Αρχική > βιβλία > Άρθρα για το “βιβλίο” 1.11.11

Άρθρα για το “βιβλίο” 1.11.11

H πειρατεία απειλεί τη βιωσιμότητα του ηλεκτρονικού βιβλίουΖητούσαν ένα βιβλίο, τους έφεραν… βαλίτσες

Του Μανώλη Πιμπλή, ΤΑ ΝΕΑ 10.10.11

Χιλιάδες κόσμου κατέκλυσαν τους χώρους της Στοάς του Βιβλίου στη βραδιά που οργάνωσαν τα καταστήματα Public προκειμένου να συγκεντρωθούν βιβλία για ιδρύματα που τα χρειάζονται

Τέτοιες πιένες η Στοά του Βιβλίου δεν έχει ξαναγνωρίσει. Στη βραδιά που οργάνωσαν τα καταστήματα Public εκεί, επικρατούσε το αδιαχώρητο. Γιατί η ιδέα αποδείχθηκε καλή: προκειμένου να δει κανείς τον Χρήστο Θηβαίο, τη Νατάσσα Μποφίλιου και την Ελένη Τσαλιγοπούλου να τραγουδούν, δεν χρειαζόταν να πληρώσει, έπρεπε όμως να φέρει τουλάχιστον ένα βιβλίο από τη βιβλιοθήκη του.

Οι περισσότεροι δεν έφερναν όμως ένα. Πολλοί έφερναν ακόμη και δέκα βιβλία ενώ μερικοί κατέφθαναν με βαλίτσα με ρόδες! Ο σκοπός ήταν, άλλωστε, αγαθός. Τα βιβλία που συγκεντρώθηκαν θα δοθούν σε ιδρύματα που τα χρειάζονται: στις Γυναικείες Φυλακές Ελαιώνα Θήβας, στο Χατζηκυριάκειο, στο Νοσοκομείο Αγιος Σάββας, στο Νοσοκομείο Παίδων Αγλαΐα Κυριακού, στο Σισμανόγλειο και στο Γηροκομείο Αθηνών.

Τα βιβλία που είχαν ήδη συγκεντρωθεί εκείνη την ώρα στο «Πόλις» ήταν τόσα ώστε οι άνθρωποι που τα μάζευαν είχαν… εντοιχιστεί. Η δε πρόσβαση στην ταράτσα ήταν πλέον σχεδόν αδύνατη. Οι σκάλες που οδηγούν σε αυτήν, ειδικά εκείνη που είναι δίπλα στην είσοδο, ήταν κατειλημμένη μέχρι κάτω από ανθρώπους που περίμεναν υπομονετικά και μαζικά να έρθει η σειρά τους να ανεβούν. Βιβλία πλέον δεν μαζεύονταν πάνω, και οι οργανωτές ζητούσαν από τους προσερχόμενους να τα αφήνουν αμέσως μετά την είσοδο, δίπλα στη σκάλα. Ο Κάρολος Κουν, δηλαδή η προτομή του, έτσι όπως κοιτούσε κυρτός τα βιβλία να συσσωρεύονται στη βάση της κολόνας στην οποία στηρίζεται, έμοιαζε να απορεί. Εξω, η ουρά έπιανε όλο το πεζοδρόμιο της Πεζμαζόγλου και έφθανε μέχρι την Πανεπιστημίου!

Πολλοί ήταν εκείνοι που ζητούσαν να έρθει κάποιος να πάρει τα βιβλία από το σπίτι τους είτε γιατί έμεναν μακριά είτε γιατί ήθελαν να δώσουν πολλά βιβλία. Μία κοπέλα μονολογούσε: «Επρεπε να φέρω περισσότερα». Κάποια κυρία όμως ζήτησε να περάσουν από το σπίτι της να πάρουν ολόκληρη βιβλιοθήκη!

Ενδιαφέρον είναι ότι τα βιβλία που στοιβάζονταν στην είσοδο της Στοάς του Βιβλίου δεν ήταν η φύρα που μπορεί κάποιος να έχει στη βιβλιοθήκη του. Κάθε άλλο. Το συνηθέστερο ήταν να έρχονται καλά βιβλία. Πολλά ήταν καινούργια, ακόμη και της πολύ πρόσφατης παραγωγής – είδαμε λ.χ. το «Κοιμητήριο της Πράγας» του Ουμπέρτο Εκο που κυκλοφόρησε την άνοιξη. Και είδαμε πολλά καλά βιβλία, από το «Περί έρωτος και άλλων δαιμονίων» του Μάρκες ή το «Οι αριθμοί και άλλες ιστορίες» του Βίκτορ Πελέβιν μέχρι το αριστούργημα του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ «Ο μετρ και η Μαργαρίτα».

Οι άνθρωποι δεν πήγαν μόνο για να δουν τη συναυλία, αλλά και για να δώσουν βιβλία στα ιδρύματα. Εξ ου και δεν ήταν μόνο νεαρόκοσμος, υπήρχαν και άνθρωποι ηλικιωμένοι που έρχονταν και άφηναν τον χάρτινο… οβολό τους. Το μεγάλο ενδιαφέρον του κοινού είχε φανεί, λένε οι άνθρωποι της αλυσίδας, ήδη από μέρες, όταν έσπαγαν τα τηλέφωνα ή έρχονταν πολλά μηνύματα μέσω του facebook, όπου λειτουργεί και η κοινότητα Public Book Friends.

Αυτή είναι η δεύτερη φορά που τα Public οργανώνουν εκδήλωση με αυτό το περιεχόμενο. Η πρώτη είχε γίνει στον Βόλο και είχε μικρότερη επιτυχία – συγκεντρώθηκαν περίπου 500 βιβλία – γιατί έτυχε να πέσει σε μέρα απεργιών. Οι άνθρωποι του Public περίμεναν, όπως έλεγαν, να υπάρχει ανταπόκριση, αλλά εκδήλωση της Στοάς του Βιβλίου ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Αν μη τι άλλο, στους δύσκολους καιρούς υπάρχει διάθεση προσφοράς.

Σχολείο

H πειρατεία απειλεί τη βιωσιμότητα του ηλεκτρονικού βιβλίου

Το μέλλον του βιβλίου εκτίμησαν εκδότες από όλο τον κόσμο στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης

ΤΟ ΒΗΜΑ 14/10/2011,

Μπορεί η πρακτική σημασία της Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου της Φρανκφούρτης να έχει περιορισθεί, η συμβολική όμως παραμένει ανέπαφη

Φρανκφούρτη
Με τιμώμενη χώρα τη «φανταστική Ισλανδία», η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης διένυσε την τρίτη ημέρα λειτουργίας της. Μπορεί ο ρόλος της να έχει αποδυναμωθεί στην εποχή του διαδικτύου και οι εκδότες απλώς να σφραγίζουν εκεί με χειραψία και ένα ποτήρι κρασί συμφωνίες που έχουν κλείσει μήνες πριν μέσω e-mail, όμως η θρυλική Βuchmesse, έπειτα από 500 χρόνια λειτουργίας, εξακολουθεί να αποτελεί το βαρόμετρο των εξελίξεων στον χώρο του βιβλίου.

Στατιστικά αχαρτογράφητη η αγορά του ψηφιακού βιβλίου

Η αλματώδης άνοδος του ψηφιακού βιβλίου στις ΗΠΑ προοιωνίζεται το μέλλον του βιβλίου σε κάθε χώρα; ήταν το θέμα συζήτησης με αμερικανούς και ευρωπαίους εκδότες υπό τον συντονισμό του Τομ Τέρβι από την Google Books. Οι συμμετέχοντες μίλησαν για συσκευές ανάγνωσης, τιμές και πνευματικά δικαιώματα, μολονότι όμως πολύς λόγος γίνεται για το ψηφιακό βιβλίο, κανείς τους δεν ήταν σε θέση να μιλήσει με ακριβή στατιστικά στοιχεία και προχώρησαν μόνο σε προσωπικές εκτιμήσεις.

Μεταξύ 5-10% των συνολικών εσόδων της εταιρείας του εκτίμησε ότι ανέρχεται το ποσοστό από τις πωλήσεις του ψηφιακού βιβλίου ο Ρίτσαρντ Τσάρκιν, εκτελεστικός διευθυντής των εκδόσεων Bloomsbury. Με τη σειρά του, ο Γεργκ Πφιλ, διευθυντής του γερμανικού τμήματος των εκδόσεων Random House, εκτίμησε ότι το αντίστοιχο ποσοστό στον δικό του οίκο ανέρχεται στο 2% και τόνισε ότι στη Γερμανία τα e-books καταλαμβάνουν μόλις το 1% της συνολικής αγοράς του βιβλίου.
Από τις νέες απόψεις που ακούστηκαν, σε ό,τι αφορά το εμπόριο των ψηφιακών εκδόσεων, ήταν η θέση ότι, για να γίνουν τα βιβλιοπωλεία ανταγωνιστικά και να σπάσει η κυριαρχία του Amazon με το Kindle, θα πρέπει να δημιουργήσουν δικές τους συσκευές ανάγνωσης. Η αλυσίδα βιβλιοπωλείων Waterstone’s στη Βρετανία ετοιμάζεται ήδη να παρουσιάσει σε λίγες εβδομάδες τη δική της συσκευή, πληροφόρησε ο Ρίτσαρντ Τσάρκιν.

Όσον αφορά την τιμή του ψηφιακού βιβλίου, μολονότι οι χαμηλές τιμές των e-books ήταν αρχικά το δέλεαρ για την προσέλκυση αναγνωστών, ο Τσάρκιν θεώρησε παράδοξη την άποψη ότι η τιμή του ψηφιακού βιβλίου θα πρέπει να ακολουθήσει δουλικά την τιμή του έντυπου. Πρόσθεσε ότι η κοστολόγηση αποτελεί ένα ακανθώδες ζήτημα για το ψηφιακό βιβλίο, κατέληξε όμως ότι, αν οι εκδότες κινηθούν προς τη χαμηλότερη δυνατή τιμή, προς το μηδέν, τότε η βιομηχανία του βιβλίου είναι καταδικασμένη.
Το ψηφιακό βιβλίο προσφέρει πολλές δυνατότητες ανάπτυξης στην αγορά του βιβλίου, δεν είναι όμως τόσο απλή υπόθεση όσο φαίνεται, συμπέρανε ο Τσάρκιν. «Δεν αρκεί απλώς να δημιουργήσουμε μερικά e-books και να βρούμε κάποιον να αναλάβει το μάρκετινγκ. Χρειάζεται πίσω από τις κινήσεις μας να υπάρχει κάποιο πρόγραμμα».

Ένα βιβλιοπωλείο για κάθε 80.000 κατοίκους στη Ρωσία

Προς την κατεύθυνση του ψηφιακού βιβλίου οδηγήθηκε και γενικότερη συζήτηση μεταξύ των διευθυντών μεγάλων εκδοτικών οίκων από την Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία για το μέλλον του βιβλίου.
Στο ερώτημα αν η εκδοτική βιομηχανία βρίσκεται σε κάμψη, ο Τζον Μέικινσον, διευθυντής των εκδόσεων Penguin απάντησε: «Αν αναφερόμαστε στο έντυπο βιβλίο, ναι. Αν όμως αναφερόμαστε σε όλες τις μορφές βιβλίου, τότε δεν υπάρχει καμία κάμψη». Ο Αρνό Νουρί, διευθυντής του γαλλικού οίκου Hachette Livre, υπογράμμισε τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης στον χώρο του βιβλίου τονίζοντας ότι «ζούμε σε δύσκολους καιρούς». Υπάρχει στασιμότητα στη γαλλική αγορά αλλά όχι κάμψη, όπως διευκρίνισε, διότι «οι άνθρωποι εξακολουθούν να θέλουν να διαβάζουν».

Στην Ασία, όπως ανέφερε ο Γιου Τσουντσί, διευθυντής του κινεζικού εκπαιδευτικού εκδοτικού οργανισμού FLTRP, η αγορά είναι αναπτυσσόμενη. Το στοίχημα είναι να προκαλέσει κανείς το ενδιαφέρον της νέας γενιάς, που την έχει καταπιεί το ρεύμα των ψηφιακών δυνατοτήτων. Επιστρέφοντας στην Ευρώπη, τα νέα από τη Ρωσία δεν είναι το ίδιο αισιόδοξα. «Η αγορά του βιβλίου δοκιμάζεται σκληρά στη Ρωσία, αλλά προσφέρει τεράστιες δυνατότητες», υποστήριξε ο Όλεγκ Νάβικοφ, διευθυντής των εκδόσεων Eksmo. «Η μεγαλύτερη αλυσίδα βιβλιοπωλείων στη χώρα χρεοκόπησε», ανέφερε ο Νάβικοφ, «και πλέον αντιστοιχεί κατά μέσο όρο ένα βιβλιοπωλείο σε κάθε 80.000 κατοίκους».

Η πειρατεία απειλεί το ψηφιακό βιβλίο

Ο Νάβικοφ εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι το ψηφιακό βιβλίο μπορεί να βοηθήσει τη βιομηχανία του βιβλίου να αναπτυχθεί αρκεί να βρεθεί τρόπος να καταπολεμηθεί η πειρατεία, εξηγώντας ότι τα πειρατικά e-books που κυκλοφορούν στην αγορά είναι 10 φορές περισσότερα από τα νόμιμα.
Σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες που προσφέρει το ψηφιακό περιβάλλον, ο Μέικινσον ανέφερε ότι, όπως φαίνεται, μέχρι στιγμής οι αναγνώστες θέλουν απλώς βιβλία στις συσκευές τους και δεν ενθουσιάζονται με τις δυνατότητες που προσφέρουν τα λεγόμενα εμπλουτισμένα βιβλία. «Το ψηφιακό περιβάλλον δεν περιορίζεται όμως μονάχα στο e-book», τόνισε. «Επηρεάζει κάθε τομέα της εκδοτικής δραστηριότητας, από τον τρόπο με τον οποίο επιλέγεται ένα χειρόγραφο προς έκδοση μέχρι την παραγωγή, τις δημόσιες σχέσεις και το μάρκετινγκ».

Ο Nουρί εξέφρασε την προσδοκία του οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών βιβλίων να καταλάβουν σταδιακά μερίδιο 30% ή και 40% της αγοράς, παραδέχτηκε όμως ότι –σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, που το ποσοστό αυτό φτάνει τώρα το 20%, και τη Βρετανία, όπου φτάνει το 10%, στη Γαλλία το ποσοστό αυτό βρίσκεται στο 0%. Τα συνολικά έσοδα από τις πωλήσεις e-books στη Ρωσία είναι, όπως εκτίμησε ο Νάβικοφ, περίπου 2 εκατ. δολάρια.
Αποφεύγοντας μεγάλες κουβέντες όπως «εξέλιξη» ή «επανάσταση», οι συμμετέχοντες εκδότες εκτίμησαν νηφάλια το προσεχές μέλλον του βιβλίου. Αγκάλιασαν όλοι τις ευκαιρίες που παρέχει το ψηφιακό περιβάλλον σε παγκόσμιο επίπεδο και αναγνώρισαν τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουν άμεσα, όπως η πειρατεία. «Το ισχυρότερο όπλο κατά της πειρατείας είναι», κατέληξε ο Γάλλος Νουρί, «να κυκλοφορούμε τα βιβλία μας σε ελκυστική τιμή και σε όσο το δυνατόν περισσότερα φορμάτ και αγορές».

Σχολείο

Μπακουνάκης, ΤΟ ΒΗΜΑ, 29.10.11

Θάνατοι

«Οι απαραίτητοι κρίκοι για ένα βιβλίο – έντυπο ή ηλεκτρονικό – είναι ο συγγραφέας και ο αναγνώστης» δήλωσε µε κάποια αυταρέσκεια στην εφηµερίδα «The New York Times» (16 Οκτωβρίου) ο Ράσελ Γκραντινέτι, ένα από τα στελέχη της Amazon.

Υπονοούσε ότι οι άλλοι ενδιάµεσοι κρίκοι στην αλυσίδα του βιβλίου – ο εκδότης, ο λογοτεχνικός πράκτορας, ο διανοµέας, ο βιβλιοπώλης, ο κριτικός – είναι άχρηστοι, σχεδόν παράσιτα, που ζουν σε βάρος του µοναδικού δηµιουργού, του συγγραφέα. Ηταν µια συνέντευξη και δηλώσεις εκ του πονηρού, καθώς η Amazon, έχοντας κυριαρχήσει στον χώρο των ηλεκτρονικών παραγγελιών και της διανοµής, ετοιµάζεται να µπει δυναµικά και στον χώρο των εκδόσεων. Εχει αναγγείλει γι’ αυτό το φθινόπωρο την έκδοση 122 τίτλων, σε χάρτινη και ηλεκτρονική µορφή, και στηρίζεται σε συγγραφείς µπεστ σέλερ ή… µπλοκµπάστερ. Ενας από αυτούς είναι η ηθοποιός τηλεοπτικών σειρών Πένι Μάρσαλ. Η Amazon πλήρωσε 800.000 δολάρια για την απόκτηση των αποµνηµονευµάτων της. Ο άλλος είναι ο συγγραφέας Τιµ Φέρις, που γράφει βιβλία του τύπου «The 4-hour Chef» («Πώς θα γίνετε µάστερ της κουζίνας σε τέσσερις ώρες») ή «The 4-hour Body» («Πώς θα αποκτήσετε ένα σώµα-γλυπτό σε τέσσερις ώρες»).

Η Amazon θα αναπτύξει την εκδοτική δριαστηριότητά της σε τρεις τοµείς: επιστηµονική φαντασία, θρίλερ και βιβλία γενικού ενδιαφέροντος. Εχει προσλάβει µάλιστα επαγγελµατίες από παραδοσιακούς εκδοτικούς οίκους αλλά κυρίως στηρίζεται στην πραγµατικότητα που έχει διαµορφωθεί στην αµερικανική αγορά και ακούει στο όνοµα «αυτοέκδοση». Το 2008, για πρώτη φορά στην εκδοτική ιστορία των ΗΠΑ, ο αριθµός των αυτοεκδόσεων ξεπέρασε τον αριθµό των εκδόσεων που είχαν τη σφραγίδα ενός παραδοσιακού εκδοτικού οίκου και φυσικά είχαν πληρωθεί από αυτόν. Φυσικά υπάρχουν αντιδράσεις. Στις ΗΠΑ, µε τη µακρά εκδοτική παράδοση, το βάρος των εκδοτών, των επιµελητών, των κριτικών αλλά και των λογοτεχνικών πρακτόρων που λειτουργούν πολλές φορές ως σύµβουλοι ακόµη και στο επίπεδο του περιεχοµένου είναι καθοριστικό. Είναι φανερό ότι ο εκδότης δεν είναι απλώς ένας ενδιάµεσος εµπορικός κρίκος.

Το ίδιο συµβαίνει και στην Ευρώπη, όπου η εκδοτική κουλτούρα έχει βαθιές ρίζες, όχι µόνο στη Βρετανία αλλά ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Γερµανία ή η Γαλλία. Ποιος µπορεί να ισχυριστεί ότι ο Ζούρκαµπ στη Γερµανία ή ο Γκαλιµάρ στη Γαλλία είναι απλώς εµπορικοί διάµεσοι που κερδίζουν από το ταλέντο των συγγραφέων τους; Κανείς. Αντίθετα, µπορούµε να πούµε ότι συγγραφείς, ακόµη και ό,τι ονοµάζουµε λογοτεχνική σκηνή, είναι δηµιουργήµατα εκδοτών. Ανεξαρτήτως των αντιδράσεων, το πείραµα της Amazon έχει ενδιαφέρον καθώς πολλοί περιµένουν να δουν αν στον χώρο του βιβλίου γίνει αυτό που έχει γίνει – µε επιτυχία – στον χώρο της µουσικής: η οικειοποίηση του περιεχοµένου από το iPod, iPhone κτλ.

Μερικοί πηγαίνουν ακόµη πιο πέρα. Μιλούν πλέον για τον θάνατο του βιβλίου έτσι όπως το ξέρουµε σήµερα. Είναι ακόµη ένας θάνατος που περιµένουµε – ελπίζοντας να διαψευστούµε, τουλάχιστον όσοι δεν πιστεύουµε στη µετά θάνατον ζωή. Γιατί υπάρχουν και σοβαρότεροι θάνατοι, όπως αυτή των χωρών σαν τη δική µας. Το είπε καλά µια παλιά καραβάνα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, ο Ζακ Ντελόρ, σε µια συνέντευξή του στην εφηµερίδα «Le Monde» (19 Οκτωβρίου). Τα µέτρα της τρόικας οδηγούν την Ελλάδα να πεθάνει θεραπευµένη.

Κατηγορίες:βιβλία Ετικέτες: ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: