σου πραγματικό κόσμο. Ζωή είναι ο πολιτισμός.

Επιμέλεια: Νίκου Τσούλια

ΕΚΕΒΙ: Ιδού η «βραχεία λίστα» του Βραβείου Αναγνωστών

Το κοινό μπορεί να ψηφίζει μέσω sms από σήμερα μέχρι 5 Δεκεμβρίου

ΤΟ ΒΗΜΑ:  09/11/2011

 

Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ), σε συνεργασία με την ΕΡΤ, ξεκινά από σήμερα τη διαδικασία ψηφοφορίας για το Βραβείο Αναγνωστών 2011, δίνοντας την ευκαιρία στο αναγνωστικό κοινό να αναδείξει το αγαπημένο ελληνικό μυθιστόρημα της χρονιάς.

Στην εφετινή διαδικασία, το ΕΚΕΒΙ απέστειλε σε όλες τις Λέσχες Ανάγνωσης της Ελλάδας τον κατάλογο των μυθιστορημάτων που κυκλοφόρησαν την περίοδο 1/10/2010 – 30/9/2011 (δηλαδή 399 τίτλοι, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της Βιβλιονέτ) και οι Λέσχες ξεχώρισαν 123 πρωτότυπα ελληνικά μυθιστορήματα.

Τα 16 βιβλία που πήραν τους περισσότερους ψήφους από τις Λέσχες Ανάγνωσης, όπως καταγράφηκαν στο βιβλίο πρωτοκόλλου του ΕΚΕΒΙ, απαρτίζουν τη «βραχεία λίστα» του Βραβείου Αναγνωστών 2011 (εφέτος είναι 16 αντί για 15 όπως κάθε χρόνο, γιατί με την ψηφοφορία των λεσχών ισοβάθμισαν δύο μυθιστορήματα στη δέκατη πέμπτη θέση).

Τα μυθιστορήματα της «βραχείας λίστας» είναι, με αλφαβητική σειρά, σύμφωνα με το επώνυμο του – της συγγραφέα, τα εξής:

1. Ο ερωτευμένος Πολωνός της Μάρως Βαμβουνάκη (Ψυχογιός)

2. Πρίγκιπες και δολοφόνοι του Μιχάλη Γεννάρη (Ινδικτος)

3. Ο παλαιστής και ο δερβίσης του Θεόδωρου Γρηγοριάδη (Πατάκης)

4. Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ της Μάρως Δούκα (Πατάκης)

5. Πριν απ’ το ηλιοβασίλεμα του Μάνου Ελευθερίου (Μεταίχμιο)

6. Ανεμώλια του Ισίδωρου Ζουργού (Πατάκης)

7. Η συμφωνία των ονείρων του Νίκου Θέμελη (Μεταίχμιο)

8. Τα σακιά της Ιωάννας Καρυστιάνη (Καστανιώτης)

9. Ο γύρος του θανάτου του Θωμά Κοροβίνη (Αγρα)

10. Η άλωση της Κωσταντίας του Γιάννη Μακριδάκη (Εστία)

11. Ληξιπρόθεσμα δάνεια του Πέτρου Μάρκαρη (Γαβριηλίδης)

12. Πώς να κρυφτείς της Αμάντας Μιχαλοπούλου (Καστανιώτης)

13. Η ενοχή της αθωότητας της Ιωάννας Μπουραζοπούλου (Καστανιώτης)

14. Για μια χούφτα βινύλια της Χίλντας Παπαδημητρίου (Μεταίχμιο)

15. Κι όμως ανθίζει της Λίας Μεγάλου-Σεφεριάδη (Μεταίχμιο)

16. Η έρημος έρχεται του Μιχάλη Φακίνου (Καστανιώτης)

Πότε ψηφίζετε:

9 Νοεμβρίου – 5 Δεκεμβρίου 2011

Πώς ψηφίζετε:

Στείλτε με sms (χρέωση απλού μηνύματος)

τον κωδικό που αντιστοιχεί στο βιβλίο της επιλογής σας, στο 54160

Ο ερωτευμένος Πολωνός (ΒΑ 1)

Πρίγκιπες και δολοφόνοι (ΒΑ 2)

Ο παλαιστής και ο δερβίσης (ΒΑ 3)

Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ (ΒΑ 4)

Πριν απ’ το ηλιοβασίλεμα (ΒΑ 5)

Ανεμώλια (ΒΑ 6)

Η συμφωνία των ονείρων (ΒΑ 7)

Τα σακιά (ΒΑ 8)

Ο γύρος του θανάτου (ΒΑ 9)

Η άλωση της Κωσταντίας (ΒΑ 10)

Ληξιπρόθεσμα δάνεια (ΒΑ 11)

Πώς να κρυφτείς (ΒΑ 12)

Η ενοχή της αθωότητας (ΒΑ 13)

Για μια χούφτα βινύλια (ΒΑ 14)

Κι όμως ανθίζει… (ΒΑ 15)

Η έρημος έρχεται (ΒΑ 16)

Κάθε αναγνώστης έχει δικαίωμα για μία μόνο ψήφο.

Η ψήφος σας καταχωρείται αυτόματα.

Το τελικό αποτέλεσμα της ψηφοφορίας προκύπτει κατά το ήμισυ (50%) από την ψήφο των αναγνωστών ενώ το υπόλοιπο 50% βγαίνει από τις ψήφους που έχουν ήδη δώσει οι Λέσχες Ανάγνωσης (από τις οποίες προέκυψε η βραχεία λίστα).

Ο νικητής θα ανακοινωθεί στις 7 Δεκεμβρίου

Υπενθυμίζουμε ότι το αναγνωστικό κοινό τίμησε με την ψήφο του:

• 2010 – «Οπως ήθελα να ζήσω» της Ελένης Πριοβόλου

• 2009 – «Ιμαρέτ» του Γιάννη Καλπούζου

• 2008 – «Ολα σου τα ‘μαθα μα ξέχασα μια λέξη» του Δημήτρη Μπουραντά

• 2007 – «Ο κύριος Επισκοπάκης» του Ανδρέα Μήτσου

• 2006 – «Αμίλητα βαθιά νερά»της Ρέα Γαλανάκη

• 2005 – «Η μέθοδος της Ορλεάνης» της Ευγενίας Φακίνου

Σχολείο

Η ακριβότερη φωτογραφία του κόσμου κοστίζει 3,15 εκατ. ευρώ

Η «Rhein II» πουλήθηκε σε δημοπρασία του οίκου Christie’s

ΤΟ ΒΗΜΑ:  12/11/2011

Η ακριβότερη φωτογραφία του κόσμου κοστίζει 3,15 εκατ. ευρώ

Η φωτογραφία του ποταμού Ρήνου του Αντρέας Γκέρσκι πουλήθηκε προς 3.15 εκατ. ευρώ σε δημοπρασία του οίκου Christie’s

Μία φωτογραφία του Αντρέας Γκέρσκι με θέμα τον ποταμό Ρήνο στη Γερμανία αποτελεί πλέον την πιο ακριβή φωτογραφία του κόσμου. Η «Rhein II» πουλήθηκε προς 3.15 εκατ. ευρώ σε δημοπρασία του οίκου Christie’s. Η φωτογραφία περιλαμβάνεται σε μία σειρά έξι φωτογραφιών και είναι η μεγαλύτερη σε μέγεθος.
Και άλλες φωτογραφίες του Γκέρσκι πωλούνται προς εκατομμύρια ευρώ. Το προηγούμενο ρεκόρ κατείχε φωτογραφία του 1981 της Σίντι Σέρμαν που φωτογραφίζει αυτοπορτραίτα και πουλήθηκε προς 2,8 εκατ. ευρώ.

Σχολείο

Σπουδαία διάκριση για το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης στην Αθήνα

Καταγράφεται μεταξύ των 13 σημαντικότερων στον κόσμο

ΤΟ ΒΗΜΑ:  10/11/2011

Σπουδαία διάκριση για το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης στην Αθήνα

Η κεντρική αίθουσα του Ισλαμικού Μουσείου της Αθήνας

Μεταξύ των 13 σημαντικών συλλογών ισλαμικής τέχνης του κόσμου συγκαταλέγεται το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη σύμφωνα το έγκριτο περιοδικό «Saudi Aramco World». Συγκεκριμένα σε άρθρο – οδηγό, που υπογράφουν οι γνωστοί ισλαμολόγοι Τζόναθαν Μπλουμ και Σίλα Μπλερ αναδεικνύοντας τα μουσεία του κόσμου, που θα πρέπει να επισκεφθούν όσοι ενδιαφέρονται για την ισλαμική τέχνη τοποθετούν το ελληνικό μουσείο ανάμεσα σε πολύ σημαντικά διεθνώς ιδρύματα: Το Λούβρο, τα Μουσεία Ισλαμικής Τέχνης της Τεχεράνης, του Καΐρου, του Κουβέιτ και της Ντόχα του Κατάρ, το Τοπ Καπί της Κωνσταντινούπολης, το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το Ισλαμικό Μουσείο του Βερολίνου, την Φριρ Γκάλερι Τέχνης της Ουάσιγκτον, το Βικτόρια και Αλμπερτ του Λονδίνου, το Ντάβιντ Μουσείο της Κοπεγχάγης και το Μουσείο Τεχνών του Λος Αντζελες.

Οπως αναφέρει το δημοσίευμα το Ισλαμικό Μουσείο της Αθήνας καλύπτει δεκατρείς αιώνες ιστορίας αναδεικνύοντας το ρόλο του Ισλάμ στη Μεσόγειο, μιλώντας για την κληρονομιά της ελληνο – ρωμαϊκής παράδοσης της περιοχής και επισημαίνοντας τις σχέσεις του με το Βυζάντιο. Στο ίδιο άρθρο αναφορά γίνεται για την συλλεκτική δραστηριότητα του Αντώνη Μπενάκη ενώ εκτενής είναι η περιγραφή της έκθεσης του μουσείου. Να σημειωθεί ότι η ηλεκτρονική έκδοση του «Saudi Aramco World» τιμήθηκε το 2004 με τον τίτλο «Best Magazine Website» από το Web Marketing Association.

Σχολείο

Ιδού η ζωγραφική της Ευρώπης 15.000 έτη πριν

Πέτρες με ζωγραφισμένες κουκίδες ανακαλύφθηκαν σε σπήλαιο

ΤΟ ΒΗΜΑ:  11/11/2011

Ιδού η ζωγραφική της Ευρώπης 15.000 έτη πριν

Η πρώτη ζωγραφική ήταν κουκίδες σε πέτρες

Πρόκειται για την παλαιότερη απόδειξη ανθρώπινης ζωγραφικής που βρέθηκε ποτέ στην Κεντρική Ευρώπη και δεν είναι τίποτε άλλο από ζωγραφισμένες πέτρες. Το γεγονός όμως ότι έχουν ηλικία 15.000 ετών τις καθιστά αυτομάτως την πρώτη και καλύτερη απόδειξη, ότι οι άνθρωποι είχαν ήδη ζωγραφική στην Ευρώπη από τα τέλη της Παλαιολιθικής εποχής. Η ανακάλυψη έγινε στο σπήλαιο Χόλε Φελς της Νότιας Γερμανίας πλησίον της πόλης Ουλμ και αφορά τέσσερις πέτρες, οι οποίες ανακαλύφθηκαν το 2009, αλλά παρουσιάζονται για πρώτη φορά τώρα, σε έκθεση που άνοιξε χθες στο Πανεπιστήμιο του Τίμπινγκεν.

«Αυτά τα σημεία κάθε άλλο παρά είναι τυχαία», λέει ο αρχαιολόγος Νίκολας Κόναρντ του Πανεπιστημίου του Τίμπινγκεν για τις κόκκινες και καφέ κουκίδες, που εμφανίζονται πάνω στις πέτρες. Γιατί μπορεί απλώς να είναι μικρές σειρές από σημάδια, αποτελούν όμως ένα από τα πιο σημαντικά έργα τέχνης, που έγιναν ποτέ στην Κεντρική Ευρώπη. Οσο για την ερμηνεία τους, είναι άγνωστη. «Μπορεί να είχαν θρησκευτική σημασία ή να ήταν μία μορφή ημερολογίου στην εποχή των παγετώνων, για παράδειγμα ένα σημάδι για κάθε μέρα. Αλλά τελικά, ας είμαστε ταπεινοί και ας παραδεχθούμε, ότι απλά δεν ξέρουμε», πρόσθεσε ο επιστήμονας.

Όταν η ομάδα του Κόναρντ έκανε την ανακάλυψη της στο σπήλαιο, δεν αναμενόταν κάποιο εύρημα, επειδή δούλευε σε συγκριτικά νεότερα στρώματα ιζημάτων, που είχαν δημιουργηθεί στα τέλη της τελευταίας εποχής των παγετώνων, αντί των παλαιότερων, βαθύτερων, όπου είχαν βρεθεί διάφορα αντικείμενα. Η αποκάλυψη έγινε χάρη στην παρατηρητικότητα ενός σπουδαστή, ο οποίος εντόπισε μεταξύ των ιζημάτων την πρώτη πέτρα, που ωστόσο χρειάσθηκε να πλυθεί καλά, ώστε να καταστεί σαφές, ότι η μία πλευρά της ήταν χρωματισμένη. Το χρώμα των κουκίδων έγινε, σύμφωνα με την τεχνικό της ανασκαφής Μαρία Μαλίνα, από μίγμα αιματίτη και κόκκινου αιματίτη το οποίο στη συνέχεια είχε αναμιχθεί με ασβεστούχο νερό από το σπήλαιο.

Και επειδή οι επιστήμονες δεν μπορούσαν εκ πρώτη όψεως να αντιληφθούν πως ζωγραφίστηκαν οι κουκίδες, έκαναν τις δικές τους δοκιμές. Πρώτα δοκίμασαν με πινέλο αλλά οι άκρες φαίνονταν ξεφτισμένες. Μετά με το δάκτυλο αλλά οι κουκίδες δεν έβγαιναν όλες στο ίδιο μέγεθος. Τελικά έφτιαξαν μία σφραγίδα από κλαδί φουντουκιάς και αυτή τη φορά οι κουκίδες ήταν ακριβώς όμοιες με τις πρωτότυπες.

Δεν είναι η πρώτη φορά πάντως, που το συγκεκριμένο σπήλαιο έχει δώσει σημαντικά ευρήματα της εποχής των παγετώνων, συμπεριλαμβανομένου αυτού του πιστεύεται, ότι είναι αρχαιότερη απεικόνιση ανθρώπινης μορφής αλλά και ενός ελεφαντουργήματος ηλικίας 40.000 ετών, που παριστάνει γυναίκα και το οποίο επίσης ήρθε στο φως από τον Νίκολας Κόναρντ.

Σχολείο

Παναγιώτης Τέτσης: Η ζωγραφική του σήμερα

Εργα του 2011 αλλά και παλαιότερα σε μεγάλη έκθεση στο Μέγαρο

ΤΟ ΒΗΜΑ:  09/11/2011

Παναγιώτης Τέτσης: Η ζωγραφική του σήμερα

Από τα έργα της συλλογής του καλλιτέχνη τα οποία φιλοτέχνησε μέσα στο 2011, βερνικόχρωμα σε μουσαμά, 110 x 221 εκ.

Εργα του σήμερα, δουλεμένα μέσα στο 2011, αλλά και παλαιότερα και λιγότερο γνωστά περιλαμβάνει η έκθεση του  Παναγιώτη Τέτση η οποία θα λειτουργήσει για δύο μήνες (11 Νοεμβρίου 2011-10 Ιανουαρίου 2012) στις δύο μεγάλες αίθουσες του Νέου Εκθεσιακού Χώρου του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Με 18 καινούρια έργα, ο ζωγράφος, δάσκαλος και ακαδημαϊκός δηλώνει ένα ακόμη μεγάλο βήμα στη μόνιμη και ταυτόχρονα διαρκώς μεταβαλλόμενη σχέση του με το τοπίο και τη φύση: τα πεύκα του, απογυμνωμένα από άλλα «επεισόδια», μόνα τους επάνω σε λευκό περιβάλλον παραπέμπουν στη λιτότητα της ιαπωνικής ζωγραφικής και ίσως υπαινίσσονται την οικονομία και την απέριττη σοφία του χρόνου που περνά.

Τα πρόσφατα έργα πλαισιώνονται από παλαιότερα, αλλά λιγότερο ή ελάχιστα γνωστά, τα οποία ανήκουν στον ίδιο τον καλλιτέχνη ή σε συλλέκτες ενώ παράλληλα εκτίθενται ορισμένα εννοιολογικά συγγενή έργα, δάνεια της Εθνικής Πινακοθήκης. Κεντρικό θέμα των έργων είναι το τοπίο, μέσα από το επίμονο βλέμμα του ζωγράφου, και ο διάλογος της φύσης με το κτισμένο περιβάλλον και με το φως. Τα υλικά είναι ποικίλα: λάδια, τέμπερες, αλλά και μερικά μαυρόασπρα χαρακτικά του.

«Ο Παναγιώτης Τέτσης συνδέει την αισθητική με τον στοχασμό, το σύγχρονο με την παράδοση»

δήλωσε, μεταξύ άλλων, στη σχετική συνέντευξη Τύπου η οποία δόθηκε νωρίτερα ο πρόεδρος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών κ. Ιωάννης Μάνος. Από την πλευρά του ο καλλιτέχνης εκδήλωσε τον θαυμασμό του για την «σοφία με την οποία έχει στηθεί η έκθεση».

«Πιστεύω ότι το Μέγαρο μπορεί ν΄ανοίξει τους ορίζοντές του

– συνέχισε – Είναι τόσο ωραία όλ΄αυτά σε μια εποχή με τόσες αναταράξεις, μπαίνεις εδώ μέσα και είναι μια όαση…»

Την ευθύνη της ογάνωσης και της επιμέλειας της έκθεσης έχει η τεχνοκριτικός Εφη Ανδρεάδη, με την υποστήριξη της Τζούλιας Δημακοπούλου στην έρευνα και της ομάδας του ΙΣΕΤ (Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης). Την αρχιτεκτονική επιμέλεια έχουν αναλάβει η καθηγήτρια του ΕΜΠ Σόνια Χαραλαμπίδου – Διβάνη και οι αρχιτέκτονες Ειρήνη Χαραλαμπίδου και Χριστιανός Λασκαρίδης. Δωρητής: Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Στο πλαίσιο της έκθεσης το Μέγαρο έχει καταρτίσει ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές Δημοτικού (Γ’ – Στ’ τάξη), του Γυμνασίου και του Λυκείου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ξενάγηση καθώς κι ένα ειδικά σχεδιασμένο εικαστικό εργαστήρι.
Τα ενδιαφερόμενα σχολεία μπορούν να εκδηλώσουν την επιθυμία τους για συμμετοχή στην ηλεκτρονική διεύθυνση exhibitions@megaron.gr ή στο φαξ 210 7228558. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Σχολείο

Το εικαστικό Σύμπαν των ρώσων πρωτοπόρων στο Ιδρυμα Ευγενίδου

Μεγάλη έκθεση με έργα της συλλογής Κωστάκη για πρώτη φορά στην Αθήνα

ΤΟ ΒΗΜΑ:  07/11/2011

Το εικαστικό Σύμπαν των ρώσων πρωτοπόρων στο Ιδρυμα Ευγενίδου

Από τα έργα των ρώσων πρωτοπόρων της περίφημης Συλλογής Κωστάκη

Μαρία Εντερ 

Σολομών Νικρίτιν

Σολομών Νικρίτιν

Αλεξέι Μοργκούνοφ

Μιχαήλ Πλάξιν

Αλεξάντρ Ροτσένκο

Σολομών Νικρίτιν

Σολομών Νικρίτιν

Ολγα Ροζάνοβα

Βλαντιμίρ Φατέγιεφ

Ιβάν Κλιούν

Μιχαήλ Ματιούσιν

Το Σύμπαν μέσα από την τέχνη. Το φως και τα μυστικά του μέσα από τους μεγάλους ρώσους εικαστικούς. Το μεγαλείο της ζωγραφικής και η εξερεύνηση του Διαστήματος μέσα από ένα σπουδαίο σύνολο έργων: τη διάσημη συλλογή Κωστάκη. 

Ενα μεγάλο μέρος από τα σεβαστά σε όλον τον κόσμο έργα του αείμνηστου συλλέκτη θα ταξιδέψουν εξάλλου από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα προκειμένου να χαρίσουν στο κοινό μια ανεπανάληπτη καλλιτεχνική εμπειρία. Πρόκειται για  πίνακες, σκίτσα και σχέδια που συνθέτουν σημαντικά ντοκουμέντα των μεγάλων Ρώσων που αγάπησαν τον μυστηριώδη και αχανή κόσμο που περιβάλλει τον πλανήτη μας, ένα δώρο που προσφέρει για άλλη μια φορά το Ιδρυμα Ευγενίδου το οποίο στις 8 Νοεμβρίου εγκαινιάζει την έκθεση «Το Σύμπαν της Ρωσικής Πρωτοπορίας: Τέχνη & Εξερεύνηση του Διαστήματος: 1900-1930».

Ιδρυμα Ευγενίδου, Λ. Συγγρού 387 – 175 64 Π. Φάληρο – Τηλ: 210 9469600 Ωρες λειτουργίας έκθεσης καθημερινά: 10:00-20:30 (εξαιρούνται οι επίσημες αργίες).

Πενήντα οκτώ έργα από 19 δημιουργούς θα εκτίθενται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2011 στο γνωστό για την πληθώρα δραστηριοτήτων Ιδρυμα, ένα σύνολο καλλιτεχνικών θησαυρών που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην πρωτεύουσακαι και μαρτυρούν όλες τις τάσεις μιας από τις πιο ενδιαφέρουσες περιόδους της παγκόσμιας τέχνης: της Ρωσικής Πρωτοπορίας. Κοινό χαρακτηριστικό των πολύτιμων αυτών έργων, το τρίπτυχο Σύμπαν-Κόσμος-Κόσμημα το οποίο αποτυπώνει το πάθος κορυφαίων ρώσων όπως ο Βλαντιμίρ Φατέγιεφ, ο Σολομών Νικρίτιν και ο Βλαντίμιρ Τάτλιν οι οποίοι εμπνεύστηκαν από τα πρώτα επιτεύγματα της εποχής τους στην εξερεύνηση των αιθέρων και του διαστήματος, ενώ αποτύπωσαν και τις μεταφυσικές ανησυχίες των σύγχρονών τους για την αναζήτηση ενός απόκρυφου χώρου.

Αυτή τη σημαντική πνευματική «τροφή» που φανερώνει την επαναστατική τόλμη και βαθιά πνευματικότητα των δημιουργών που συνέδεσαν ιστορικά τη Ρωσία με τα ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά ρεύματα μας προσφέρει το Ιδρυμα Ευγενίδου εν μέσω μιας πολύ δύσκολης περιόδου για τη χώρα μας, φανερώνοντας την επιμονή του στην προώθηση της εκπαίδευσης και του πολιτισμού. Παράλληλα, δείχνει τον εξωστρεφή του προσανατολισμό για συγκρότηση δικτύων ανταλλαγής πολιτισμικού προϊόντος και τη διάθεσή του να συνεργάζεται με άλλους σημαντικούς φορείς με τους οποίους μοιράζεται αγωνίες για την παιδεία όπως το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.

«Η εξαιρετική έκθεση το Σύμπαν της Ρωσικής Πρωτοπορίας σηματοδοτεί την απόδραση από τον καθημερινό κόσμο σε μια σφαίρα αφαίρεσης, τη ρήξη των δημιουργών με την παράδοση, την εστίαση τους στις αχαρτογράφητες περιοχές του σύμπαντος κόσμου, ρίχνοντας φως στο παρελθόν –Τέχνης και Επιστήμης – σε μια ιδιαίτερα ρηξικέλευθη ιστορική περίοδο χαρτογραφώντας συγχρόνως τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες μπορούν να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν ενεργά στις κοινωνικές μεταβολές» λέει χαρακτηριστικά η εκπρόσωπος του Ιδρύματος Ευγενίδου κυρία Θαλασσινή Παπαδάμ.

Την έκθεση με τις 58 σπάνιες δημιουργίες της συλλογής του Γιώργου Κωστάκη συμπληρώνουν οκτώ ακόμη έργα από την ιδιωτική συλλογή της κόρης του συλλέκτη, Αλίκης. Οσο για την επιλογή τους, η ευθύνη ανήκει στο ΚΜΣΤ στο οποίο ανήκει και η συλλογή Κωστάκη ενώ τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και την επιμέλεια της παρουσίασης ανέλαβε η ιστορικός τέχνης κυρία Μαρία Τσαντσάνογλου.

Πέρα όμως από το σημαντικό αυτό καθεαυτό εικαστικό γεγονός και τη δίγλωσση έκδοση – λεύκωμα που το συνοδεύει, η έκθεση πλαισιώνεται από συμπόσιο, στις 8 και 9 Νοεμβρίου με θέμα «Τέχνη – Επιστήμη – Σύμπαν» με τη συνδιοργάνωση και υπό την προεδρία του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Ομιλητές, θα είναι ο διευθυντής του Πλανηταρίου του Ιδρύματος Ευγενίδου κ. Διονύσης Σιμόπουλος, η επιμελήτρια της έκθεσης κυρία Μαρία Τσαντσάνογλου, ο αστροφυσικός και καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Κώστας Αλυσσανδράκης, ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας κ. Μιχάλης Παπαδάκης, ο διδάκτορας Φιλοσοφίας κ. Ευτύχης Μπιτσάκης καθώς και οι εικαστικοί κ. Χρήστος Παπαδάκης και κυρία Εφη Σπηλιώτη. Υπάρχει όμως και ακόμη μια έκπληξη: στην εκδήλωση θα παρευρεθεί και ο ελληνικής καταγωγής ρώσος κοσμοναύτης αλλά και καλλιτέχνης – φωτογράφος κ. Φίοντορ Γιουρτσίχιν.

Επιπλέον, παράλληλα με την έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του έτους, καθημερινά θα προβάλλονται ταινίες βωβού κινηματογράφου επιστημονικής φαντασίας του 1924 και του 1934, καθώς και ένα animation ανάλογης θεματολογίας του 1924.

Η είσοδος είναι δωρεάν για το κοινό.

Σχολείο

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

«Η πτήσις έχει πτώσιν»

«Οι έμποροι των εθνών» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη από τη θεατρική ομάδα «Οπεrα» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Της ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΜΑΤΖΙΡΗ, 12.11.11

Οι ραγδαίες και σχεδόν εξωπραγματικές μεταβολές που σάρωσαν το πολιτισμικό και κοινωνικό τοπίο στην Ελλάδα και σε ολόκληρη τη Δύση ενθαρρύνουν τη μελαγχολική αίσθηση ότι απέχουμε 100 χρόνια όχι μόνο από το θάνατο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, αλλά και από έναν κόσμο αξιών απροσμέτρητα αχρηστεμένο και λησμονημένο.

Η ιδιότυπη παπαδιαμάντεια καθαρεύουσα συνδυάζεται με τη στιλιζαρισμένη συμμετρία της χορογραφίας και το μινιμαλισμό μιας μεταμοντέρνας περφόρμανς

Η ιδιότυπη παπαδιαμάντεια καθαρεύουσα συνδυάζεται με τη στιλιζαρισμένη συμμετρία της χορογραφίας και το μινιμαλισμό μιας μεταμοντέρνας περφόρμανς Παρ’ ότι πρωτόλειο, οι «Εμποροί» του φέρνουν στην επιφάνεια τη μακρινή πρόγευση εκείνου του ιαματικού θαμπώματος, οικείου από τα μεταγενέστερα διηγήματά του, της πρόσληψης ενός ηθικού μεγέθους ευλογημένου και μιας μεγαλοπρεπούς αθωότητας, που από μόνα τους φαντάζουν σχεδόν προϊστορικά μέσα στην ασυνάρτητη υπερκινητικότητα και την αλαζονεία των καιρών.

Το πρώιμο μυθιστόρημα του Σκιαθίτη πεζογράφου κυκλοφόρησε το 1882 ως εβδομαδιαίο επιφυλλιδογράφημα σε αθηναϊκή εφημερίδα με συστατικά επιτυχίας τη δαιδαλώδη πλοκή, το μυστήριο και την αχαλίνωτη μυθοπλαστική φαντασία. Καταραμένοι έρωτες, προδοσίες, εκδίκηση, πολιτικοί τυχοδιωκτισμοί, επιδρομές σταυροφόρων ανάμεσα σε Αιγαίο και Βενετία τα τελευταία έτη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, συντάσσουν μια ιστορικο-ρομαντική περιπέτεια με άξονα απαρηγόρητες ψυχές και την άβυσσο της ανθρώπινης ψυχής που μας έλκει σαν μαγνήτης στην καταστροφή.

Τα μυθιστορήματα είναι αθέατα. Το μικρό μαυρόασπρο σμήνος λέξεων πάνω σε λευκές σελίδες δεν συνιστά υπολογίσιμη οπτική οντότητα. Η προαγωγή του σε ορατό σκηνικό γεγονός αποτελεί πράγματι μια υπηρεσία έρωτα, όπως είδαμε στην παράσταση της «Στέγης». Το μυθιστόρημα του Παπαδιαμάντη, του οποίου η αφηγηματική τεχνική βρίθει σε αυτή τη φάση από μακρηγορίες, μελοδραματικές υπερβολές και παλινδρομήσεις, επωφελήθηκε τα μέγιστα από τη θεατρική μεταφορά του Θοδωρή Αμπαζή (σκηνοθεσία-μουσική) και την εξαιρετική δραματουργική επεξεργασία της Ελσας Ανδριανού.

Περικοπές, σύμπτυξη ουσίας, αξιοποίηση θεατρικών πυρήνων, όπως διάλογοι, σκηνές, εικόνες, οπτικοποιούνται μέσα από τον διαυγή, μινιμαλιστικό συγκερασμό λόγου, μουσικής και κίνησης, οικοδομώντας μια ατμοσφαιρική αναπαράσταση εποχής χωρίς βοηθήματα εποχής, όμως τόσο ακριβή και επιτακτική, που αισθανόμαστε πως παρακολουθούμε τις νοητές λεπτομέρειες του κυνηγητού σε χρόνο και γεωγραφία μέσα από μικροσκόπιο.

Μια αισθητική της αντίθεσης συνδυάζει με παράδοξα βιωματική θέρμη αταίριαστες «γεύσεις» και διαφορετικές τέχνες. Το παλαιομοδίτικο ύφος της κειμενικής πραγματικότητας και της ιδιότυπης παπαδιαμαντικής καθαρεύουσας, με τη στιλιζαρισμένη συμμετρία της χορογραφίας (Ζωή Χατζηαντωνίου) και τις αφαιρετικές επιλογές μιας μεταμοντέρνας περφόρμανς. Στην αρχή αντικρίζουμε τα βιντεοσκοπημένα πλάνα παλλόμενης θάλασσας (βίντεο Στάθης Αθανασίου). Αηχες εικόνες ομορφιάς, υπόσχεσης, απειλής και θλίψης. Εδώ σταματά ο ρόλος της οθόνης.

Καθισμένοι ομοιόμορφα, με δωρική ευταξία, γύρω από ένα τραπέζι μπιλιάρδου με υδάτινη επιφάνεια στην οποία δροσίζονται κάθε τόσο (σκηνικό Ελένη Μανωλοπούλου), οι έξι ξυπόλυτοι, κουστουμαρισμένοι ηθοποιοί μιλούν ένας ένας, ανά δύο, τρεις, ή αφηγούνται ομαδικά, κινούμενοι ως ενιαίο σώμα. Η ελάχιστη κίνηση, κάθε βλέμμα μοιάζουν να συμβάλλουν στο σασπένς αυτού του σαρδόνιου-λυρικού θρίλερ. Αφηρημένοι μουσικοί ήχοι (ζωντανά τσέλο, κρουστά Σοφία Ευκλείδου, Ιάκωβος Παυλόπουλος) ανάμικτοι με κελαρύσματα νερού και παφλασμούς κυμάτων συνοδεύουν ή υποκαθιστούν τη «δράση».

Πρωταγωνιστής της βραδιάς, ο λόγος. Η επίδρασή του πάνω μας είναι ακαριαία. Αξεδιάλυτο μέρος της ιστορίας και σπουδαίο θεατρικό εργαλείο, μια καθαρεύουσα παιγνιώδης, απαστράπτουσας κομψότητας και ζωντάνιας, σφιχτή, αυστηρή, εύηχη, διαποτισμένη από ποιητικό οίστρο, μουσικότητα, ρυθμό, παραστατικότητα. Βλέπουμε, αλλά κυρίως φανταζόμαστε ακούγοντας. Βυθιζόμαστε στην ιστορία του μακάβριου πάθους της άτυχης Αυγούστας, του διεφθαρμένου απαγωγέα εραστή, του γενναίου κερατά-συζύγου, του μυστηριώδους Μαύρου Μιρχάν.

Ενα αδιόρατο πέπλο μυστικισμού αιωρείται πάνω από τις σκηνές που εκτελούνται με μπρεχτική ουδετερότητα μετωπικά στην πλατεία, διαχωρισμένες μεταξύ τους με μουσική ορολογία. Νάξος. Η αρπαγή: adajio. Βενετία – Η εκδίκηση: animato. Πάτμος – Η εξομολόγηση: grave. Νάξος – Η επιστροφή: presto adagio. Μοναστήρια, πτώματα στα υδάτινα σοκάκια της Γαληνοτάτης, πειρατές, γαλέρες σε φλόγες. Κανένα αίσιο τέλος. Ομως εμείς αυτό το βράδυ προτιμούμε την εικόνα από τη σελίδα. Μια συναρπαστική 3ωρη απόδραση από το ζόφο έξω στους δρόμους.

Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Κωστής Καλλιβρετάκης, Νέστωρ Κοψιδάς, Μαρία Παρασύρη, Δανάη Σαριδάκη.*

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: