Αρχική > βιολογία > Προσεγγίσεις για τη Βιολογία στο Νέο Λύκειο (1)

Προσεγγίσεις για τη Βιολογία στο Νέο Λύκειο (1)

clip_image001[4]Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για το Νέο Λύκειο επιφέρει σημαντικές αλλαγές στο σημερινό περιεχόμενο του. Είναι η πρόταση αυτή καρπός των σύγχρονων εκπαιδευτικών και μορφωτικών αναγκών;
Αποβλέπει η πρόταση αυτή σε έναν περαιτέρω εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσής μας;
Ποιος είναι ο νέος ρόλος των Βιολογικών Επιστημών σε αυτή τη νέα δομή του Λυκείου;

Στο σημείωμα αυτό παρουσιάζονται οι απόψεις διακεκριμένων επιστημόνων διεθνούς κύρους και η κοινή ανακοίνωση της “Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων” (Π.Ε.Β.) και της “Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Πληροφορικής” (Π.Ε.ΚΑ.Π.). 

Επιμέλεια Ν. Τσούλια

 

Κα Α. Διαμαντοπούλου, Υπουργό
Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Επιτρέψτε μας να εκφράσουμε τη διαφωνία μας σχετικά με το προτεινόμενο σχέδιο διδασκαλίας της Βιολογίας στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η Βιολογία μαζί με την Πληροφορική θα διαδραματίσουν πρωτεύοντα ρόλο στις πρώτες δεκαετίες ή και ολόκληρο τον 21ο αιώνα σ’ όλες της ανεπτυγμένες κοινωνίες.

Όμως η σημασία της Βιολογίας δεν περιορίζεται στις επαναστατικές εφαρμογές της στους χώρους της υγείας και της παραγωγής τροφής σε συνδυασμό με την διατήρηση της περιβαλλοντικής ισορροπίας του πλανήτη. Το φάσμα της επιστημονικής γνώσης που διατρέχει την σημερινή βιολογία – από τη μοριακή βιολογία μέχρι τις επιστήμες του νου, των βιοκοινωνιών και των οικοσυστημάτων – αποτελεί το πιο ρεαλιστικό και, επομένως, το πιο ισχυρό αντίδοτο στα ρεύματα του φονταμενταλισμού, των φυλετικών διακρίσεων, της ανεξέλεγκτης τεχνοκρατίας και της άκρατης απληστίας που απειλούν τον σύγχρονο κόσμο όσο ποτέ άλλοτε στο παρελθόν.

Εκ της φύσεως της η Βιολογία αποτελεί τον κρίκο μεταξύ των θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών που δεν μπορούν να συζευχθούν σ’ ένα γόνιμο και ολοκληρωμένο σύνολο χωρίς αυτήν. Αυτό το σύνολο πρέπει να βρίσκεται στον πυρήνα της παιδείας που μια σύγχρονη κοινωνία φιλοδοξεί να δώσει στους πολίτες της. Κάθε άλλο σχήμα είναι καταδικασμένο να περιστρέφεται γύρω από τον δογματισμό και την προκατάληψη, στο ένα άκρο, ή την κενή και στυγνή τεχνογνωσία στο άλλο. Κάνουμε έκκληση για επανεξέταση της Βιολογίας στο πρόγραμμα του Γυμνασίου και του Λυκείου υπό το πνεύμα όχι μόνο των εφαρμογών της αλλά και της καλλιέργειας μιας υγιούς κοινωνικής συνείδησης. Οι αλλαγές, όπως προτείνονται σήμερα, αποτελούν βήμα προς τα πίσω.

Με πολλή εκτίμηση

Γραβάνης Αχιλλέας, Καθηγητής Φαρμακολογίας, Ιατρική Σχολή Παν/μιου Κρήτης
Μέλος Συμβουλίου, Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας ΑΕΙ (ΑΔΙΠ)
Γραμματικάκης Γεώργιος, Ομότιμος Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης, π. Πρύτανης Παν/μιου Κρήτης.
Ζούρος Ελευθέριος, Ομότιμος Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης, Αντεπιστέλλον Μέλος Ακαδημίας Αθηνών
Καλοκαιρινός Αλέξης, Αν. Καθηγητής, π. Κοσμήτορας Φιλοσοφική Σχολής, Π/μιου Κρήτης
Καφάτος Φώτης, Καθηγητής Imperial College London, UK, Επίτιμος Πρόεδρος European Research Council
Οικονόμου Ελευθέριος, Ομότιμος Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης, π. Πρόεδρος Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας
Τραχανάς Στέφανος, Διευθυντής, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

Αστέρι

Κοινή ανακοίνωση ΠΕΒ-ΠΕΚΑΠ

clip_image001

Κοινή ανακοίνωση για το Νέο Λύκειο

Η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (Π.Ε.Β.) και η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής (Π.Ε.ΚΑ.Π.), εκφράζουν από κοινού την έντονη διαμαρτυρία τους για τη θέση που επιφυλάσσει στις δύο επιστήμες αιχμής, τη Βιολογία και την Πληροφορική, το σχέδιο για το «Νέο Λύκειο».

Σε μια εποχή που οι δύο αυτές επιστήμες βρίσκονται σε φάση συνεχούς και ραγδαίας ανάπτυξής τους, παράγοντας συνεχώς νέες γνώσεις και τεχνολογίες που αλλάζουν άρδην την καθημερινότητα του ανθρώπου με τις διευρυνόμενες εφαρμογές τους, η θέση τους στο προτεινόμενο Λυκειακό πρόγραμμα είναι υποβαθμισμένη.

Η «συνάθροιση» των δύο διδακτικών αντικειμένων σε ένα ζεύγος αλληλοαποκλειόμενων μαθημάτων στη Β’ και στη Γ’ Λυκείου της Α’ κατεύθυνσης (Θετικής), είναι ένα τελείως αντιπαιδαγωγικό μέτρο. Οι μαθητές θα αναγκάζονται να επιλέξουν και να διδαχθούν μόνο μία από τις δύο επιστήμες και θα στερούνται έτσι τις βασικές και θεμελιώδεις γνώσεις που θα τους πρόσφερε και η διδασκαλία της άλλης.

Είναι επίσης έξω από κάθε δεοντολογία οι μαθητές μόλις τελειώνουν την Α’ Λυκείου να καλούνται να επιλέξουν ουσιαστικά την ανώτατη σχολή που τους ενδιαφέρει, ώστε να πάρουν και το ανάλογο μάθημα και αυτό να συμβαίνει μόνο για αυτά τα διδακτικά αντικείμενα, ενώ όλα τα άλλα μαθήματα του Νέου Λυκείου θα έχουν, σωστά, διακριτή και μοναδική θέση.

Οι δύο Ενώσεις εκφράζουν την κοινή τους θέληση να αγωνιστούν δυναμικά και σε όλα τα επίπεδα, ώστε τα μαθήματα της Βιολογίας και της Πληροφορικής να βρουν τη θέση που τους αρμόζει στο Νέο Λύκειο, θέση που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης των μαθητών μας στη σύγχρονη κοινωνία.

Αστέρι

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΧΟΛΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, ΤΜΗΜΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΟΜΕΑΣ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΜΟΡΙΑΚΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
clip_image001Δ/ντής Καθηγητής Ζαχαρίας Σκούρας

clip_image002

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ, ΚΑΘΗΓΗΤΗ κ. ΝΑΥΡΙΔΗ

Αξιότιμε κ. Πρόεδρε,

Μετά από μακρά σκέψη θα ήθελα να σας υποβάλω την παραίτηση μου από συντονιστής εμπειρογνωμόνων της Βιολογίας για τα προετοιμαζόμενα προγράμματα σπουδών.

Η παραίτηση μου αυτή σχετίζεται με διάφορους λόγους, μερικοί από τους οποίους είναι:

– Η υποβάθμιση της Βιολογίας που επιχειρείται τόσο στις πολύ νεαρές ηλικίες, όσο και κατά την εφηβεία (Λύκειο).

– Η προσωπική μου αντίληψη η οποία αφορά στην αξία της εμπειρικής κυρίως μάθηση, όπως αυτή προκύπτει από την άμεση αλληλεπίδραση (φύση, υγεία, προβληματισμός-πειραματισμός-ερμηνεία-εφαρμογές, ανάπτυξη, αναπαραγωγή, εξέλιξη, κ.ά.).

– Η πεποίθησή μου ότι τα προτεινόμενα ή επεξεργαζόμενα προγράμματα δεν θα οδηγήσουν στην απαιτούμενη αναβάθμιση, που στόχο πρέπει να έχει την απόρριψη της αποσπασματικής πληροφορίας και την ενδυνάμωση της κριτικής σκέψης και ελευθερίας στην κατεύθυνση της καινοτομίας.

– Ο χρόνος, τον οποίο δεν μπορώ αυτή την περίοδο να αφιερώσω, σε ένα κρίσιμο θέμα όπως είναι η παροχή τόσο γνώσης όσο και πλαισίου σκέψης, ώστε να δώσει δύναμη για τη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς στη χώρα μας.

Αξιότιμε κ. Πρόεδρε,

Υπηρετώ την εκπαίδευση χρόνια τώρα. Για μένα η ενασχόλησή μου με τα φαινόμενα της ζωής είναι μία ουσιαστική σχέση. Και λόγω ηλικίας αλλά και τύχης παρακολουθώ και συμμετέχω στα δρώμενα του χώρου. Κοινωνίες της αλλοδαπής, όπως της ΕΕ, των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας, της Κορέας κ.ά. έχουν στηρίξει πάνω στη διερεύνηση της ζωής και της έκφρασής της (βιοποικιλότητα, μοντέλα διαχείρισης φυσικών πόρων, παραγωγή φαρμακευτικών ουσιών, κα) όλη τους την ανάπτυξη. Η Βιολογία πλέον αποτελεί τη βάση, όχι μόνο για τη διαμόρφωση επιστημόνων και επαγγελματιών στο χώρο της Υγείας, της Γεωπονίας, της Κτηνιατρικής, της Δασοπονίας, της Φαρμακευτικής, των Τροφίμων, Βιολογικών ουσιών υψηλής αξίας, της Ενέργειας (Βιοενέργεια), της Οικολογίας, και τόσων άλλων όσο και στη διαμόρφωση στάσεων διαβίωσης (υγείας, περιβάλλοντος), παραγωγής, ενέργειας, αειφορίας.

Εμπεριέχοντας η Βιολογία την καταπληκτική αντίληψη των επιλογών, τη διαιώνιση της ζωής με προεξάρχουσα τη φυσική επιλογή, επιτρέπει την κατανόηση της εξέλιξης. Έτσι αντιλαμβάνεται κανείς τη διαφορετικότητα των οργανισμών, των προσωπικοτήτων, τη συμβίωση των διαφορετικών, έννοιες που επιτρέπουν μέσα από το πρίσμα των έμβιων όντων να αντιληφθούμε τη Δημοκρατία. Έτσι αντιλαμβάνεται κανείς την ανάπτυξη και την εξέλιξη. Τη ραχοκοκαλιά του φαινομένου της επιβίωσης, της διαιώνισης, της φύσης μας, της ζωής μας.

Η οργάνωση της ζωής και της δραστηριότητας του ανθρώπου χωρίς να έχουν κατανοηθεί οι παραπάνω αρχές οδηγεί σε αλόγιστη συμπεριφορά και δεν είναι καθόλου τυχαίο που η Χώρα μας είναι μακράν πρώτη στην κατανάλωση αντιβιοτικών, υπάρχει πολυφαρμακία και υπερβολική χρησιμοποίηση λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που στη χώρα δημιουργείται αμηχανία στον πληθυσμό εάν θα πρέπει να ανταποκριθεί σε καλέσματα για να εμβολιαστεί σε μία πιθανή επερχόμενη επιδημία ή κάποια νόσο.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο που στη χώρα μας έχει καθυστερήσει η εφαρμογή στρατηγικών πιο φιλικών προς το περιβάλλον-βλέπε εναλλακτικές μορφές ενέργειας και εναλλακτικές καλλιέργειες. Δεν είναι τυχαίο, που παρά το γεγονός ότι η χώρα μας βρίθει φυσικών και βιολογικών πόρων, υπάρχει αδυναμία ώστε να γίνει κατανοητό πως όλοι αυτοί οι πόροι θα αξιοποιηθούν.

Στα χρόνια που αναπτύσσεται ραγδαία η συστημική Βιολογία, που οδηγεί στην «Προσωπική Υγεία» με τόσες επιπτώσεις σε αυτή καθαυτή τη βιολογική και οικονομική μας ύπαρξη, εμείς για συντεχνιακούς λόγους, που ξέρουμε που μπορούν να οδηγήσουν ή οδηγούν τη χώρα, ανακρούομε πρίμα.

Γιατί δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τι πραγματικά χρειάζεται να μάθει ο σύγχρονος άνθρωπος, όπως:

α) τη δομή και τη λειτουργία του στο φυσικό, τεχνολογικό και κοινωνικό του περιβάλλον,
β) την επικοινωνία του με τους άλλους ανθρώπους,
γ) την κατανόηση αυτών που αισθάνεται, αλλά και την αντίληψη αυτών που δεν μπορεί να αισθανθεί λόγω έλλειψης σχετικών υποδοχέων,
δ) την παροχή και απαίτηση βοήθειας από την κοινωνία,
ε)…. και ό,τι άλλο εσείς θεωρείτε δέον,
ώστε να δημιουργήσουμε ένα πλέγμα εκπαίδευσης με συνέπεια, ευθύνη και όραμα.

Προσωπικά θα συνεχίσω να εκφράζω, όσο μπορώ, τις απόψεις που προανέφερα.

Με εκτίμηση
Ζαχαρίας Σκούρας
Καθηγητής Γενετικής ΑΠΘ

Κατηγορίες:βιολογία Ετικέτες: ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: