Αρχική > βιβλία > Σχολικές βιβλιοθήκες

Σχολικές βιβλιοθήκες

Του Νίκου Τσούλια

ΤΟ ΑΡΘΡΟ, 21/2/10

clip_image002

Η UNESCO, σε συνεργασία με τη Διεθνή Ένωση Βιβλιοθηκονομικών Ενώσεων (International Federation of Library Associations and Institutions / I.F.L.A.), οργάνωσε έρευνες και συνέδρια για μια εξαετία (1993-1999) και κατέληξε στη διατύπωση ενός «Μανιφέστου» που θα βοηθήσει στην παγκοσμιοποίηση του θεσμού, προβάλλοντας τη σχολική βιβλιοθήκη σαν απαραίτητη προϋπόθεση για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης.

Το Μανιφέστο τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι «η σχολική βιβλιοθήκη είναι βοήθημα όλων στη διδασκαλία και στη μάθηση, προσφέρει πληροφορίες και ιδέες για επιτυχή συμμετοχή στη σημερινή κοινωνία της πληροφόρησης και της γνώσης και εφοδιάζει τους μαθητές με δεξιότητες για τη δια βίου εκπαίδευση, αναπτύσσει τη φαντασία τους, προσφέρει τη δυνατότητα να ζήσουν ως υπεύθυνοι πολίτες». Θεωρεί δε πως «οι υπηρεσίες της σχολικής βιβλιοθήκης πρέπει να προσφέρονται σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας ανεξάρτητα από ηλικία, φυλή, φύλο, θρησκεία, εθνικότητα, γλώσσα, επαγγελματική και κοινωνική θέση».

Στους στόχους της σχολικής βιβλιοθήκης, μεταξύ άλλων, αναφέρει: α) την υποστήριξη και ανάπτυξη των εκπαιδευτικών στόχων, β) την ανάπτυξη και διατήρηση στους μαθητές της συνήθειας και της απόλαυσης του διαβάσματος καθώς και της δια βίου συνήθειας της χρήσης βιβλιοθήκης, γ) την οργάνωση εκδηλώσεων που ενθαρρύνουν την πολιτιστική και κοινωνική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση και δ) λαμβάνοντας υπόψη κάθε μορφή αναπηρίας, την παροχή ειδικών υπηρεσιών σε όσους δεν εξυπηρετούνται από τις συμβατικές υπηρεσίες. Καλεί δε όλες τις κυβερνήσεις μέσω των Υπουργείων Παιδείας να αναπτύξουν στρατηγικές, πολιτική και σχεδιασμό για την υλοποίηση του Μανιφέστου.

Την περίοδο 1997 – 2004 αναπτύχθηκε συγκροτημένα ο θεσμός των σχολικών βιβλιοθηκών. Η πρώτη επίσημη κίνηση της πολιτείας συνδέθηκε ουσιαστικά με τους πόρους της Ε.Ε. Δημιουργήθηκαν δύο προγράμματα στα πλαίσια του 1ου ΕΠΕΑΕΚ, το «Σχολικές βιβλιοθήκες» και το «Υποστήριξη της εκπαιδευτικής πράξης από κινητές βιβλιοθήκες». Εξασφαλίστηκαν 502 νέες σχολικές βιβλιοθήκες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, 19 κινητές βιβλιοθήκες, στελέχωση των βιβλιοθηκών, επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα βιβλιοθηκονομίας, προμήθεια εγκεκριμένης συλλογής 5.000 τίτλων βιβλίων για καθεμιά βιβλιοθήκη.

Οι κινητές σχολικές βιβλιοθήκες έχουν σα σκοπό την κάλυψη των αναγκών των απομακρυσμένων σχολείων. Χαρακτηρίζονται ως «κεντρικές λαϊκές βιβλιοθήκες» και είναι τμήμα των 46 Δημόσιων βιβλιοθηκών. Φιλοξενούνται σε 22 βιβλιοαυτοκίνητα που κινούνται σε 43 νομούς και εξυπηρετούν 1800 περίπου δανειστικά κέντρα. Ο Οργανισμός Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών είχε σε λειτουργία 23 βιβλιοθήκες σε διάφορες περιοχές της χώρας. Με το πρόγραμμα δε «Μπλε Σάκος», που είναι μια μικρή κινητή βιβλιοθήκη, δανείζονται βιβλία και καλλιεργώντας τη φιλαναγνωσία με διάφορες δραστηριότητες.

Το 1997 το Υπουργείο Παιδείας προκειμένου να συγκροτήσει αυτές τις πρώτες σχολικές βιβλιοθήκες, αποστέλλει στα σχολεία τα χαρακτηριστικά που πρέπει αυτές να έχουν: 1) Να καλύπτονται τα γνωστικά αντικείμενα σε ελληνική γλώσσα. 2) Να αντιπροσωπεύονται η τοπική ιστορία και ο πολιτισμός της περιοχής. 3) Να υπάρχει αντιστοιχία με το επίπεδο εξέλιξης των μαθητών. 4) Να υπάρχει αντιστοιχία προς τα Αναλυτικά Προγράμματα. 5) Να κατακτηθεί εκδοτική και επιστημονική εγκυρότητα αλλά και μεταφραστική αρτιότητα. 6) Να διασφαλίζεται η επικαιρότητα και η έκφραση των σύγχρονων απόψεων της επιστήμης. 7) Να καλλιεργείται η διαπολιτισμική, η πολυπολιτισμική και η ευρωπαϊκή διάσταση. 8) Να διασφαλίζεται η διαθεσιμότητα του υλικού και 9) Να υπάρχει ευρύτητα εκπροσώπησης εκδοτικών οίκων.

Παρά το καλό ξεκίνημα, η συνέχεια δεν ήταν καθόλου καλή. Δεν επεκτάθηκε ο θεσμός σε άλλα σχολεία. Δεν έγινε μια στοιχειώδης αξιολόγηση της πορείας των σχολικών βιβλιοθηκών. Δεν ενισχύθηκε με συγκεκριμένα μέτρα η λειτουργικότητα και η ενεργός ένταξή τους στη σχολική καθημερινή ζωή. Αυτά για την πολιτεία. Αλλά και τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί δεν διαμόρφωσαν, πλην μερικών εξαιρέσεων, ένα σκηνικό προόδου και προαγωγής της φιλαναγνωσίας.

Αλλά μπορεί να υπάρξει εκπαιδευτικό κίνημα που έχει μόνο χαρακτήρα αγωνιστικής δράσης και διεκδίκησης, χωρίς να διαπνέεται από δημιουργικά στοιχεία και από κουλτούρα μορφωτικού ρεύματος;

Στήνοντας βιβλιοθήκες,

σημαίνει πως κατασκευάζουμε δημόσιες σιταποθήκες,

πως συγκεντρώνουμε προμήθειες

για να καταπολεμήσουμε το χειμώνα του πνεύματος.

M. Yourcenar

Κατηγορίες:βιβλία Ετικέτες: , ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: