Αρχική > σχολείο > Μια ταπεινή πρόταση

Μια ταπεινή πρόταση

clip_image001

Του Νίκου Τσούλια

Είναι κάποια στοιχεία που σου στοιχειώνουν τη ζωή. Βρίσκουν έναν τρόπο και εισχωρούν στην αρχέγονη μήτρα του εαυτού σου, δεν ξεθωριάζουν με το χρόνο – αντίθετα δυναμώνουν, βρίσκονται ανά πάσα στιγμή στη σκέψη σου και ποτέ δεν αντιλαμβάνεσαι το πώς φώλιασαν στην ψυχή σου, το πώς σου καθοδηγούν τη νόησή σου.
Μπορεί να είναι ένα βιβλίο, μια ιδέα ή μια
φωτεινή ταπεινή σκέψη, από κάποιον επώνυμο
ή και από έναν απλό γνωστό σου.

«Αν θέλεις να κάνεις καλύτερο τον κόσμο τον κόσμο, μια λύση υπάρχει: να κάνεις καλύτερο τον εαυτό σου», αποφαίνεται ο συγγραφέας του «Tractatus Logico-philosophicus», Λούντβιχ Βιτγκενστάιν, αλλά και δάσκαλος για ένα χρονικό διάστημα, όπου μέσα από τη διδασκαλία του ακολουθούσε τις γενικές αρχές του «κινήματος μεταρρύθμισης» σύμφωνα με τις οποίες «τα παιδιά έπρεπε να ενθαρρύνονται να σκέφτονται κάθε πρόβλημα παρά να αποστηθίζουν γνώσεις, ενώ σημαντικό ρόλο είχε και η πρακτική άσκηση».

Γιατί να μην υποθέσω ότι στην προκειμένη περίπτωση οι ανάγκες και οι προβληματισμοί της διαπαιδαγώγησης καθοδήγησαν την ανθρώπινη σκέψη στην εύρεση μιας απλής αλήθειας; Γιατί, πράγματι, δεν είναι μόνο η δύναμη της φράσης του Βιτγκενστάιν σε μια ενδεχόμενη γενίκευσή της που θα οδηγούσε σε ένα σχεδόν αυτονόητο ευοίωνο αποτέλεσμα, αλλά η αξία της ακόμα και αν εφαρμοστεί μόνο από ένα άτομο, γιατί και σε αυτή την περίπτωση η στοχοθεσία να «κάνεις καλύτερο τον εαυτό σου» συναιρεί και την προσωπική και την κοινωνική ευθύνη του καθενός αλλά και αποτελεί σηματωρό για τη νοηματοδότηση της ίδιας της ζωής ενός εκάστου.

Έκανα αυτό τον μακρύ πρόλογο, γιατί πιστεύω ότι κάθε άτομο έχει φοβερή δύναμη να επηρεάσει αντιλήψεις και συμπεριφορές, να εμπνεύσει απλές και φωτεινές πρωτοβουλίες, απλά με το παράδειγμά του.

Πέραν, λοιπόν, της πολιτικής κριτικής που πρέπει να είναι διαρκής και έντονη, δεν αρκούν οι διαπιστώσεις ούτε και οι προτάσεις στο τι οφείλουν να κάνουν άλλοι. Οφείλουμε σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία – η οποία θα έχει βάθος χρόνου και θα αφήσει σημάδια στο κοινωνικό σώμα της χώρας μας – να αναπτύξουμε πρωτοβουλίες αλληλεγγύης είτε σε ομαδική και συλλογική βάση είτε σε προσωπικό επίπεδο. Η σημερινή συγκυρία έχει καταδείξει – πέραν των πολλών άλλων στοιχείων – και ένα αξιακό μας έλλειμμα. Κοιτούσαμε μόνο το εγώ και καθόλου το εμείς. Αλλά έχω την γνώμη ότι δεν υπάρχει εγώ χωρίς το εμείς, ότι η τελείωση του εγώ μπορεί να γίνει στο πεδίο του εμείς. Γιατί, όπως έχει … σοφά «διατυπωθεί» από τη φιλοσοφία, δεν νοείται άνθρωπος χωρίς τον άλλο άνθρωπο.

Εμείς οι εκπαιδευτικοί μπορούμε να στηρίξουμε διδάσκοντας πέραν του ωραρίου μας μαθητές και μαθήτριες που έχουν ανάγκη ή / και που το επιθυμούν. Μπορούμε να κάνουμε μερικές ώρες διδασκαλίας την εβδομάδα έξω από τις θεσμικές βοηθητικές πρακτικές (που έχουν ούτως ή άλλως ατονήσει), για να ενισχύσουμε τη μαθησιακή και μορφωτική δυνατότητα των μαθητών / μαθητριών μας. Ακόμα και αν ένα μικρό ποσοστό εκπαιδευτικών αναπτύξει αυτή τη δραστηριότητα σε μια επαγγελματική ομάδα που αριθμεί περίπου 100.000 άτομα, θα προκύψει ένα ιδιαίτερα σημαντικό το αποτέλεσμα. Στην παιδαγωγική μας παραμυθία δεν λέμε, άλλωστε, ότι ακόμα και ένα παιδί να έχουμε βοηθήσει στη ζωή του με έναν ξεχωριστό τρόπο, αυτό αποτελεί έναν μικρό αλλά σημαντικό θρίαμβο του δάσκαλου;

Αλλά και πέραν αυτής της επιπρόσθετης εκπαιδευτικής και μαθησιακής λειτουργίας μας, υπάρχουν δυνατότητες για πολλές μορφές πρωτοβουλιών που μπορούν να ενισχύσουν συνολικά τη σχολική ζωή και να καλλιεργήσουν μια δημιουργική πρακτική για τον παιδαγωγικό μας ρόλο που θα είναι προς ωφέλεια μαθητών / μαθητριών. Έτι περαιτέρω, η δημιουργία κινημάτων αλληλεγγύης σε τοπική βάση ή σε επαγγελματικό πεδίο μπορεί να δώσει θαυμαστούς καρπούς ενίσχυσης αυτών που έχουν μεγαλύτερες ανάγκες.  

Ως εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε καλά ότι οι άνθρωποι δεν μπορούμε να είμαστε παρατηρητές της ζωής μας αλλά διαμορφωτές της, γνωρίζουμε ότι το μέλλον δεν το φέρνει ο χρόνος και τα ημερολόγια αλλά το δημιουργούμε εμείς στο παρόν με την εργασία μας και με την ευθύνη μας, την κοινωνική ευθύνη που οφείλουμε διαρκώς να τη διευρύνουμε.

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: