Αρχική > σχολείο > Εκπαιδευτικά ντοκουμέντα 4

Εκπαιδευτικά ντοκουμέντα 4

Οδηγός της αλληλοδιδακτικής μεθόδου νέος, 1842

Επιμέλεια: Ν. Τσούλια

clip_image002Το να μελετάς παλιά κείμενα για την εκπαίδευση αποτελεί μια φοβερή δύναμη κατανόησης της πορείας του ελληνικού σχολείου αλλά και διερεύνησης, σε σημαντικό βαθμό, της κοινωνικής μας εξέλιξης. Ωστόσο, η ματιά μας οφείλει να είναι σχετική, να προσπαθεί να ανιχνεύσει το εκπαιδευτικό γίγνεσθαι μέσα στο ευρύτερο εθνικό, πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Το βάψιμο των παραθύρων, ώστε να μη βλέπουν έξω οι μαθητές παρέμεινε μέχρι τις πρόσφατες δεκαετίες…

Η μεγάλη έλλειψη διδασκάλων οδήγησε στην ένταξη των καλών μαθητών σε ρόλο βοηθητικό εκείνου του διδασκάλου…

Η πειθαρχία των μαθητών βασιζόταν στο φόβο και στην απειλή…

Η συμπεριφορά και ο έλεγχος των εκπαιδευτικών ήταν σε ασφυκτικά πλαίσια και η παιδαγωγική χειραφέτησή τους θα αργήσει πάρα πολύ.

(Πολλά στοιχεία από την ιστορία της εκπαίδευσης θα παρουσιαστούν σταδιακά)

Κείμενο

Πηγή: Δημαράς, Α. (επιμ.) (2007), Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε, Αθήνα: Εστία.

(Από την πρώτη έκδοση του αναθεωρημένου οδηγού του Ι.Π. Κοκκώνη)

[…] εις το έδαφος υαλίων των παραθύρων, ή μαύρον χαρτίον να κολλάται επ’ αυτών, ή ν’ αλείφωνται με κανέν χρώμα υπόλευκον, ή και πλαίσια σανίδων ν’ αντικαθίστανται.

Εις το πρώτον διδάσκονται οι μαθηταί αλληλοδιδακτικώς τα μαθήματα, τα οποία ωνομάσαμεν των κυρίων γνώσεων· οίον την Ανάγνωσιν, Γραφήν, Αριθμητικήν, Γραμματικήν, Γραμμικήν Ιχνογραφίαν, και τα πρώτα στοιχεία της Χριστιανικής διδασκαλίας.

Οι πρωτόσχολοι είναι προσωρινοί βοηθοί του διδασκάλου, εκλεγόμενοι υπ’ αυτού μεταξύ των μαθητών του σχολείου, την ικανότητα και την καλοήθειαν.

Ούτοι υπό την επιτήρησιν και την διεύθυνσιν του διδασκάλου διδάσκουσι τους ολιγώτερον παρ’ αυτούς προοδευμένους συμμαθητάς των εις τινα μαθήματα, και διδάσκονται πάλιν αυτοί άλλοτε εις άλλα μαθητευόμενοι.

Κανόνες της διαγωγής των μαθητών

Να μη σχίζωσι τα βιβλία, να μη συντρίβωσι τας πλάκας ή τα πλακοκόνδυλα.

Να μη περιγελώσι ποτέ κανένα, και μάλιστα του αρρώστους και ημισερούς. […]

Περί των χρεών του δημοδιδασκάλου

Και αν ποτέ συμπέση να έλθη εις λόγους ή διενέξεις με τινα, δεν είναι πρέπον να μεταχειρίζηται εκφράσεις καπηλικάς ή βαναύσους, ουδέ να εμβαίνη εις λογομαχίας και συζητήσεις πεισματώδεις, θυμώνων και οργιζόμενος…

Εις συμπόσια και εις γάμους προσκαλούμενος χρεωστεί να μη λησμονή ποτέ τον οποίον φέρει διδασκαλικόν χαρακτήρα. Αυτός δεν πρέπει να φαίνηται ποτέ ο αρχηγός ή ο προκαλεστής της ευθυμίας, ουδέ να λαμβάνη μέρος εις πράξεις απρεπείς ή εις λόγους ασέμνους, αλλ’ ουδέ πάλιν να μένη αυτός μόνον σκυθρωπός ή σοβαρός εν μέσω των ευθυμούντων. Εμπορεί να συμφάγη και να συμπίη μετρίως και να συνδιαλεχθή σεμνοπρεπώς με τους παρακαθημένους, χωρίς να πέση εις λόγους ή εις πράξεις ασυμβιβάστους με τον χαρακτήρα του· και ν’ αποσυρθή δε ενωρίς εις την οικίαν του, και την επαύριον κατά την ωρισμένην ώραν να ευρεθή εις το σχολείον του.

Εάν τύχη να έχη και σύζυγον, χρεωστεί να διαγράψη και εις αυτήν τους αυτούς όρους της διαγωγής και της συμπεριφοράς· χρεωστεί μάλιστα να φροντίση και περί της καλής ανατροφής αυτής και παιδείας. […]

Κατηγορίες:σχολείο Ετικέτες: , ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: