Αρχική > σχολείο > Ποια είναι τα καλά μαθήματα;

Ποια είναι τα καλά μαθήματα;

clip_image001Πηγή: Δημαράς, Α. (επιμ.) (2007),
Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε,
Αθήνα: Εστία

Επιμέλεια: Νίκου Τσούλια

(Από τον πρόλογον που έγραψε
ο Νεόφυτος Βάμβας στο έργο
«Του δασκάλου ο Οδηγός»
του Άγγλου ιεραποστόλου
Samuel Wilson).

Δεκαετία 1820

Πρώτον, δίδουν εις τα χείρας των παιδίων βιβλία γραμμένα εις την αρχαίαν ελληνικήν γλώσσαν, την οποία δεν καταλαμβάνουν ουδ’ αυτοί οι πλειότεροι παιδαγωγοί· δεύτερον, και αυτά ταύτα τα βιβλία είναι Οκτόηχος, Ψαλτήριον, Απόστολος, βιβλία, λέγω, θψηλά και θεολογικά, τα οποία, και αν καθ’ υπόθεσιν τα εννοή ο διδάσκαλος, εις τα πνεύματα όμως των παιδίων είναι ακατάληπτα, και πρέπει πρώτον να γυμνασθώσιν εις άλλα μαθήματα.

Τι λοιπόν ακολουθεί από τα τοιαύτα παράκαιρα εις την παιδικήν ηλικίαν μαθήματα; Εξοδεύουν τα δυστυχή και αθώα παιδία δύο και τρεις χρόνους, χωρίς να μάθωσιν άλλο, παρά μηχανικώς να αναγιγνώσκωσι, και τούτο στραβά και διεστραμμένα. Δεν αποκτούν εις όλον τούτον τον καιρόν καμμίαν αλήθειαν, ούτε ηθικήν, ούτε φυσικήν· και τούτο από τοιούτους πολυχρονίους και ακάρπους κόπους ο νους ταπεινώνεται, συνηθίζει εις την ακρισίαν, και το φοβερώτερον ακόμη, λαμβάνει μίσος και απέχθειαν εις την μάθησιν. Ιδού με συντομίαν τι προξενούν τα πρώτα μαθήματα, όταν δεν είναι αρμόζοντα εις την παιδικήν ηλικίαν και κατά την γλώσσαν και κατά το νόημα.

Η δε μέθοδος των πλειοτέρων παιδαγωγών είναι τωόντι αξία θρήνου και αγανακτήσεως. Αντί να φέρωνται εις τα αθώα παιδία με τρόπον γλυκύν και σεμνόν, δια να σύρωσιν ενταυτώ την εύνοιαν και το σέβας των, μεταχειρίζονται και βλέμμα, και φωνήν, και χείρας τυραννικάς. Αντί να τρέφωσι την φυσικήν περιέργειαν κα φιλομάθειάν των με ιστορίας και περιγραφάς ζώων, φυτών, και άλλων τοιούτων, περνούν όλην την ημέραν εις ξηρούς και ατάκτους συλλαβισμούς, και εις αναγνώσεις παρακαίρους.

Τα δε μαθήματα πρέπει να είναι, πρώτον μεν, εις την γλώσσαν, με την οποίαν τα παιδία ανατρέφονται και συλλογίζονται· δεύτερον δε, εύκολα εις έννοιαν, περίεργα εις την ύλην, και ωφέλιμα εις την μίμησιν και εφαρμογήν.

Κατηγορίες:σχολείο Ετικέτες:
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: