Αρχική > εκπαίδευση > Εθνικό απολυτήριο ή διαρκείς παλινωδίες;

Εθνικό απολυτήριο ή διαρκείς παλινωδίες;

Του Νίκου Τσούλια

ΤΟ ΑΡΘΡΟ, 22/11/09

clip_image001

Για μια κατ’ αρχήν προσέγγιση του θέματός μας θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα εξής στοιχεία: α) Το σύστημα δεν μπορεί για λόγους ουσιαστικούς να μεταφερθεί στα Α.Ε.Ι. και στα Α.Τ.Ε.Ι. β) Το περιεχόμενο των εξετάσεων δεν μπορεί παρά να εδράζεται επί του μαθησιακού περιεχομένου του λυκείου και της Τεχνικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης. γ) Θα υπάρχουν κάποιου είδους αξιόπιστες αντικειμενικές εξετάσεις.

δ) Δεν μπορεί να υπάρξει «ελεύθερη πρόσβαση» στο σύνολο των σχολών και ιδιαίτερα των σχολών με αυξημένο ενδιαφέρον, γιατί, αν νοείται «ελεύθερη πρόσβαση» του συνόλου των υποψηφίων σε κάποια σχολή και όχι στη σχολή της πρώτης προτίμησης, αυτό ήδη έχει γίνει πριν από την περίφημη βάση του «δέκα». Αλλά δεν νομίζω ότι αυτό είναι το εννοιολογικό περιεχόμενο της ελεύθερης πρόσβασης που ενδιαφέρει του μαθητές. ε) Δεν μπορεί να υπάρξει λυτρωτικό σύστημα πρόσβασης, όχι μόνο γιατί ήδη έχουν δοκιμαστεί όλοι οι δυνατοί συνδυασμοί, αλλά γιατί χρεώνονται στο σύστημα πρόσβασης γενικότερα εκπαιδευτικά (έλλειψη επαγγελματικού προσανατολισμού, φροντιστηριακή αντίληψη κλπ) και κοινωνικά (ανεργία πτυχιούχων, κλπ) ζητήματα της χώρας που δεν του αναλογούν.

Συνοδευτικά στοιχεία της συγκεκριμένης συζήτησης πρέπει να είναι και τα εξής: α) Η διατήρηση του μαζικού χαρακτήρα της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, γιατί η πρόταση περί «απο-εθνικοποίησης» έχει ως δηλωμένο στόχο τη μείωση των εισακτέων. β) Η μη ανάπτυξη ιδιωτικών σχολών κατάρτισης / εκπαίδευσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες, εκτός των άλλων, θα ανατρέψουν κάθε έννοια κανόνων. γ) Συστηματική προσπάθεια αποδραματοποίησης του όλου συστήματος, γιατί αναιρεί το πραγματικό εκπαιδευτικό περιεχόμενο του σχολείου και στρέφει το κοινωνικό ενδιαφέρον σε λάθος προσανατολισμό.

δ) Η μη επέκταση τμημάτων και σχολών στα Α.Ε.Ι., χωρίς τη διασφάλιση των αναγκαίων εκπαιδευτικών παραμέτρων. ε) Η ενίσχυση τύπου αξιολόγησης και εξετάσεων, ο οποίος προκρίνει την ανάπτυξη της κριτικής και ελεύθερης σκέψης του μαθητή και απομειώνει τον ρόλο της απομνημόνευσης, έστω και αν αναπτυχθεί αντίλογος περί «απίσχνασης της αντικειμενικότητας…». στ) Η αύξηση του ρόλου των Α.Ε.Ι. και των Α.Τ.Ε.Ι. σε επιμέρους χαρακτηριστικά του συστήματος (επιλογή μαθημάτων, συντελεστές βαρύτητας, αριθμός εισακτέων κλπ)

Θεωρώ πως στρατηγικός στόχος – πρόταση, που είναι και η κρατούσα τάση σε ευρωπαϊκή κλίμακα, πρέπει να είναι η ανάπτυξη «εθνικού απολυτηρίου», το οποίο θα είναι καρπός μιας εσωτερικής μεταρρύθμισης του εκπαιδευτικού συστήματος και της παιδαγωγικής κοσμοθεώρησης. Επιπλέον θα αποτελεί αξιόπιστο στοιχείο για α) την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, β) τις προσλήψεις στο δημόσιο και στην αγορά εργασίας και γ) την εισαγωγή σε ξένα πανεπιστήμια.

Αυτό προϋποθέτει τη διαμόρφωση εξετάσεων με θέματα «εθνικής κλίμακας» / προερχόμενα από τράπεζα θεμάτων διαμορφούμενη από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με τη συμβολή και των εκπαιδευτικών. Εκτιμώ δε πως μια τέτοια πρόταση θα έχει μεγαλύτερη βιωσιμότητα, για να σταματήσει η διαρκής ενασχόληση με το εξεταστικό σύστημα, η οποία επιβαρύνει με ένα επιπλέον πρόβλημα την ελληνική εκπαίδευση και την ελληνική κοινωνία, στρεβλώνοντας κοινωνικά, επιστημονικά και παιδαγωγικά όχι μόνο τον θεσμό της εκπαίδευσης αλλά και την έννοια της παιδείας και της μόρφωσης.

Για να δούμε συστηματικά και ουσιαστικά το «τι συμβαίνει στη σχολική αίθουσα», τον πολιτισμό του σχολείου, τους μετασχηματισμούς του εν πολλοίς παραδοσιακού εκπαιδευτικού μας συστήματος στην κοινωνία της γνώσης, την ουσία του «παιδαγωγικού παραδείγματος».

  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: